Hjælp søges til Opel Kadett
Fra : Martin Ley-Frantsen

Dato : 25-05-04 14:55

Hej Ng.

Jeg har for nyligt smidt en ny motor i min gamle Opel kadett E fra 85.
Motoren var fra en anden Opel kadett som har stået stille i næsten 2 år..
Motoren er en 1.3 S med elektronisk tænding.. Problemet er at den kun køre
på 3 stempler, ved meget høje omdrejninger kommer det 4. stempel med. Den
kan ikke stå i tomgang så man skal hele tiden give den noget at leve af..
Jeg har tjekket tændingen og skiftet tændrør, men det er det ikke blevet
bedre af.. Der er blevet sat en anden manifold på, ved ikke om det kunne
have nogen indvirkning..

På forhånd tak

Martin Ley

Fra : Roberto Saldo

Dato : 25-05-04 15:23

Martin Ley-Frantsen wrote:
> [...]
> Jeg har tjekket tændingen og skiftet tændrør, men det er det ikke blevet
> bedre af.. Der er blevet sat en anden manifold på, ved ikke om det kunne

Er der samme kompression på alle 4 cylindre?
For så må det jo være et tændingsproblem.

--
Roberto Saldo

Fra : Martin Ley-Frantsen

Dato : 25-05-04 15:53

> Er der samme kompression på alle 4 cylindre?
> For så må det jo være et tændingsproblem.
>
> --
> Roberto Saldo
--------------------->

Jeg ved ikke om der er samme kompression på alle 4 cylindrer. er der en nem
måde at teste det på ??

Fra : TGD

Dato : 25-05-04 16:00

"Martin Ley-Frantsen" <mumle1@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> --------------------->
>
> Jeg ved ikke om der er samme kompression på alle 4 cylindrer. er der en
nem
> måde at teste det på ??

Kompressionstester til under 100 kr giver et godt billed.

Fra : KubikH

Dato : 25-05-04 19:58

"Martin Ley-Frantsen" <mumle1@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ved ikke om der er samme kompression på alle 4 cylindrer. er der en
nem
> måde at teste det på ??

Prøv at tage tændkabler af, og brug starteren.
"Halter" den er der en stor utæthed.
Ellers er en komptester ikke ret dyr

Mvh
Niels

Fra : KubikH

Dato : 25-05-04 19:55

> Martin Ley-Frantsen wrote:
Der er blevet sat en anden manifold på, ved ikke om det kunne
Start med at finde ud af hvilken cylinder der er, f. eks. ved at hive et
tændkabel af, og finde det der ikke gør en forskel.
Prøv så at checke om der er en utæthed ved den manifold, evt. ved hjælp at
lidt startspray.

Eller er det næste punkt er en kompressionstest.

Jeg går ud fra at det ikke er en død ventil, det ville du kunne høre i
indsugning eller udstødning, men ellers ses det at kompressionstesten.

Forresten: hvis komp. testen er dårlig på en cylinder, giver du den 3 - 4
skud olie ned i cyllen, med en oliekande.
Ændrer dette resultatet, er det cylinder / stempel der er død.
Ændrer det intet, kan du nøjes med at rive toppen af.

Mvh
Niels