Lysforsinker
Fra : Jacob

Dato : 26-05-04 10:38

Jeg har købt denne dims:

http://www.thansen.dk/product.asp?c=259589448&n=616312076&pn=517690950

Hvordan skal den monteres? Kan nemlig ikke få den til at virke...

Fra : ///JJ

Dato : 26-05-04 16:00

Jacob wrote:
> Jeg har købt denne dims:
>
> http://www.thansen.dk/product.asp?c=259589448&n=616312076&pn=517690950
>
> Hvordan skal den monteres? Kan nemlig ikke få den til at virke...

Den sorte ledning skal til stel (hvis din bil har minus som stel)
Den røde skal du sætte på én af kabine-kontakterne ved døren.

Hele molevitten kan som regel ligge i et evt. højttaler rum ved din venstre
fod.

///JJ

Fra : Jacob

Dato : 26-05-04 20:38

"///JJ" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Den sorte ledning skal til stel (hvis din bil har minus som stel)
> Den røde skal du sætte på én af kabine-kontakterne ved døren.

Hvor skal den røde sættes helt præcis? Før eller efter kontakten? Forstår
ikke helt...

> Hele molevitten kan som regel ligge i et evt. højttaler rum ved din
venstre
> fod.

Ok - tak for svaret.

Fra : ///JJ

Dato : 26-05-04 20:59

Jacob wrote:

> Hvor skal den røde sættes helt præcis? Før eller efter kontakten?
> Forstår ikke helt...

Hvis du har en gennemsmitlig normal dør-kontakt
(http://www.thansen.dk/product.asp?c=259899742&n=517767076&pn=517767709),
består den af en kontakt som bliver trykket i bund når døren lukker...
Skru denne kontakt ud af døren. På bagsiden af kontakten sidder én kabelsko.
På kabelskoen sidder en ledning (den går til lyset), tag ledningen af og sæt
din røde ledning på. På din røde ledning er der plads endnu en ledning. Sæt
den gamle lys-ledning derpå. Voila.

Hvis det ikke er sådan en kontakt du har, så skriv hvilken du har, eller
hvilken bil du har.

///JJ

Fra : Jacob

Dato : 26-05-04 21:04

> [...]

sæt
> din røde ledning på. På din røde ledning er der plads endnu en ledning.

Mener du ikke "På lysforsinkeren er der plads til endnu en ledning"?

> Sæt
> den gamle lys-ledning derpå. Voila.
>
> Hvis det ikke er sådan en kontakt du har, så skriv hvilken du har, eller
> hvilken bil du har.

Jeg har en Opel, og det er ganske rigtig en standardkontakt der sidder...

Fra : ///JJ

Dato : 26-05-04 23:20

Jacob wrote:
> Mener du ikke "På lysforsinkeren er der plads til endnu en ledning"?

Nej - kig på billedet igen:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=259899742&n=616312076&pn=517690950
For enden af den røde ledning er der en fri "han-kabelsko"... Der skal du
sætte den gamle ledning på.
Håber det lykkedes for dig

///JJ

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 27-05-04 19:39

> [...]

> http://www.thansen.dk/product.asp?c=259899742&n=616312076&pn=517690950
> For enden af den røde ledning er der en fri "han-kabelsko"... Der skal du

Lad mig høre en gang, dette virker jo kun på én dør?

Lad os nu sige at en passager sætter sig ind i bilen fra en bagdør, som ikke
har denne kontakt, så slukkes lyset som vanligt?
Man kan vel montere denne "forsinker" i lyset i loftet(der sidder jo kun én
ledning) ved lampen, så virker det vel ved alle døre?

-M
1993 Sierra GLX Sedan

Fra : ///JJ

Dato : 27-05-04 19:46

Morten Lorenzen wrote:
> [...]
> Man kan vel montere denne "forsinker" i lyset i loftet(der sidder jo
> kun én ledning) ved lampen, så virker det vel ved alle døre?

Nej nej nej. Sådan virker den ikke....Det er ligegyldigt hvilken dør du
åbner!

Kabinelyset tænder uanset hvilken dør du åbner, ok?
Idet du åbner en dør bliver lysforsinkerens kondensator ladet op. Idet
døren lukkes aflades den af kabinelyset som derfor bliver forsinket

///JJ

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 27-05-04 22:00

> [...]

> Idet du åbner en dør bliver lysforsinkerens kondensator ladet op. Idet
> døren lukkes aflades den af kabinelyset som derfor bliver forsinket

Ahhh, geil! :)

Tak for oplysningen, so ein ding muss ich auch haben :)

-M

Fra : H.S.

Dato : 28-05-04 08:30

"Morten Lorenzen" <MortenLorenzenSPAM@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Ahhh, geil! :)
>
> Tak for oplysningen, so ein ding muss ich auch haben :)

Hvor monterer man typisk sådan en 'dims' / hvor finder man et egnet sted til
monteringen ?

Fra : Henrik B.

Dato : 28-05-04 14:39

"H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor monterer man typisk sådan en 'dims' / hvor finder man et egnet sted
til
> monteringen ?

Som der er skrevet højere oppe i tråden, monteres den inde bag førerdørens
dørkontakt.

M.v.h.

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 31-05-04 19:12

"H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor monterer man typisk sådan en 'dims' / hvor finder man et egnet sted
til
> monteringen ?

Min blev monteret ved kontakten i døren. Den gule ledning på kontakten, og
den sorte på en stelforbindelse.
Lyset brænder ca. 20 sek efter døråbning, og fader flot ud. Hvis døren
åbnes, og derefter låses, slukkes lyset omgående. Cool! :)

-M

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 31-05-04 19:21

On Mon, 31 May 2004 20:11:58 +0200, "Morten Lorenzen"
<MortenLorenzenSPAM@yahoo.dk> wrote:

>Min blev monteret ved kontakten i døren.

Man gemmer den ellers "normalt" i loftlyset. Dér er jo alt, hvad man
skal bruge til monteringen.

/Mogens

Fra : ///JJ

Dato : 01-06-04 11:32

Mogens Knudsen wrote:

> Man gemmer den ellers "normalt" i loftlyset. Dér er jo alt, hvad man
> skal bruge til monteringen.

Min bil har ingen forberedt stel-forbindelsen der (der kører kun de 12V til
pæren deroppe). Jeg skulle så have boret huller i karossen for at sætte
stel-ledningen på. Min i rummet bag kontakten i døren var alt hvad jeg
skulle bruge.

///JJ

Fra : Jay

Dato : 03-06-04 12:48

> [...]
> pæren deroppe). Jeg skulle så have boret huller i karossen for at sætte
> stel-ledningen på. Min i rummet bag kontakten i døren var alt hvad jeg

Kan man så at sige sætte den i parallelforbindelse med plus og minus oppe
ved pæren? Det ville da være det nemmeste...

Fra : ///JJ

Dato : 03-06-04 13:08

Jay wrote:
> Kan man så at sige sætte den i parallelforbindelse med plus og minus
> oppe ved pæren? Det ville da være det nemmeste...

Hvis du sætter den hen over en af pærene til kabinelyset, vil jeg mene du
kun får den til at lysforsinke... og ikke hele kredsløbet.
Er du sikker på at du har begge dele til rådighed ved pæren?
Det tror jeg ikke, men ellers prøv.

Forsinkeren skal sidde mellem kredsløbet der trækker pærene og stel, og
sådan at den kan aflades når kredsløbet ej længere har stel..

///JJ

Fra : Jay

Dato : 04-06-04 11:43

> [...]
>
> Forsinkeren skal sidde mellem kredsløbet der trækker pærene og stel, og
> sådan at den kan aflades når kredsløbet ej længere har stel..

Er ved at ha' fundet ud af det nu

Nu forholder det sig sådan, at jeg bruger dioder til kabinebelysning, så
polariteten skal være i orden. Er nedenstående fremgangsmåde så korrekt?

Montering af lysforsinker oppe ved kabinelyset med forsinkerens sorte
ledning til stel i karosseriet og den røde ledning (som så er gul i mit
tilfælde. Det er åbenbart ikke nøjagtig samme lysforsinker som på
Thansen.dk, selvom den er købt der...) forbindes til diodernes plus.
Korrekt?

Fra : ///JJ

Dato : 04-06-04 11:52

Jay wrote:
> "///JJ" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Er ved at ha' fundet ud af det nu
>
> Nu forholder det sig sådan, at jeg bruger dioder til kabinebelysning,

Så skal du lige huske på at dioderne ingen strøm trækker i forhold til
glødepærer. Dvs. dit kabinelys vil først slukke betydelig langt tid efter du
har lukket døren. Men du kan omgå det ved at sætte noget der trækker strøm
ind i kredsløbet - en fed modstand e.lign. Jeg har én kabine-pære i sammen
med diverse dioder og katode-rør - og det giver en lang forsinkelse - næsten
for lang.

Iflg. min indsigt lige nu - ja

///JJ

Fra : Henrik B.

Dato : 26-05-04 17:02

"Jacob" <nixen@bixen.invalid> skrev i en meddelelse
> Jeg har købt denne dims:
>
> http://www.thansen.dk/product.asp?c=259589448&n=616312076&pn=517690950
>
> Hvordan skal den monteres? Kan nemlig ikke få den til at virke...

Hér gik jeg og troede at T-Hansen var billige. Jeg gav for akurat den samme
"dims" 39,95 i den lokale Bildille....

M.v.h.