Min Mac virker lidt sløj :-(
Fra : Lone Schmidt

Dato : 03-06-04 06:20

Hej igen

Min PB er begyndt at opføre sig mystisk, jeg nævner nogle af de
"symptomer" jeg er stødt på.

1) Jeg skulle skrive noget i itunes, tallene gik fint men bogstaverne så
mærkelige ud (andet sprog).
Jeg læste om det i forbindelse med opdat. til 10.3.4, og fulgte en
anvisning om at slå Helvetica fra i Fontbook, og derefter til igen.

Det hjalp ikke (osse genstart), men dagen efter har jeg rettet det, og
der skrev den danske bogstaver.........:-/

2) Så skulle jeg printe et worddok. i 5 eksemplarer, men feltet i
"print" hvor man intaster antal eksemplarer, kunne godt "markeres" men
ikke rette det 1-tal der står som standard.
Så jeg var glad for at det ikke var 100 kopier jeg skulle have.....:-/

3) Ved almindelig brug af PB, flyttede ikonerne sig på skrivebordet
pludselig, der var pludselig 2 eksemplarer af forskellige ting på
skrivebord. Ved feks. lukning af et vindue, flyttede og "forsvandt"
klon ikonerne, så mit skrivebord virkede lidt som "Broadway by night"
.......... :-/

4) Det der gjorde mig betænkelig, var at jeg skulle flytte den værelse
til stue, tager strømmen, går ind i stuen, hvor den pludselig kommer med
meddelse om at jeg kører på reservebatteri, til trods at det stod på
99%! ........... :-/

Prøvede at tage strømmen igen igår, men der var ikke problemer.

Kigge så i bunden, for at se om batterilyset kunne afsløre noget, men
der er ikke lys overhovedet, i batteri indikatoreren.....:-/

SATANS!!! har lige taget strømmen, og igen : reservebatteri, til trods
at dert er fyldt! (((

Nå, men har installeret Quicksilver for et par uger siden, og fik
mistanke til den, fjernede dem fra dock og log ind emner i går aftes.
Nu ser skrivebordet fint ud.

Har taget strømmen igen, og nu er der ikke problemer.........:-/

Er der nogle, der ved hvad det her handler om?

Og der burde da under alle omstændigheder være lys i batteriet (5
lysdioder i bunden af Mac), ikke?

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : eh

Dato : 03-06-04 07:03

"Lone Schmidt" <mailloneFJERN@netscape.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Er der nogle, der ved hvad det her handler om?
>
> Og der burde da under alle omstændigheder være lys i batteriet (5

Hej Lone.
Der må da være noget galt med den opdatering, hva'?
mvh
Erling

Fra : Jonas Voss

Dato : 03-06-04 10:51

In dk.edb.mac, mailloneFJERN@netscape.net wrote:

> [...]
> til stue, tager strømmen, går ind i stuen, hvor den pludselig kommer med
> meddelse om at jeg kører på reservebatteri, til trods at det stod på

Prøv at nulstille PMU'en:

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449#faq10>

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: SCSI Chain overterminated

Fra : Lone Schmidt

Dato : 03-06-04 16:08

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Prøv at nulstille PMU'en:
>
> <http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449#faq10>

Hej Jonas

Jeg har kigget i "IT" leksikon, og NetLingo, men kan ikke finde "PMU".
Jeg elsker at prøve at gætte hvad fork. står for, så mit bud er: Power
manager Unit?
Option buttom, er det æblet eller "alt", kan sgu´aldrig huske det! )

Det slog mig på arbejdet, at jeg skulle have prøvet at se om den gik i
"sleep" ved reservebatteri meddelse, men panikkede begge gange og
knaldede strømmen på

Men, har jeg ret i at der bør være lys i batteriet?

Hvad taler for at det er opdateringen, og hvad taler for at det er
Quicksilver der er årsag til at den ud over batteriet , opfører sig
mærkeligt??
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Jonas Voss

Dato : 03-06-04 16:27

> [...]

> Jeg har kigget i "IT" leksikon, og NetLingo, men kan ikke finde "PMU".
> Jeg elsker at prøve at gætte hvad fork. står for, så mit bud er: Power

Det tror jeg er korrekt.

> Option buttom, er det æblet eller "alt", kan sgu´aldrig huske det! )

"alt". Æblet er "Control"

> Det slog mig på arbejdet, at jeg skulle have prøvet at se om den gik i
> "sleep" ved reservebatteri meddelse, men panikkede begge gange og
> knaldede strømmen på

Heh.

> Men, har jeg ret i at der bør være lys i batteriet?

Det skulle jeg mene, men jer er ikke sikker.

> Hvad taler for at det er opdateringen, og hvad taler for at det er
> Quicksilver der er årsag til at den ud over batteriet , opfører sig
> mærkeligt??

Jeg kan ikke forestille mig, at QuickSilver har noget med det at gøre,
med mindre du har sat den til at indeksere alle filer i uendeligt
niveau. Det kunne nok godt resultere i lidt diskaktivitet, og en del
processorkraft.

Opdateringerne fra Apple har det jo desværre med at gøre lidt sære ting
ved maskinerne i ny og næ, og Apple har ikke været så heldige et par
gange efterhånden. Har du prøvet at geninstallere med ComboUpdateren,
som jeg foreslog Erling?

Jeg har læst mig til at det har hjulpet flere mennesker der havde
problemer med ekstra meget diskaktivitet, og diverse andre småproblemer.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Too few computrons available.

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 03-06-04 16:54

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> "alt". Æblet er "Control"

Jeg vil nu holde på at æblet er cmd (command), og ctrl er "Control"

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Lone Schmidt

Dato : 03-06-04 19:36

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Jeg vil nu holde på at æblet er cmd (command), og ctrl er "Control"
>
> mvh.
> Kaj.

LOOOOL

Forvirringen er total, kan I bestemme Jer?

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Jonas Voss

Dato : 03-06-04 17:13

In dk.edb.mac, kajc@ofir.dk wrote:

> Jeg vil nu holde på at æblet er cmd (command), og ctrl er "Control"

Og det har du naturligvis din fulde ret til (:

Bummer.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Your EMAIL is now being delivered by the USPS.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 03-06-04 19:36

> [...]

> med mindre du har sat den til at indeksere alle filer i uendeligt
> niveau. Det kunne nok godt resultere i lidt diskaktivitet, og en del

Her er en lille pointe jeg glemte at fortælle, jeg "kom til" at trykke
på noget task snask i QS, det medførte at der kom et lille vindue,
næsten hver gang jeg gjorde noget.

Gu´ved om det er det du mener?

> [...]
> ved maskinerne i ny og næ, og Apple har ikke været så heldige et par
> gange efterhånden. Har du prøvet at geninstallere med ComboUpdateren,

Jeg prøver

Fra : Lone Schmidt

Dato : 04-06-04 08:05

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Her er en lille pointe jeg glemte at fortælle, jeg "kom til" at trykke
> på noget task snask i QS, det medførte at der kom et lille vindue,
> [...]

Har nu opdateret 10.3.4. combo, og det har desværre ikke hjulpet på det
urolige skrivebord

Har ikke oplevet batteri besked, men dels kører jeg mest med strøm og
glemmer at teste den, men dels er det heller ikke hver gang jeg får
beskeden, lige nu kører det fint på batteri :-/

Prøver sgu at slette Quicksilver senere idag
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Michael Holm

Dato : 04-06-04 08:51

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Har nu opdateret 10.3.4. combo, og det har desværre ikke hjulpet på det
> urolige skrivebord

jeg har også haft sådan et skrivebord, det mest irriterende er at jeg
ikke kan huske hvordan jeg løste det :(
(hvis du søger på dobbelt i suppen vil du finde mit nødråb :)

kan ikke huske om jeg geninstalleret eller hvad...

--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Lone Schmidt

Dato : 04-06-04 14:12

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> [...]
> (hvis du søger på dobbelt i suppen vil du finde mit nødråb :)
>
> kan ikke huske om jeg geninstalleret eller hvad...

Tak, jeg googler på det snarest
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Michael Holm

Dato : 04-06-04 14:42

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Tak, jeg googler på det snarest

desværre er der kun nødråbet ikke løsningen :(

Fra : Lone Schmidt

Dato : 04-06-04 15:17

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> desværre er der kun nødråbet ikke løsningen :(

Pyt, så er der en ny nød at knække!
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-06-04 20:04

Jonas Voss wrote:

> "alt". Æblet er "Control"

æble = command
ctrl = kontrol

Jeg er sikker på at det er en skrivefejl, men retter den lige for
stakkels Lones skyld...

Lone, jeg /skulle/ alligevel have ændret dit paasword så så havde
batteriet stadig duet...

--
mvh Morten Reippuert Knudsen

<http://blog.reippuert.dk> @shuttle

Fra : Lone Schmidt

Dato : 03-06-04 21:07

> æble = command
> ctrl = kontrol
Øeee, det er altså option knappen jeg leder efter :-/

> Jeg er sikker på at det er en skrivefejl, men retter den lige for
> stakkels Lones skyld...

Tak Morten, du er så betænksom...................altså medmindre man
er en lygtepæl!!

> Lone, jeg /skulle/ alligevel have ændret dit paasword så så havde
> batteriet stadig duet...

Morten, din frækkert!

Og batteriet duer da heldigvis endnu, men PB har bare misinformeret mig
et par gange ;-P
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-06-04 19:37

> Øeee, det er altså option knappen jeg leder efter :-/

Så er det nok den tredje = alt. "alt-knappen" er noget Windows-noget,
synes amerikanerne. De kalder den jo for Option på en Mac. Men her i
Norden er Option blevet til alt, og det betyder vel stort set også det
samme.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Lone Schmidt

Dato : 05-06-04 21:30

> [...]
> synes amerikanerne. De kalder den jo for Option på en Mac. Men her i
> Norden er Option blevet til alt, og det betyder vel stort set også det

Tusind tak Henrik, der er vist ikke meget, der undgår dit x-ray blik

Lysdioderne fik jeg svar på i anden tråd.

De er aktive hvis batteriet ikke er fyldt, man sætter strøm til og
sætter Mac til "sleep". Så lyser de og indikerer at der bliver ladet op

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Morten Lind

Dato : 05-06-04 21:33

> [...]
> synes amerikanerne. De kalder den jo for Option på en Mac. Men her i
> Norden er Option blevet til alt, og det betyder vel stort set også det

Fandenmig godt vi har dig, Henrik

Alt = Alternativ

Option = Valgmulighed

.......som jo ret beset - som Henrik skriver - er det samme

Da der ikke står "option" på nogle af Apples tastaturer mere, er det
naturligvis Alt/"slæde"tasten.

Æble/turisttasten er naturligvis - som Morten siger - kommandoknappen,
da det er dén, der åbner, lukker o.s.v.

og ctrltasten er så naturligvis kontroltasten, der fiffigt lader os
vide, hvad der er bagved et givent et eller andet

God weekend
M.

Fra : otn

Dato : 06-06-04 07:55

Vil det sige, at alle valgmuligheder også er alternativer? ;0)

Ole

Fra : Morten Lind

Dato : 06-06-04 08:19

otn <otnfjern@stofanet.dk> wrote:

> Vil det sige, at alle valgmuligheder også er alternativer? ;0)
>
> Ole

He, he......det må du spørge Henrik om Men det er det ikke, eftersom
der kun kan være et alternativ, men flere valgmuligheder.

Og da jeg tror, Henrik kan latin, vil han sige det samme
M.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 06-06-04 21:20

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Og da jeg tror, Henrik kan latin, vil han sige det samme

Doktor Monster har 'kun' lært læge-latin. Det er ikke helt det samme som
at 'kunne latin'.
No offense, Henrik

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-06-04 21:39

Mich. Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Doktor Monster har 'kun' lært læge-latin. Det er ikke helt det samme som
> at 'kunne latin'.
> No offense, Henrik

Touché!
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 06-06-04 22:01

> Touché!

Hæ, hæ, hæ....Aramis var ikke helt forgæves
M.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 06-06-04 22:59

> Touché!

Ja, ja, et flot eksempel på kirurg-latin, hvad? Kan se skalpellen glimte
i lampens skær ...

v.h.
Mich.

Fra : Morten Lind

Dato : 06-06-04 22:10

Mich. Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Doktor Monster har 'kun' lært læge-latin. Det er ikke helt det samme som
> at 'kunne latin'.
> No offense, Henrik

Tjaeh.....hvad ved bønder om agurkesalat? - Jeg er jo ikke læge*G* -
selvom jeg godt kunne praktisere som min gamle læge, der altid sagde:
"Ondt i lænden? - ondt i skulderen? - o.s.v........Ryger du?.......Så
hold op med det, så går det væk"..........Og hvis ungerne havde
noget;.....".....det er en virus - det går væk.."
Men han var en hyggelig gammel støder - fra en "rigtig" lægefamilie:
Trautner, ligesom Münster*SS*

M.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 07-06-04 17:00

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Tjaeh.....hvad ved bønder om agurkesalat? -

Ja, det er jo lige det
Pudsig talemåde iøvrigt.

> [...]
> hold op med det, så går det væk"..........Og hvis ungerne havde
> noget;.....".....det er en virus - det går væk.."

Sig mig er det ikke bare nogle citater fra Fnullergøjs og Monsters
brevkasse?

> Men han var en hyggelig gammel støder - fra en "rigtig" lægefamilie:
> Trautner, ligesom Münster*SS*

Tjah, i min familie var jeg den første der søgte uddannelse og
beskæftigelse udenfor sundhedssektoren, så jeg kender skam rumlen

--
v.h.
Mich.

Fra : Christian Bech

Dato : 06-06-04 22:26

Mich. Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Doktor Monster har 'kun' lært læge-latin. Det er ikke helt det samme som
> at 'kunne latin'.
> No offense, Henrik

I hans aldersklasse skulle de vist stadig have den lille latinprøve -
dog kan der gælde andre forhold på OUC.

--
Christian

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 06-06-04 23:21

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> I hans aldersklasse skulle de vist stadig have den lille latinprøve -
> dog kan der gælde andre forhold på OUC.

Nej, så vidt jeg kan bedømme den venlige doktors alder, er han så ung,
at der var blevet indført et særligt fag: "læge-latin". Fra
midt-halvfjerderne var det vist nok god "lægelatin" at opdrage de unge
med.studerende i netop dét fag?

"De sorte skole" var noget helt andet

-- (er her nu en signatur)?
Mig.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 07-06-04 04:49

> [...]

> at der var blevet indført et særligt fag: "læge-latin". Fra
> midt-halvfjerderne var det vist nok god "lægelatin" at opdrage de unge

Nej, der er ikke en signatur
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-06-04 05:12

Mich. Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

"I hans aldersklasse"!(?) Jeg begynder godt nok at føle mig gammel.

> [...]
> at der var blevet indført et særligt fag: "læge-latin". Fra
> midt-halvfjerderne var det vist nok god "lægelatin" at opdrage de unge

Jeg har faktisk den lille latinprøve, men det er godt nok mange år
siden. Jeg mener også, den var obligatorisk. Der var nogle få, som ikke
havde den fra skolen. De måtte tage den på første år på universitetet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 07-06-04 17:00

> "I hans aldersklasse"!(?) Jeg begynder godt nok at føle mig gammel.

Det var den onde Bechd, som introducerede begrebet ikke mig. Men jeg kan
da foreslå, at du griber fat i cyklen og træner lidt hårdere. Er det
forslag lige til Ude & Hjemme = et honorar til mig?

> Jeg har faktisk den lille latinprøve, men det er godt nok mange år
> siden. Jeg mener også, den var obligatorisk. Der var nogle få, som ikke
> havde den fra skolen. De måtte tage den på første år på universitetet.

Jeg prøvede også at følge latinundervisningen, men det foregik fra 7 til
8 om morgenen, så jeg fattede ikke tilstrækkeligt.

På humaniora var det lidt anderledes, mener jeg. Den store latinprøve
blev afskaffet som obligatorisk i slutningen af 60'erne. Man kunne
vistnok søge dispensation for den lille i samme periode. Filosofikum
blev afskaffet op imod 1970, afløst af 'videnskabsteori' (mener jeg det
héd). Det var sådan noget med nogle helt bestemte lærebøger

På medicin ved AU var læge-latin kurset i fuld gang i sidste halvdel af
1970'erne. Jeg véd det, for min kæreste underviste i det.

--
v.h.
Mich.

Fra : Christian Bech

Dato : 07-06-04 20:09

Mich. Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> På medicin ved AU var læge-latin kurset i fuld gang i sidste halvdel af
> 1970'erne. Jeg véd det, for min kæreste underviste i det.

Det skal nok passe. Det blev afskaffet året før, min kone startede på
studiet. Hun følte sig meget heldig. Samtidig røg kravet om at man
skulle have den lille latinprøve og det var den jeg hentydede til med
bemærkningen om at kunne latin.

Der eksisterer stadig enkelte overlægedinosaurer, der retter de yngre
kollegers bøjninger. Min kone oplevede dog det sjældne i sin turnus at
få ros for sin latin, selv om hun ikke anede hvad hun foretog sig (altså
latinen).

--
Christian

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-06-04 19:37

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Men, har jeg ret i at der bør være lys i batteriet?

Der er vist ingen, der har svaret. På min TiBook skal man trykke på en
lille knap, før der kommer lys i dioderne. Der er jo ingen grund til, at
de står og bruger strøm hele tiden. Mon ikke der også er sådan en knap
på dit batteri?
--
Henrik Münster
Esbjerg