Xantia og 406
Fra : Lars L. Hansen

Dato : 24-05-04 09:32

Hej, jeg er førstegangskøber af en Xantia (snart forhåbentlig).

1.
Jeg var ude og snakke med nogle brugt-forhandlere i weekenden, og en af
dem hævdede at Citroen Xantia var næsten identisk med Peugeot 406, når
det drejer sig om motor, kobling, gearkasse o.l. - affjedringen undtaget
selvfølgelig. Har det sin rigtighed? Det ville jo være dejlig hvis
udbudet af hugger-reservedele er så stort.

2.
En anden forhandler hævdede at modelbetegnelserne "1.8", "1.8i" og "1.8i
16v", i virkeligheden dækker over den samme motor. Kan det nu være
sandt? Hvis der er forskel, hvori består forskellen så?

Mvh. Lars

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-05-04 09:46

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> selvfølgelig. Har det sin rigtighed? Det ville jo være dejlig hvis
> udbudet af hugger-reservedele er så stort.

Ja. PSA bilerne deler mange dele, deriblandt motor, gearkasse, bremser etc.

> [...]
> 16v", i virkeligheden dækker over den samme motor. Kan det nu være
> sandt? Hvis der er forskel, hvori består forskellen så?

Måske, det er nu ikke sikkert. XU10Jxxxxx (2.0) motoren findes i en 8V og en
16V udgave, det bestemmes af hvad der kommer efter XU10Jxxxxx.
Der på www.hi-speed.dk, der står en masse om PSA biler under Guider til
tuning eller guide til PSA's motorkoder:

http://www.hi-speed.dk/Peugeot_motorkoder.xls

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : Kim Jespersen

Dato : 24-05-04 09:56

Lars L. Hansen wrote:
> [...]
> selvfølgelig. Har det sin rigtighed? Det ville jo være dejlig hvis
> udbudet af hugger-reservedele er så stort.

Peugeot og Citroen kommer fra samme koncern PSA og har fælles
motorfabrik. Så det er rigtigt.

http://www.psa-peugeot-citroen.com/en/morning.php

> [...]
> 16v", i virkeligheden dækker over den samme motor. Kan det nu være
> sandt? Hvis der er forskel, hvori består forskellen så?

Hvis man ikke er så oplysningsvillig mht. hvordan motoren er opbygget
kan man da godt bruge 1.8 om en motor med indsprøjtning og 16 ventiler,
men den mest korrekte betegnelse er vel 1.8i 16v.
Men at det er korrekt vil jeg nu ikke sige, for 1.8 motoren findes både
med 8 og 16 ventiler og hvis den er gammel nok, også uden indsprøjtning.

Mvh
Kim

Fra : Jan Riber

Dato : 24-05-04 19:15

Kim Jespersen skrev i en meddelse:

> Men at det er korrekt vil jeg nu ikke sige, for 1.8
motoren findes
> både med 8 og 16 ventiler og hvis den er gammel nok, også
uden
> indsprøjtning.

Begrebet 1.8 ( XU 7 ) motor blev først indført for PSA biler
i 1992, så den med at de første er uden indsprøjtning holder
altså ikke.

--
Venlig hilsen Jan
http://www.dkfritidbil.dk/whois/jan_riber/jan_riber.htm

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-04 19:18

Kim Jespersen skrev :

> [...]
> men den mest korrekte betegnelse er vel 1.8i 16v.
> Men at det er korrekt vil jeg nu ikke sige, for 1.8 motoren findes både

1,8 maskinen kunne i sin tid fåes med 8 ventiler og 103 heste, men så vidt
jeg husker var det kun i Xantia'en. Pug 406 har vistnok altid været med den
16-ventilede udgave med 112 og siden hen 117 heste under hjælmen (Samme
maskine som i dag ligger i Citroën C5)

og hvis den er gammel nok, også uden indsprøjtning.

Nope..... Xantia blev produceret fra '93 og 406 fra '95 (?), og kravet om
katalysator er for biler fra '90 og fremefter. Og PSA-koncernen var tidligt
ude med indsprøjtningsmaskiner, allerede i slutningen af 80'erne.
Forgængerne Citroën BX og Pug 405 kunne fåes med 1,6 og 1,9 liters motorer
uden kat og med karburator indtil da.

VenHils
Peter

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-05-04 21:31

On Mon, 24 May 2004 20:18:17 +0200, Peter Juul wrote:

> 1,8 maskinen kunne i sin tid fåes med 8 ventiler og 103 heste, men så

Den har kun 90HK.

> Forgængerne Citroën BX og Pug 405 kunne fåes med 1,6 og 1,9 liters
> motorer uden kat og med karburator indtil da.

ZX fåes også uden kat, fx. Volcane 1,9 u/kat med 130HK mod 121 med kat.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Jens

Dato : 24-05-04 21:45

Martin Johansen [6000] <visit_my@website.invalid> wrote:

> Den har kun 90HK.

Den Xantia 1.8i 8V fra '94 jeg havde en gang var forsynet med 102 HK i
h.t. instruktionsbogen. Om de alle var hjemme på én gang skal jeg lade
være usagt - den blev aldrig målt. Men HDI'eren, der afløste den er godt
nok noget kvikkere at køre. Men den får jo også kunstigt åndedræt - og
lidt vitamintilskud
--

/ Jens

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-05-04 22:10

On Mon, 24 May 2004 22:45:02 +0200, Jens wrote:

> Den Xantia 1.8i 8V fra '94 jeg havde en gang var forsynet med 102 HK i
> h.t. instruktionsbogen. Om de alle var hjemme på én gang skal jeg lade

Det var satans

Det er samme motor fra en PUG 306 samt ZX 1,8 og de er født med 90HK. Hmm
måske det er målt på forskellige måder..

Mener bare 16v'eren har 102 eller er det 112.. det kan jeg ikke lige huske.

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-04 16:18

"Martin Johansen [6000]" skrev

> Det var satans

Der kan du se.... Den er go' nok

> Det er samme motor fra en PUG 306 samt ZX 1,8 og de er født med 90HK.
Hmm
> måske det er målt på forskellige måder..

Det er vel noget med styresystemet...

> Mener bare 16v'eren har 102 eller er det 112.. det kan jeg ikke lige
huske.

16v'eren havde 112, og fik siden hen 117 heste.. Motoren bruges endnu i
fx. Pug 406 og iøvrigt osse 407, og i Citroën C5..

VenHils
Peter

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-05-04 17:44

On Wed, 26 May 2004 17:17:34 +0200, Peter Juul wrote:

> Der kan du se.... Den er go' nok

Jeg lærer hver dag

> 16v'eren havde 112, og fik siden hen 117 heste.. Motoren bruges endnu i
> fx. Pug 406 og iøvrigt osse 407, og i Citroën C5..

Okay.

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-04 16:15

"Martin Johansen [6000]" skrev >

> 1,8 maskinen kunne i sin tid fåes med 8 ventiler og 103 heste, men så
>
> Den har kun 90HK.

Gæt igen

Det var 1,6'eren der havde 90 heste... aaaaaaaaaaaaaaalt for lidt, bilen
vejer 1200 kg...
1,8 8V'eren havde 103.... Min havde ihvertfald....

VenHils
Peter

Fra : Per Wildau

Dato : 26-05-04 16:31

Peter Juul wrote:
> [...]
> bilen vejer 1200 kg...
> 1,8 8V'eren havde 103.... Min havde ihvertfald....

Min har også 103 - tror jeg nok, for når man ser det her kommer man i
tvivl - har den 101
???

Kilometerstand 155000
Kraftstoff Benzin
kW/PS 74/101
Außenfarbe Silber metallic
Innenfarbe Schwarz
Getriebeart Handschaltung
Gänge 5
Zylinder 4
Hubraum 1761 cm³
Türen 4

http://www.autoscout24.de/home/index/detail.asp?ts=6274692&id=cpffwqldqrc

http://tinyurl.com/3ddgm

P3R

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-05-04 17:45

On Wed, 26 May 2004 17:15:02 +0200, Peter Juul wrote:

> Gæt igen

Argh!

> Det var 1,6'eren der havde 90 heste... aaaaaaaaaaaaaaalt for lidt, bilen
> vejer 1200 kg...

Du har ret... det er mig som husker helt forkert.

> 1,8 8V'eren havde 103.... Min havde ihvertfald....

Korrekt.

Tak for påmindelse

Fra : Peter G C

Dato : 29-05-04 10:50

"Peter Juul" <juuls(snabela)stofanet.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Det var 1,6'eren der havde 90 heste... aaaaaaaaaaaaaaalt for lidt, bilen
> vejer 1200 kg...
> 1,8 8V'eren havde 103.... Min havde ihvertfald....

Der findes også en 1,8'er med 90 HK - den er solgt i ganske kort periode i
406'eren så vidt jeg husker.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Rune Simonsen

Dato : 27-05-04 08:13

<juuls(snabela)stofanet.dk> wrote:

> [...]
> 16-ventilede udgave med 112 og siden hen 117 heste under hjælmen (Samme

Nej, 406'eren blev en overgang (i starten af modellens karriere) solgt
som flådebil med 8v'eren. I øvrigt alt for lidt til bilen.

--

Rune Simonsen

Fra : Ukendt

Dato : 28-05-04 17:45

"Rune Simonsen" skrev

> Nej, 406'eren blev en overgang (i starten af modellens karriere) solgt
> som flådebil med 8v'eren. I øvrigt alt for lidt til bilen.

Hmmm.... Den var vist ikke i "offentligt udbud", eller.. ???

I stand corrected )

VenHils
Peter

Fra : Morten Jensen

Dato : 24-05-04 09:56

> [...]
> selvfølgelig. Har det sin rigtighed? Det ville jo være dejlig hvis
> udbudet af hugger-reservedele er så stort.

Der er en del ligheder, ja. Man vil kunne se Peugeot-logoet på flere dele i
en Xantia.
Dog tror jeg at det kan være svært at finde ud af, hvilke dele der er
identiske årgangene imellem.

> [...]
> 16v", i virkeligheden dækker over den samme motor. Kan det nu være
> sandt? Hvis der er forskel, hvori består forskellen så?

Det er absolut ikke sandt.
Der findes både 8v og 16v motore af 1.8l størrelsen.
Nogle af disse kan have et ret højt olieforbrug. Har selv haft en 8v der
drak voldsomt meget olie (>2 liter pr. 1000km).
Har nu en 16v fra 1999 som også drikker lidt olie, men så lidt så det ikke
er værd at bekymre sig om (<1 liter pr. 5000km).
Her er bl.a. en lille oversigt over motortyperne :
http://www.skovgaard-schmidt.dk/XANTIA.PDF

M.v.h.
Morten Jensen
Xantia 1.8i 16v 1999 @ 160.000km

Fra : Per Wildau

Dato : 24-05-04 21:27

Morten Jensen wrote:

> Nogle af disse kan have et ret højt olieforbrug. Har selv haft en 8v
> der drak voldsomt meget olie (>2 liter pr. 1000km).

Det er ventilstyrspakningerne, der er skyld i det store olieforbrug.

http://tinyurl.com/257f6

De kan skiftes for en slik, når tandremmen alligevel skal skiftes.

--------------------
P3R W!lDAU

en Xantia er en kat
alle andre biler er hunde
sorry fokes !

Fra : jan@stevns.net

Dato : 24-05-04 21:34

"Per Wildau" <xy@z.com> skrev :

>en Xantia er en kat

Sludder - den eneste kat i bilverdnen er en Jaguar

din er højst en papjaguar ;)

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Per Wildau

Dato : 24-05-04 21:50

jan@stevns.net wrote:

> Sludder - den eneste kat i bilverdnen er en Jaguar
>
> din er højst en papjaguar ;)

En jaguar er en /hund/
Den bliver ingen kat af, at de har sat en actionfigur på køleren.

http://lustich.de/download/71-7-video-1085431491/catfight.mpg

--------------------
P3R W!lDAU

en Xantia er en kat
alle andre biler er hunde
sorry fokes !

Fra : jan@stevns.net

Dato : 24-05-04 22:57

"Per Wildau" <xy@z.com> skrev :

>En jaguar er en /hund/
>Den bliver ingen kat af, at de har sat en actionfigur på køleren.

Nu har du da drukket af natpotten ;)

Der er mere bil i en vilkårligt valgt Jaguar, end du nogensinde vil se
i en vilkårligt valgt frøæder

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Per Wildau

Dato : 25-05-04 09:53

jan@stevns.net wrote:

> Nu har du da drukket af natpotten ;)
>
> Der er mere bil i en vilkårligt valgt Jaguar, end du nogensinde vil se
> i en vilkårligt valgt frøæder

Man tænker 'bil' på en 'anden måde' hos Citroën - man er langt mere
innovative, det kan vel egentligt ikke diskuteres - eller hva'.

Citroën producerede allerede for mange år siden en bil som ligner en moderne
bil.

I dag laver Citroën simpelthen ikke biler samme klasse som jaguaren.

Jaguaren er nu ligegodt en hund... selv om det er en facinerende bil

- eller hvilken hund ville det være??

http://www.workingpitbull.com/images/jumpingwill2.jpg

http://lustich.de/lustich/videodb-videos-72-7.html

P3R

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 25-05-04 16:33

On Tue, 25 May 2004 10:53:28 +0200, "Per Wildau" <xy@z.com> wrote:

>Man tænker 'bil' på en 'anden måde' hos Citroën - man er langt mere
>innovative, det kan vel egentligt ikke diskuteres - eller hva'.

Næh sikkert ikke - men hvorfor fan holder de ikke fast i de
nyskabelser, de finder på?
(buede ruder, drejelige lygter osv.)

>I dag laver Citroën simpelthen ikke biler i samme klasse som jaguaren.

Nej - DET gør de sgu ikke !

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-04 17:45

> Nej - DET gør de sgu ikke !

Nej, når det handler om upålidelighed er englænderen endnu værre end
franskmanden. Faktisk helt i særklasse.. *LOL*

--
/Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 25-05-04 17:51

On Tue, 25 May 2004 18:44:37 +0200, "Jan W. Nielsen" <intetsvar>
wrote:

> når det handler om upålidelighed er englænderen endnu værre end
> franskmanden.

Nu plejer du jo at kunne henvise til alverdens ting - måske du kunne
henvise til noget hér?
(jeg mener ikke en nyere Jag >'86 holder mere på værksted end andre)

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-04 18:01

> Nu plejer du jo at kunne henvise til alverdens ting - måske du kunne
> henvise til noget hér?

Ja, det er trist, ikke..

Men så må man jo prøve at holde den personer slags fast på en eller anden
snæver fortolkning af et bestemt ord, så man måske alligevel kan få skovlen
under ham.

> (jeg mener ikke en nyere Jag >'86 holder mere på værksted end andre)

Jeg aner ikke en pind om det.. Men jeg ville ikke være overrasket, hvis
de stadig ikke hørte til de mest pålidelige.

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 25-05-04 18:04

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev :

>Nej, når det handler om upålidelighed er englænderen endnu værre end
>franskmanden. Faktisk helt i særklasse.. *LOL*

På trods af din smiley, så er det noget værre sludder.

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-04 18:11

> På trods af din smiley, så er det noget værre sludder.

Ok - det er ikke noget, jeg ved noget om..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-04 18:34

> På trods af din smiley, så er det noget værre sludder.

Jeg er klar over, at nedenstående ikke er bevis for ringe pålidelighed ved
nyere Jaguarer - men i "generel tilfredshed med bilerne", der også rummer
parameteret "pålidelighed" skrev den tyske motorpresse:

"I det, tyskerne kalder mellemklasse, er japanske Lexus IS 200 bedst
placeret, den værst placerede er engelske Jaguar X-type, [...] De bliver
alle (hele klassen) slået godt og grundigt af tjekkiske Skoda Superb, der i
øvrigt scorer undersøgelsens næsthøjeste pointtal, kun overgået af Lexus IS
200."

Det er jo et ret interessant spørgsmål - hvorvidt englænderne er blevet gode
til at lave pålidelige biler - hvad er der af info på området..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 25-05-04 20:16

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev :

>Det er jo et ret interessant spørgsmål - hvorvidt englænderne er blevet gode
>til at lave pålidelige biler - hvad er der af info på området..?

Er blevet gode ?

Well - de engelsk producerede Sierra'er er sgu' ligeså stabile som de
tyske - mind you, that jeg har en engelsk Sierra der har trillet over
350.000 uden problemer (nævneværdige)
Min tyske granada holdt sgu' mere på værksted

Jaguar, Rover, og de andre er blevet langt bedre, nok fordi der er
kommet andre boller på suppen derovre , de fleste er jo styret udefra
;)

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-04 20:18

> Well - de engelsk producerede Sierra'er er sgu' ligeså stabile som de
> tyske - mind you, that jeg har en engelsk Sierra der har trillet over
> 350.000 uden problemer (nævneværdige)

Nå, ja - Toyota Carina er jo også driftssikker, men det er nu heller ikke
det, jeg ville kalde en engelsk bil - på trods af at den er skruet sammen i
GB.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Peter Weis

Dato : 25-05-04 20:57

jan@stevns.net wrote:

> [...]
> trillet over 350.000 uden problemer (nævneværdige)
> Min tyske granada holdt sgu' mere på værksted

Er det ikke i højere grad engelsk-udviklede biler der har haft
problemerne?

mvh
Peter

Fra : jan@stevns.net

Dato : 25-05-04 21:06

Peter Weis <p.weis@email.dk.slet> skrev :

>Er det ikke i højere grad engelsk-udviklede biler der har haft
>problemerne?

En del af dem - ja. Hvem husker ikke Austin Allegro ?

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Per Wildau

Dato : 25-05-04 21:17

jan@stevns.net wrote:

> En del af dem - ja. Hvem husker ikke Austin Allegro ?

Eller den her:

http://www.ifreemantle.pwp.blueyonder.co.uk/Album/Car2.jpg

Men man skal aldrig sige aldrig, det værste lort, men også noget af det
bedste kommer fra UK...

P3R W!LDAU

Fra : jan@stevns.net

Dato : 25-05-04 21:27

"Per Wildau" <xy@z.com> skrev :

>Eller den her:

>http://www.ifreemantle.pwp.blueyonder.co.uk/Album/Car2.jpg

Hør hov .... En Marina må du søreme ikke kaste i grams - den var
satme (pardon my french) sjov hvis der lå en 1800TC maskine i hullet

(Eller en kegle havde lagt en 2600 bisse i den)

Men sjovere var en Vauxhall Ventora, især V/X2300'eren ...

Åehhh hvilke minder der tegner sig på nethinden ;)

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Per Wildau

Dato : 25-05-04 23:04

jan@stevns.net wrote:

> [...]
>
> Men sjovere var en Vauxhall Ventora, især V/X2300'eren ...
>
> Åehhh hvilke minder der tegner sig på nethinden ;)

åh, disse minder,
det er dem, der gi'r livet kulør,
i hulen vi svendene finder
med det gode, det gamle humør.:/

Ud af sengen vi hopped'
om morgenen og stopped'
vor pibe og vandred' påny;

Hurtigt glemte vi sorgen,
tænkte ej på i morgen -
vi leved' fra dag og til dag;
derpå kan man kende
de farende svende,
de mødes til lystigt et lag;
ej vi samled' dukater,
men traf kammerater,
og det var tit bedre end mønt:
vi har været flot i tøjet,
vi har været godt i møjet,
vi har kendt både laser og pynt.

P3R LOL

http://www.naverhulen.dk/sangen.htm

Fra : Per Wildau

Dato : 25-05-04 18:44

jan@stevns.net wrote:

> På trods af din smiley, så er det noget værre sludder.

Hvorfor det, der har været masser af problemer:

In a small way I was personally involved in these bearing problems of the XK
engine during 1978. I knew then that it was a fragile engine but it was only
after I left Jaguar and encountered cars not long out of warranty with
serious engine problems in other ways as well that I realised how bad things
really were. Most engines would survive the warranty period but after that
they could be really bad news, yet no knowledge of this had seemed to
penetrate the factory environment. It wasnt so much that the engine would
expire

http://www.jagweb.com/jagworld/xk-engine/page6.html

.... og man må håbe at de nye ikke ruster som modellen for ikke mange år
siden gjorde.

P3R W!LDAU

Fra : Per Wildau

Dato : 25-05-04 18:58

jan@stevns.net wrote:

> På trods af din smiley, så er det noget værre sludder.

Jeg kender en som har restaureret en gammel Rover V8 - han er gået i gang
med en anden Rover (det kommer vist til at tage lang tid).

Spurgte ham: "Hvorfor ikke Jaguar?".. og han svarede at de var for fuld af
problemer...

http://www.jag-lovers.org/modern/xj40prob.htm

P3R W!LDAU

Fra : jan@stevns.net

Dato : 25-05-04 20:26

"Per Wildau" <xy@z.com> skrev :

>Spurgte ham: "Hvorfor ikke Jaguar?".. og han svarede at de var for fuld af
>problemer...

>http://www.jag-lovers.org/modern/xj40prob.htm

Jeg var ligeved at sige at problemer opstår som regel kun fordi de
folk de opstår hos ikke ved hvad de piller ved ;)

Der er en løsning på alt, også når mærkværdige dismer går i stykker
http://www.dkfritidbil.dk/fotostorier/mangler/der_mangler_noget.htm

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Per Wildau

Dato : 25-05-04 20:58

jan@stevns.net wrote:

> [...]
> folk de opstår hos ikke ved hvad de piller ved ;)
>
> Der er en løsning på alt, også når mærkværdige dismer går i stykker

Jaa, med Guds hjælp og håndkraft - mest håndkraft.

P3R W!LDAU

Fra : Per Wildau

Dato : 25-05-04 19:09

Jan W. Nielsen wrote:

> Nej, når det handler om upålidelighed er englænderen endnu værre end
> franskmanden. Faktisk helt i særklasse.. *LOL*

Lad mig lige gøre opmærksom på at en Xantia er
/særdeles/ pålidelig.

Mange dødsyge golf'er, toyota'er (æhh... Vectra'er) o.s.v er røget i
skralderen
siden tusindvis af danske Xantia'er rullede af produktionsbåndet i France.

Og Xantia'erne ruller forbi lodsepladserne
i totalt-i-orden-stil i mange år endnu...

P3R W!LDAU

Fra : Per Wildau

Dato : 25-05-04 21:10

Mogens Knudsen wrote:

> Næh sikkert ikke - men hvorfor fan holder de ikke fast i de
> nyskabelser, de finder på?
> (buede ruder, drejelige lygter osv.)

> Nej - DET gør de sgu ikke !

Nej, det er synd, men bilmarkedet kolosalt konservativt.

Måske ville de gå konkurs hvis ikke de parallelt lod 'hunde' som Xsara'en
rulle af båndet,
- for at tilfredsstille pøblen

C5'eren er vel den eneste rigtige Citroën tilbage - er det ik ???

.... og hvordan er det folk vrøvler om denne /pragtfulde/ bil...???

Sidevindsfølsom.. hmmm hvem siger det???

--------------------
P3R W!lDAU

en Xantia er en kat
alle andre biler er hunde
sorry fokes !

Fra : jan@stevns.net

Dato : 25-05-04 21:28

"Per Wildau" <xy@z.com> skrev :

>Sidevindsfølsom.. hmmm hvem siger det???

Det siger bl.a jeg - de bruger jo 1½ vejbane på storebælt, når
pelikanerne basker med vingerne

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Per Wildau

Dato : 25-05-04 22:58

jan@stevns.net wrote:

> Det siger bl.a jeg - de bruger jo 1½ vejbane på storebælt, når
> pelikanerne basker med vingerne

Ok... ikke at jeg siger du lyver... men øøø... er der nogen tests der osse
sir det???

P3R

Fra : jan@stevns.net

Dato : 26-05-04 06:54

"Per Wildau" <xy@z.com> skrev :

>Ok... ikke at jeg siger du lyver... men øøø... er der nogen tests der osse
>sir det???

Nok kun hvis testen er udført med en vindstyrke 12 fra hebriderne om
ørene

(jeg kørte i en stationcar)

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Per Wildau

Dato : 27-05-04 00:18

Mogens Knudsen wrote:

> Næh sikkert ikke - men hvorfor fan holder de ikke fast i de
> nyskabelser, de finder på?
> (buede ruder, drejelige lygter osv.)

> Nej - DET gør de sgu ikke !

Men der kommer én snart

http://www.citroen-ophug.dk/prototyper.php

P3R W!LDAU

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-04 10:07

> [...]
> selvfølgelig. Har det sin rigtighed? Det ville jo være dejlig hvis
> udbudet af hugger-reservedele er så stort.

Ja, men brug du blot dele fra parallelimportører, i stedet for hugger eller
originalværksteder, de er billigere og oftest af samme fabrikat.

Hvor meget har den kørt over 60.000, så sørg for at få ny tandrem, nye
affjedringskugler (5 stk) med i prisen, det er en lille udgift for en
forhandler men kan blive stor for dig hvis tandremmen går (gælder alle biler
med tandrem)
Den har ikke flere bremse og hydraulikrør end en hver anden bil med
ABS-bremser.
Reserve hydraulik- og bremserør i i modsætning af mange andre tilpasset på
mm og formbukkede og kan skiftes med en 8 mm og en 11 mm fastnøgle på en
weekend så det ser bedre ud end lavet på et autoriseret værksted.
Der kræves intet specialværktøj til Citroen (har kørt og repareret Citroen
siden begyndelsen af 70'erne.

> [...]
> 16v", i virkeligheden dækker over den samme motor. Kan det nu være
> sandt? Hvis der er forskel, hvori består forskellen så?

Det er ikke korrekt, se på Engine code for PSA (Citroen/Peugeot):
http://mypugclub.tripod.com/pcm/id23.html

Så find en anden sælger.

--
Møller

Fra : Peter G C

Dato : 24-05-04 10:31

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> dem hævdede at Citroen Xantia var næsten identisk med Peugeot 406, når
> det drejer sig om motor, kobling, gearkasse o.l. - affjedringen undtaget

Ja.

> [...]
> 16v", i virkeligheden dækker over den samme motor. Kan det nu være
> sandt? Hvis der er forskel, hvori består forskellen så?

Det er ikke rigtigt. 1,8i og 1,8 16 v er forskellige: den ene har 16
ventiler, den anden kun 8.

Hvis du kan komme til det bør du købe en faceliftet Xantia - dvs. fra
.......uha nu har jeg glemt hvornår de skiftede, men vist fra slutningen af
1998 eller starten af 1999.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Fly Christensen

Dato : 24-05-04 10:29

On Mon, 24 May 2004 11:31:26 +0200, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

(snipp)
>Hvis du kan komme til det bør du købe en faceliftet Xantia - dvs. fra
>......uha nu har jeg glemt hvornår de skiftede, men vist fra slutningen af
>1998 eller starten af 1999.

Niks, et år tideligere:

In 12/1997 was introduced Xantia face lift with new hood, head lights,
white/red tail lights, bumpers and dashboard. Also automatic gear box
was new. The new Xantia was equiped with automatic windscreen wipers and
immobiliser installed in key. Also many other details changed and
becource of the new bumpers the car became a litle bit longer than the
older model.

Fly

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-04 11:03

> In 12/1997 was introduced Xantia face lift with new hood, head lights,
> white/red tail lights, bumpers and dashboard.

Der er tvivlsomt, at den har været i Dk før 1998.

--
/Jan W Nielsen