Afbryde airbags i Matrix
Fra : Jørgen Elmer

Dato : 24-05-04 11:07

Hejsa
Jeg har behov for at afbryde airbag'ene i en Hyundai Matrix, da den
benyttes til børnetransport af en dagplejemor.
Jeg kan bare hive stikket ud, men så tænder advarselslampen!
Jeg mangler derfor at montere en modstand som svarer til airbag'en.
Er der nogen der ved hvor stor den modstand skal være (Ohm)? jeg er
lidt bange for at måle direkte på airbag'en. Jeg gætter på at den skal
være mellelm 10 og 100 ohm, men der må være nogen som ved det.....

m.v.h.
Elmer

Fra : Henning

Dato : 24-05-04 12:56

On Mon, 24 May 2004 12:07:12 +0200, Jørgen Elmer <virker@ikke.dk>
wrote:

>Hejsa
>Jeg har behov for at afbryde airbag'ene i en Hyundai Matrix, da den
>benyttes til børnetransport af en dagplejemor.

Den evendelige diskussion - der er vist ikke airbag på bagsædet, hvor
børn hører til?

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 24-05-04 12:59

"Henning" <nomail@all.invalid> wrote in message news:olo3b0li2v8ti701glopq7f6sv1tjg4h1f@4ax.com...

> Den evendelige diskussion - der er vist ikke airbag på bagsædet, hvor
> børn hører til?

Helt enig.

I denne situation kan der dog være tale om at bagsædet allerede er fyldt op
med andre børn og man derfor er nødt til at tage forsædet i brug.

/Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-04 13:30

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> I denne situation kan der dog være tale om at bagsædet allerede er fyldt
op
> med andre børn og man derfor er nødt til at tage forsædet i brug.

Man må jo gå ud fra at barnet befinder sig fastspændt i en der til godkendt
bagudrettet stol,sæde?, og så er det ligefrem bedst for barnets helbred at
airbaggen afbrydes. Hvis det ikke fremgår af
brugsforvirringen,instruktionsbogen hvordan det gøres kontakt Hyundai .

Fra : Henning

Dato : 24-05-04 20:52

>Helt enig.
>
>I denne situation kan der dog være tale om at bagsædet allerede er fyldt op
>med andre børn og man derfor er nødt til at tage forsædet i brug.

Tja, så må man køre to gange...

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : TGD

Dato : 25-05-04 16:13

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> Tja, så må man køre to gange...

Det bedste og sikreste sted at opbevare svinemikkler er på forsædet.

Fra : Lars Hørlyck Sørense~

Dato : 25-05-04 21:17

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> Det bedste og sikreste sted at opbevare svinemikkler er på forsædet.

Det er da nyt
Hvor har du den viden fra ??
Indtil dato har man da altid sagt at børn sidder bedst sikret, fastspændt i
en godkendt autostol på bagsædet.

/Lars

Fra : TGD

Dato : 26-05-04 16:01

"Lars Hørlyck Sørensen" <Lars@hoerFJERNDETTElyck.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvor har du den viden fra ??
> Indtil dato har man da altid sagt at børn sidder bedst sikret, fastspændt

BØRN UNDER 140 CM Børn i bagudvendt baby- eller barnestol må aldrig placeres

ved en airbag. Det er livsfarligt! Rådet for Større Færdselssikkerhed
anbefaler

generelt, at børn under 140 cm ikke placeres ved en airbag, uanset om stolen
er

fremad- eller bagudvendt. Små børn skal om på bagsædet, medmindre airbag'en
er

koblet fra eller fjernet.

Læg mærke til "medmindre" hvilket opfordrer til at placere dem på forsædet.
AFKOBLING AF AIRBAGS Hvis du jævnligt kører alene med et mindre barn i
bilen,

kan det være en fordel at have barnet på forsædet lige ved siden af dig. Men
så skal

airbag'en kobles fra. Airbag'en kan efterhånden kobles fra eller afmonteres
i de fleste

bilmodeller, men det må kun gøres af et autoriseret værksted. Hvis du er i
tvivl,

om det kan lade sig gøre, så kontakt importøren af dit bilmærke. I flere
bilmodeller

er det muligt selv at koble airbag'en til og fra. Få forhandleren til at
vise dig hvordan,

så du er helt sikker på at du gør det rigtigt.

Ang afkobling af Air-bags i dagplejerens tilfælde synes rådet om større
færdselssikkerhed også om ideen.

http://www.trafikken.dk/imageblob/image.asp?objno=77131

Læg mærke til billedet på side 6

Fra : npw

Dato : 26-05-04 22:06

På min Fiat Punto kan airbaggen ved passagersædet afbrydes med nøgle, og
selvfølgelig kontrollampe som viser om den er afbrudt.
v h Niels W.

Fra : Lars Hørlyck Sørense~

Dato : 26-05-04 22:09

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> Læg mærke til "medmindre" hvilket opfordrer til at placere dem på
forsædet.

Det bliver vist en strid om ord . jeg læser det nærmere som om man kan
placere dem der ...

> Ang afkobling af Air-bags i dagplejerens tilfælde synes rådet om større
> færdselssikkerhed også om ideen.

Jeg tror sq itte de synes det er en god idé at man selv leger Flemming Leth
med noget så essentielt som Airbags i bilen.
Og min posting gik da også i langt højere grad på om det nu også er fair
overfor de små's forældre at man kører rundt i en bil med uautoriserede
deaktiverede air bags.

> http://www.trafikken.dk/imageblob/image.asp?objno=77131
>
> Læg mærke til billedet på side 6

Joow Joow, jeg kan godt se at der sidde en tumling på forsædet, men mon ikke
det lige så meget er for at vise at hvis man vælger denne placering så er en
bagudvendt stol det bedste ?????

Iøvirgt er der jo et hav af billeder i artiklen, hvoraf en ret stor del af
dem også viser børn der sidder på bagsædet

/Lars

Fra : TGD

Dato : 27-05-04 11:23

"Lars Hørlyck Sørensen" <Lars@hoerFJERNDETTElyck.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Det bliver vist en strid om ord . jeg læser det nærmere som om man kan
> placere dem der ...

Nu er problemet at Færdselsstyrelsen og andre nævn, næppe vil gå ud og
anbefale det "direkte" i en kampagne, da man på den ene side gerne vil have
biler med 1000 airbags, men på den anden side er det mere sikkert at placere
et barn på forsædet i bagudvendt autostol, hvad gør man så jo man kommer med
vage udtalelser for man vil næppe have at bidragsyderen ser sig sur på dem
da man så vil sige det modsatte af hvad lovgiverne siger. (Ikke at der
findes regler uden undtagelser, jeg skriver om generalt)

Har haft utallige diskusioner med div. nævn de siger alle de godt ved hvad
der er sikrest, men for ikke at skabe røre i andedammen vil man ikke
officielt udmelde det.

<KLIP>

> Jeg tror sq itte de synes det er en god idé at man selv leger Flemming
Leth
> med noget så essentielt som Airbags i bilen.

Den eneste grund til at man ikke "bare" må neutralisere air-baggen selv er
pga. typegodkendelsen.

> Og min posting gik da også i langt højere grad på om det nu også er fair
> overfor de små's forældre at man kører rundt i en bil med uautoriserede
> deaktiverede air bags.

Nu er der ingen der har lagt op til "uautoriseret" afkobling af en airbag,
skal det gøres må man selvfølgelig få det gjort rigtigt, jeg opponere bare
mod den blinde tro at air-bagen er så sikker som alle tror, der kan opnåes
mere trafiksikkerhed for samme penge som man bruger på air-baggen så pil
endelig det lort ud af bilerne.

Nu er air-baggen hellere ikke essentiel del af bilen - langt fra det er et
suplement (SR).

1) Aktive nakkestøtter og seleforstrammere yder en meget bedre sikkerhed,
ligeså er det den beskyttelse der giver mest sikkerhed for pengene, men
desværre er der ikke mange prodcenter der hoppet med, kender kun til SAAB.
Grunden til det er sikkert at finde i den reklameværdi air-bags er, hvis du
spørger på gaden om hvad der er sikrest vil du sikkert høre at det er
air-baggen og det er kun pga. reklamen for den.
Man kan jo undre sig over at der findes udstyr på redningsvogne, der er
skabt for at låse en air-bag fast mens man redde den tilskadkomne og hvorfor
man ALTID som det første skal fra koble (-) på batteriet inden man begynder
at fjerne bilen fra den tilskadekomene

BTW. nu gik tråden på en dagplejemor og autostole ergo må vi gå udfra det er
svinemikler under 140 cm, og der fremgår det at man SKAL deaktivere
air-bagsne eller tage andre forholdsregler.

> [...]
ikke
> det lige så meget er for at vise at hvis man vælger denne placering så er

Det kan du hævde men jeg hævder det modsatte.

> Iøvirgt er der jo et hav af billeder i artiklen, hvoraf en ret stor del af
> dem også viser børn der sidder på bagsædet

Sammenhold så billederne med teksten, det er jo klart man skal vise et
billede af en autostol på bagsædet, når teksten omhandler det..

Fra : Jørgen Elmer

Dato : 24-05-04 13:43

Tak for interessen....

Men det er jo ikke nogle svar som kan bruges til noget !

Det er en dagplejemor, som har en tilladelse til at køre med 4 børn i
bilen.............
Hyundai vil ikke hjælpe....

Elmer

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-04 13:55

"Jørgen Elmer" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> Hyundai vil ikke hjælpe....

Hvis Hy. ikke vil lege med er der nok ikke meget at gøre, det er ikk noget
DIY-job at rode med sikkerhedsudstyret. I heldigste fald er det kun dig som
kommer til skade, evt. ved at airbaggen går af utilsigtet.

Fra : bme

Dato : 24-05-04 14:17

> Hyundai vil ikke hjælpe....

Heller ikke hvis det er dem der laver indgrebet?

/bo

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-04 14:43

"bme" <bme@fritid.tele.hej> skrev i en meddelelse

> Heller ikke hvis det er dem der laver indgrebet?

Det er ikke sikkert at det skal gøres permanent

--
Mvh Bjørn,
Pt. kørende i Avensis 1.8 '98

Fra : Casper Bang

Dato : 24-05-04 15:29

> Det er ikke sikkert at det skal gøres permanent

Jamen hvad er problemet så med at den lyser?
Så vidt jeg forstår på din første post, er det kune en lampe der lyser...
det er vel godt, så man husker at den ikke er slået til, hvis man en dag har
voksne passagerer sidende!?

Fra : Lars Hørlyck Sørense~

Dato : 24-05-04 22:06

From: "Jørgen Elmer" <virker@ikke.dk>
> Tak for interessen....
>
> Men det er jo ikke nogle svar som kan bruges til noget !

Det er da muligt..... men det er vel relevante bemærkninger ??
Det er jo IMO ikke et helt almindeligt gør det selv projekt du her har
gang i

> Det er en dagplejemor, som har en tilladelse til at køre med 4 børn i
> bilen.............

Er børnenes forældre orienteret om at du påtænker at fifle lidt med
elektronikken ???

> Hyundai vil ikke hjælpe....

Med at afbryde ????
Kan det være fordi de synes det ikke er så smart eller at det ikke kan
udføres med tilstrækkelig sikkerhed ?

Mvh

Lars
(Far til dagplejebarn)

Fra : TGD

Dato : 25-05-04 16:14

> [...]

<KLIP>

> Med at afbryde ????
> Kan det være fordi de synes det ikke er så smart eller at det ikke kan

Grunden til det er at bilen er typegodkendt med airbags og må derfor ikke
"neutraliseres".

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-04 16:44

> [...]
> lidt bange for at måle direkte på airbag'en. Jeg gætter på at den skal
> være mellelm 10 og 100 ohm, men der må være nogen som ved det.....

2-4 Ohm på en Astra.
Ikke om jeg fatter at man gør så stort et nummer ud af at købe en ny dyr bil
med alt mulig sikkerhed for så at ville "afmontere" sikkerheden. Men OK det
er gudskelov heller ikke mine børn det går ud over

--
Tom

Fra : TGD

Dato : 25-05-04 16:16

<KLIP>

> [...]
det
> er gudskelov heller ikke mine børn det går ud over

Ikke at jeg fatter at man er tvunget til at købe alt det lort med når man
bare vil have en bil, airbagsne er sgutte for sikkerhed lægere, men for at
give mere for pengene, hertænkes på de klækkelig beløb en airbag udløser i
rabat.

Fra : Jørgen Elmer

Dato : 14-06-04 23:19

Jeg Har desvære været væk i 3 uger...
Tak for svarene og en interessant diskution.
Men der er åbenbart ingen som kender modstanden i en Hyunday-airbag ?

Jørgen