Taxa Vs bil, vs offentlige transportmidler
Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 25-05-04 17:50

Halløjsa Folkens

I forbindelse med mit andet indlæg her i dag fik jeg pludselig en tanke
og begyndte så at tænke lidt over noget en engang har sagt, nemlig at
hvis man kørte under 5000 km om året, at så var det faktisk billigst at
leje en taxa, kontra at købe en bil.

Først troede jeg at det da nok var rigtigt nok. Men da jeg så fandt
lommeregneren frem fandt jeg ud af at det ikke var helt sandt.

Min beregning kan ses her forneden

Jeg ved af personlig erfaring at en taxa herfra Vejle hvor at jeg bor og
til Fredericia. koster ca 245 kr. Afstanden er ifølge krak opgivet til
23,1 km. Dette bliver så de oplysninger som gøres gældende for taxaen

Dvs at selve 5000 kms taxa kørsel ca vil koste:
5000 Km /23,1 Km= 216 ture.
216 Ture *245 Kr= 52.920 Kr.

Af dette kan vi udlede at 5.000 KMs kørsel med taxa ca vil udmunde sig i
52.920 kr.
Til en oplysning kan jeg så fortælle at selvsamme tur med offentlig
transport (tog) ville koste 4.860 Kr, ergo en "besparelse" på ca 90%.
Denne beregning er baseret på 21,6 5 zoners 10 turs kort til en sum a
225 kr pr stk.

Baseret på disse oplysninger vil jeg da mene at det sagtens burde være
muligt at anskaffe sig en bil, samt betale forsikring med mere for
52.920 kr om året. Dog nok ikke lige frem en ny bil.

Jeg er opmærksom på at der kan være nogle ting jeg ikke tager med i min
betragning, fx at man måske får rabat hvis at man bruger taxen så meget
eller at det bliver billigere pr kilometer hvsi at man kører længere.
Men da jeg ikke havde nogle tal på dette fortsatte jeg med de
oplysninger jeg havde.

Men tager jeg horribelt fejl i mine beregninger, eller har jeg fat i
noget af det rigtige?
Flemming Jacobsen

Fra : Henrik Lauridsen

Dato : 26-05-04 15:33

Beregningen er ikke helt skæv. Km taksterne for at køre i taxa variere lidt
afhængig af sted og tidspunkt, men starter ved ca. 8-9 kr/km. Så kommer der
et startgebyr oveni hver tur, så prisen kommer hurtigt over 10 kr/km. Til
sammenligning koster det fra ca. 3 kr/km at køre i egen bil bil.

Henrik

Fra : TGD

Dato : 26-05-04 16:12

"Henrik Lauridsen" <hlau@beethoven.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> et startgebyr oveni hver tur, så prisen kommer hurtigt over 10 kr/km. Til
> sammenligning koster det fra ca. 3 kr/km at køre i egen bil bil.

Der efter fifles der med ledningen på bagsiden af taxameteret og vupti 10 %
mere til aftenskaffen

Fra : Elbarto

Dato : 26-05-04 16:42

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Til

> Der efter fifles der med ledningen på bagsiden af taxameteret og vupti 10

En taxa i Kolding koster 11.xxkr næsten 12kr pr KM og dertil et start
gebyr på 19-24kr (dag/nat)

Hvis det var mig der kun kørte 5K km iåret kunne jeg nok godt nøjes med taxa
for forsikring koster mig 16kilo om året kun for ansvar :(

Elbarto Simpsoniac
IRC: irc.adichat.dk
www.adichat.dk

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 27-05-04 00:38

On Wed, 26 May 2004 17:41:43 +0200, "Elbarto" <elbarto@lite.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvis det var mig der kun kørte 5K km iåret kunne jeg nok godt nøjes med taxa
>for forsikring koster mig 16kilo om året kun for ansvar :(

52905-16.000=36.905 kr til de resterende udgifter på bilen?
Flemming Jacobsen