/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Varmeafvisende "tape" til manifold ?
Fra : Ukendt


Dato : 22-05-04 21:30

Hejsa Alle

Jeg skal bruge noget til at vikle min bananmanifold ind i, men jeg ved ikke
hvor man køber det !
Det skal jo kunne holde til den ekstreme varme.. jeg tror K&N laver noget,
men det koster sikkert KASSEN når det er dem der har lavet det, findes der
ikke noget andet ?? anyone ?

Mvh
Morten



 
 
Brian Sørup (22-05-2004)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 22-05-04 22:11


"Juel" <Kongen"snabela"starchild.dk> skrev i en meddelelse
news:40afb848$0$5972$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Hejsa Alle
>
> Jeg skal bruge noget til at vikle min bananmanifold ind i, men jeg ved
ikke
> hvor man køber det !
> Det skal jo kunne holde til den ekstreme varme.. jeg tror K&N laver
noget,
> men det koster sikkert KASSEN når det er dem der har lavet det, findes
der
> ikke noget andet ?? anyone ?

Sådan noget som det her :
http://store.summitracing.com/partdetail.asp?part=THE%2D11001

Hvis _ikke_ din manifold er lavet af støbejern kan det ikke anbefales,
da røret ellers ruster hurtigere end normalt pga. kondens mellem røret
og isoleringen.
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car




Ukendt (23-05-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-05-04 08:26

> Sådan noget som det her :
> http://store.summitracing.com/partdetail.asp?part=THE%2D11001

Ja kan det ikke købes herhjemme ??

Mvh
Morten



John Sahl (23-05-2004)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 23-05-04 08:49

Brian Sørup wrote:
> Hvis _ikke_ din manifold er lavet af støbejern kan det ikke anbefales,
> da røret ellers ruster hurtigere end normalt pga. kondens mellem røret
> og isoleringen.

Ligesom turboens levetid også forringes drastisk.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Brian Sørup (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 24-05-04 09:18


"John Sahl" <spamtrap7@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
news:_HYrc.1595$Vf.45433@news000.worldonline.dk...
> Brian Sørup wrote:
> > Hvis _ikke_ din manifold er lavet af støbejern kan det ikke
anbefales,
> > da røret ellers ruster hurtigere end normalt pga. kondens mellem
røret
> > og isoleringen.
>
> Ligesom turboens levetid også forringes drastisk.

Man pakker da ikke turboen ind ? - eller hva ?
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car




Brian A. (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Brian A.


Dato : 24-05-04 10:33

"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:2hdpcpFbi865U1@uni-berlin.de...
> > Ligesom turboens levetid også forringes drastisk.
>
> Man pakker da ikke turboen ind ? - eller hva ?

Næppe, den skal vel nødig blvie meget varmere end den allerede er :)
Men mon ikke den forringede levetid skyldes at turboen bliver varmere som
følge af isoleringen af manifolden...


John Sahl (24-05-2004)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 24-05-04 09:47

Brian A. wrote:
> Næppe, den skal vel nødig blvie meget varmere end den allerede er :)
> Men mon ikke den forringede levetid skyldes at turboen bliver varmere
> som følge af isoleringen af manifolden...

Helt korrekt, jo mere man isolerer manifolden des varmere er de
gasser der smides gennem turboen, lig en meget større belastning
af turboen.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Brian Sørup (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 24-05-04 10:03


"John Sahl" <spamtrap7@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
news:BEisc.1924$Vf.81851@news000.worldonline.dk...
> Brian A. wrote:
> > Næppe, den skal vel nødig blvie meget varmere end den allerede er :)
> > Men mon ikke den forringede levetid skyldes at turboen bliver
varmere
> > som følge af isoleringen af manifolden...
>
> Helt korrekt, jo mere man isolerer manifolden des varmere er de
> gasser der smides gennem turboen, lig en meget større belastning
> af turboen.

Ikke for at fluekneppe, men det er altså *varmen_fra _udstødningen* der
driver turbo'en dvs. jo varmere gasser, jo mere effektiv bliver
turbo'en.
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car




Brian A. (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Brian A.


Dato : 24-05-04 11:12

"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:2hds1lFbtc9hU1@uni-berlin.de...
> > Helt korrekt, jo mere man isolerer manifolden des varmere er de
> > gasser der smides gennem turboen, lig en meget større belastning
> > af turboen.
>
> Ikke for at fluekneppe, men det er altså *varmen_fra _udstødningen* der
> driver turbo'en dvs. jo varmere gasser, jo mere effektiv bliver
> turbo'en.

Det er da også netop det han skriver.


Brian Sørup (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 24-05-04 10:14


"Brian A." <Ask-for-it@This-is-invalid.com> skrev i en meddelelse
news:40b1bc32$0$28842$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> "Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev i en meddelelse
> news:2hds1lFbtc9hU1@uni-berlin.de...
> > > Helt korrekt, jo mere man isolerer manifolden des varmere er de
> > > gasser der smides gennem turboen, lig en meget større belastning
> > > af turboen.
> >
> > Ikke for at fluekneppe, men det er altså *varmen_fra _udstødningen*
der
> > driver turbo'en dvs. jo varmere gasser, jo mere effektiv bliver
> > turbo'en.
>
> Det er da også netop det han skriver.

hmmm - han skriver : " større belastning" - ikke "større effektivitet"
Det er måske mig der læser noget andet end det der står.

--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car




Brian A. (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Brian A.


Dato : 24-05-04 11:21

"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:2hdsm2Fbub4pU1@uni-berlin.de...
> hmmm - han skriver : " større belastning" - ikke "større effektivitet"
> Det er måske mig der læser noget andet end det der står.

Yder en turbo mere jo varmere den bliver?
Jeg troede da at det var selve trykket fra udstødningsgassen og ikke varmen
der drev møllen...


John Sahl (24-05-2004)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 24-05-04 12:05

Brian Sørup wrote:
> Ikke for at fluekneppe, men det er altså *varmen_fra _udstødningen*
> der driver turbo'en dvs. jo varmere gasser, jo mere effektiv bliver
> turbo'en.

Nu var det for at støtte påstanden om større slid på turboen
jeg skrev indlægget, derfor var det jeg fokuserede på belastningen.
Men du har da ret i det du skriver. Jeg påpeger bare at man
ved at lave den isolering også minimerer sin turbos levetid.
Ikke alle er ligeglade med det, jeg er ikke da min næste turbo
formentligt koster omkring 10.000,-

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Folmer Rasmussen (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 24-05-04 13:08

On Mon, 24 May 2004 11:02:56 +0200, "Brian Sørup"
<brian.sorupXXX@privat.dk> wrote:

>
>"John Sahl" <spamtrap7@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
>news:BEisc.1924$Vf.81851@news000.worldonline.dk...
>> Brian A. wrote:

>
>Ikke for at fluekneppe, men det er altså *varmen_fra _udstødningen* der
>driver turbo'en dvs. jo varmere gasser, jo mere effektiv bliver
>turbo'en.

>--

Kan vi blive enige om, at jo varmere luft du sender gennem turboen,
des varmere er den når den kommer ud på den anden side?

Kan vi måske også blive enige om, at en intercooler øger
præstationerne en del på en turbomotor?

Tror du stadig på dine teorier?

Venlig hilsen
Folmer

Brian Sørup (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 24-05-04 13:23


"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:2dp3b05jofo74crld3qksrlvlfj3evgpc6@4ax.com...
> On Mon, 24 May 2004 11:02:56 +0200, "Brian Sørup"
> <brian.sorupXXX@privat.dk> wrote:
>
> >
> >"John Sahl" <spamtrap7@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
> >news:BEisc.1924$Vf.81851@news000.worldonline.dk...
> >> Brian A. wrote:
>
> >
> >Ikke for at fluekneppe, men det er altså *varmen_fra _udstødningen*
der
> >driver turbo'en dvs. jo varmere gasser, jo mere effektiv bliver
> >turbo'en.
>
> >--
>
> Kan vi blive enige om, at jo varmere luft du sender gennem turboen,
> des varmere er den når den kommer ud på den anden side?

Jepz - men det går jo bare ud gennem udstødningen.....

> Kan vi måske også blive enige om, at en intercooler øger
> præstationerne en del på en turbomotor?

Jepz - det kan ikke diskuteres....

> Tror du stadig på dine teorier?

Jepz - de er nemlig stadig rigtige...
Turboens virkningsgrad bliver større når udstødningstemperaturen stiger,
det er ikke nødvendigvis det samme som at motoren giver mere effekt.
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car






Brian A. (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Brian A.


Dato : 24-05-04 15:46

"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:2he7ofFbp5ikU1@uni-berlin.de...
> Turboens virkningsgrad bliver større når udstødningstemperaturen stiger,
> det er ikke nødvendigvis det samme som at motoren giver mere effekt.

Er det så fordi den varmere gas fylder mere og derved giver ekstra rpm på
møllen?


Brian Sørup (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 24-05-04 15:14


"Brian A." <Ask-for-it@This-is-invalid.com> skrev i en meddelelse
news:40b1fc93$0$28872$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> "Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev i en meddelelse
> news:2he7ofFbp5ikU1@uni-berlin.de...
> > Turboens virkningsgrad bliver større når udstødningstemperaturen
stiger,
> > det er ikke nødvendigvis det samme som at motoren giver mere effekt.
>
> Er det så fordi den varmere gas fylder mere og derved giver ekstra rpm

> møllen?

Ja, og den deraf følgende varmere indblæsningsluft giver ringere
effekt/tændingsbanken.
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car




John Sahl (24-05-2004)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 24-05-04 15:43

Brian Sørup wrote:
> Ja, og den deraf følgende varmere indblæsningsluft giver ringere
> effekt/tændingsbanken.

Uh, tændingsbanken, lad være med at sige det grimme
ord, jeg _kan_ ikke lide det

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Brian A. (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Brian A.


Dato : 24-05-04 16:47

"John Sahl" <spamtrap7@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
news:GRnsc.1986$Vf.86422@news000.worldonline.dk...
> Brian Sørup wrote:
> > Ja, og den deraf følgende varmere indblæsningsluft giver ringere
> > effekt/tændingsbanken.
>
> Uh, tændingsbanken, lad være med at sige det grimme
> ord, jeg _kan_ ikke lide det

Nu vi er ved "det-ord-du-ikke-kan-lide" bruger man så oktanbooster på
biler. Det kan jo købes til 2-taktere, effekten af det kan jeg dog ikke
bekræfte.


John Sahl (24-05-2004)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 24-05-04 15:55

Brian A. wrote:
> Nu vi er ved "det-ord-du-ikke-kan-lide" bruger man så
> oktanbooster på biler. Det kan jo købes til 2-taktere, effekten af
> det kan jeg dog ikke bekræfte.

Nogen gør, jeg har endnu ikke haft behovet, men bilen er
gladest for 98 oktan hvis man tuner den, men til hverdag
bruger jeg 95 da den er lettere tilgængelig...

Oktanbooster kunne jeg godt finde på at bruge i en race-
situation når jeg får den tunet som jeg vil have den.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Fam. Olsen (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 24-05-04 17:24


"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:2hdpcpFbi865U1@uni-berlin.de...

> Man pakker da ikke turboen ind ? - eller hva ?

Jeg kan ikke mindes at hjave set det på nogenb bil, men på den hedengangne
kampvogn M-41 var turboen pakket ind i en "ble" foret med noget
asbestholdigt materiale. Men det var måske mere for at den ikke skulle
stikke ild til noget.


MVH Niels



Brian Sørup (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 24-05-04 18:43


"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse
news:40b222ac$0$259$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev i en meddelelse
> news:2hdpcpFbi865U1@uni-berlin.de...
>
> > Man pakker da ikke turboen ind ? - eller hva ?
>
> Jeg kan ikke mindes at hjave set det på nogenb bil, men på den
hedengangne
> kampvogn M-41 var turboen pakket ind i en "ble" foret med noget
> asbestholdigt materiale. Men det var måske mere for at den ikke skulle
> stikke ild til noget.

Sandsynligvis for at være "usynlig" på IR-udstyr.
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car




Fam. Olsen (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 24-05-04 23:40


"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:2heqh1Fb2ho7U1@uni-berlin.de...

> Sandsynligvis for at være "usynlig" på IR-udstyr.

Det tror jeg ikke. Alene den varme luft den blæser bagud gennem køleristene
vil kunne ses. Det siges også at det kan ses på jorden hvis der har holdt en
kampvogn.
Om vinteren lå besætningen altid oppe på motorristene når de sov. Der blev
lige spændt et par regnslag ud fra tårnet og ned til hækken, så havde de
alletiders lune bivuak.


MVH Niels



Henrik B. (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 24-05-04 21:15


"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse
news:40b222ac$0$259$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Man pakker da ikke turboen ind ? - eller hva ?
>
> Jeg kan ikke mindes at hjave set det på nogenb bil, men på den hedengangne
> kampvogn M-41 var turboen pakket ind i en "ble" foret med noget
> asbestholdigt materiale. Men det var måske mere for at den ikke skulle
> stikke ild til noget.

Det er meget naturligt på skibsmotorer at pakke turbo'en ind.

M.v.h.



Fam. Olsen (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 24-05-04 23:36


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:40b257cb$0$209$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Det er meget naturligt på skibsmotorer at pakke turbo'en ind.

Ja der har jeg faktisk også set det. Nu du siger det


MVH Niels



Brian A. (25-05-2004)
Kommentar
Fra : Brian A.


Dato : 25-05-04 00:53

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse
news:40b279e4$0$237$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Det er meget naturligt på skibsmotorer at pakke turbo'en ind.
>
> Ja der har jeg faktisk også set det. Nu du siger det

Ja det er da rigtigt. Min faders 2xDAF 365M motorer har da fået pakket sine
turboer ind. Originalt ser det dog ikke ud :)
Hvad er grunden til at det gøres på marinemotorer?


Fam. Olsen (25-05-2004)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 25-05-04 19:35


"Brian A." <Ask-for-it@This-is-invalid.com> skrev i en meddelelse
news:40b27cbd$0$5930$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> Ja det er da rigtigt. Min faders 2xDAF 365M motorer har da fået pakket
sine
> turboer ind. Originalt ser det dog ikke ud :)
> Hvad er grunden til at det gøres på marinemotorer?

Da det er hele udstødningssystemet nede i maskinrummet der er pakket ind,
vil jeg tro det er af hensyn til brandfare og maskinfolkenes sikkerhed.


MVH Niels



Steffler @ Home (23-05-2004)
Kommentar
Fra : Steffler @ Home


Dato : 23-05-04 11:05

"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> wrote in message
news:2h9tu9Faiq9cU1@uni-berlin.de...
>
> "Juel" <Kongen"snabela"starchild.dk> skrev i en meddelelse
> news:40afb848$0$5972$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> > Hejsa Alle
> >
> > Jeg skal bruge noget til at vikle min bananmanifold ind i, men jeg ved
> ikke
> > hvor man køber det !
> > Det skal jo kunne holde til den ekstreme varme.. jeg tror K&N laver
> noget,
> > men det koster sikkert KASSEN når det er dem der har lavet det, findes
> der
> > ikke noget andet ?? anyone ?
>
> Sådan noget som det her :
> http://store.summitracing.com/partdetail.asp?part=THE%2D11001

Det her er lidt tættere på :
http://www.dot-e.dk/dot-e.dk/heatmanagement/dot_powerwrap/view

/S



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408670
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste