Gulplade Spørgsmål
Fra : Jonas Franck

Dato : 23-05-04 22:53

Jeg har tænkt mig at købe en Hyundai Satna Fe på gule plader til mit firma.
Bilen skal registreres som erhvervsbil/privatbil, og jeg har læst at det
halverer den tillægsafgift der tilægges for privatkørsel på ca. 5000 om
året !

Jeg har dog lige et par spørgsmål... Håber der er nogle der kan hjælpe
mig

- Skal jeg betale momsen, og så siden få den refunderet fra told & Skat
? Eller kan den ikke refunderes når bilen også bruges privat ?

- Hvordan bliver firmaet beskattet af bilen ?

Håber på lidt gode råd !

Mvh

Jonas

Fra : Jens U. K.

Dato : 24-05-04 08:42

"Jonas Franck" <jonas@clarity.dk> wrote in message
> [...]
> Bilen skal registreres som erhvervsbil/privatbil, og jeg har læst at det
> halverer den tillægsafgift der tilægges for privatkørsel på ca. 5000 om

Du har vist ret i at afgiften sænkes når bilen er registreret som delvis
til erhvervsbrug.

Ellers så kig på http://www.toldskat.dk

> - Skal jeg betale momsen, og så siden få den refunderet fra told & Skat
> ? Eller kan den ikke refunderes når bilen også bruges privat ?

Hvis du udelukkende benytter den til erhverv skal du ikke betale moms, men
du skal betale moms når du bruger den privat.

> - Hvordan bliver firmaet beskattet af bilen ?

Det er dig selv der skal betale "misundelses-skat": 25% af nyværdien de
første tre år bliver lagt oven i din skattepligtige indkomst. Derefter
beregnes de 25% af den afskrevne værdi (#1). Dog beregnes de 25 % altid af
minimum 160.000,-.

#1: Jeg kan ikke lige huske om det er nyværdien der afskrives på efter de
tre år eller om det er den allerede afskrevne værdi. Normal afskrivning er
vist nok 15 % om året.

/Jens Ulrik

Fra : Alexander

Dato : 24-05-04 09:29

Hej Jonas

Prøv at kigge på at lease bilen. Da vi skulle købe firmabil var dette
absolut den bedste form. Det er egentligt et køb, men oprettes som
leasingsaftale hvor man så kan købe bilen for 5000,- efter 3 år. Herefter
kan man jo hvis man er fræk handle bilen privat og selv scorer kassen.

Det umiddelbart gode ved leasingsaftalen er at de løbende afdrag kan
frætrækkes som udgifter i den måned du afholder udgiften. Hvis du køber
bilen kontant skal du langsomt nedskrive bilen og får altså ikke fradrag for
din afholdte udgift før senere - 30% pr. pr...

/alexander

Fra : Jens U. K.

Dato : 24-05-04 13:12

"Alexander" <nogen@microsoft.dk> wrote in message
> Hej Jonas
>
> Prøv at kigge på at lease bilen. Da vi skulle købe firmabil var dette
> absolut den bedste form. Det er egentligt et køb, men oprettes som

Har du nogen gode links til info om leasing?

/Jens Ulrik

Fra : Alexander

Dato : 24-05-04 19:10

Nej desværre.

Vi købte en sportsvan og leasede hos forhandleren.

Kig på producenternes hjemmeside - der er normalt links til Leasing. Ellers
er der mange firmaer der tilbyder leasing.

Fra : LG

Dato : 24-05-04 20:49

"Alexander" <nogen@microsoft.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Ellers
> er der mange firmaer der tilbyder leasing.

Ja´ men pas på, husk at aftale ved leasingen, hvad du skal give for bilen
når denne udløber..og få et stykke papir på det..
problemet kan være, selvom du kan se på papirerne at bilen er nede i 30000
k-- så er det ikke ensbetydende med at du kan betale 30000 k. ..så er bilen
din... Aftalen er indgået med et leasing selskab via´ bilforhandeleren.. og
bil forhandleren garantere selskabet 30000 k i tilbage købs garanti for
bilen efter endt aftale..uanset hvordan bilen ser ud, og hvis du ikke vil
betale det forhandleren forlanger for bilen, kan du ikke gøre en prut, hvis
han syntes bilen er 45000. andet end at sætte bilen, der hvor du har købt
den..

Tro mig jeg har prøvet det.. jeg betalte 12000 k mere´ end hvad der mundligt
var indgået af aftale 4 år tidligere...
tallet 50000 men blev til 62, selskabet ville/må ikke oplyse tallet..

Mvh LG