/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
ABS Følere på MB W124 300D 1987
Fra : Holten


Dato : 24-05-04 20:24

ABS lampen har lyst gennem længere tid på min kones bil og nu skal den til
syn, så skal det jo være i orden )
Den begynder først at lyse når man kører.
Jeg har netop målet Ohm på forhjulsfølerne;ca. 980 Ohm på begge ved
stilstand.
Er der nogen der ved hvordan Ohm-kurven ser ud når man begynder at køre ???

Dum som jeg måske var prøvede jeg også at måle ohm på min egen W124 300 TD
Turbo 1991.
Da jeg begynder at køre, med et af de 2 stik til forhjulsfølerne adskilt
begynder både lampen for ABS (naturligt nok) og lampen for aut.spærrediff.
at lyse.
Nå jeg samler igen stikket og starter bilen, men lampen for aut. spærrediff.
lyser stadig ;-(((((
Kan man ødelægge noget ved blot at køre 200 M med stik for ABS-føler
adskilt, eller er jeg bare pokkers uheldig, at lortet gik i stykker netop
som jeg havde stikket adskilt.

MVH

Holten



 
 
Ukendt (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-05-04 20:33



> ABS lampen har lyst gennem længere tid på min kones bil og nu skal den til
> syn, så skal det jo være i orden )
> Den begynder først at lyse når man kører.
> Jeg har netop målet Ohm på forhjulsfølerne;ca. 980 Ohm på begge ved
> stilstand.
> Er der nogen der ved hvordan Ohm-kurven ser ud når man begynder at køre
???

Den skal komme med et firkantsignal (måles med oscilliskop) eller man kan
også kalde det et AC signal. Det er frekvensbestemt i forhold til vognens
hastighed.


> Dum som jeg måske var prøvede jeg også at måle ohm på min egen W124 300 TD
> Turbo 1991.
> Da jeg begynder at køre, med et af de 2 stik til forhjulsfølerne adskilt
> begynder både lampen for ABS (naturligt nok) og lampen for aut.spærrediff.
> at lyse.
> Nå jeg samler igen stikket og starter bilen, men lampen for aut.
spærrediff.
> lyser stadig ;-(((((
> Kan man ødelægge noget ved blot at køre 200 M med stik for ABS-føler
> adskilt, eller er jeg bare pokkers uheldig, at lortet gik i stykker netop
> som jeg havde stikket adskilt.

Du skal nok bare have nulstillet din ABS computer. Ved ikke nok om MB til at
kunne sige om man bare kan tage spændingen af ved batteripolen, men på
mondeo skal man til Ford hvis det er ABS computeren der skal nustilles for
fejl. OBD computeren kan som regl altid nulstilles ved at fjerne spændingen
men om spær.diff. lampen sidder på denne tvivler jeg på.

--
Tom



Holten (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Holten


Dato : 24-05-04 20:46


"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:40b24d3e$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
> > ABS lampen har lyst gennem længere tid på min kones bil og nu skal den
til
> > syn, så skal det jo være i orden )
> > Den begynder først at lyse når man kører.
> > Jeg har netop målet Ohm på forhjulsfølerne;ca. 980 Ohm på begge ved
> > stilstand.
> > Er der nogen der ved hvordan Ohm-kurven ser ud når man begynder at køre
> ???
>
> Den skal komme med et firkantsignal (måles med oscilliskop) eller man kan
> også kalde det et AC signal. Det er frekvensbestemt i forhold til vognens
> hastighed.

Hvordan finder man så ud af om en føler er defekt; har et MB-værksted grej
til dette eller prøver de sig bare frem på min regning ?
Jeg prøvede at møle ohm, men jeg kørte, men det gav et meget svingende
resultat og sommetider viste den ingen forbindelse.
Dette gjorde den også på min egen bil, så det er jo nok det du siger med
firkantsignal eller hu ?

>
>
> > Dum som jeg måske var prøvede jeg også at måle ohm på min egen W124 300
TD
> > Turbo 1991.
> > Da jeg begynder at køre, med et af de 2 stik til forhjulsfølerne adskilt
> > begynder både lampen for ABS (naturligt nok) og lampen for
aut.spærrediff.
> > at lyse.
> > Nå jeg samler igen stikket og starter bilen, men lampen for aut.
> spærrediff.
> > lyser stadig ;-(((((
> > Kan man ødelægge noget ved blot at køre 200 M med stik for ABS-føler
> > adskilt, eller er jeg bare pokkers uheldig, at lortet gik i stykker
netop
> > som jeg havde stikket adskilt.
>
> Du skal nok bare have nulstillet din ABS computer. Ved ikke nok om MB til
at
> kunne sige om man bare kan tage spændingen af ved batteripolen, men på
> mondeo skal man til Ford hvis det er ABS computeren der skal nustilles for
> fejl. OBD computeren kan som regl altid nulstilles ved at fjerne
spændingen
> men om spær.diff. lampen sidder på denne tvivler jeg på.

Jeg har prøvet med spænding af i ½ minut uden nogen ændring.

MVH

Holten



Ukendt (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-05-04 20:53



> Hvordan finder man så ud af om en føler er defekt; har et MB-værksted grej
> til dette eller prøver de sig bare frem på min regning ?

De plejer også at beskrive det i haynes hvordan du cheker dem. Men på nogle
følere kommer der også en sinus i stedet for en firkant. Det afgørende er
dog at frekvensen varierer alt efter bilens hastighed.
Tror ikke du får så meget ud af at måle ohm på føleren.


> Jeg har prøvet med spænding af i ½ minut uden nogen ændring.

Så er du nok nød til at ringe til MB og høre om det er den ene af computerne
der skal nulstilles, eller om du har ødelagt noget større.

--
Tom



Holten (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Holten


Dato : 24-05-04 21:03


"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:40b2521d$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
> > Hvordan finder man så ud af om en føler er defekt; har et MB-værksted
grej
> > til dette eller prøver de sig bare frem på min regning ?
>
> De plejer også at beskrive det i haynes hvordan du cheker dem. Men på
nogle
> følere kommer der også en sinus i stedet for en firkant. Det afgørende er
> dog at frekvensen varierer alt efter bilens hastighed.
> Tror ikke du får så meget ud af at måle ohm på føleren.

Tror jeg du har ret i.

>
> > Jeg har prøvet med spænding af i ½ minut uden nogen ændring.
>
> Så er du nok nød til at ringe til MB og høre om det er den ene af
computerne
> der skal nulstilles, eller om du har ødelagt noget større.

Øv øv,

MVH

Holten



Mogens Knudsen (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 24-05-04 21:03

On Mon, 24 May 2004 22:03:03 +0200, "Holten" <virker.ikke@mail.dk>
wrote:

>Øv øv,

Du kunne evt. liiige prøve med din fars MB 560 SEL først

/Mogens

Holten (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Holten


Dato : 24-05-04 21:11


"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:86l4b09p4sps96pamh3m9eitruuesvtkfn@4ax.com...
> On Mon, 24 May 2004 22:03:03 +0200, "Holten" <virker.ikke@mail.dk>
> wrote:
>
> >Øv øv,
>
> Du kunne evt. liiige prøve med din fars MB 560 SEL først

Lige nu skal man ikke sige mere MB til mig !!!!!!!!!!!!!

MVH

Holten



hamselv (25-05-2004)
Kommentar
Fra : hamselv


Dato : 25-05-04 17:51

ved batteriet sidder der en sort boks med en masse tal på

kortslut nr 1 og 5 og sæt tænding på

så nulstilles ASD lampen

--
VH
Flemming
www.kvik-rep.com
Dæk og fælge
www.kvik-rep.com/shop.htm



"Holten" <virker.ikke@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:40b25628$0$218$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:86l4b09p4sps96pamh3m9eitruuesvtkfn@4ax.com...
> > On Mon, 24 May 2004 22:03:03 +0200, "Holten" <virker.ikke@mail.dk>
> > wrote:
> >
> > >Øv øv,
> >
> > Du kunne evt. liiige prøve med din fars MB 560 SEL først
>
> Lige nu skal man ikke sige mere MB til mig !!!!!!!!!!!!!
>
> MVH
>
> Holten
>
>



Holten (25-05-2004)
Kommentar
Fra : Holten


Dato : 25-05-04 18:19


"hamselv" <FJERN_hamselv1@t-online.de> skrev i en meddelelse
news:c8vthj$ubg$04$1@news.t-online.com...
> ved batteriet sidder der en sort boks med en masse tal på
>
> kortslut nr 1 og 5 og sæt tænding på
>
> så nulstilles ASD lampen

Jeg kortsluttede 1 & 5 satte tænding på i 5 sekunder, tog tænding af og
fjernede så igen kortslutningen.

Lampen lyser stadig ØV ØV

MVH

Holten



hamselv (25-05-2004)
Kommentar
Fra : hamselv


Dato : 25-05-04 18:24

måtte lige finde bogen

start motor
kortslut 1 og 5 et par sekunder

den gule lampe begynder at blinke

hvormange gange blinker den?


--
VH
Flemming
www.kvik-rep.com
Dæk og fælge
www.kvik-rep.com/shop.htm



"Holten" <Virkerikke@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:40b37f5b$0$158$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "hamselv" <FJERN_hamselv1@t-online.de> skrev i en meddelelse
> news:c8vthj$ubg$04$1@news.t-online.com...
> > ved batteriet sidder der en sort boks med en masse tal på
> >
> > kortslut nr 1 og 5 og sæt tænding på
> >
> > så nulstilles ASD lampen
>
> Jeg kortsluttede 1 & 5 satte tænding på i 5 sekunder, tog tænding af og
> fjernede så igen kortslutningen.
>
> Lampen lyser stadig ØV ØV
>
> MVH
>
> Holten
>
>



Holten (25-05-2004)
Kommentar
Fra : Holten


Dato : 25-05-04 18:59


"hamselv" <FJERN_hamselv1@t-online.de> skrev i en meddelelse
news:c8vveq$et2$06$1@news.t-online.com...
> måtte lige finde bogen
>
> start motor
> kortslut 1 og 5 et par sekunder
>
> den gule lampe begynder at blinke
>
> hvormange gange blinker den?

Gør som du siger:
Kortslutter med motor igen i et par sekunder, fjerne kortslutning og lampe
slukker for at begynde og blinke.
Bliver lidt forvirret og når ikke at tælle blink 5 måske 6.
Kortslutter igen, men denne gang forbliver lampe slukket ))
Prøver om ASD virker, og det gør det.

Jeg bukker og takker mange gange ))))
Det er vist ikke første (og måske heller ikke sidste) gang du har hjulpet
mig.

Lidt nysgerrig, hvor kan man se disse fejlkoder ?

MVH

Holten



hamselv (25-05-2004)
Kommentar
Fra : hamselv


Dato : 25-05-04 19:16

det er nogle jeg har på harddisken 10 cm over skulderne

og da vi har mange tysker der kommer på vores danske værksted med deres 124
er
så lærer man det

--
VH
Flemming
www.kvik-rep.com
Dæk og fælge
www.kvik-rep.com/shop.htm



"Holten" <Virkerikke@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:40b388d7$0$172$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "hamselv" <FJERN_hamselv1@t-online.de> skrev i en meddelelse
> news:c8vveq$et2$06$1@news.t-online.com...
> > måtte lige finde bogen
> >
> > start motor
> > kortslut 1 og 5 et par sekunder
> >
> > den gule lampe begynder at blinke
> >
> > hvormange gange blinker den?
>
> Gør som du siger:
> Kortslutter med motor igen i et par sekunder, fjerne kortslutning og lampe
> slukker for at begynde og blinke.
> Bliver lidt forvirret og når ikke at tælle blink 5 måske 6.
> Kortslutter igen, men denne gang forbliver lampe slukket ))
> Prøver om ASD virker, og det gør det.
>
> Jeg bukker og takker mange gange ))))
> Det er vist ikke første (og måske heller ikke sidste) gang du har hjulpet
> mig.
>
> Lidt nysgerrig, hvor kan man se disse fejlkoder ?
>
> MVH
>
> Holten
>
>



hamselv (25-05-2004)
Kommentar
Fra : hamselv


Dato : 25-05-04 19:18

er det 5 eller seks blink du har så er det de forste føler der er defekte
de skal have en modstand på 1,1-2,3 k ohm bagerste 0,6-1,6

--
VH
Flemming
www.kvik-rep.com
Dæk og fælge
www.kvik-rep.com/shop.htm



"Holten" <Virkerikke@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:40b388d7$0$172$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "hamselv" <FJERN_hamselv1@t-online.de> skrev i en meddelelse
> news:c8vveq$et2$06$1@news.t-online.com...
> > måtte lige finde bogen
> >
> > start motor
> > kortslut 1 og 5 et par sekunder
> >
> > den gule lampe begynder at blinke
> >
> > hvormange gange blinker den?
>
> Gør som du siger:
> Kortslutter med motor igen i et par sekunder, fjerne kortslutning og lampe
> slukker for at begynde og blinke.
> Bliver lidt forvirret og når ikke at tælle blink 5 måske 6.
> Kortslutter igen, men denne gang forbliver lampe slukket ))
> Prøver om ASD virker, og det gør det.
>
> Jeg bukker og takker mange gange ))))
> Det er vist ikke første (og måske heller ikke sidste) gang du har hjulpet
> mig.
>
> Lidt nysgerrig, hvor kan man se disse fejlkoder ?
>
> MVH
>
> Holten
>
>



Holten (25-05-2004)
Kommentar
Fra : Holten


Dato : 25-05-04 19:43


"hamselv" <FJERN_hamselv1@t-online.de> skrev i en meddelelse
news:c902ki$i9u$06$1@news.t-online.com...
> er det 5 eller seks blink du har så er det de forste føler der er defekte
> de skal have en modstand på 1,1-2,3 k ohm bagerste 0,6-1,6

Ok fejlen kom efter jeg havde haft en føler taget fra styreboks, så det
passer fint.

Endnu engang tak for hjælpen.

MVH

Holten



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408670
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste