Kia Magentis -lækker bil?
Fra : Thomas

Dato : 25-05-04 17:16

Hej..

Overvejer at skifte den gl. Carina..

Har prøvekørt Kia Magentis -og samme
dag Mazda 6 -for umiddelbart at afprøve
to forskellige klasser...

-og auv ikke imponeret af Mazda 6 køre
egenskaber -støjen ufattelig stor...

Men faktisk utrolig forbløffet over Magentis
fra Kia -og koster kun 200.000, finder den
lækker i køreegenskaber og minimal støj af
bil i den klasse -meget bil for få penge..

Er der nogle der har erfaringer med bilen?
Holdninger, tips, links til tests?

Hilsner
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-04 17:39

> -og auv ikke imponeret af Mazda 6 køre
> egenskaber -støjen ufattelig stor...

Det er der mange der siger - Mazda 6 er for dårligt støjdæmpet i forhold til
dagens standard. Der er en verden til forskel på den og for eksmpel Passat
eller Toyota Avensis.

> Men faktisk utrolig forbløffet over Magentis
> fra Kia -og koster kun 200.000, finder den
> lækker i køreegenskaber og minimal støj af
> bil i den klasse -meget bil for få penge..

Ingen tvivl om den sag. Bilens køreegenskaber er lagt ud "til den bløde
side", men de fejler i øvrigt intet med dobbelt-wishbone foran og multilink
bagi.

Bilen er dog ikke særligt ruststærk, hvorfor du skal få den supplerende
behandlet fra første dag.

Nedenunder er hvad Morgenavisen Jyllands-Postens to dygtige
motorjournalister Claus Worup (tidligere Bilmagasinet) og Mogens Therkildsen
(motorredaktør gennem 25 år) skrev forleden.

--
/Jan W Nielsen

Træt af at betale en formue for de nye biler? Koreanerne viser, at
tingene ikke behøver at være så dyre. Kia Magentis er et godt og rundhåndet
eksempel. Ikke alene er den en god bil til prisen. Den er en god bil. Selv
om man må undvære allersidste skrig i teknik, sikkerhedsudstyr og ikke
mindst moderne design.

Af Mogens Therkildsen Og Claus Worup

Europæerne og japanerne forlanger alt, alt for meget for deres varer.
Det må være konklusionen. For koreanerne kan det der med at tilbyde en
ordentlig bunke bil for små penge. Hvilket ikke mindst er åbenbart hos Kia
med den store Magentis. Kia Magentis, der langt hen ad vejen er baseret på
Hyundai Sonata, er en stor, stilig, veludstyret, krompyntet og ret
konservativ sedan. Priserne for en to-liters version med 136 heste begynder
helt dernede, hvor adskillige konkurrenter kun kan tilbyde småbiler, nemlig
ved 180.000 kr. Det er da interessant... I vores dobbeltprøve gælder det en
to-liters med finere EX-udstyr til 204.994 kr. Og den store 2,5 V6 EX med
169 heste til 234.999 kr. i basisversion. Det er nogenlunde samme pris som
for en VW Golf med 1,4 liters motor og 90 heste en tredørs forstås Vores
V6er er dog en dyrere version med ekstraudstyr og automatgear, så prisen
lander på ca. 300.000 kr. Men så er der også limousine over foretagendet.
Med masser af komfort, kraft og ikke mindst plads.
Fortrinlig teknik
Vi taler altså om en ordentlig bunke bil for pengene, uanset om der
står 2,0 eller V6 på bagklappen. Ingen andre steder kan man få så meget vogn
for sine penge. Og så med markedets bedste mekaniske garanti tre år uden
kilometerbegrænsning. Det er muligt, at værditabet de første år vil være
forholdsvist stort, hvis vi regner i procent. Men til gengæld har man heller
ikke betalt så meget for varen til at begynde med så i kroner vil bilen
næppe tabe mere end europæiske eller japanske biler. Nok mangler der hist og
pist lidt finesse i forhold til så mange andre, etableret fine biler. Men vi
snakker altså om næsten halv pris i forhold. Og teknik, komfort og
køreegenskaber lader ikke meget tilbage at ønske. To-literen, som stammer
fra Hyundai Sonata, har 136 heste og en fornem gangkultur, blandt andet i
kraft af sine modsat roterende balanceaksler. Den er også omdrejningsvillig
og med en god, sund motorlyd. Et minus er dog en uklædelig transmissionsstøj
under påløb. Det manuelle gearskifte i toliteren er godt uden at være helt
perfekt. V6-maskinen går rigtigt godt. Silkeblødt langt op gennem
omdrejningerne kun igennem de sidste 1500 får den en lidt metallisk lyd.
Kræfter er der nok af, og momentet er pænt og jævnt fordelt.
Automatgearkassen, som koster 25.000 kr. ekstra, nøjes med fire trin, men
det er også godt nok. Den skifter blødt og nogenlunde kvikt, og der er
manuel betjening, hvis man selv vil bestemme skiftetidspunkterne.
Køresikker komfort
Hjulophængene er fine, og der er bestemt ikke tale om billigløsninger:
Foran er der dobbelt-wishbone og bagtil multilink. Det giver præcision i
hjulføringerne uanset fjederbelastningen. Uanset om hjulene kører over en
bule eller dumper ned i et hul, har de altid samme vinkel på vejbanen. Bilen
kører sikkert, forudsigeligt og godt på kanten af det fornøjelige. Med en
mere direkte og præcis servostyring ville den ligefrem være sportslig. Trods
mangel på ESP (fås heller ikke som ekstraudstyr) er der ingen tendens til
svinkeærinder. På glat vej holder traction-control systemet understyringen i
ave. Ligeud er stabiliteten god, og vindfølsomheden er ringe. Skal man sætte
en finger på noget, bliver det den sidste afstemnings-finesse i undervognen.
Generelt er bilen komfortabelt afstemt. Lige nøjagtig tilpas blød uden at
blive svampet eller vuggende, for dæmpningen er ganske fast. Store
ujævnheder klares elegant og effektivt, mens de ganske små, som man møder
ude på motorvejen, ikke bliver fuldstændigt glattet ud. Man sidder hele
tiden og mærker dem op gennem vognbunden - måske også fordi testbilens
vinterdæk ikke matchede fjederafstemningen helt. Men det største aktiv er
alligevel komforten: Bilen er lydsvag ved selv høje hastigheder. Motoren er
fjern og vellydende, vindsuset er godt undertrykt og hjulene snakker bare en
lille smule med på grov asfalt ved lav hastighed. Det høres sikkert kun,
fordi resten er så tyst.
Gammeldags indeni
Der, hvor man kan tale om spareløsninger, er på rustbeskyttelse og
rustgaranti. Men det er der råd for: En tur på et anerkendt
beskyttelsesfirma fra start og så igen hver tredje år skal nok klare det
problem. Derimod er der ikke meget, man selv kan gøre for at live op på
kabinen. Her er der mange detaljer, der siger japansk bil for 15 år siden.
Velfungerende nok, men uspændende i et og alt. Plasticmaterialerne ser
gammeldags og billige ud. Et nærmere eftersyn viser dog, at alt er pænt
samlet, og at beklædningsplasten er halvblød at røre ved. Betrækket på
møblerne er velour, men i en lidenskabsløs udformning: En gang småkedeligt
blå-gråt stof, der kan ligne et sæt overtræk. At man så har krydret
synsindtrykket med et par panellister i plastictræ, hæver ikke det
kunstneriske indtryk meget. Sæderne er bløde på amerikanervis, men
støtteregentligt ganske godt. Faktisk sidder man bedst i to-literen med et
manuelt justerbart sæde. Med V6'erens el-justering af stolen sidder man lidt
for højt, for stolen kan ikke justeres langt nok ned - selv om
indstillingsmulighederne ellers er talrige. Der er også en følelse af, at
man sidder ovenpå stolen i stedet for i stolen, ligesom rattet mangler en
længdejustering for at kørestillingen kan blive helt perfekt i bilen, der i
øvrigt byder på rundhåndede pladsforhold. Men det er alt sammen småting, som
man sagtens lever med til de penge. For Magentis er en fin bil at køre og at
omgås. At den også giver den rare fornemmelse af, at man ikke er blevet
taget ved næsen, er et ekstra plus, som nok skal bidrage til ejerglæden.
Konklusionen er klar: Enten taber koreanerne penge. Eller også snyder vi os
selv ved at betale uanstændigt meget for en tilsvarende bil fra et af de
store etablerede mærker. Prestigens og blæreværdiens pris,
måske?claus.worup@jp.dkmogens.therkildsen@jp.dk

I korte træk:
Pris: 204.994 kr. excl. lev. Årlig ejerafgift: 4500 kr.Opbygning:
Firedørs fempersoners sedan. Tværliggende frontmotor, femtrins gearkasse,
forhjulstræk. LxBxH: 473x182x141 cm. Egenvægt: 1400 kg. Tankindhold: 65 l.
Bagagerumskapacitet: 386 l. Maks. trailervægt: 1700 kg.Motor: Firecylindret
16-ventilet på 1997 ccm. 136 hk v/6000 omdr. Maks. moment 180 Nm v/4500
omdr. Balanceaksler.Hjulophæng: For McPherson skruefjederben og triangler.
Bag multilink ophæng.Styring: Tandstang med servo.Bremser: Ventilerede
skiver for, skiver bag. ABS.Hjul: 205/60 R 15 dæk på 6 stålfælge.Garanti:
Tre år uden kilometerbegrænsning. Seks år mod gennemtæring.Præstationer og
forbrug:Topfart: 207 km/t (fabrikstal). Acceleration: 0-100 km/t: 11,6
sek.70-120 km/t i 5. gear: 21,1 sek. 70-120 km/t maks.: 9,1 sek.Forbrug
EU-snit: 11,6 km/l. Forbrug i prøven: 10,7 km/l. Magentis V6 adskiller sig
fra 2,0 på flg. punkter:Pris: 234.999 kr. excl. lev. (Testbil med
automatgear, el-førersæde, stor komfortpakke og særlak: 309.276 kr.) Årlig
ejerafgift: 5000 kr.Motor: 24-ventilet V6 på 2493 ccm. 169 hk v/6000 omdr.
Maks. moment 230 Nm v/4000 omdr.Præstationer og forbrug:Topfart: 209 km/t
(fabrikstal). Acceleration: 0-100 km/t: 9,5 sek.70-120 km/t max.: 7,6
sek.Forbrug EU-snit: 9,6 km/l. Forbrug i prøven: 8,5 km/l.

begin 666 transparent.gif
M1TE&.#EA% `4`( ``/___P```"'Y! $`````+ `````4`!0```(1A(^IR^T/
-HYRTVHNSWKS[KQ4`.P``
`
end

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 25-05-04 18:23

On Tue, 25 May 2004 18:38:41 +0200, "Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote:

> [...]
>side", men de fejler i øvrigt intet med dobbelt-wishbone foran og multilink

Hvad forskel gør det?. Hvofor ikke dobbelt wishbone begge steder?
Flemming Jacobsen

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-04 19:23

> [...]
> 16-ventilet på 1997 ccm. 136 hk v/6000 omdr. Maks. moment 180 Nm v/4500
> forbrug:Topfart: 207 km/t (fabrikstal). Acceleration: 0-100 km/t: 11,6

Hold da fast og jeg omtaler min mondeo som morfarbil
Det er da ikke særlig imponerende at en 2.0 motor ikke kan præstere bedre
end dette.

> [...]
> Maks. moment 230 Nm v/4000 omdr.Præstationer og forbrug:Topfart: 209 km/t
> (fabrikstal). Acceleration: 0-100 km/t: 9,5 sek.

Igen 170 HK og 9.5 sek (med tomatkasse) om at nå de 100. Det kan gøres
bedre.

Desuden "hader" jeg de kære journalisters artikler da de flere gange har
taget SÅ alvorligt fejl med deres anbefalinger. Prøv at tænke sig at de var
lige ved at lade mondeo III blive årets bil og så har den så dårlig en
rustbeskyttelse. Eller Mulitpla som årets bil og 2 år efter finder man ud af
bilen er så livsfarlig at sidde i ved en frontalkollision at den rent
faktisk burde hjemkaldes.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-04 20:05

> Igen 170 HK og 9.5 sek (med tomatkasse) om at nå de 100. Det kan gøres
> bedre.

Muligvis. Jeg synes ikke, det er så slemt dårligt for en bil af den
størrelse. (Den nye Mondeo er i øvrigt omkring et sekund langsommere)

> [...]
var
> lige ved at lade mondeo III blive årets bil og så har den så dårlig en

Det er da ingen hemmelighed, at de ikke kårer "Årets Bil" efter, hvilken der
er bedst rustbeskyttet. Hvordan skulle de vide det, når bilerne er helt
nye...? Og var det i øvrigt ikke en fejl i pladelimen, der gjorde, at der
kom rust ved dørerne..? Og bliver dette ikke rettet pågarantien af Ford..?

> Eller Mulitpla som årets bil og 2 år efter finder man ud af
> bilen er så livsfarlig at sidde i ved en frontalkollision at den rent
> faktisk burde hjemkaldes.

Ja, rolig nu. Der er MPV´ere med dårligere sikkerhed. Men der går jo altså
også et stykke tid, før de første crashtests ligger på bordet.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 25-05-04 21:18

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

> Ja, rolig nu. Der er MPV´ere med dårligere sikkerhed. Men der går jo altså
> også et stykke tid, før de første crashtests ligger på bordet.

Hmmm.....den nye Corolla Verso er testet, og den introduceres først den.
5.-6. juni.....

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-04 21:28

> Hmmm.....den nye Corolla Verso er testet, og den introduceres først den.
> 5.-6. juni.....

Hmmm, selv.

Det ændrer ikke ved det faktum, at der ofte ikke foreligger tests det første
stykke tid en model er på markedet.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 25-05-04 18:46

"Thomas" <thomassnabelA@tele.dk> skrev i en meddelelse
> Men faktisk utrolig forbløffet over Magentis
> fra Kia -og koster kun 200.000, finder den
> lækker i køreegenskaber og minimal støj af
> bil i den klasse -meget bil for få penge..

Måske "lækker" i køreegenskaber, men Mazda6 er klasser bedre = mere sporty
køreegenskaber.

M.v.h.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 25-05-04 20:11

"Thomas" <thomassnabelA@tele.dk> skrev :

>Men faktisk utrolig forbløffet over Magentis
>fra Kia -og koster kun 200.000, finder den
>lækker i køreegenskaber og minimal støj af
>bil i den klasse -meget bil for få penge..

Nu bliver du altså nødt til at forklare hvad du finder lækkert

Den's køreegenskaber et temmeligt amerikansk udlagt ~altså noget
svampet i det, men dog ganske komfortabelt.

Jeg har kørt en længere tur i en Magentis - Stevns <-> Vojens og
retur, og kan kun sige: Det er da en behagelig bil, støjsvag, ja - men
du har ikke alverdens føling med hvad du kører på

Til pengene får du megen bil - og det er så det.

At jeg finder den ganske amerikansk, skyldes jeg har en amerikaner at
sammenligne med ;)

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-04 20:17

> Den's køreegenskaber et temmeligt amerikansk udlagt ~altså noget
> svampet i det, men dog ganske komfortabelt.

Det er selvfølgelig noget individuelt, hvad vi ligger i ordene, når vi
bruger dem, men hverken Mogens Therkildsen eller Claus Worup fandt den
svampet.

Jeg har selv kørt i en Sonata på samme stumper, og den var nu heller ikke
svampet, efter min mening..

Den var blød ja - men en stor del af den "bløde opsætning" i vælget af
hjul - ekstremt høj profil.

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 25-05-04 20:43

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev :

>Det er selvfølgelig noget individuelt, hvad vi ligger i ordene, når vi
>bruger dem, men hverken Mogens Therkildsen eller Claus Worup fandt den
>svampet.

Jep - vi har nok alle en forskellig opfattelse af det, min definition
på en swamp, er nok mest, som jeg også nævnte engang jeg havde kørt en
Citrobang C5 samme tur - du kører på et stykke skumgummi.

>Jeg har selv kørt i en Sonata på samme stumper, og den var nu heller ikke
>svampet, efter min mening..

>Den var blød ja - men en stor del af den "bløde opsætning" i vælget af
>hjul - ekstremt høj profil.

Jeg kan kun sammenligne med mine egne biler, hvor 2 af dem har ret
kontant affjedring, ergo man kan finde tabte mønter på vejen ;)

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-04 21:30

> Jeg kan kun sammenligne med mine egne biler, hvor 2 af dem har ret
> kontant affjedring, ergo man kan finde tabte mønter på vejen ;)

Spørgsmålet er, om de gamle raslekasser har bedre køreegenskaber, når det
kommer til stykket. Det har jeg min meget store tvivl om.

(Jeg har også selv en gammel raslekasse)

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 25-05-04 21:45

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev :

>Spørgsmålet er, om de gamle raslekasser har bedre køreegenskaber, når det
>kommer til stykket. Det har jeg min meget store tvivl om.

Den tvivl har du såmænd ikke nogen grund til , DOHC'en har skam
eminent undervogn - den fik for relativt kort tid siden alle
gummibøsningerne udskiftet til de der poly_et_eller_andet - så den
står sgu fast, og flakser ikke

Scorpio'en har også de forstærkede bøsninger, men lider lidt under
bløde dæmpere - sådan foretrækker jeg den nu, så længe den føles
stabil på øverste remskive, er den ok

>(Jeg har også selv en gammel raslekasse)

Ha' - den er jo en ren årsunge i forhold til den gule - der underligt
nok ikke rasler (eller bliver det overdøvet af basunerne ?)

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Kim Kristensen

Dato : 25-05-04 21:47

> [...]
> lækker i køreegenskaber og minimal støj af
> bil i den klasse -meget bil for få penge..
>
> Er der nogle der har erfaringer med bilen?

Der er en test og en økonomisk gennemgang fra Bilmagasinet her:

http://www.bilbasen.dk/nyheder/biltest/show_article.asp?id=625
http://www.bilbasen.dk/nyheder/biltest/show_article.asp?id=620

Svenskerne er tilsyneladende ikke ret imponeret over den, sådan skriver de i
2002 om "Årets toppar och floppar"

Årets "låt bilarna tala"
Koreanska Kia presenterade Magentis och påstod att modellen var starten
för "nya" Kia, ett företag som snart skulle vara i världstopp. Fast Magentis
var lika sur och trött som någon Kia tidigare.

Men Mazda 6 får også lige en på hatten

Årets kopia
Mazda 6 hyllas i bilpressen. Visst är bilen ett jättelyft för trötta
Mazda, men 6 är ju inget annat än en Ford Mondeo. Form, köregenskaper och
storlek, allt stämmer. Fast Mondeo kom för två år sedan.

Test fra samme sted er her:

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,146511,00.html

Med venlig hilsen Kim

Fra : Jesper

Dato : 26-05-04 00:27

Hej.

Thomas wrote:

> [...]
> lækker i køreegenskaber og minimal støj af
> bil i den klasse -meget bil for få penge..
>
> Er der nogle der har erfaringer med bilen?

I min familie har vi nu i 3 generationer kørt Opel. Det være sig mest de
store modeller (Rekord, Omega osv.). Mine forældre ønskede at skifte
deres Omega 2,5 V6 fra 97 ud med en nyere bil her i februar 2004. Da min
fader begyndte at snakke om at skifte til Magentis, var jeg mildest talt
_meget_ skeptisk! Ikke desto mindre besluttede mine forældre at skifte
Omega'en ud med en ny Magentis 2,5 V6 med automatgear og alt i udstyr
(dog minus læderkabine).

Og hvilken positiv overraskelse det har været! Som du selv nævner det,
så er den bil bare SÅ støjsvag! De har nu trillet 10K km i den. Jeg har
haft fornøjelsen at køre en del længere ture i den og jeg kan bestemt
ikke nikke genkende til, at den skulle være "svampet" at køre i. Men nu
ved jeg ikke, om der er forskel i undervognen på en 2,0 og en 2,5. Men
en V6'er med 16" alufælge ligger ganske godt i svinget! Motoren har en
rigtig lækker gangkultur (jeg er ikke meget for at indrømme det, men den
går/lyder faktisk en del bedre end den gjorde i Omega'en ). Det er
en rigtig flyder med rigtig god komfort. Eneste minus jeg kan finde er
en lidt kedelige grå kabine...sort havde været pænere.

Jeg vil i hvert fald trygt anbefale købet af en Magentis.

Det sjove er, at lige meget hvor man kommer frem, så skal folk liiiige
hen og se, hvad det er for en stor flot bil med masser af chrom! Det er
sjovt at se både gamle og unge der lige skal se lidt nærmere, når man
har fjernet sig fra bilen Jeg har sågar oplevet 3 unge gutter på ca.
20 år parkere deres stylede 106 GTI'er ved siden af, som gik 3 gange
rundt om bilen og nikkede anerkendende.

--
Mvh. Jesper
Der selv kører Corsa B GSI, der ikke er særlig komfortabel!

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 26-05-04 05:55

On Wed, 26 May 2004 01:26:54 +0200, Jesper
<"JesperM<remove>"@tdcadsl.dk> wrote:

>Mine forældre ønskede at skifte deres Omega 2,5 V6 fra 97
>men den går/lyder faktisk en del bedre end den gjorde i Omega'en

1) Kan man overhovedet høre den? (Opel)
2) Hvorledes mener du, at den går bedre end Opelen?

/Mogens

Fra : Jesper

Dato : 26-05-04 12:00

Mogens Knudsen wrote:

> 1) Kan man overhovedet høre den? (Opel)

Ja, det kunne man. Der er meget mere støjdæmpning i Magentis'en end der
var i Omega'en.

> 2) Hvorledes mener du, at den går bedre end Opelen?

Den går mere lydsvagt og den lyder ikke på samme måde anstrengt, når den
får nogle omdrejninger. Bevares...en x25xe motor fra Opel lyder da
ganske udmærket, men Kia'ens kan nu sagtens være med.

Og så er det forhåbentlig noget lettere at skifte noget så simpelt som
en termostat på Kia'en. På en x25xe motor sidder termostaten INDE i
motorblokken, hvorfor det tager næsten en hel dag at skifte (og det var
næsten én gang om året). En eller anden tekniker hos Opel må have haft
en hjerneblødning, da dét design blev lavet.

--
Mvh. Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-04 14:59

> En eller anden tekniker hos Opel må have haft
> en hjerneblødning, da dét design blev lavet.

Han var franskmand - og havde kikket for dybt i rødvinsflaskerne..

... He-he..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Jesper

Dato : 26-05-04 15:12

"Jan W. Nielsen" wrote:

> Han var franskmand - og havde kikket for dybt i rødvinsflaskerne..
>
> .. He-he..

Ja, eller noget lign. Feks. at der dagen efter julefrokosten skulle
træffes en hurtig beslutning

--
Mvh. Jesper

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 26-05-04 16:26

On Wed, 26 May 2004 12:59:36 +0200, Jesper

>Ja, det kunne man. Der er meget mere støjdæmpning i Magentis'en end der
>var i Omega'en.

Okay - jeg synes nu den er meget lav i min Omega 3.0i-24 Sport.
Særligt ift. min Alfa Romeo 164 Q4

>Den går mere lydsvagt og den lyder ikke på samme måde anstrengt, når den
>får nogle omdrejninger. Bevares...en x25xe motor fra Opel lyder da
>ganske udmærket, men Kia'ens kan nu sagtens være med.

Hmm...

> [...]
>en termostat på Kia'en. På en x25xe motor sidder termostaten INDE i
>motorblokken, hvorfor det tager næsten en hel dag at skifte (og det var

Jeg har faktisk lige skiftet termostaten på begge mine biler. På
Omegaen var det "meget" nemt, men måske konstruktion er væsentlig
anderledes ift. 2.5 ?

/Mogens
'95 Alfa Romeo 164 Q4
'91 Opel Omega 3000 24V

Fra : Jesper

Dato : 26-05-04 17:30

Hej.

Mogens Knudsen wrote:

> Jeg har faktisk lige skiftet termostaten på begge mine biler. På
> Omegaen var det "meget" nemt, men måske konstruktion er væsentlig
> anderledes ift. 2.5 ?

Ikke fordi jeg har den store indsigt i Opel's motorer som sådan, men jeg vil
stærkt gå ud fra, at motorerne fra 91 er en del anderledes end fra 97, da de
fleste motorer vel fik en "overhaling" omkring 94, da de gik over til Ecotec
modellerne. Det var i hvert fald en x25xe motor i mine forældres Omega, og
jeg mener de hed noget andet før 94 (måske c25xe?).

--
Mvh. Jesper

Fra : Henrik B.

Dato : 26-05-04 17:14

"Jesper @tdcadsl.dk>" <"JesperM<remove> skrev i en meddelelse

> [...]
> næsten én gang om året). En eller anden tekniker hos Opel må have haft
> en hjerneblødning, da dét design blev lavet.

Pålideligheden er garanteret også bedre end ved Opel'en - motormæssigt.
Saab har netop droppet Opel's motorer totalt - alt for mange problemer. Det
seneste er dieselen, som erstattes af Alfa's 1,9 JTD motor.

M.v.h.

Fra : bme

Dato : 26-05-04 17:19

> [...]
Det
> seneste er dieselen, som erstattes af Alfa's 1,9 JTD motor.

ah hva? får sååb'erne nu endelig ordentlige oliebrændere? - det er gået min
næse forbi.

/bo

Fra : Henrik B.

Dato : 26-05-04 18:11

"bme" <bme@fritid.tele.hej> skrev i en meddelelse

> ah hva? får sååb'erne nu endelig ordentlige oliebrændere? - det er gået
min
> næse forbi.

Havde læst det i Saab News gruppen. Fik det bekræftet i går, af en kontakt
på fabrikken, som netop sad med dokumentationen til den "nye" motor.

M.v.h.

Fra : bme

Dato : 26-05-04 18:21

> Havde læst det i Saab News gruppen. Fik det bekræftet i går, af en kontakt
> på fabrikken, som netop sad med dokumentationen til den "nye" motor.

Det er egentligt også på tide at de opruster med nogle/en ordentlig
dieselbrænder. Det bliver spændende at se hvor meget saab piller ved motoren
inden den ryger i biler.

Har du prøvet/kendskab til 3.0 dieselen der ligger i 9-5? - det siges at den
larmer en del, men at den trækker forrygende, men ellers er jeg temmelig
uoplyst på dette punkt.

/bo

forresten, lidt sjov. Til mit bryllup blev der væddet om hvorvidt jeg kunne
nævne specifikationerne (størrelse, hk mm.) på samtlige motorer der var
tilgængelige til henholdsvis 9-5 og 9-3. Gæt hvem der vandt? Tvivlerne? -
nej vel, man er vel entusiast, de fik lige de fleste priser samtidigt

Fra : Henrik B.

Dato : 26-05-04 18:33

> Det er egentligt også på tide at de opruster med nogle/en ordentlig
> dieselbrænder. Det bliver spændende at se hvor meget saab piller ved
motoren
> inden den ryger i biler.

Jep. Nu kan selv Mogens K køre Saab..... )

> Har du prøvet/kendskab til 3.0 dieselen der ligger i 9-5? - det siges at
den
> larmer en del, men at den trækker forrygende, men ellers er jeg temmelig
> uoplyst på dette punkt.

Nope. Men specifikationerne fejler ikke noget. Og den kan kun være bedre end
den de lånte fra Öpel.

> [...]
> tilgængelige til henholdsvis 9-5 og 9-3. Gæt hvem der vandt? Tvivlerne? -
> nej vel, man er vel entusiast, de fik lige de fleste priser samtidigt

*Heh heh* Gu' er man så! Meeeen, kan du stadig det? Der er jo kommet nye
motorvarianter i 9-5'eren.

M.v.h.
P.S. Har betalt afgift i dag - kom 3 min. for sent til
Motorkontoret......Grrrrrrrrrrrrrr! Så i morgen tidlig kl. 9.00, er jeg igen
Saabist. )))

Fra : bme

Dato : 26-05-04 18:43

> [...]

>grin.mp3<

> den
>
> Nope. Men specifikationerne fejler ikke noget. Og den kan kun være bedre

ja den kommer jo fra japserland. Det var en test i nordjyske stiftstidende
for et lille års tid siden, de var meget begejstret men ville alligevel
hellere snuppe aero'en hvis de skulle vælge. Noget med at den lød for meget
af lastbil.

> kunne
Tvivlerne? -

> *Heh heh* Gu' er man så! Meeeen, kan du stadig det? Der er jo kommet nye
> motorvarianter i 9-5'eren.

det kniber nok - men et hurtigt blik i listen, så skal de nok hænge fast.

> [...]
> P.S. Har betalt afgift i dag - kom 3 min. for sent til
> Motorkontoret......Grrrrrrrrrrrrrr! Så i morgen tidlig kl. 9.00, er jeg

lækkert - er totalt misundelig, men lagunaen skal altså aftjene værnepligt
så længe at vi skal have barnevogn mm. med. På den anden side, saab har jo
også en st.car....... >meget_skummelt_udtryk.avi< - skal lige tjekke
lottotallene.....

/bo
al magt til folket - få så længere åbningstider på motorkontorene, det burde
være et grundlovssikret krav.

Fra : Henrik B.

Dato : 26-05-04 21:13

> /bo
> al magt til folket - få så længere åbningstider på motorkontorene, det
burde
> være et grundlovssikret krav.

*ROTFLMAO*

M.v.h.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 26-05-04 21:16

On Wed, 26 May 2004 22:13:11 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>*ROTFLMAO*

Der er da lang åbningstid een dag om ugen...

/Mogens

Fra : Henrik B.

Dato : 26-05-04 21:31

> Der er da lang åbningstid een dag om ugen...

Ligeglad med, hvor længe de har åbent - kl. 9.05 ca. i morgen, sidder jeg
med skruenøglen og de nye plader...

M.v.h.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 26-05-04 18:44

On Wed, 26 May 2004 19:32:41 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>Jep. Nu kan selv Mogens K køre Saab..... )

He, he - der går nogen år inden. Jeg binder jo ikke så mange af mine
midler i biler mere...

/Mogens

Fra : Niels-Chr

Dato : 26-05-04 07:57

> Har prøvekørt Kia Magentis -
>
> Er der nogle der har erfaringer med bilen?
> Holdninger, tips, links til tests?
>
> Hilsner
> Thomas

Hej

Min gode kollega gik i vinters og klynkede over, hvor dyre bilerne
efterhånden var blevet. Han skulle have ny firmabil og kunne godt se,
at han ville blive slemt beskattet af selv den usleste Mondeo.
Så gjorde jeg ham opmærksom på Magentis'en. Efter han havde prøvekørt
den, var han solgt. Selv partierne i instrumentbordet med indlagt
koreansk "åndenød" syntes han var flotte.....
Vel, han fik en 2,5 V6 i januar og er vældig fornøjet - på nær én
ting: Fartpiloten, som han købte som ekstraudstyr. Den virker fint på
flad vej, men da han var i Norge for nylig og kørte lidt op og ned af
de bakker, de har deroppe, så var han ikke imponeret. Fartpiloten
"sampler" åbenbart ikke tit nok. Har man f.eks. sat farten til 80
km/t, så falder hastigheden op ad bakken helt ned til 72-73 km/t, men
så opdager den så, at der er noget galt og accellerer......for meget!
Og så kører man pludselig næsten 90! Og bøderne er store i Norge. Nå,
så sænker den farten igen.....for meget! Så det går helt i selvsving.
Tilsvarende ned af bjerget igen.
Forhandleren kan ikke hjælpe, så har man brug for pilot udenfor DK,
skal man overveje en uoriginal.

Niels-Chr