Køb af bil der skal synes: Manglende rette~
Fra : Thomas

Dato : 20-05-04 21:29

Hej NG

Hvis man køber en bil der står og skal synes, hvordan er man så stillet hvis
forrige ejer ikke har foretaget rettelser fra sidste syn? Kan man gøre
indsigelser overfor sælger eller hænger man selv på den? Bilen har i såfald
kørt ulovligt de sidste 2 år. Eller er fejlbeskrivelserne så ringe at ingen
kan sige om det er samme fejl eller en fejl opstået på ny? Jeg synes selv at
synsrapporterne er lidt tynde på beskrivelsen "07 Smøresystem, motor mv.
utæt" <-- Hvad kan man fx bruge den til?

Mvh

Thomas

Fra : jan@stevns.net

Dato : 20-05-04 22:17

"Thomas" <BambanosREmOvE@hotmail.com> skrev :

>Jeg synes selv at
>synsrapporterne er lidt tynde på beskrivelsen "07 Smøresystem, motor mv.
>utæt" <-- Hvad kan man fx bruge den til?

Den er da lige ud af landevejen - "man" har konstateret at motoren
spilder olie

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 20-05-04 22:06

"Thomas" <BambanosREmOvE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Hvis man køber en bil der står og skal synes, hvordan er man så stillet
hvis
> forrige ejer ikke har foretaget rettelser fra sidste syn?

Juridisk set står du nok ikke stærkt..

> Kan man gøre
> indsigelser overfor sælger eller hænger man selv på den?

Naturligvis kan du forsøge at få sælger til at rette fejl der er på
køretøjet, men - om du kan få ham til det er jo så en ganske anden sag.

> Bilen har i såfald
> kørt ulovligt de sidste 2 år.

Ulovligt er du nu også sikker på det?

> Eller er fejlbeskrivelserne så ringe at ingen
> kan sige om det er samme fejl eller en fejl opstået på ny?

Eller en ny fejl i samme område.

>Jeg synes selv at
> synsrapporterne er lidt tynde på beskrivelsen

Vil det sige at du mener at synsmanden på 20 minutter skal lokalisere hvor
en snavset og oliefyldt motor/gearkasse lækker olie, og samtidig kontrolere
alle sikkerhedmæssige aspekter af køretøjet.

Blot det at at stedbestemme en utæthed i motoren kan en mekanikker der
dagligt arbejder med biler snildt bruge den dobbelte tid på

> "07 Smøresystem, motor mv.
> utæt" <-- Hvad kan man fx bruge den til?

Ja du har jo fået at vide at der er en lækage omkring motor, gearkasse og
andre ting i motorrummet som måtte lække Olie m.m.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Thomas

Dato : 20-05-04 22:48

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> wrote in message

> Ulovligt er du nu også sikker på det?

Tja betinget godkendt og det skal bringes i orden? Så tolker jeg det som
ulovligt hvis de rettelser ikke er foretaget, men jeg ved det selvfølgelig
ikke.

Men jeg mener, der kunne stå en anelse mere præcist fx at gearkasse er utæt,
bundkar er utæt, og er en forrude revnet eller med stenslag (ved ikke om den
kan blive betinget godkendt med det, bare et eksempelt) så kunne der jo
stå revnet i højre side, stenslag i midten, så ville sandsynligheden være
endnu mindre for at det var en nyopstået fejl. Der var mere der jeg ville
henad.

Grunden til jeg overhovedet spurgte, var at jeg havde kigget på Audi 100 i
den billige ende, og flere havde utæt smøresystem på samvittigheden (ifølge
synsrapporterne), og jeg spekulerede derfor på om folk har ofret de mange
penge det sikkert koster på sådanne en slæde, for at få det rettet, eller om
næste ejer overtager defekten. (og evt. hug af sysmanden "2. gang den
kommer med den fejl? Nu skal jeg satme sørge for at du får det bragt i
orden"

Mvh

Thomas

Fra : HC

Dato : 21-05-04 06:11

Fordi en motor/gearkasse drypper lidt olie er der jo ikke nogen særlig fare
ved det bare de ikke drypper på udstødningssystemet.
Drypper de så meget at det er på vejen er det noget svineri.

Der er ikke mangle gamle biler der er tæt i motor og gear.

Det er noget synsfolk elsker at skrive på rapporterne, nogle fejl skal de
jo finde for ellers ryger de til samtale med chefen.

--
Mvh Hans Jensen
Ford Mondeo 1,8 med VDO 5000 Navigation

Fra : Uffe Ravn

Dato : 21-05-04 06:29

"HC" <h@ns.dk> skrev

> Der er ikke mangle gamle biler der er tæt i motor og gear.
>
> Det er noget synsfolk elsker at skrive på rapporterne,

Som synsmanden sagde, forrige gang jeg var i synshallen med en Opel:

"Næh dog, en Opel-motor der er tæt!"

Mvh.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 21-05-04 07:09

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev :

>Som synsmanden sagde, forrige gang jeg var i synshallen med en Opel:

>"Næh dog, en Opel-motor der er tæt!"

Vi må bruge samme synshal ;)

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Ukendt

Dato : 21-05-04 12:15

> Vi må bruge samme synshal ;)

Lidt OT:
Husker engang jeg fik en ansøgning hvor der i hans referencer stod "xxxx er
en usleben diamant..."... Jeg ansatte manden (dog ikke alene af den grund).
Så pokker mig om ikke jeg et år efter får endnu to ansøgninger hvor samme
ordlyd står

Jeg sorterer efterfølgende i smiger fra folk .

--
Tom

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 21-05-04 12:25

> [...]
> ordlyd står
>
> Jeg sorterer efterfølgende i smiger fra folk .

Der er nok en naturlig forklaring.
Manden har været på jobsøgningskursus.
Der har han lært par nye fif, som han så har brugt.

De andre har så efterfølgende været på kursus ved den samme underviser.

Fra en knapt så god referenceliste:
xxxx er som en usleben diamant, jeg har endnu ikke formået at 'rette
hjørnerne af på ham'.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Thomas

Dato : 21-05-04 07:36

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote in message

> "HC" <h@ns.dk> skrev

> Som synsmanden sagde, forrige gang jeg var i synshallen med en Opel:
>
> "Næh dog, en Opel-motor der er tæt!"
>
> Mvh.

Hehe, har selv fået en næsten omvendt bemærkning på min Fiat " Fiat'er skal
spilde olie"

Manden havde jo ret. Men igen, render man ind i den forkerte synsmand der
ikke lige gider at få olie i hans hår kan det måske ende grueligt galt

Mvh

Thomas

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 21-05-04 08:31

HC wrote:
> Fordi en motor/gearkasse drypper lidt olie er der jo ikke nogen
> særlig fare ved det

Det er jo heller ikke særligt farligt at en bil forurener meget, og
alligevel kan den jo heller ikke synes hvis niveauet er for højt.

> bare de ikke drypper på udstødningssystemet.
> Drypper de så meget at det er på vejen er det noget svineri.
>
> Der er ikke mangle gamle biler der er tæt i motor og gear.

Jeg synes nu det er helt OK, at vi ikke må køre rundt i oliedryppende biler.
At de fleste (gamle) biler "sveder" lidt hist og her, det er jo noget helt
andet, der er jo ikke tale om en decideret utæthed.

Hvis en bil drypper olie, ja så ville jeg da ikke køre rundt i den.

> Det er noget synsfolk elsker at skrive på rapporterne, nogle fejl
> skal de jo finde for ellers ryger de til samtale med chefen.

Den har jeg dog aldrig hørt før

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : p.jarnbak

Dato : 21-05-04 08:46

"HC" <h@ns.dk> wrote in message
> Fordi en motor/gearkasse drypper lidt olie er der jo ikke nogen særlig
fare

Prøv at køre i rundkørsel på mc efter en bil der drypper olie og fortæl
mig så at det ikke er farligt.
Hej Palle

Fra : HC

Dato : 21-05-04 08:54

> fare
>
> Prøv at køre i rundkørsel på mc efter en bil der drypper olie og fortæl
> mig så at det ikke er farligt.

Enig - når jeg skriver drypper lidt mener jeg en enkelt dryp i ny og næ.
ikke hele tiden under kørslen.
Det er det der bliver til lidt olie udvendigt på motoren som får sbi til at
skrive om oliespild.

Mvh Hans