Hvorfor måler man dæktrykket med kold
Fra : Roberto Saldo

Dato : 25-05-04 06:55

Og hvor hulen køber man en rimelig måler uden at det er en proff til
598 bobs?

<http://www.kartdele.dk/shop/default.asp?ProductID=296>

Den ser ellers fin ud.

Der må da være noget imellem en plasticdims til en 20'er og de proffe.

Eneste krav er repeterbar konsekvens.

--
Roberto Saldo

Fra : Thomas Johansen

Dato : 25-05-04 07:15

Fordi varm luft fylder mere end den samme mængde koldluft. Dvs man har et
styørre dæk tryk, når dækkende (eg. luften) er varm

Fra : Roberto Saldo

Dato : 25-05-04 07:34

Thomas Johansen wrote:
> Fordi varm luft fylder mere end den samme mængde koldluft. Dvs man har et
> styørre dæk tryk, når dækkende (eg. luften) er varm

Hmmm det kan man vel kompensere for, men ingen steder står der noget
om at måle dæktemperaturen først ;).

--
Roberto Saldo

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-04 07:16

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvor hulen køber man en rimelig måler uden at det er en proff til
> 598 bobs?

Prøv H.Nyborg, Jeg købte et kitt til kompressoren og der var en i, men de må
have en løs ?. Ellers er der T.Svansen eller en anden bil-pusher.
Og dæk vil få forsk temp. alt efter deres brug, og da luft udvider sig med
temp, så tager man udgangspunkt i kolde dæk.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 25-05-04 07:33

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Prøv H.Nyborg, Jeg købte et kitt til kompressoren og der var en i, men de må

Okay, bare mekanikken er nogenlunde.
De billigste er af stempeltypen, også selvom skiven er rund.

Det værste jeg har set er på en fodpumpe.
Selve 'trykmåleren' er et stykke ubehjælpsomt bøjet rør der ser ud som
om det var lavet af genbrugsdele fra indien.

> have en løs ?. Ellers er der T.Svansen eller en anden bil-pusher.
> Og dæk vil få forsk temp. alt efter deres brug, og da luft udvider sig med
> temp, så tager man udgangspunkt i kolde dæk.

Ja det er jeg klar over så jeg giver dem gerne noget ekstra, men
alligevel.

--
Roberto Saldo

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-04 07:49

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse > Ja det er jeg klar
over så jeg giver dem gerne noget ekstra, men
> alligevel.

Hellere lidt for højt end for lavt tryk, især hvis du har "lavprofil" på.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 25-05-04 08:51

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse > Ja det er jeg klar
> over så jeg giver dem gerne noget ekstra, men

> Hellere lidt for højt end for lavt tryk, især hvis du har "lavprofil" på.

Ja men ikke 3bar i en 900kg's bil vel?

Det er ellers nemt nok:

Er der for lidt tryk sejler bilen og vil ikke så gerne skifte retning
når man drejer på roret.
Er der for meget kører dækkene på kanterne og styringen bliver hidsig
(man hænger i den mindste kant på vejen) og uberegnelig.

Jeg har 2.4 bar (2.5 lune) i alle 4 med 205/50R16 i min 1175kg's Yoda
og det virker, men der kræves megen eksperimenteren.
Skal bilen fyldes op med bagage eller passagerer får den .1-.2 ekstra
i ringene.

--
Roberto Saldo

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-04 11:43

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse >
> Ja men ikke 3bar i en 900kg's bil vel?
>
> Det er ellers nemt nok:

Når du er så klog hvorfor spurgte du så? :o///. Man tager self. udgangspunkt
i noget som er anbefalet til pgl. bil, og gætter sig ikke bare frem. Der til
benyttes et nyttigt redskab som en DÆKTRYKSMÅLER.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 25-05-04 11:46

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Når du er så klog hvorfor spurgte du så? :o///. Man tager self. udgangspunkt
> i noget som er anbefalet til pgl. bil, og gætter sig ikke bare frem. Der til
> benyttes et nyttigt redskab som en DÆKTRYKSMÅLER.

Køl nu lige af og læs hele tråden.

--
Roberto Saldo

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 25-05-04 07:16

Jeg har sådan en fætter, som jeg er meget tilfreds med:
http://www.easyautopart.com/accutire_digital_tire_gauge.html

Min er købt i Bilka for en hunds penge for nogle år siden.
Den opfylder alle dine krav.

Mht. det at måle dæktryk med kolde dæk, må det vel være for netop at få et
repeterbart resultat - jo varmere et dæk er, jo højere vil trykket jo
være.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 25-05-04 07:31

Andreas M. Hansen wrote:
> Jeg har sådan en fætter, som jeg er meget tilfreds med:
> http://www.easyautopart.com/accutire_digital_tire_gauge.html
>
> Min er købt i Bilka for en hunds penge for nogle år siden.
> Den opfylder alle dine krav.

Hvis den bare måler ens inden for 10 minutters tid er det jo godt nok.

> Mht. det at måle dæktryk med kolde dæk, må det vel være for netop at få et
> repeterbart resultat - jo varmere et dæk er, jo højere vil trykket jo
> være.

Ja men det hedder jo ikke DIN norm nnnn ved 27.00 grader celcius vel?

Hvis jeg godt nok checker med 'kolde' dæk men det er hedebølge og 35
grader varmt holder den ikke alligevel. Eller en maj-morgen ved 4
graders varme.

--
Roberto Saldo (polytekniker og nysgerrig)

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-05-04 08:57

SNIP.

Hvem siger man måler på kolde dæk?

Racerne måler vi på varmedæk, da det er i denne tilstand man kører...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Roberto Saldo

Dato : 25-05-04 09:10

Morten Fruergaard wrote:
> SNIP.
>
> Hvem siger man måler på kolde dæk?
>
> Racerne måler vi på varmedæk, da det er i denne tilstand man kører...

Det var også det jeg tænkte, men hvad kan man gøre?

Jeg sigter efter at de føles godt når de er varme.

Man kan ikke få noget fornuftigt at vide hvis man spørger, der er lige
så mange svar som svarere og argumenterne er totalt forskellige.

Eks, 185/65R14 originaldimensionen på Yodaen:

Håndbogen i handskekrummet siger 2.2/2.2

Haynes siger 2.0/1.9 ved 185/65R14H og 2.2/2.0 ved 185/65R14V (begge
2.2/2.2 fuld last)

Statoils tabeller siger 2.2/2.1

Som et kuriosum siger netrep.dk 2.6/2.6 (!!! tåbeligt og uden ansvar
selvf.)

Da jeg fik monteret mine Potenza 205/50R16V var der til min store
undren næsten 2.8bar i (det var slet ikke til at køre med)
Jeg talte med værkføreren hos Yoda han sagde 2.4 (2.6 ved fuld last).

--
Roberto Saldo

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-05-04 09:28

Roberto Saldo wrote:
> Det var også det jeg tænkte, men hvad kan man gøre?

Den rigtige måde er at køre dækkene varme, måle dæktemperaturen i begge
sider og i midten. Dermed kan man se, om camperen samt dæktryk er korrekt.
Selve dæktrykket er som sådan ikke af betydning - bare det passer...

> Da jeg fik monteret mine Potenza 205/50R16V var der til min store
> undren næsten 2.8bar i (det var slet ikke til at køre med)

De har nok ikke tømt luft ud af dækket efter de har sat det på...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Roberto Saldo

Dato : 25-05-04 09:36

Morten Fruergaard wrote:

> Den rigtige måde er at køre dækkene varme, måle dæktemperaturen i begge
> sider og i midten. Dermed kan man se, om camperen samt dæktryk er korrekt.
> Selve dæktrykket er som sådan ikke af betydning - bare det passer...

Vi har sådan et pege-med-laser-uden-kontakt-thermometer til 2500kr et
eller andet sted her i biksen. Måske jeg skulle låne det med hjem ...

> De har nok ikke tømt luft ud af dækket efter de har sat det på...

Næh, men så forkert som styretøjet føltes blev fejlen hurtigt rettet :)

At tænke sig at der er folk der ikke interesserer sig for dæktryk før
de kører på fælgene. Hvad får de tiden til at gå med?? ;))

Nå om ikke andet giver spændstige dæk en god benzinøkonomi.

--
Roberto Saldo (født skeptisk)

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-05-04 09:42

Roberto Saldo wrote:
> Vi har sådan et pege-med-laser-uden-kontakt-thermometer til 2500kr et
> eller andet sted her i biksen. Måske jeg skulle låne det med hjem ...

Så kan du i hvert fald hurtigt se, om du har for meget, for lidt eller
tilpas luft i dækkene..

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Roberto Saldo

Dato : 25-05-04 09:48

Morten Fruergaard wrote:

> Så kan du i hvert fald hurtigt se, om du har for meget, for lidt eller
> tilpas luft i dækkene..

Jeg kan godt antage at der skal være lige lunt over hele trædefladen ikke?

De burde blive varmere hvor de deformeres pga friktionen i gummiet.

Nå nu er sådan en familiepotte ingen racer så det bliver mest for sjov.

--
Roberto Saldo

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-05-04 09:49

Roberto Saldo wrote:
> Jeg kan godt antage at der skal være lige lunt over hele trædefladen
> ikke?

Jep.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Roberto Saldo

Dato : 25-05-04 09:58

Morten Fruergaard wrote:

> Jep.

Ok.

Se forresten lige her:

<http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=17514>

Den ser da faktisk helt ok ud!

Og så ligner den uhyggeligt meget den anden til 598kr:

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-05-04 10:28

Roberto Saldo wrote:
> Den ser da faktisk helt ok ud!

Tja... Sikkert god nok....

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-05-04 09:48

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message

> Den rigtige måde er at køre dækkene varme, måle dæktemperaturen i begge
> sider og i midten. Dermed kan man se, om camperen samt dæktryk er korrekt.
> Selve dæktrykket er som sådan ikke af betydning - bare det passer...

Men en af de IR temp målere ?

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-05-04 10:33

Christian B. Andresen wrote:
> Men en af de IR temp målere ?

Det bruger vi på racerne...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : TGD

Dato : 25-05-04 16:10

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvor hulen køber man en rimelig måler uden at det er en proff til
> 598 bobs?

Jeg læste engang en test af sådan nogen måler, og de var faktisk alle ganske
elendige til at måle det korrekte dæktryk, værst var tankstationernes.

Så køb en i et fornuftigt prisleje, dobb. tjek evt. med andre målere du
møder på din vej.

<KLIP>

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 25-05-04 21:52

Roberto Saldo wrote:

> Der må da være noget imellem en plasticdims til en 20'er og de proffe.
>
> Eneste krav er repeterbar konsekvens.

Jeg har sådan en her
<http://www.autosportcatalog.com/index.cfm/fa/p/pid/270/sc/2737>,
den er fint repeterbar. Jeg købte en til min bror samtidig dengang
jeg bestilte, og ved de kontrolmålinger vi har lavet ligger de to
målere indenfor en difference på 1 psi. Der kommer naturligvis
noget transport og moms på hvis du bestiller fra staterne, men
stadig ender du på en pris et godt stykke under de 598,-

--
Hygge..
Thomas