G-kræfter : en eller anden sammenligning ?
Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 25-05-04 14:04

Hej i gruppen....

Jeg har "googlet lidt rundt", men ikke fundet en sammenligningstabel, hvor
man har målt hvor mange G, forskellige bilmodeller trækker i kurver, under
opbremsning, acceleration osv. ?
Jeg er ikke på jagt efter en facitliste, som kan bruges til at sammenligne
superbiler, men derimod de hverdagsagtige konstruktioner vi afgiftsramte
danskere må nøjes med. Hvis "Superbilslisten" er den eneste tilgængelige,
vil jeg være taknemmelig for et link.....

Lidt ekstra krydderi med konkrete målinger fra racerbiler ville være intet
mindre end perfekt. Jeg forestiller mig ikke "Formel 1-agtige" tingester,
men noget som ligner det vi til hverdag ser på danske racerbaner, som f.eks.
en Yokohamacup bil, eller evt. en DTC-racer (Men det sidste bliver nok
svært/umuligt)....

Alternativt ved jeg at flere af jer i gruppen har haft et eller andet
instrument spændt fast på instrumentbordet, som måske har givet et par
vigtige informationer...

Mvh. Mikael Kristiansen

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-04 16:09

> [...]
> danskere må nøjes med. Hvis "Superbilslisten" er den eneste tilgængelige,
> vil jeg være taknemmelig for et link.....

Min mondeo trækker ca. 1.0001 G i acceleration

--
Tom

Fra : Per Wildau

Dato : 25-05-04 19:11

Tom wrote:

> Min mondeo trækker ca. 1.0001 G i acceleration

Kan det passe ???

P3R W!LDAU

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-04 19:27

"Per Wildau" <xy@z.com> skrev i en meddelelse

> Kan det passe ???

For mig er 1 G = ingen acceleration og 0 G = vægtløshed.

Kan ikke lige forstå den artikel du henviser til hvor en prosche trækker 0.6
G, det skulle jo betyde at man vejer 0.6 gange mindre end normalt

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-04 20:10

> For mig er 1 G = ingen acceleration og 0 G = vægtløshed.

Men i diverse sideværts påvirkninger, som man er udsat for under
accelerationer og kursændringer er du jo ikke påvirket af noget G, når du
holder stille...?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Per Wildau

Dato : 25-05-04 20:52

Tom wrote:
> [...]
>
> Kan ikke lige forstå den artikel du henviser til hvor en prosche
> trækker 0.6 G, det skulle jo betyde at man vejer 0.6 gange mindre end

Nej nej.

Man kalder det 'lille g' ikke 'store G' er en naturkonstant.

g er tyngdeaccelerationen, den er på 9,82m/s2, det er ikke så lidt af en
acceleration. Man kan hoppe uf fra en flyvemaskine og opleve den, nå ja, der
er jo luftmodstand... Men hvis den ikke var der skulle du se acceleration.
Men der er du vægtløs og du ville opleve jorden accelere lige ind i hovedet
på dig ...

Hvis du sidder i en Porche som accelererer, er du påvirket i to retninger
dels vinkelret på jorden dels parallelt til jorden.

Man skal så lægge dem sammen, hvilket man gør ved at tegne et rektangel,
hvor den ene side er 1 og den anden 0,6. Diagonalen er så den resulterende
g.

Det bliver så øhhhh...

P3R W!LDAU

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 25-05-04 19:28

Per Wildau wrote:

> Kan det passe ???

Ja, tyngdeaccelerationen er grundet, lavere periferihastighed for kloden,
højere i DK end der hvor metersystemet hører til

Mvh. Mikael

Fra : Per Wildau

Dato : 25-05-04 18:39

Mikael Kristiansen wrote:
> Hej i gruppen....
>
> Jeg har "googlet lidt rundt", men ikke fundet en sammenligningstabel,
> hvor man har målt hvor mange G, forskellige bilmodeller trækker i
> kurver, under opbremsning, acceleration osv. ?

A Porsche can accelerate from 0-60 mph in about 4 seconds, which is only
0.6g but it's enough to push you back in your seat. Top Thrill Dragster will
take you from 0 to 120 mph in just 4 seconds which is equivalent to 1.3g.
The force of this acceleration puts our organs under pressure. It shifts
organs from their usual resting in place on top of each other so that they
become squashed up, or down depending on your orientation at the time. And
the bends can increase the acceleration further putting more pressure on our
insides.

http://www.sciencenet.org.uk/news/2003/0303/thrills.html

P3R W!LDAU

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 25-05-04 19:29

Per Wildau wrote:

> [...]
> that they become squashed up, or down depending on your orientation at the
> time. And the bends can increase the acceleration further putting more

Mine søgninger bragte en masse underholdende informationer om vanvittige
forlystelsesparker.... Det kunne bare ikke bruges

Fra : Lars G

Dato : 25-05-04 19:41

"Mikael Kristiansen" <komposit@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> man har målt hvor mange G, forskellige bilmodeller trækker i kurver, under

DE SIDSTE FEM SEKUNDER INDEN SENNAS UHELD >
http://www.f1journal.com/f1_historie/his_dd_040501a.html

" 9.50 sekunder efter at have krydset målstregen havde han tilbagelagt 690
meter - væggen var 240 meter væk. Hans fod var stadig i bund på speederen og
farten lå på 303 km/t. Han var lige ved at nå frem til det første stykke
mørke asfalt , og var tæt på at nå bilens topfart. Alt synes stadig at være
helt normalt. G-kraften var også normal og var varieret fra 0.29 til 0.25
det sidste halvandet sekund. "

" 11.62 sekunder efter at have krydset målstregen dykkede hans hjelm en
tredje gang. Farten lå stadig på 299 km/t, men han må have lettet lidt på
bremsen for G-kraften ændrede sig fra -1.04 til -0.61. Måske lettede han på
bremsen for at undgå at blokkere.

11.64 sekunder efter målstregen begyndte han at bremse desperat og G-kraften
reagerede voldsomt: -0.73, -1.30, -1.83. Farten var nede på 291 km/t."

"12.08 sekunder efter at have krydset målstregen kørte han over endnu et
bump og gnister føg fra bilens underside. G-kraften lå på -4.70."

Og det var i 1994 i en F1 !

Mvh
Lars G

Fra : Nicolai

Dato : 26-05-04 00:50

Der står lidt på denne side (der handler om Alfa Romeo SZ):

http://home.wxs.nl/~evdbeek/szinter.html

"12. The SZ can pull upto 1.4 G. in cornering.... I think it is still
the champion of the production cars....

Ferrari 360 F1: 1.13 g.
Ferrari 355 F1: 1.13 g.
Chrysler Viper VT 1.11 g. ( what a surprise !! )
Lamborgini Diablo VT 1.09 g.
Porsche 911 Carrera 1.06 g.
Lotus Esprit V8 1.06 g.
Ferrari 550 1.04 g.
BMW "M Coupe" 1.03 g.
Audi S4 Avant: 0.96 g.
Volvo V70R AWD: 0.90 g.

I have got this information from the Italian carmagazine
"Quattroruote"."

MVH
Nicolai

www.nk-h.dk

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 26-05-04 07:56

Hej igen....

"Nicolai" <nkh@stolpaaos.dk> wrote in message
> [...]
> Audi S4 Avant: 0.96 g.
> Volvo V70R AWD: 0.90 g.
>
> I have got this information from the Italian carmagazine

Dejligt.... Det var lige præcist hvad jeg søgte.......
Tak for hjælpen Nicolai

Mvh. Mikael