Vedr. evt. tyskeprøveplader
Fra : Claus & Lene Viborg-~

Dato : 21-05-04 07:40

Hej Gruppe

Jeg skal til Tyskland i næste uge for, at hente min nye vogn. Der er ingen
plader på den, men forhandleren snakker noget omkring, at man kan leje nogle
prøveplader der gælder i 5 dage (tyske). Spørgsmålet er nu: må jeg som
dansker køre på disse plader i Tyskland?

/Claus

Fra : John Sahl

Dato : 21-05-04 07:53

Claus & Lene Viborg-Larsen wrote:
> [...]
> kan leje nogle prøveplader der gælder i 5 dage (tyske). Spørgsmålet
> er nu: må jeg som dansker køre på disse plader i Tyskland?

Ja, det må du gerne.... Men ikke i DK!

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 21-05-04 09:56

"Claus & Lene Viborg-Larsen" <ccc.lll@NOSpam12345.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:40ada44b$0$5956$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> [...]
> prøveplader der gælder i 5 dage (tyske). Spørgsmålet er nu: må jeg som
> dansker køre på disse plader i Tyskland?

Jep. Men SE AT FÅ DEM BESTILT! Det er ikke noget du bare lige får stanget
over disken. Få forhandleren til at skaffe dig nogen. Afregn dem så med
forhandleren når du kommer ned - koster ca. EUR 100,-

M.v.h.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 21-05-04 10:14

On Fri, 21 May 2004 10:55:57 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>Jep. Men SE AT FÅ DEM BESTILT! Det er ikke noget du bare lige får stanget
>over disken. Få forhandleren til at skaffe dig nogen.

Næh, det er det ikke. Man kan nemlig ikke som dansker købe tyske
prøveplader. Derfor skal man bruge den tyske sælger som stråmand...

/Mogens

Fra : Henrik B.

Dato : 21-05-04 10:19

> Næh, det er det ikke. Man kan nemlig ikke som dansker købe tyske
> prøveplader. Derfor skal man bruge den tyske sælger som stråmand...

Passer ikke. Jeg havde ikke nogen problemer med at købe min 5-tage-schilder.
Jeg fremviste blot mit pas.

M.v.h.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 21-05-04 10:22

On Fri, 21 May 2004 11:19:24 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>Passer ikke. Jeg havde ikke nogen problemer med at købe min 5-tage-schilder.
>Jeg fremviste blot mit pas.

Jeg blev afvist - og har siden haft stråmand på

/Mogens

Fra : Leonard

Dato : 21-05-04 12:27

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Jeg blev afvist - og har siden haft stråmand på

Nogen af læserne herinde undres ikke
--
Leonard

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 21-05-04 20:43

On Fri, 21 May 2004 13:26:58 +0200, Leonard <nospam@invalid.invalid>
wrote:

>Nogen af læserne herinde undres ikke

Hvad mener du?

/Mogens

Fra : Leonard

Dato : 22-05-04 09:44

>Hvad mener du?

At det vidst ikke kan undre nogen at du altid finder en anden løsning,
hvis du ikke lige kan få lov til det du gerne vil på den direkte måde
Leonard

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 22-05-04 09:44

On Sat, 22 May 2004 10:43:57 +0200, Leonard <nospam@invalid.invalid>
wrote:

>At det vidst ikke kan undre nogen at du altid finder en anden løsning,
>hvis du ikke lige kan få lov til det du gerne vil på den direkte måde

OK. Hmm....

/Mogens

Fra : Uffe Ravn

Dato : 21-05-04 23:30

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev

> Nogen af læserne herinde undres ikke

*ryster på hovedet af Leonard* STRÅMAND!!!

Mvh.

Fra : Leonard

Dato : 22-05-04 09:45

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote:

>*ryster på hovedet af Leonard* STRÅMAND!!!

Nu ved jeg ikke hvad det er du tænker om mig (eller Mogens), men hvis
det er hvad jeg umiddelbart tyder dette indlæg til, så er det slet
ikke tilfældet.
--
Leonard

Fra : TGD

Dato : 21-05-04 15:30

> "Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Passer ikke. Jeg havde ikke nogen problemer med at købe min
5-tage-schilder.
> Jeg fremviste blot mit pas.

Jo for at få tyske plader skal du have tysk adresse, skulle have synet en
bus i Tyskland det var et værre helvede da vi ikke kunne få tyske
prøveplader da vi ingen tysk adresse havde, ligeledes må den tyske adresse
ikke være en fupper en...

Vi endte med at køre til Tyskland på DK prøveplader, og mødt indtil flere
Gestapoer uden de dog interesserede sig for de Danske prøveplader.

Fra : Ole Pedersen

Dato : 21-05-04 09:54

> [...]
> prøveplader der gælder i 5 dage (tyske). Spørgsmålet er nu: må jeg som
> dansker køre på disse plader i Tyskland?

Hvordan får du din "nye vogn" på danske plader ?

(Med dansk folkeregisteradresse må du kun køre med en bil på danske plader i Danmark)

vh OP

Fra : Henrik B.

Dato : 21-05-04 09:59

"Ole Pedersen" <Ole@Pedersen.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan får du din "nye vogn" på danske plader ?
>
> (Med dansk folkeregisteradresse må du kun køre med en bil på danske plader
i Danmark)

Ja, han skal liiige huske at have et par danske prøveplader med derned - de
lejes hos politiet. Husk at skifte på grænsen.

M.v.h.

Fra : Thostrup

Dato : 21-05-04 13:41

"Claus & Lene Viborg-Larsen" <ccc.lll@NOSpam12345.mail.tele.dk> wrote in
message news:40ada44b$0$5956$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> [...]
> prøveplader der gælder i 5 dage (tyske). Spørgsmålet er nu: må jeg som
> dansker køre på disse plader i Tyskland?

Hej Claus

Du skal bare have fat i RØDE tyske prøveplader og ikke dem med en gul bar
der hvor de plejer at have en blå.
Dvs igen, i venstre side af metal nummerpladen skal der være en rød lodret
bar. Dette er internationale prøveplader som du gerne må bruge i DK også!

Disse plader koster selvfølgeligt lidt mere end de gule som kun gælder i
Tyskland.
Sidst jeg var med nede og hente en bil i Dingolfing mener jeg vi slap lige
knapt 1.000 dkk, incl forsikring, men det var også pga vi ville have dem til
at gælde en mdr.
Dette kan man selv bestemme hvor lang tid de skal gælde.

Men få sælger til at hjælpe dig med dem, det kan være en lidt tung omgang
hvis man ikke ved hvor de forskellige kontore ligge henne af i den
pågældende by.
Men først køber og betaler du bilen, så kører I til en der kan lave
forsikringen til dig, derefter til motorkontoret om at du vil eksportere
bilen, så skal du til et kontor, typist lige i nærheden der kan trykke dine
plader ud, igen, husk at de er RØDE og husk at verificer de gælder de antal
dage du ønsker, derefter skal man tilbage til motor kontoret hvor de tjekker
stelnummeret osv at Brief'et og bilen passer sammen.
Hvis alt er i orden, sætter han et lille klistermærke på nummerpladen foran
og så har du en bil der er klar til at kører hele vejen hjem til din adresse
lovligt :)

Mvh Thostrup

Fra : Thomas A. Jørgensen

Dato : 21-05-04 14:20

"Thostrup" <Desværre@ikke.oplyst> skrev i en meddelelse

> [...]
> bar. Dette er internationale prøveplader som du gerne må bruge i DK også!

Det er fuldstændigt ligemeget, om de er lovlige i Danmark. Som dansker med
folkeregisteradresse i Danmark, må man ikke køre i en bil, hvor der ikke er
betalt dansk registreringsafgift, forudsat den er på danske prøveplader, og
det drejer sig om kørsel fra grænsen til importørens bopæl, eller i
forbindelse med toldsyn og syn.

Jeg har hentet bil i Tyskland nu 5 gange, og jeg har spurgt hver gang, om
der ikke var en måde man kunne slippe for, at hente danske prøveplader på,
men det er der ikke.

Thomas A. Jørgensen
www.Freelance-Foto.dk

For at sende mig en mail, så fjern det indlysende i min mail adresse.

Fra : Thostrup

Dato : 21-05-04 15:19

> [...]
> der ikke var en måde man kunne slippe for, at hente danske prøveplader på,

Hej Thomas.

Jeg er bange for at du enten har fået forkert fortalt, eller også har jeg
været heldig de gange jeg har hentet biler dernede.
Jeg mener helt sikkert at en danske gerne må kører bilen på røde
prøveplader, som er tyskernes internationale prøveplader, fra grænsen til
bopæl i DK, og til værksted og syn også i DK eller hvor han nu vil til.

Mvh Thostrup

Fra : Thostrup

Dato : 21-05-04 15:23

>......som er tyskernes internationale prøveplader, fra grænsen til
> bopæl i DK, og til værksted og syn også i DK eller hvor han nu vil til.

.... eller hvor han nu vil til, skal forstås om han vil kører gennem DK og
til Sverige i stedet og aflevere bilen.

Mvh Thostrup

Fra : TGD

Dato : 21-05-04 15:54

"Thostrup" <Desværre@ikke.oplyst> skrev i en meddelelse

<<kliP>

> [...]
> prøveplader, som er tyskernes internationale prøveplader, fra grænsen til
> bopæl i DK, og til værksted og syn også i DK eller hvor han nu vil til.

Nej der skal danske plader på i DK det fremgår af T&S hjemmeside.

Fra : Thostrup

Dato : 21-05-04 15:57

> Nej der skal danske plader på i DK det fremgår af T&S hjemmeside.

Har du ikke lige et link, kan ikke finde det :/

Mvh Thostrup

Fra : TGD

Dato : 21-05-04 19:22

> Har du ikke lige et link, kan ikke finde det :/

OK lange forklaringer... Men jeg sad lige og læste det da jeg har tænkt mig
at importere en tysker, se min tidligere tråd om links til databaser...

Der faldt jeg over teksten "Ved grænsen udskiftes de tyske plader til danske
prøveplader hvilke der kun gælder 2 uger til man har været forbi told og
skat samt syn" det er lige ud af hukommelsen.

Var i tyskland med en vens bus der skulle synes, alt gik godt da vi kom til
kommunekontoret - ja den er god nok, der kunen vi ikke få tyske prøve plader
eller noget der lignede da vi ikke har tysk adresse, der blev på intet
tidspunkt nævnt Int. prøveplader.

Mener også at fingerreglen er at Dansker i Danmark kun må køre i Danske
indreg. biler.

Men lur mig selv en brainee so mig kan tage grueligt fejl.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 21-05-04 18:56

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> "Thostrup" <Desværre@ikke.oplyst> skrev i en meddelelse
>
> <<kliP>

> Nej der skal danske plader på i DK det fremgår af T&S hjemmeside.

Ja, jeg er også lidt forvirret. For et par mdr siden hentede min søn en bil
i Tyskland og vi undersøgte dit og dat og nåede frem til, at der skulle
danske prøveskilte på, i det øjeblik den passerede den danske grænse.
Men i sidste uge hentede en af hans kammerater en bil i Tyskland, og han
konsulterede forinden motorkontoret, hvor han fik oplyst, at når blot han
sørgede for, at han fik de tyske internationale prøveskilte, med det røde på
som Thostrup fortæller, så måtte han også køre med bilen i Danmark. Så han
fik sælgeren til at fremskaffe disse til 5 dages brug og betalte knap 800
kr. Han har så efterfølgende kørt på skiltene her i DK. Om han har mødt
politiet, skal jeg lade være usagt, men han ville jo nok have stået godt med
den besked, som han fik.
Jeg vil forsøge at få kontakt med lederen af det pgl. motorkontor, som jeg
kender, og høre hvad han siger og kan henvise til af regler og så vende
tilbage.

Kurt

Fra : Fly Christensen

Dato : 21-05-04 20:08

On Fri, 21 May 2004 08:40:14 +0200, "Claus & Lene Viborg-Larsen"
> [...]

>prøveplader der gælder i 5 dage (tyske). Spørgsmålet er nu: må jeg som
>dansker køre på disse plader i Tyskland?

Først: Ja, må du.

Omkring eksportplader: (Kilde: ADAC)

Ausfuhrkennzeichen für Kraftfahrzeuge

Fahrzeuge, die definitiv aus Deutschland ausgeführt und ins Ausland
gebracht werden sollen, sind auf Ausfuhrkennzeichen ( auch Zoll- oder
Exportkennzeichen genannt) anzumelden. Es ist weiß mit schwarzer Schrift
und hat auf der rechten Seite einen roten Längsbalken, in den das
Ablaufdatum schwarz eingeprägt ist.

Zuständig für die Ausgabe von Ausfuhrkennzeichen sind die
Kfz-Zulassungsstellen / Straßenverkehrsämter.

Bitte beachten Sie, daß Sie das Ausfuhrkennzeichen nur für ein Fahrzeug
mit gültiger Prüfplakette (§ 29 der Straßenverkehrszulassungsordnung
StVZO) und gültiger AU erhalten. Sollte die Prüfplakette abgelaufen
sein, muß erst die Hauptuntersuchung bei der zuständigen technischen
Prüfstelle gemacht werden.

Versicherung und Gültigkeit

Für ein Fahrzeug, das auf Ausfuhrkennzeichen zugelassen werden soll, muß
eine besondere Kfz-Haftpflichtversicherung abgeschlossen werden. Sie ist
u.a. in jeder ADAC-Geschäftsstelle erhältlich. Die
ARISA-Haftpflichversicherung für Ausfuhrkennzeichen kostet
für einen Personenwagen/ein Wohnmobil
80 EUR für 15 Tage
160 EUR pro Monat

für ein Motorrad
40 EUR für 15 Tage
55 EUR pro Monat

für einen Lastwagen/eine Zugmaschine/einen Sattelschlepper
230 EUR für 15 Tage
415 EUR pro Monat

für ein Fahrrad mit Hilfsmotor/ein Moped
25 EUR für 15 Tage
35 EUR pro Monat

für einen Omnibus
230 EUR für 15 Tage
415 EUR pro Monat

für einen Anhänger/einen Wohnanhänger
40 EUR für 15 Tage
55 EUR pro Monat

Kurzpolice
26 EUR

Die Kfz-Haftpflichtversicherung muß für mindestens 15 Tage und kann für
maximal 12 Monate abgeschlossen werden; eine Internationale
Versicherungskarte wird dabei mit abgegeben. Nur für den Zeitraum, für
den die Versicherung abgeschlossen wurde, wird auch das Kennzeichen von
der Zulassungsstelle ausgegeben - also für mindestens 15 Tage und
höchstens für 12 Monate.

Der Zulassungsstelle sind folgende Unterlagen vorzulegen:

- Paß oder Personalausweis
- Versicherungspolice
- Kraftfahrzeugbrief und evtl. Kraftfahrzeugschein
- TÜV- und AU -Protokoll, wenn kein Kfz-Schein vorliegt
- Abmeldebescheinigung (bei stillgelegten Fahrzeugen)
- evtl. alte Nummernschilder

Sie bekommen von der Zulassungsstelle:

- das amtliche Ausfuhrkennzeichen
- den Internationalen Zulassungsschein

Gebrauchte Fahrzeuge, die auf Ausfuhrkennzeichen zugelassen werden
sollen, müssen üblicherweise bei der Zulassungsstelle zur
Identifizierung vorgefahren werden, bei Neufahrzeugen, die direkt vom
Händler zur Ausfuhr vorbereitet werden, wird meist darauf verzichtet.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 21-05-04 20:54

On Fri, 21 May 2004 21:08:07 +0200, Fly Christensen
<x_nospam_x@gmx.net> wrote:

>Først: Ja, må du.

Nej du må ikke - og vi har tidligere bragt et dansk clip af
justitsministeriets bekendtgørelse, der fortæller om sagen.
DK er ikke med i ordningen - men det er resten af EU !

/Mogens

Fra : Fly Christensen

Dato : 21-05-04 20:59

On Fri, 21 May 2004 21:53:58 +0200, Mogens Knudsen

>Nej du må ikke -

Jo du må.

Fra første indlæg:

Spørgsmålet er nu: må jeg som
dansker køre på disse plader i Tyskland?
^^^^^^^^

>og vi har tidligere bragt et dansk clip af
>justitsministeriets bekendtgørelse, der fortæller om sagen.
>DK er ikke med i ordningen - men det er resten af EU !

Du mener eksportpladerne?

Fly

Fra : Dennis & Katja.

Dato : 22-05-04 20:42

Hejsa sutter Øhh mener Gutter ...

Man må gerne køre med de plader med dem røde side på. det er helt sikkert. i
Hele EU. Og du må køre striben Hvis det er det du har lyst til.... Sådan er
det bare.

Mvh Dennis

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 01-06-04 21:46

"Dennis & Katja." <xr4i@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hele EU. Og du må køre striben Hvis det er det du har lyst til.... Sådan

Jeg tillader mig lige at vække denne tråd igen, idet jeg selv i et tidligere
indlæg lovede, at jeg ville undersøge det hos den lokale leder af
motorkontoret. Men han har minsandten haft ferie m.m.
Men han oplyste, at reglerne er meget klare:
I Danmark må man kun køre på danske plader, herunder også prøveplader.
De tyske såkaldte EU-plader må ikke bruges i Danmark.
Så ham jeg kender, som kørte rundt på sådanne i 5 dage, idet han troede
modsat, har åbenbart været heldig.

Kurt