Volvo 245, '83, B23E: Ingen kræfter under ~
Fra : Ukendt

Dato : 23-05-04 23:45

Hej.

Jeg har endelig (se anden tråd "flænset tandrem") fået min volvo til at
starte igen. Jeg fik hjælp til at dobbelt-checke om den ny tandrem var
monteret korrekt - det var den ikke. Efter vi har ordnet det, kunne motoren
starte.

Ny olie, "rensevædske", ny olie igen.

Bilen kører sådan set udmærket -- starter fint, tomgang er glimrende jævn og
ok.

Når motoren er kold kan den kun gå i tomgang -- der sker tæt ved ingenting
ved at træde på speederen (omdrejninger ændrer sig fraa 900 til 1100, selv
ved fuldt nedtrykket speeder).

Når motoreren er blevet varm trækker den ikke før ved ca. 2000 omdr. Det
tager 15-20 sekunder at accellere fra 0km/t indtil motoren når 2000
omdrejninger, derefter er alt som før, og bilen trækker fint deropad.

Hva' hulen skal jeg se efter?

Jeg har lånt en kompressionstester, som jeg skal prøve i morgen. Andet jeg
skal se efter? Tændingsindstillinger / tændsingssystem / timing? Hvordan?

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-04 07:44

"z" <x> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Når motoren er kold kan den kun gå i tomgang -- der sker tæt ved ingenting
> ved at træde på speederen (omdrejninger ændrer sig fraa 900 til 1100,

Tandremmen er udentvivl timet forkert, forskubbet et antal tænder..

Fra : Niels Bengaard

Dato : 24-05-04 16:12

> Jeg har lånt en kompressionstester, som jeg skal prøve i morgen. Andet jeg
> skal se efter? Tændingsindstillinger / tændsingssystem / timing? Hvordan?

Hvis remmen er monteret efter mærkerne kan du alligevel have vendt den en
omgang forkert.
Tjek at du tænder på cylinder 1, når du komprimerer på cylinder 1.

Niels

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-04 22:45

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote in message
Hvordan?

> Hvis remmen er monteret efter mærkerne kan du alligevel have vendt den en
> omgang forkert.

Kan den så overhovedet starte?

Fra : Niels Bengaard

Dato : 25-05-04 16:24

> jeg
> Hvordan?

> Kan den så overhovedet starte?

Det ved jeg faktisk ikke, for jeg har aldrig prøvet det. Det er dog
forholdsvis let at tjekke ved at stille alle tre mærker rigtigt og tjekke at
rotoren peger mod tændkablet til cylinder 1. Er tændkablerne monteret
1-3-4-2?

Niels

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-04 15:48

Hej

Ville bare sige tak for al hjælp osv.

Jeg har i fredags købt en tændingspistol og checket tændingen. Den stod helt
hen i vejret (mindst 10 grader efter TDC)

Nu er tændingen rykket til 5 grader BTDC, og motoren spinder som en kat,
tager accelerationer perfekt. Jubiii.

Nu må jeg så bare håbe at knastakslen ikke sætter sig fast igen.