Min bil har fået parkinson - part 2
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 22-05-04 17:10

Hej igen

Nu har jeg fået rengjordt kardan'en og trækaksler. Det hjalp desværre bare
ikke :(

De har ligeledes afbalanceret hjulene mens de sad på bilen.

Sidder der org. Afbalanceringsklodser på en kardanaksel? Tænkte på om de
kunne være røget af? Den er jo blevet højttryksrenset før
undervognsbehandling?

Bilen driver mig virkelig til vanvid. Køreglæden forsvinder når man skal
køre med rystelser...

Næste step er nye støddæmpere foran, men syntes ikke jeg vil bruge 3000 kr.
på det, når bilen kørte perfekt før den skide undervognsbehandling.

Hvad gør jeg? Køber en anden bil måske :)

Venligst
Hans

Hejsa

Jeg var/er den lykkelige ejer af en BMW 323ti Compact. Det hele starter med
at bilen skulle til service samt have undervognsbehandling. Bilen kørte
perfekt før, uden nogen form for rystelser uanset hastighed. Så kom bilen
hjem fra værkstedet, og den rystede en del allerede fra 50 km/t og op. Det
var ikke bare i rattet, men hele bilen som rystede. Rattet føles også noget
underligt, hvis man barer drejer lidt. Det er ligesom om at noget rykker
rattet fra side til side??

Jeg brokker mig til værkstedet, og forklarer at den ikke gjorde det før. De
afbelancerer alle hjul uden forbedring, og tjekker for slør i styretøj. De
fandt ingen fejl, så får en ny tid til grundigere undersøgelser.

I dag jeg har så lige fået bilen hjem igen, men den ryster stadig :(
Værstedet har afbalanceret hjul igen, afraspet dæk, drejet skiver af,
skiftet bremseklodser og renset alle flader... Den eneste fejl de kunne
finde, var lidt slør i forreste støddæmper, Det er meget lidt, så de tvivler
på at det er det.

Hrmm det er bare noget af en satsning, og bruge over 3000 kr. på nye
støddæmpere foran?

Hvad mener I det kunne være?

Venligst
Hans

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 22-05-04 17:46

On Sat, 22 May 2004 18:09:56 +0200, Hans Mouridsen <hom@FJERNMIGpc.dk>
wrote:

>Sidder der org. Afbalanceringsklodser på en kardanaksel?

Jep - der er balanceklodser, ligesom du kender det fra fælgene

På nettet står følgende ved en bilejer, der har samme problem som dig:
"Nå - nu kan det vist konkluderes, at det IKKE har noget med hjulene
at gøre. Vores næste bud er, at du har en eller to defekte trækaksler.

Hvis et af leddene er blevet defekte og ikke arbejder rigtigt mere,
kan dette give rystelser i hele bilen. Dette er jo en lidt dyrere
affære, så inden du skifter dem, bør du nok lade en mekaniker kigge på
det og lade ham tage den endelige beslutning.

Endelig er der en sidste mulighed. HVIS der er en dæmperfunktion i
svinghjulet på din bil, kan dette være problemet. På nogle biler er
der nogle fjedre monteret på svinghjulet, der nedsætter vibrationerne
fra motoren. Hvis disse fjedre er blevet defekte, giver det det
modsatte resultat - nemlig rystelser i hele bilen.

Vores vurdering er dog stadig, at det er trækakslerne, der er blevet
defekte - dette ses jævnligt"

/Mogens

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 22-05-04 18:02

> Vores vurdering er dog stadig, at det er trækakslerne, der er blevet
> defekte - dette ses jævnligt"

Enten det el kardanen, for støddæmpere bliver ikke lige pludselig SÅ def. .
M.mindre de har tabt den fra liften, der skal ikk grines, det er set ,
det var heldigvis en af forsvarets biler- så der er en mill. skatteydere at
tørre regningen af på .

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 22-05-04 18:26

> Jep - der er balanceklodser, ligesom du kender det fra fælgene

Okay tror ikke der er nogen på nu? Så måske er de spulet af?

> [...]
> modsatte resultat - nemlig rystelser i hele bilen.
>
> Vores vurdering er dog stadig, at det er trækakslerne, der er blevet

Men de går vel heller ikke bare i stykker pga. En undervognsbehandling?

Tak for hjælpen

/Hans

Fra : Finn I

Dato : 22-05-04 19:07

"Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> skrev i en meddelelse
> Bilen driver mig virkelig til vanvid. Køreglæden forsvinder når man skal
> køre med rystelser...
Det er nemt at sige men "fat mod...". Der må sgu da være en forklaring.

> Næste step er nye støddæmpere foran, men syntes ikke jeg vil bruge 3000
kr.
> på det, når bilen kørte perfekt før den skide undervognsbehandling.
Jeg tror ganske enkelt ikke på at det hjælper med nye støddæmpere.
Støddæmperne "dør" mig bekendt ikke lige over en undervognsbehandling.

> Hvad gør jeg? Køber en anden bil måske :)
Jeg tror jeg ville forsøge mig med et andet sæt hjul (s'føli på lånebasis
hvis du ikke har et ekstra sæt) og hvis det fortsætter så vil jeg i første
omgang udelukke hjulene.
Så vidt jeg har læst mig til i dine indlæg er du bosiddende på Sjælland og
der må være en eller anden (BMW) fanatiker som kan hjælpe dig der.

Hvordan mærkes rystelserne? Er det små fine vibrationer som om der var
monteret en slagboremaskine eller er det langt grovere rystelser? Holder
rystelserne op når du tager koblingen eller hvis du bremser?

Finn I
BMW E46
http://bmw318.1go.dk/

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 23-05-04 12:00

Hej Finn

> Det er nemt at sige men "fat mod...". Der må sgu da være en forklaring.

Ja måske, men den er tilsyneladene ret dyr.

> [...]
> Så vidt jeg har læst mig til i dine indlæg er du bosiddende på Sjælland og
> der må være en eller anden (BMW) fanatiker som kan hjælpe dig der.

Den har bare kørt perfekt, med de samme hjul før undervognsbehandlingen. Jeg
er bosiddende i vestjylland, og har allerede allieret mig med en bmw freak
og superdæk. Jeg ved at flere fra klubben kører langt for at komme til ham.

> Hvordan mærkes rystelserne? Er det små fine vibrationer som om der var
> monteret en slagboremaskine eller er det langt grovere rystelser? Holder
> rystelserne op når du tager koblingen eller hvis du bremser?

Den ryster en del ved bestemte hastigheder over 100 km/t, og det mærkes i
vognbunden. Man kan altså også mærke det som passagserer. I rattet er der
faktisk altid nogle underlige træk. Hvis man for eks. Kører 40 km/t og
drejer svagt, er det ligesom om noget modvirker, hvis du forstår. Det holder
ikke op, når koblingen aktiveres...

Jeg er begyndt seriøst at overveje en anden bil. Måske vil nogen sige at det
er en bagatel, men jeg mener en bil skal køre perfekt - altid. Ellers
mangler køreglæden :(

Venligst
Hans

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 23-05-04 15:37

On Sun, 23 May 2004 13:00:28 +0200, Hans Mouridsen <hom@FJERNMIGpc.dk>
wrote:

>Den har bare kørt perfekt, med de samme hjul før undervognsbehandlingen. Jeg
>er bosiddende i vestjylland, og har allerede allieret mig med en bmw freak

Må man som vestjyde ikke få at vide, hvem det er?

>Jeg er begyndt seriøst at overveje en anden bil.

Jeg forstår din reaktion, men synes også, du overreagerer. Du har lige
fået bilen, hvorfor dén glæde må nå over din nye sorg :)

/Mogens

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 23-05-04 17:13

Hej

> Må man som vestjyde ikke få at vide, hvem det er?

Joo det er Dennis Dahl fra Skjern. Bmw ejere kommer fra sjælland, for at få
lavet bil, så går ud fra han har styr på det.

Jeg ringer til BMW i Herning, og hører om de har nogen erfaringer med
problemet. De ved i hvertfald nok hvad de laver...

> Jeg forstår din reaktion, men synes også, du overreagerer. Du har lige
> fået bilen, hvorfor dén glæde må nå over din nye sorg :)

Det er muligt jeg overreagerer, men nu hvor næste step er en udskrivning på
over 3000, for mig til at overveje en anden. Jo jeg er glad for bilen, men
har også fundet ud af, at det er dyrt at køre bmw. Man skulle have haft en
diesel hehe... Ej 1 gang 6 cyl, altid 6 cyl eller mere :)

Jeg kunne godt tænkte mig en større model (500 serie E39). Dem er lidt
forelsket i...

/Hans

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 23-05-04 18:07

On Sun, 23 May 2004 18:12:34 +0200, Hans Mouridsen <hom@FJERNMIGpc.dk>
wrote:

>Joo det er Dennis Dahl fra Skjern. Bmw ejere kommer fra sjælland, for at få
>lavet bil, så går ud fra han har styr på det.

OK - noteret...

>Det er muligt jeg overreagerer, men nu hvor næste step er en udskrivning på
>over 3000, for mig til at overveje en anden.

Udskift endelig ikke de dæmpere - de har næppe fejlen, IMO...

>Jo jeg er glad for bilen, men har også fundet ud af, at det er dyrt at køre bmw.

Det er sikkert dyrt for dig at handle...

>Man skulle have haft en diesel hehe... Ej 1 gang 6 cyl, altid 6 cyl eller mere

Jow, jow - du bor jo i Vestjylland :)
(diesel og ankængertræk)

>Jeg kunne godt tænkte mig en større model (500 serie E39). Dem er lidt
>forelsket i...

540i eller 530d

/Mogens

Fra : Mikael L

Dato : 23-05-04 20:11

> [...]

> Jeg ringer til BMW i Herning, og hører om de har nogen erfaringer med
> problemet. De ved i hvertfald nok hvad de laver...

Hvis de ikke kan hjælpe vil jeg anbefale at smutte forbi Kolding og tale med
Steen Andersen
http://www.terminalen.dk/kolding/vaerkstedsgate.aspx?employ=138#picer han
ved hvad han snakker om og jeg er overbevist om at han kan hjælpe dig.

Mikael

Fra : Fam. Olsen

Dato : 23-05-04 18:47

> Den har bare kørt perfekt, med de samme hjul før undervognsbehandlingen.

Så burde den også kunne komme til det igen.

> Den ryster en del ved bestemte hastigheder over 100 km/t, og det mærkes i
> vognbunden. Man kan altså også mærke det som passagserer.

Tyder på baghjulenes afbalancering. Den har du så efterfølgende fået udført.
Jeg kan dog ikke huske om du fortalte om det var med spinner, og om det også
var baghjulene der blev afbalanceret?

> [...]
> faktisk altid nogle underlige træk. Hvis man for eks. Kører 40 km/t og
> drejer svagt, er det ligesom om noget modvirker, hvis du forstår. Det

Det er vel ikke en forkert monteret inderskærm?

Har undervognsbehandleren måske lavet ulykker og fået bukket en styrestang.
Det kan give et styretøj der ligesom stritter imod, samt rystelser.

Den er vel ikke bleve skæv pga. den er løftet på uautoriserede punkter
samtidig med dørene er blevet åbnet og lukket? Jeg kan ikke lige huske hvor
blød sådan en "bimmer" er.

> Jeg er begyndt seriøst at overveje en anden bil. Måske vil nogen sige at
det
> er en bagatel, men jeg mener en bil skal køre perfekt - altid. Ellers
> mangler køreglæden :(

At overveje en anden bil er måske nok for tidligt. Jeg vil dog ikke kalde
dit problem for en bagatel. Det er da klart det går dig på. Men fejlen kan
sgu findes og alt efter hvad det er kan det også rettes. Er fejlen så sket
imens bilen var på værksted må det være værkstedet der hænger på den.

MVH Niels
Alfa forever

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 23-05-04 20:39

Hej

> Så burde den også kunne komme til det igen.

Håber jeg da... Men syntes det ser sort ud lige nu.

> Tyder på baghjulenes afbalancering. Den har du så efterfølgende fået udført.
> Jeg kan dog ikke huske om du fortalte om det var med spinner, og om det også
> var baghjulene der blev afbalanceret?

Alle hjul er selfølgelig afbalanceret, også med spinner.

> I rattet er der
> holder
>
> Det er vel ikke en forkert monteret inderskærm?

Du mener at inderskærmen ville gå på hjulet? Så kan man vel høre det...

> Har undervognsbehandleren måske lavet ulykker og fået bukket en styrestang.
> Det kan give et styretøj der ligesom stritter imod, samt rystelser.

Det har jeg ham faktisk også mistænkt for. Han gennemhullede også bilen,
selvom der muntlig blev aftalt at der ingen huller skulle være...

> Den er vel ikke bleve skæv pga. den er løftet på uautoriserede punkter
> samtidig med dørene er blevet åbnet og lukket? Jeg kan ikke lige huske hvor
> blød sådan en "bimmer" er.

Puhh det lyder ikke rart...

> [...]
> sgu findes og alt efter hvad det er kan det også rettes. Er fejlen så sket
> imens bilen var på værksted må det være værkstedet der hænger på den.

Undervognsbehandlingen er foregået igennem autoværkstedet. Så jo de burde
betale alle omkostninger... Problemet er bare at de mener de har gjordt alt.
Og så kender jeg værkføreren privat, og tror vi bliver uvenner, hvis jeg går
ud og banker i bordet :(

Jeg kontakter et BMW værksted i morgen, for at høre deres forklaring.

Tak for jeres hjælp

Venligst
Hans

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 24-05-04 16:08

Hej igen

Jeg har i dag snakket med en værkfører hos BMW i Herning, og han var meget
sikker på, at det er kardanledene på trækakslerne. Han sagde at ledene ikke
kunne tåle højttryksrensning, og dette ville medføre slør og ubalance.

Det lyder da meget sandsynligt - ikke?

Venligst
Hans

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 24-05-04 16:37

On Mon, 24 May 2004 17:07:44 +0200, Hans Mouridsen <hom@FJERNMIGpc.dk>
wrote:

>Det lyder da meget sandsynligt - ikke?

Det må man sige ja til - når nu eksperten nævner det.
Afsted til firmaet, som har ødelagt din bil, og klag over dette.

/Mogens

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 24-05-04 16:52

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

> Det må man sige ja til - når nu eksperten nævner det.
> Afsted til firmaet, som har ødelagt din bil, og klag over dette.

Ja har også kontaktet dem, og de ville få fat i nogle brugte. Det er vel
rimeligt at de betaler 100% alle omkostninger - ikke?

Det er da positivt at problemer forhåbentlig snart er løst.

Glæder mig allerede til at få køreglæden tilbage :)

Venligst
Hans

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 24-05-04 17:15

On Mon, 24 May 2004 17:52:12 +0200, Hans Mouridsen <hom@FJERNMIGpc.dk>
wrote:

>Ja har også kontaktet dem, og de ville få fat i nogle brugte.

Hmm - hvad er prisforskellen? Altså på engrosprisen! -> det er jo ud
fra dén, det skal beregnes. Arbejdet er det samme...

>Det er vel rimeligt at de betaler 100% alle omkostninger - ikke?

Jep.

>Det er da positivt at problemer forhåbentlig snart er løst.
>Glæder mig allerede til at få køreglæden tilbage :)

Jep :)

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 28-05-04 16:26

"Mogens Knudsen" <mailto:dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Min bil har fået parkinson - part 2"

> Jep :)

Og hvad er det så endt med? !

/Mogens

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:217.157.231.21)

Fra : Fam. Olsen

Dato : 24-05-04 16:58

> [...]
ikke
> kunne tåle højttryksrensning, og dette ville medføre slør og ubalance.

Jo det kan sagtens være en mulighed. Den tænkte jeg ikke lige på.

Mah Niels