Svar på gættekonurrence: 3 * 115 hk i duel~
Fra : Jan W Nielsen

Dato : 21-05-04 19:11

Hejsa

Tre bilers evne til at accelerere fra 80-160 km/t er blevet målt med stopur
på en lukket strækning.

Sådan blev placeringerne:

1. pladsen:

Opel Vectra 2,0 115 hk: 16,7 sek.
(80-120 km/t: 5,6 sek & 120-160 km/t: 10,1 sek.)

2. pladsen:
VW Golf TDi, 115 hk: 18,6 sek.
(80-120 km/t: 7,8 sek. & 120-160 km/t: 10,8 sek.)

3. pladsen:
VW Bora 2,0 115 hk: 20,2 sek.
(80-120 km/t: 7,6 sek. & 120-160 km/t: 12,6 sek.)

Det er værd at bemærke, at Vectra 2.0 fra 1990 nærmest flyver frem fra
80-120. Imidlertid er tredje gear så langt, at det hæmmer den videre
acceleration. Den taber terræn til at begynde med, men vinder det igen, da
den fortsætter til 160 i samme gear.

Selvom der blev lavet flere målinger på alle tre biler, er der altid lidt
usikkerhed forbundet med den slags. Jeg mener dog, at forskellen er så stor,
at der ikke er usikkerhed om placeringerne, så længe der tales "gennem
gearene

Samtidig kan tilføjes, at VW Golf TDi 115 er langsommere end VW Bora 2.0,
når begge kører i topgear. Golfen er en model med 310 Nm og sekss-trin
gearkasse. Det vil sige at topgear er sjette gear, der er et overgear. I
femte gear er TDi´eren hurtigere end benzineren. Det samme vil gælde topgear
i en normal 115 hk TDi med 5 trin i kassen.

Hvad motor vil jeg selv helst have..?

Helst 115 hk TDi´eren (specielt hvis den sad i så let en bil som Vectra´en),
dernæst Vectraens motor og til sidst Boraens, der kun er acceptabel mht
motorstyrke og performance.

-
/Jan W Nielsen

Fra : Jørgen L

Dato : 23-05-04 18:26

> [...]
>
> 1. pladsen:
>
> Opel Vectra 2,0 115 hk: 16,7 sek.
> (80-120 km/t: 5,6 sek & 120-160 km/t: 10,1 sek.)

Er den 15,6 sek om det eller er de andre tal forkerte ?
5,6+10,1=15,7

Hilsen Jørgen

---

Fra : Annette Jensen

Dato : 23-05-04 19:55

> [...]
>

> 3. pladsen:
> VW Bora 2,0 115 hk: 20,2 sek.
> (80-120 km/t: 7,6 sek. & 120-160 km/t: 12,6 sek.)

Forstår det simpelthen ikke.

Kan huske min far's Vectra A 2.0i 115hk - den var da noget af det dødeste,
og grundet gearingen kunne man ikke rigtig holde den tilladte hastighed
80km/t på motorvejen i 5. gear med campingvogn på, hvis vinden ikke var i
røven af bilen.

Men ja, gearene var da ekstremt lange.

Tror bare ikke helt på dé mellemaccelerationer, så ringe min far's bil var
til at trække :-/ (medmindre min fars bil var enormt slemt sodet til, men
skulle jeg ikke mene - han kører ellers rimeligt friskt.!)

// Troels

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-04 20:45

> [...]
> og grundet gearingen kunne man ikke rigtig holde den tilladte hastighed
> 80km/t på motorvejen i 5. gear med campingvogn på, hvis vinden ikke var i

Jeg kender da heller ikke nogen, der i en almindelig familiebil trækker
campingvogn i modvind ved 1700 o/min. I skulle have skiftet ned til fjerde
gear - det svarer til femte gear i de fleste andre biler.

> Tror bare ikke helt på dé mellemaccelerationer, så ringe min far's bil var
> til at trække :-/

Jeg ved ikke, om det er fordi, du er vant til rigtig hurtige biler, eller om
det er fordi, din fars bil var i stykker.

Her er øvrige data for den pågældende Opel Vectra:

- Den har kørt 300.000 km.
- Den har fra fabrikken 120-125 hk (siger Teknologisk Institut, der har målt
den).
- Den klarer 0-60 miles/hour (0-96 km/t) på 9,03 sek. med to gange 90 kg
mand og fyldt bagagerum.
- Den kan køre en quartermile på 17,24 sekunder.

Det sidste er både målt med G-tech-måler og med fotoceller på Vandel
Flyveplads.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-04 20:53

> Jeg kender da heller ikke nogen, der i en almindelig familiebil trækker
> campingvogn i modvind ved 1700 o/min. I skulle have skiftet ned til fjerde
> gear - det svarer til femte gear i de fleste andre biler.

P.S: Så havde bilen kørt med 2500 o/min - hvor motoren yder 63 hk ved et
moment på 180 Nm. (min har fra fabrikken lidt mere end det). Dette skulle
være nok til at trække campingvogn - også i modvind.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 23-05-04 22:51

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

> campingvogn i modvind ved 1700 o/min. I skulle have skiftet ned til fjerde
> gear - det svarer til femte gear i de fleste andre biler.

Hvad kører den bil ved 1000 omdr/min i 5. gear, siger du?

> - Den klarer 0-60 miles/hour (0-96 km/t) på 9,03 sek. med to gange 90 kg
> mand og fyldt bagagerum.

Du bruger garanteret TEC2000. )

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-04 22:59

> Hvad kører den bil ved 1000 omdr/min i 5. gear, siger du?

42 km/t - den rammer 220 i fjerde gear, når den rulles på felt.

Med lidt fejlvisning på speed giver det omkring 1700 o/min ved 8o km/t.

> Du bruger garanteret TEC2000. )

Mobil 1 0W40.

Ikke en tiger i tanken - men een bag rattet.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-04 23:14

> 42 km/t - den rammer 220 i fjerde gear, når den rulles på felt.

42,8 km/t faktisk - jeg slog det lige op.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 23-05-04 23:36

On Sun, 23 May 2004 23:59:00 +0200, "Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote:

>fjerde

>42 km/t - den rammer 220 i fjerde gear, når den rulles på felt.
>
>Med lidt fejlvisning på speed giver det omkring 1700 o/min ved 8o km/t.

Det var godtnok ikke ret mange omdrejninger på minut. men baseret på det
vil jeg give dig ret i at den er rimelig langbenet.
Flemming Jacobsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 23-05-04 23:06

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev :

>Du bruger garanteret TEC2000. )

Og UltraGlozz på karossen : Så er den ged barberet ;)

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-04 23:06

> Du bruger garanteret TEC2000. )

Lagde i øvrigt arm med en helt ny Avensis forleden.

Min kammerat og jeg kørte sammen i hver sin bil og snakkede i handsfree, da
gutten i den nye Avensis ville "skærme" den slatne Mazda 1,8. Min kammerat
trak sig, og jeg tog pladsen, da vi lidt efter holdt stille.

Det var pinligt for den fine bil at skulle indkassere et utvivlsomt
nederlag, men han havde da overskud til et grin, da jeg bagefter spurgte, om
det var en 1,6.. Ha-ha...

Først sagde han i ramme alvor: "Nej, det er en 1,8", men da jeg så sagde
"Nå, ok...." og grinte skælmsk til ham, forstod han, jeg tog gas på ham..

(Jeg ved godt, at de ikke laves i 1,6, og i øvrigt stod der 1,8 på siden....
Men det var den sjoveste måde at gøre lidt grin med ham.. )

--
/Jan W Nielsen