adgang til mappe i terminal ?
Fra : Michael Holm

Dato : 26-05-04 17:03

har en mappe som jeg ikke kan få adgang til via terminal, hvordan får
jeg det ? hvad er det nu man kan skrive ?
sudo cd mappennavn = command not found :(

--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 26-05-04 17:38

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> har en mappe som jeg ikke kan få adgang til via terminal, hvordan får
> jeg det ? hvad er det nu man kan skrive ?
> sudo cd mappennavn = command not found :(

Gør dig til root først.
Skriv su og derefter rootpassword.

Gem evt. dette link:
<http://www.westwind.com/reference/OS-X/commandline>

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 26-05-04 18:44

Preben Bødker Nielsen wrote:

> Gør dig til root først.
> Skriv su og derefter rootpassword.

Burde det ikke være:

# sudo -s

Herefter password for root.

Så er du root.

--Martin

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 26-05-04 19:04

Martin Agersted Jarl <martin@sletmigjarl.dk> wrote:

> Burde det ikke være:
>
> # sudo -s
>
> Herefter password for root.
>
> Så er du root.

Nope.
"Sudo" står for "Set User Do Once".
Kommandoen "su" giver automatisk en passwordpromt og logger dig ind spm
root.
Man skal selv logge af som root igen med kommandoen su "brugernavn"

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-05-04 21:39

> "Sudo" står for "Set User Do Once".

Sudo - står det ikke for "Super User DO"!?

> Kommandoen "su" giver automatisk en passwordpromt og logger dig ind spm
> root.
> Man skal selv logge af som root igen med kommandoen su "brugernavn"

Du kan også bare skrive "exit" for at gå tilbage til alm. user. (Li'som
"exit" også afslutter en alm. terminal session.)

--
Mvh Martin

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-05-04 21:43

spam@events.dk (Preben Bødker Nielsen) writes:

> Man skal selv logge af som root igen med kommandoen su "brugernavn"

Det er ikke helt sådan det fungerer. Du "logger af" igen ved at
afslutte den shell der har de rettigheder du har fået tildelt. Det
gøres normalt med "exit" eller Ctrl-D.

Ovenstående giver dig din egen shell der kører en root shell der kører
en shell i dit eget navn.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 26-05-04 21:45

> [...]
> root.
> Man skal selv logge af som root igen med kommandoen su "brugernavn"

Ja, klart nok. Men som standard kan du ikke logge ind som root via "su"
i MacOSX. Derfor "sudo -s".

--Martin

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-05-04 00:27

Martin Agersted Jarl <martin@sletmigjarl.dk> wrote:

> Ja, klart nok. Men som standard kan du ikke logge ind som root via "su"
> i MacOSX. Derfor "sudo -s".

Hvad skulle forhindre én i at gøre det med en standard OS X?

Fra : Christian Flintrup

Dato : 27-05-04 00:36

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Hvad skulle forhindre én i at gøre det med en standard OS X?

At kontoen er slået fra, indtil den slås til med fx NetInfo Manager.

--
Mange hilsener
Christian Flintrup

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 27-05-04 07:16

Christian Flintrup wrote:

> At kontoen er slået fra, indtil den slås til med fx NetInfo Manager.

Præcis.

--Martin

Fra : Michael Holm

Dato : 27-05-04 08:40

Martin Agersted Jarl <martin@sletmigjarl.dk> wrote:

> Præcis.
>
> --Martin

tak for alle svarene jeg kom igennem med sudo -s
og er er rigtig fint: med med linket ! :)

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-05-04 21:49

Martin Agersted Jarl <martin@sletmigjarl.dk> wrote:

> Præcis.

Jamen, det er jo herligt. Det er så længe siden jeg sidst har lavet en
ren installation af OS X på min PowerBook, at jeg havde glemt, at jeg
måtte gøre noget for at få "su" til at virke.