Feriecheck
Fra : Towli

Dato : 25-05-04 16:09

Hej gruppe

Jeg skal "sydover" i ferien og vil godt sikre mig (så godt jeg nu kan) at
min 8 år gamle Citroen AX kan klare de 4-5 tusinde kilometer der ligger
foran den -bl.a. gennem alperne.
Bortset fra at chekke bremser, olie, vand og kilerem hvad bør man ellers
være opmærksom på på så'n en Ax'er -og generelt på en ældre bil, for så vidt
muligt at undgå at sidde fast i 50 graders varme på en øde fransk bjergvej
(mit mareridt).

/Jan

Fra : bme

Dato : 25-05-04 16:16

> [...]
vidt
> muligt at undgå at sidde fast i 50 graders varme på en øde fransk bjergvej

frisk olie, kølesystem der er iorden, bremser der er iorden - så skulle det
nu nok kunne gå.

Men husk lige en ekstra rem til generator og gaffatape i spandevis

/bo

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 26-05-04 18:07

On Tue, 25 May 2004 17:16:02 +0200, "bme" <bme@fritid.tele.hej> wrote:

>Men husk lige en ekstra rem til generator og gaffatape i spandevis

Mon ikke !
Min nye AX GT sprang kileremmen på vej hjem fra ferien. Trods ny bil
og et feriecheck inden ferien...

/Mogens

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 25-05-04 16:22

"Towli" <towli@oldboyz.dk> skrev i en meddelelse news:c8vnja$rbc$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> muligt at undgå at sidde fast i 50 graders varme på en øde fransk bjergvej

Tegn et abonnement med europa-dækning hos f.eks. dansk autohjælp
eller falck, hvis du ikke har sådan noget i forvejen.

/Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-04 16:33

> [...]
vidt
> muligt at undgå at sidde fast i 50 graders varme på en øde fransk bjergvej

Tyskland plejer at trække tænder ud på mange gamle biler. Det skyldes ofte
et dårligt kølesystem hvor bilen ikke kan klare "Stop & Go" kørsel i længere
tid.
Det er selvfølgelig fuldstændig utænkelig at man kan undgå at havne i tyske
bilkøer så bilen SKAL kunne holde til at køre med 0.25 Km/t i mindst en time
eller mere.

Man får det sjældent afprøvet herhjemme da vi ikke (minus kjøbenhavnere) har
så voldsomme lange kø'er her.

Du bør som minimum prøve at se om bilen kan starte den elektriske ventilator
og om den kan holde temperaturen nede. Undersøges ved at lade den stå i
tomgang i 30 min.

--
Tom

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 25-05-04 16:36

Et lille (måske lidt beskidt trick)

Hvis du i øvrigt ikke har brug for et falck-abonnement:

Ring et par dage før og tegn falck-abonnement, du har fortrydelsesret i 14
dage såfremt turen går fint, og gør den ikke, ja så er du sluppet billigt ;)

Mvh Martin / Der spændte stor campingvogn efter en Lada Samara og kørte
Europa tyndt i 2002 - UDEN problemer af nogen art!

Fra : Olesen

Dato : 25-05-04 16:53

> Du bør som minimum prøve at se om bilen kan starte den elektriske
ventilator
> og om den kan holde temperaturen nede. Undersøges ved at lade den stå i
> tomgang i 30 min.

Så hellere gi' den hele armen til maxspeed, og hold
den dêr et par minutter.
Kør så ind til siden og se hvor langt måleren
går op og og blæseren begynder at snurre.
Bilen må gerne lugte lidt varm, så den er
blevet brændt ordentlig igennem.

Måske du sku' få skiftet termostaten hvis
det er længe siden. Denne kan godt blive
lidt træg og langsomtreagerende, hvis
den da reagerer..,o)

Inden du kører, så få skiftet
olie, filter, luftfilter, altså alle
de banale ting som ikke koster
en herregård.

Få bilen afbalanceret, måske ikke
den ryster ved 90, men på de tyske
motorveje med måske 130-140 kan
den måske gøre det alligevel. Og dêt
er trælst i længden. Ha evt.
1 ltr. olie med i bagagerummet.

Fra : Towli

Dato : 25-05-04 23:00

Mange tak alle!

/Jan

Fra : phk

Dato : 02-06-04 15:37

> Tyskland plejer at trække tænder ud på mange gamle biler.

Det skyldes at folk ikke sørger for at skifte olien inden de kører
hjemmefra. Når de så kommer ned på den anden side af HH på vej op ad
bakkerne ved KA er alt vandet i olien fordampet og der er for lidt olie
tilbage. Resultatet er indlysende.

--
Per, Esbjerg