rystelser under nedbremsning - kun sommeti~
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 23-05-04 09:22

Hej guruer,

Jeg har lidt problemer med rystelser under nedbremsning på min Berlingo -
men den gør det ikke hele tiden - det er som regel kun ved svag nedbremsning
den gør det, og når den gør det kan det både mærkes i rattet og i hele
bilen. Som sagt er det ikke hele tiden den gør det. Bilen har kørt 90 000.
Mine første tanker er naturligvis at det må være skæve skiver - men ville
den så ikke gøre det hver gang ved samme nedbremsningssituation?

Er der noget bud på hvad der kan være galt, hvis det ikke er skiverne ? -
kan det være noget i hjulophænget ? . nogle bøsninger eller ? - jeg
forventer ikke at der er andre o gruppen som har konkrete
Berlingoerfaringer - men man kan vel se på det som et generelt problem
med en forhjulstrækker med et standard McPherson ophæng.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Coach [4130]

Dato : 23-05-04 17:12

> [...]
> Berlingoerfaringer - men man kan vel se på det som et generelt problem
> med en forhjulstrækker med et standard McPherson ophæng.

Hvis den kun gør det ved svag bremsning, sidder der sandsynligvis
fastbrændte rustområder på skiverne.

Er der mærker efter rust?
Typisk vil det enten være områder på 2-3 cm, fordelt forskellige steder på
skiven.
Kan også se ud som lodrette striber med en 5-7 cm mellemrum.

Dine skiver SKAL være helt blanke for at være iorden.

Det er kun afdrejning af skiven der afhjælper på problemet (1/10 mm)
Problemet opstår når bremserne ikke bliver kørt tørre og rene for ny-rust
umiddelbart efter hjulvask.

Hvis du ikke kan se afmærkninger på enten inder- eller yderside af skiverne,
er dine skiver skæve og kan måske også reddes ved en afdrejning

Mvh
Bri@n

Fra : Fam. Olsen

Dato : 23-05-04 18:58

> [...]
> Mine første tanker er naturligvis at det må være skæve skiver - men ville
> den så ikke gøre det hver gang ved samme nedbremsningssituation?

Jo hvis det var skæve skiver ville det være hver gang.
Jeg tror det er gravrust ude på kanten af bremseskiven. Lige pludselig
falder der en flage af der giver en "skæv" skive. Pludselig er det faldet af
hele vejen rundt og du har en "lige" skive.

> Er der noget bud på hvad der kan være galt, hvis det ikke er skiverne ? -
> kan det være noget i hjulophænget ? . nogle bøsninger eller ?

Jeg tror ikke det har noget med dine bud at gøre.
- jeg
> forventer ikke at der er andre o gruppen som har konkrete
> Berlingoerfaringer

Jeg har ikke erfaring med det på en Berlingo, men på en Mazda 121. Årsagen
var det jeg beskriver ovenfor.

- men man kan vel se på det som et generelt problem
> med en forhjulstrækker med et standard McPherson ophæng.

Næ, men mere et generelt problem med skivebremser.

MVH Niels

Fra : jan@stevns.net

Dato : 23-05-04 19:48

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev :

>Næ, men mere et generelt problem med skivebremser.

Mjoehhhh - Nu bliver *det* problem vist mere udtalt på McPhearson
ophæng, end på de klassiske typer ophæng, med triangler

Mine Taunuser, Granada'er legede aldrig rysteribs

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Fam. Olsen

Dato : 24-05-04 17:02

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Mjoehhhh - Nu bliver *det* problem vist mere udtalt på McPhearson
> ophæng, end på de klassiske typer ophæng, med triangler
>
> Mine Taunuser, Granada'er legede aldrig rysteribs

Tja, det skal jeg ikke kunne modsige. Men jeg ser det også tit på Merc. 240
Gelændewagen. Den har hverken triangler eller McPhearson da det jo er en
4x4.

MVH Niels

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 23-05-04 20:19

Ok, tak for jeres svar - bilen skal serviceres hos den lokale på torsdag -
så må jeg se hvad han kommer frem til.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : TGD

Dato : 24-05-04 13:11

> Ok, tak for jeres svar - bilen skal serviceres hos den lokale på torsdag -
> så må jeg se hvad han kommer frem til.

5000 kr en kop kaffe og et klap på ryggen

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 24-05-04 18:18

> 5000 kr en kop kaffe og et klap på ryggen

Jeg kan godt høre at du ikke kender Kurt mekaniker så - han er jo ikke
autoriseret mærkevareforhandler, og har ikke et marmorpalads han skal
afdrage på.
Jeg spurgte ham hvad nye skiver og klodser kostede - han mente at det nok
blev til en 700 for dele, og en 5-600 for arbejdet. Han serverer dog ikke
kaffe

mvh

Andreas M. Hansen