Hastighedsgrænser igen
Fra : Torbenth

Dato : 23-05-04 12:27

Hej allesammen.

Hvad er rigtigt m.h.t. hastighedsgrænse for personbil +
trailer/påhængsvogn/campingvogn under 3500 kg i bymæssig bebyggelse?
Jeg mener at der her i gruppen har været overtal for, at man ikke må
overstige 50 km/t i bymæssig bebyggelse.
Men iflg. http://www.faerdselssikkerhed.dk/11923e80/GSID/962604 skal man
følge lokale hastighedsgrænser.
Dermed må man køre 80 km/t på Grenåvej i Århus i bymæssig bebyggelse,
lokalskiltning foreskriver 80 km/t som max.
Mener selv at der er lavet en buk med den formulering. Alle andre steder med
lokal skiltning, er denne altid lavere end den normale hastighed og at det
egentlig er det der menes med, at man skal følge lokalskiltningen.
Det er faktisk noget forvirrende.
Hvem kan komme med den rigtige forklaring.

Mvh.
Torben

Fra : Henrik B.

Dato : 23-05-04 14:50

"Torbenth" <torbenth@it.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg mener at der her i gruppen har været overtal for, at man ikke må
> overstige 50 km/t i bymæssig bebyggelse.

Du må altid følge skiltningen, i en personbil med trailer.

M.v.h.

Fra : Gunnar007

Dato : 23-05-04 14:51

"Torbenth" <torbenth@it.dk> skrev i en meddelelse
> Hej allesammen.
Klip en masse
> [...]
> Dermed må man køre 80 km/t på Grenåvej i Århus i bymæssig bebyggelse,
> lokalskiltning foreskriver 80 km/t som max.

Den lokale skiltning gælder selvfølgelig kun hvis den skilter med end en
lavere fart en den generelle hastighedsbegræsning.
Altså : (med anhænger)
Bymæssig bebyggelse : 50 km/t
Lande og motortrafikvej : 70 km/t
Motorvej : 80 km/t

Et eksempel på lokal skiltning ville være i søborg eller gladsaxe hvor
hastigheden i byen er sat
til 40 km/t nogle steder, der må man jo kun køre 40 km/t .
Men er viser skiltet 60, må du med hænger kun køre 50 km/t

Sådan opfatter jeg reglerne.

Hilsen G

Fra : Leonard

Dato : 23-05-04 15:37

"Torbenth" <torbenth@it.dk> wrote:

>Dermed må man køre 80 km/t på Grenåvej i Århus i bymæssig bebyggelse,
>lokalskiltning foreskriver 80 km/t som max.

Nej, du må køre 70 km/t for det er den max. hastighed der gælder for
trailer, når den ikke er på motorvej.
Men ellers skal du bare følge skiltningen, indtil du når 70 km/t eller
80 km/t på motorvej.
De 70 km/t gælder også på en motortrafikvej, hvor der er skiltet med
90 km/t.

Det er kun for lastbiler at der gælder en regel om max. 50 km/t i
byzone, men også her gælder at hvis der er skiltet med 40 km/t så må
de også kun køre 40 km/t.
--
Leonard

Fra : Henrik B.

Dato : 23-05-04 16:07

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> byzone, men også her gælder at hvis der er skiltet med 40 km/t så må
> de også kun køre 40 km/t.

Ja selvfølgelig - ligesom alle andre.

M.v.h.

Fra : Torbenth

Dato : 23-05-04 16:31

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Nej, du må køre 70 km/t for det er den max. hastighed der gælder for
> trailer, når den ikke er på motorvej.

Det er måden det står på der kan forvirre.
Hastighedsgrænser for personbil med trailer eller anhænger, lastbiler m.m.

a.. Bymæssig bebyggelse: 50 km/t
b.. Landeveje: 70 km/t
c.. Motortrafikveje: 70 km/t
d.. Motorveje: 80 km/t - med forbud mod overhaling på visse strækninger
Når der er lokale skilte med hastighedsbegrænsninger, er det dem du skal
følge.

Nogen må kunne give et ultimativt svar på en sådan måde, at man med det i
hånden kan afvise et evt. krav fra politiet.

Iflg. ovenstående må det forventes at man også må køre 80 km/t
(motorvejsfart) i bymæssig bebygget område, hvis lokalhastighedsgrænsen er
80/t.

Man får altid at vide, at det er hvad der står skrevet som gælder.

Mvh.

Torben

Fra : Reino Andersen

Dato : 23-05-04 17:03

Torbenth skrev:

> Det er måden det står på der kan forvirre.
> Hastighedsgrænser for personbil med trailer eller anhænger, lastbiler m.m.

Der er ikke de samme grænser for personbil med trailer og for lastbiler.

Som Leonard ganske rigtig skriver, må man max. køre 70 km/t uden for
motorvej og max. 80 km/t på motorvej.

> Når der er lokale skilte med hastighedsbegrænsninger, er det dem du skal
> følge.

Ja, men uanset skiltningen må man ikke køre hurtigere end 70 km/t uden for
motorvej.

> Nogen må kunne give et ultimativt svar på en sådan måde, at man med det i
> hånden kan afvise et evt. krav fra politiet.

Afvise et krav fra politiet?

> Iflg. ovenstående må det forventes at man også må køre 80 km/t
> (motorvejsfart) i bymæssig bebygget område, hvis lokalhastighedsgrænsen er
> 80/t.

Nej. Leonard har givet det korrekte svar og det følger af færdselslovens §§
43, stk. 3 og 43, stk. 8.

--
Reino

Fra : Torbenth

Dato : 23-05-04 18:48

"Reino Andersen" <abc@def.gh> skrev i en meddelelse
> Der er ikke de samme grænser for personbil med trailer og for lastbiler.
>
> Som Leonard ganske rigtig skriver, må man max. køre 70 km/t uden for
> motorvej og max. 80 km/t på motorvej.

Hej.

For at undgå misforståelser, har jeg selv været af den formening, at 50 km/t
var max. Har en god bekendt (lastbilchauffør) som var villig til at vædde
på at max er 50 km/t.
Det var omkring det tidspunkt debatten løb her i gruppen. Og jeg regnede med
at han vidste besked, ligesom en del i gruppen sagde det samme.
Nu er jeg rendt ind i spørgsmålet igen og fandt lynhurtigt denne
http://www.faerdselssikkerhed.dk/11923e80/GSID/962604 hvoraf det fremgår at
man skal følge lokale begrænsninger. Ingen forklaring på andet. Mht.
lastbiler er det naturligvis under 3500 kg, hvilket jo giver sig selv mht.
spørgsmålet vedr. begrænsningen.
Mht. krav fra politiet mener jeg selvfølgelig en påstand om at have kørt for
stærkt. Men det var kun et hypotetisk spørgsmål. Har intet i klemme.
Men det er måden det er skrevet på i ovenstående link, som egentlig godt kan
give anledning til misforståelse.

Mvh.
Torben

Fra : Reino Andersen

Dato : 23-05-04 19:10

Torbenth skrev:

> Nu er jeg rendt ind i spørgsmålet igen og fandt lynhurtigt denne
> http://www.faerdselssikkerhed.dk/11923e80/GSID/962604 hvoraf det fremgår
at
> man skal følge lokale begrænsninger.

Jeg vil give dig ret i, at siden er misvisende.

> Mht. lastbiler er det naturligvis under 3500 kg,
> hvilket jo giver sig selv mht. spørgsmålet vedr. begrænsningen.

Lastbiler under 3500 kg?

> Mht. krav fra politiet mener jeg selvfølgelig en påstand om at have kørt
for
> stærkt.

Du tror ikke, politiet kender reglerne?

> Men det er måden det er skrevet på i ovenstående link, som egentlig godt
kan
> give anledning til misforståelse.

Enig.

--
Reino

Fra : Henrik B.

Dato : 23-05-04 20:43

> for
>
> Du tror ikke, politiet kender reglerne?

Øh, det véd jeg at de ikke gør.

M.v.h.

Fra : Torbenth

Dato : 23-05-04 22:40

"Reino Andersen" <abc@def.gh> skrev i en meddelelse
> Lastbiler under 3500 kg?

Det er ikke mig som siger det. Det står på siden i forbindelse med
personbiler med trailer eller anhænger, lastbiler m.m.
Så må det være nærliggende med de 3500 kg. Jeg kender ingen personbiler +
trailer som vejer over 3500 kg. Jeg snakker ikke om campingvogn eller
hænger. Kun om trailer.
Det må være for at gøre forståelsen af loven bedre *S*
Nu gør jeg det jo også til ordkløveri, men det burde ikke være svært at lave
en formulering, som klart og tydeligt forklarede reglerne. Vi er jo
allesammen med til at betale en stor løn til de kloge hoveder og burde kunne
forvente en tekst som ikke kun (mis)fortolkes på flere punkter.

Mvh.
Torben

Fra : Karsten Andersen

Dato : 26-05-04 12:48

Sun, 23 May 2004 23:39:47 +0200, skrev Torbenth, på 21 linier, i
<c8r5n1$21d0$1@news.cybercity.dk>, :

> [...]
>allesammen med til at betale en stor løn til de kloge hoveder og burde kunne
>forvente en tekst som ikke kun (mis)fortolkes på flere punkter.

trailer = feks autotralier

Karsten
Horsens

Fra : Torbenth

Dato : 26-05-04 22:34

"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> trailer = feks autotralier
>
> --

Hvis man skal have de ting til at passe sammen, kommer du lige pludselig
over 3500,00 kg. Og så er det en anden sag. Så gælder de 50 km/t i bymæssig
bebyggelse.
Klare utvetydige regler efterlyses. Vi betaler for det.

Mvh.
Torben

Fra : Reino Andersen

Dato : 27-05-04 08:43

Torbenth skrev:

> Hvis man skal have de ting til at passe sammen, kommer du lige pludselig
> over 3500,00 kg. Og så er det en anden sag. Så gælder de 50 km/t i
bymæssig
> bebyggelse.

Det er irrelevant, hvor stort påhængskøretøjet er.

> Klare utvetydige regler efterlyses. Vi betaler for det.

Jeg synes nu, de er rimelig klare (færdselslovens §§ 42 og 43). At en
hjemmeside skriver forkert, kan man jo ikke klandre lovgiverne for.

--
Reino

Fra : Reino Andersen

Dato : 28-05-04 11:31

Reino Andersen skrev:

> At en hjemmeside skriver forkert, kan man jo ikke klandre lovgiverne for.

Jeg kan i øvrigt oplyse, at oplysningerne på hjemmesiden vil blive rettet i
nær fremtid...

--
Reino