Udskrivning via netværk -- hvordan?
Fra : Rasmus Bruun

Dato : 02-06-04 13:57

Jeg er (stadig) ved at tage tilløb til at købe en PowerBook, og jeg er nu
ved at kikke på følgeudgifterne, dvs. hvad det vil koste at få den
tilsluttet min scanner, printer og ADSL-forbindelse.

Min scanner (HP ScanJet 6200C / USB) er ikke umiddelbart understøttet af OS
X, men den skulle virke med VueScan. Fint nok.

Min printer (HP LaserJet 2100M) har indbygget postscript-modul og stik til
parallel- og LocalTalk-forbindelse, men ikke USB eller Ethernet. Den er
understøttet af OS X.

Min ADSL-forbindelse er en Telia@Home (den ligner vist StofaNet) med et
Ethernet-baseret Ericsson-modem uden router.

Jeg har tænkt mig at købe 1) en router, der giver mig mulighed for at bruge
PowerBook'ens indbyggede Airport-kort, og som jeg sætter til mit
Ericsson-modem; og 2) en billig printserver, så min printer kan forbindes
fra parallelporten til routeren med et netværkskabel.

Så langt kan jeg overskue det, men når jeg kikker nærmere på routere og
printservere for at finde nogle, der virker med Mac, bliver jeg temmelig
forvirret. Der tales om LocalTalk, AppleTalt, LPR, CUPS, Internet Printing
m.v., men hvad i al verden er sammenhængen?

Jeg vil gerne udnytte min printers postscript-modul, og jeg forestiller
mig, at jeg skal printe til printserverens IP-adresse. Har jeg brug for, at
router og printserver kan håndtere LocalTalk og AppleTalk? Er der andet,
jeg skal være opmærksom på? Og hvordan er udskrivningshastigheden?

--
Venligst,
Rasmus Bruun

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 02-06-04 22:37

Rasmus Bruun wrote:

> [...]
>
> Min scanner (HP ScanJet 6200C / USB) er ikke umiddelbart understøttet af OS
> X, men den skulle virke med VueScan. Fint nok.

USB virker fint i OSX, du skal have et scanner program, hvilket Vuescan
sikkert er.

> Min printer (HP LaserJet 2100M) har indbygget postscript-modul og stik til
> parallel- og LocalTalk-forbindelse, men ikke USB eller Ethernet. Den er
> understøttet af OS X.

så kunne det godt blive lidt svært, men måske en usb2parallelport
løsning? Eller en printserver boks.

> [...]
> Ericsson-modem; og 2) en billig printserver, så min printer kan forbindes
> fra parallelporten til routeren med et netværkskabel.

Hvorfor ikke bare købe apples AP med printer udgang ?

> [...]
> forvirret. Der tales om LocalTalk, AppleTalt, LPR, CUPS, Internet Printing
> m.v., men hvad i al verden er sammenhængen?

De ting fortæller hvordan du snakker med serveren, forestil dig pop3 vs.
imap, der er bare flere muligheder. OSX kan vist snakke med dem alle,
ivertfald de 3 sidste.

> [...]
> router og printserver kan håndtere LocalTalk og AppleTalk? Er der andet,
> jeg skal være opmærksom på? Og hvordan er udskrivningshastigheden?

Skal du printe fra kun OSX eller også classic?
Hastigheden vil via netværk være begrænset af din gamle printer

JonB

Fra : Rasmus Bruun

Dato : 04-06-04 00:10

Jon Bendtsen wrote:

> så kunne det godt blive lidt svært, men måske en usb2parallelport
> løsning? Eller en printserver boks.

Printserverløsningen er klart at foretrække, fordi jeg så kan forbinde
PowerBook'en trådløst til routeren, hvortil printeren er forbundet med et
netværkskabel.

Med Apples Airport Basestation kan jeg godt nok forbinde en USB-printer til
netværket, men den koster alt for meget, og jeg ville stadig være nødt til
at købe et USB-interface til printeren. Basestationen koster 1.800 kr.,
mens eksempelvis en Linksys trådløs router kombineret med en TRENDnet
printserver kun koster 1.000 kr. Basestationen er naturligvis den flotteste
dims at have stående af de to, men når PowerBook'en er betalt, er
sparegrisen tom...

> De ting fortæller hvordan du snakker med serveren, forestil dig pop3 vs.
> imap, der er bare flere muligheder. OSX kan vist snakke med dem alle,
> ivertfald de 3 sidste.

Jo, men hvad bruges, når man printer fra OS X via netværket til en
postscript-printer? Jeg har læst, at ikke alle routere kan håndtere
AppleTalk, men jeg kan ikke finde ud af, om AppleTalk bruges til at
transportere postscript-data, eller om det er noget Præ-OS X-halløj (jeg
skal ikke bruge Classic).

--
Venligst,
Rasmus Bruun