Trådløs spontane tab af forbindelse
Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 01-06-04 10:04

Hej NG!

Så er den gal. Jeg oplever her til morgen spontane udfald på mit
trådløse netværk. Mit udstyr er følgende:

   - PB 15" ALU med airport exstreme
   - Trådløst accepoint: Linksys WRT54G.
   - OS: 10.3.4.

Det sker pludseligt. Jeg har prøvet følgende når den trådløse
forbindelse tabes:

- At slå det trådløse netkort fra og til: Intet sker.
- At klappe maskinen i (så den går i dvale) og åbne igen: Halvdelen af
gangene oprettes forbindelsen igen.
- At genstarte maskinen: Forbindelsen oprettes igen.
- At skifte lokalitet: Har ingen betydning.''
- At genstarte mit access point: Forbindelsen forbliver tavs.

Det pudsige er, når jeg oplever disse udfald, at jeg ikke kan 'se' mit
eget access point mere, men et par andre som jeg da også kan tilslutte
mig (de er (hæhæ) ikke-krypterede). De er alle 11mbit access points.

Med KissMAC er mit accesspoint også forsvundet.

Nu har jeg ændret opsætning af mit access point til fra følgende til
følgende:

Kanal 8, G-only (altså kun accept af 802.11g trådløse kort)

Kanal 6, B and G.

Har nogen oplevet noget lignende?

--Martin

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 01-06-04 11:14

Martin Agersted Jarl wrote:
[snip]
> Kanal 8, G-only (altså kun accept af 802.11g trådløse kort)

> Kanal 6, B and G.

Dette hjalp -- sandsynligvis. Og jeg undrer mig stadig.

--Martin
som bruger "sudo -s"

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 01-06-04 12:38

Martin Agersted Jarl wrote:

> Martin Agersted Jarl wrote:
> [snip]

> Dette hjalp -- sandsynligvis. Og jeg undrer mig stadig.

det kan være mange ting. Jeg tror ikke at problemet er på din mac.
Jeg tror at der kommer støj i det frekvensområde. Det er nemlig et
frit område som alle kan bruge, og som alle bruger. For lige at nævne
nogle støjkilder...
microbølgeovn
babyalarmer
fjernstyring af legetøj
gamle analoge trådløse telefoner. (de nye digitale DECT kører et andet
sted).
for slet ikke at tale om alle de andre trådløse netværk der også bruger
det frekvensområde. Og ja, de generer hinanden.

JonB

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 01-06-04 13:09

Jon Bendtsen wrote:

> [...]
> for slet ikke at tale om alle de andre trådløse netværk der også bruger
> det frekvensområde. Og ja, de generer hinanden.

Ja, det er jo også det der falder mig ind. Derfor kan problemet have
løst sig ved at skifte til en anden kanal. Nu befinder jeg mig et sted
hvor der er rigtig, rigtig mange trådløse netværk, og jeg valgte i sin
tid at bruge kanal 8 fordi der ikke vare andre der bruger den kanal. Det
er der dog stadigvæk ikke.

Og jeg håber det er det som er problemet.

--Martin

Fra : Morten

Dato : 01-06-04 21:08

> Og jeg håber det er det som er problemet.

Jeg tror desværre at jeg må skuffe dig lidt.. De udfald du nævner bliver
ofte bragt op af frustrerede Mac brugere på Apple's diskussionsfora.
Apple har ikke meldt pbent ud omkring det, men deres Airport produkter
har voldt mange megen bøvl.

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 01-06-04 21:30

Morten wrote:

> [...]
> ofte bragt op af frustrerede Mac brugere på Apple's diskussionsfora.
> Apple har ikke meldt pbent ud omkring det, men deres Airport produkter

Det er første gang jeg oplever det. Suverænt første gang, og nu har jeg
snart haft maskinen i 6 måneder. Men hvis det holder hvad du siger, så
bliver jeg meget skuffet.

--Martin

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 02-06-04 09:06

Martin Agersted Jarl wrote:

> [...]
> hvor der er rigtig, rigtig mange trådløse netværk, og jeg valgte i sin
> tid at bruge kanal 8 fordi der ikke vare andre der bruger den kanal. Det

Det hjælper ikke altid, for der er kun 3 kanaler der ikke overlapper.
Dvs. at selvom du vælger en kanal ingen andre bruger, så kan du risikere
at folk bruger 75% af din kanal, men du kan ikke "se" at de gør det.

Løsningen er at i må snakke sammen. Således at 2 naboer ikke bruger
samme kanal. I har 3 der ikke overlapper. kanal a b og c (kan ikke lige
huske hvilke kanaler det rigtigt er).

i hus nummer 1 bruges kanal a
i hus nummer 3 bruges kanal b
i hus nummer 5 bruges kanal c
i hus nummer 7 bruges kanal a

i hus nr. 2 bruges kanal c
i hus nr 4 bruges kanal a
i hus nr 6 bruges kanal b

osv.

JonB

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 02-06-04 10:06

Jon Bendtsen wrote:

> Det hjælper ikke altid, for der er kun 3 kanaler der ikke overlapper.
> Dvs. at selvom du vælger en kanal ingen andre bruger, så kan du risikere
> at folk bruger 75% af din kanal, men du kan ikke "se" at de gør det.

EEEI803.11b/g er rimelig (kun rimelig, men rimelig) robust overfor
kanal-interferens. Standarden sikre at man sagtens kan bruge
overlappende kanaler, for eksempel kanaler med forskellen 1.

Så det er nok ikke det som udgør det største problem.

Men efter jeg har foretaget mine ændringer, har jeg ikke tabt
forbindelsen. Spørgsmålet er så om det er mine ændringer i mit setup som
har gjort det eller noget andet.

--Martin