Hvordan er det lige med egenvægten?
Fra : Alex Jensen

Dato : 26-05-04 19:29

Hej NG

Jeg har hentet en Passat (st.car diesel) fra 1990 i Tyskland. Ifølge den
tyske registreringsattest er egenvægt og totalvægt henholdsvis 1233 kg. og
1760 kg. Nu skal den så til syn herhjemme, og jeg skal enten have en
typegodkendelse eller en vejeseddel fra en godkendt vægt med.

Men er det muligt at få vejet bilen ned under 1200 kg. da dette således vil
have positiv indflydelse på min forsikring?

Kan man i princippet køre til en vægt og hvis den viser under 1200 kg bruge
dette "bevis" ved syn og indregistrering?

De 1233 kg. der står på den tyske registringsattest - er det fra
typegodkendelsen eller hvordan?

Findes der nogle steder på nettet, man kan læse om dette?

På forhånd tak!

Alex

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 26-05-04 19:45

"Alex Jensen" <jensen@FJERNDETTEalexjensen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 1760 kg. Nu skal den så til syn herhjemme, og jeg skal enten have en
> typegodkendelse eller en vejeseddel fra en godkendt vægt med.

Der skal forligge vejeseddel fra autoriseret vajer & måler eller en af SBI
godkendt vejer.

> Men er det muligt at få vejet bilen ned under 1200 kg. da dette således
vil
> have positiv indflydelse på min forsikring?

Hvad står den til i de tyske papirer?

> Kan man i princippet køre til en vægt og hvis den viser under 1200 kg
bruge
> dette "bevis" ved syn og indregistrering?

Ja.

> De 1233 kg. der står på den tyske registringsattest - er det fra
> typegodkendelsen eller hvordan?

Ja fra den tyske, ikke at forveksle med den ditto danske, du vil kunne se at
når du får den nye danske registreringatest er der ikke påført noget
typegodkendelse nr..

Man vejer ikke efter samme kriterier i Tyskland som i Danmark, det ene sted
med "vædske" det andet sted "tør" hvilket typisk giver en vægtforskel
mellem 20-40 kg. Husker ikke lige hvilket land der måler hvordan.

> Findes der nogle steder på nettet, man kan læse om dette?

Prøv at se på DAF's hjemmeside.

Der kan du spotte typegodkendelser til personerbiler og små varevogne.

Dog skal du lige finde en danskrgisteret Passat nøjagtigt magen til din
nyindkøbte, årg. diesel m.m.

Fra : Alex Jensen

Dato : 26-05-04 20:29

Jeg har på biltorvet.dk fundet følgende specifikationer på denne type bil:

-----
VW Passat CL Turbodiesel St.car 1990

Konstruktionsland : D
Oprindelig nypris : 266.885 kr.
Karrosseritype :Stc
Antal døre : 5
Brændstoftype : D
Geartype : Man.
Bagagevolumen bag bagsæde : 465 liter
Bagagevolumen med nedfældet bagsæde : 1500 liter
Længde : 457 cm
Bredde : 171 cm
Højde : 145 cm
Vendediameter : 10,7 m
Egenvægt : 1150 kg
Påhængsvægt uden påløbsbremse : 550 kg
Påhængsvægt med påløbsbremse : 1000 kg
Acceleration 0-100 km/t : 16,2 s
Tophastighed : 164 km/t
Antal cylindre : 4
Slagvolumen : 1.588 ccm
Effekt : 80 HK
Drejningsmoment : 155 NM
Brændstofforbrug (gns.) : 16,8 km/l

(Data i denne guide såvel som øvrige data på Biltorvet er D·A·Fs eller
partneres ejendom og må ikke kopieres eller gengives.)
-----

Kan jeg bruge disse informationer til at regne med den bliver indregistreret
til 1150 kg. eller vil man bruge oplysningerne på den tyske
registreringsattest?

Alex

Fra : Alex Jensen

Dato : 27-05-04 05:10

Er der ikke noget der ved dette (nedenstående)?

AJ

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 27-05-04 07:33

"Alex Jensen" <jensen@FJERNDETTEalexjensen.dk> skrev i en meddelelse
> Er der ikke noget der ved dette (nedenstående)?

> [...]

Hvis der er sammenfald på de væsenlige punkter model, årg, drivmiddel,
motorstørrelse, Så kan du godt gå ud fra opgiv data.

Men du slipper ikke fra vejning af kørtøjet, det er i dag obligatorisk ved
import.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Henrik B.

Dato : 27-05-04 08:37

> [...]
> motorstørrelse, Så kan du godt gå ud fra opgiv data.
>
> Men du slipper ikke fra vejning af kørtøjet, det er i dag obligatorisk ved

Med mindre man har en erklæring fra importøren.

M.v.h.

Fra : Alex Jensen

Dato : 27-05-04 18:50

Hej igen

Jeg fik at vide da jeg bestilte syn, at jeg enten skulle have en vejeseddel
eller en typegodkendelse med. Jeg har haft ringet til SMC og fået en
typegodkendelse, men spørgsmålet er bare, om den siger det samme, som jeg
har fundet på biltorvet.dk's sider?

AJ

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 27-05-04 19:35

> [...]
> eller en typegodkendelse med. Jeg har haft ringet til SMC og fået en
> typegodkendelse, men spørgsmålet er bare, om den siger det samme, som jeg

Uanset hvad SMC har fortalt dig, er det et krav (er kommete i dette forår),
måske nogle har været heldig at synsmedarbejderen har "glemt", uanset hvad
er det jo surt at få en omstilling p.g.a. manglede vejeseddel.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Alex Jensen

Dato : 27-05-04 19:55

Jeg må hellere lige kontakt SBI igen, så vi kan høre, om de mener hvad de
sagde

Fra : Henrik B.

Dato : 27-05-04 20:14

> [...]
> måske nogle har været heldig at synsmedarbejderen har "glemt", uanset hvad
> er det jo surt at få en omstilling p.g.a. manglede vejeseddel.

Du SKAL ikke have en vejeseddel med. En godkendelses-attest fra importøren
funker også - ifølge SBI's hjemmeside.

M.v.h.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 27-05-04 21:41

> Du SKAL ikke have en vejeseddel med. En godkendelses-attest fra importøren
> funker også - ifølge SBI's hjemmeside.

Det eneste en importør kan give dig med, og som du udover vejeseddel _skal_
have med er oprindelseslandets registreringsatest (USA undtaget), ingen
importør kan give dig nogen gyldig dansk "atest" eller typegodkendelse på
noget importeret køretøj, eneste mulighed er en fabrikanterklæring som
f.eks. skal foreligge hvis du importerer ny udenlandsk trailer/camingvogn.

Mon så den ged er barberet.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Henrik B.

Dato : 27-05-04 22:55

> [...]
> noget importeret køretøj, eneste mulighed er en fabrikanterklæring som
> f.eks. skal foreligge hvis du importerer ny udenlandsk trailer/camingvogn.

Hér er lovteksten:

3.01.V01 EGENVÆGT
Egenvægten er køretøjets tomme vægt uden vand, olie og brændstof ("tør"
vægt). Se også under definition af egenvægt i afsnit 1.04.
Egenvægten fastsættes som hovedregel på baggrund af vægtseddel fra
akkrediteret vejer og måler (eller ved anden af Bilinspektionen godkendt
vejning), medmindre der fremlægges dokumentation for køretøjets egenvægt i
form af:

- oplysninger fra køretøjsfabrikanten i form af CoC-dokument (med
vægtangivelse i punkt 12.2 for bil og motorcykel, ellers i punkt 12.1),
- oplysninger fra køretøjsfabrikanten eller dennes repræsentant omhandlende
det konkrete stelnummer,
- standardtypegodkendelse eller anmeldt EF-typegodkendelse for den konkrete
variant, eller
- Bilinspektionens kendskab til den konkrete model (fx et køretøj identisk
med et tidligere godkendt).

Egenvægtangivelse i en udenlandsk registreringsattest for et brugt
importeret køretøj kan kun benyttes, såfremt Bilinspektionen har kendskab
til, på hvilken måde det pågældende land har angivet egenvægten i det
konkrete dokument.

M.v.h.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 28-05-04 06:19

> [...]

> importeret køretøj kan kun benyttes, såfremt Bilinspektionen har kendskab
> til, på hvilken måde det pågældende land har angivet egenvægten i det

Dette er lovteksten som jeg også kunne finde.

Men - jeg referer til cirkulære teksten omkring brugtbilimport, og den siger
at der _altid_ skal forligge vejeseddel.

En ting er en kringlet lovtekst, noget andet er cirkulære, som er et internt
redskab bl.a. til at danne ensartethed ved tolkning af lovtekst.

Som nævnt andet sted i tråden, endegyldigt vejekrav er kommet i cirkulære
tekst i dette forår. Jeg har ingen erfaring mede hvordan det praktisere i
landets synshaller.

Synes det er forkert at komme med et hav af forskellige teser/formodninger
om hvordan det er sket for dem. Det er da surt at stå i synshallen og blive
afkrævet en vejeseddel som man "ikke troede" skulle være med, og af den
grund bliver sendt hjem.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Alex Jensen

Dato : 28-05-04 13:42

Hej igen

Jeg har nu både skrevet og snakket med SBI, og her er deres svar:

Hvis bilen er i nøje overensstemmelse med en dansk standardtypegodkendelse
er det tilstrækkelig kan kende nummeret på godkendelsen, da egenvægten
fremgår af denne. Men omvendt er det langt fra alle, der opfylder denne nøje
overensstemmelse med typegodkendelsen. Det der så praktisk sker er man får
en vejeseddel med fra synet, hvor en godkendt vejer skal veje bilen, og så
bruges denne vægt som egenvægt.

Fra : Henrik B.

Dato : 28-05-04 14:38

"Alex Jensen" <jensen@FJERNDETTEalexjensen.dk> skrev i en meddelelse
> Hej igen
>
> Jeg har nu både skrevet og snakket med SBI, og her er deres svar:

Som Hans siger - få en vejeseddel uanset. Jeg gav 150,- for det, så det er
jo ikke nogen herregård.

M.v.h.

Fra : Henrik B.

Dato : 26-05-04 21:01

> [...]
> 1760 kg. Nu skal den så til syn herhjemme, og jeg skal enten have en
> typegodkendelse eller en vejeseddel fra en godkendt vægt med.

Tillykke....

> Men er det muligt at få vejet bilen ned under 1200 kg. da dette således
vil
> have positiv indflydelse på min forsikring?

Der er en god mulighed for det. Jeg kørte min til vejning. Kun ganske få
liter i tanken, ingen sprinkler, afmonterede radio og bagerste nakkestøtter.
Donkraft og bundplade i bagagerum ligeså. Den tyske reg.-attest sagde 1365
kg. Vejerboden sagde 1380 kg. Til syn trækker de så væsker fra, hvilket
resulterede i 1350 kg. De trækker altså 30 kg fra den vejede vægt.

M.v.h.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 26-05-04 21:02

On Wed, 26 May 2004 22:00:42 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>Der er en god mulighed for det. Jeg kørte min til vejning. Kun ganske få
>liter i tanken, ingen sprinkler, afmonterede radio og bagerste nakkestøtter.
>Donkraft og bundplade i bagagerum ligeså.

Reservehjul?
Anhængertræk?

/Mogens

Fra : Henrik B.

Dato : 26-05-04 21:07

> Reservehjul?
> Anhængertræk?

Der bliver krydset af på vejesedlen om der er reservehjul, træk m.v.

Vejeren så godt at jeg havde fjernet reservehjulet - men glemte at krydse
det af. )

M.v.h.