ny mac-bruger og java-opgradering.
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-05-04 19:14

Hej Alle

Jeg har netop skiftet min bærbare pc ud med en 12" powerbook og det er
første gang jeg kører mac derhjemme. Jeg er blevet gladeligt overrasket.
Men nu er i tvunget til at høre lidt på mit ævl, når jeg skal have hjælp
til noget

1) Jeg har fået mig en gratis .mac-konto. Er det noget i bruger?

2) Jeg vil gerne køre skandiabanken hjemme hos mig selv og har fundet ud
af at jeg skal opgradere min java-version til 1.4.2, tror jeg nok. Ifl.
www.skandiabanken.dk skulle det kunne køre med Safari men i "System
preferences" og "Software update" kan jeg ikke vælge noget med java.
Hvad gør jeg så?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-05-04 19:32

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> writes:

> [...]
> nok. Ifl. www.skandiabanken.dk skulle det kunne køre med Safari men i
> "System preferences" og "Software update" kan jeg ikke vælge noget med

Kører du OS 10.3 (den nyeste) er det den version der følger med.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-05-04 20:39

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Kører du OS 10.3 (den nyeste) er det den version der følger med.

Er du sikker? Her er hvad der står og jeg kan godt logge ind på
skandiabanken, men når jeg vil overføre penge stopper java-vinduet og
laver et rødt kryds øverst til venstre:

Java Plug-in for Cocoa
Java 1.4.2 Plug-in (Cocoa) — from file “JavaPluginCocoa.bundle”.

Derudover har jeg:
Java 1.3.1 Plug-in — from file “Java Applet.plugin”.

Java 1.3.1 Plug-in (CFM) — from file “Java Applet Plugin Enabler”.

Hvis jeg allerede har den nyeste version, er der så nogen der kan
fortælle mig hvorfor java-boxen stopper med at virke, ligesom jeg skal
til at indtaste mit password i min netbank (jeg kan godt logge ind)?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-05-04 08:19

=?windows-1252?Q?Martin_J=F8rgensen?= <unoder.spam@spam.jay.net> writes:

> Er du sikker? Her er hvad der står og jeg kan godt logge ind på

Jeg er ikke sikker, da jeg ikke selv har brugt Panther, og ikke
længere har en Mac.

Prøv at åbne "Terminal.app" og skriv "java -version".

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 23-05-04 14:23

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Jeg er ikke sikker, da jeg ikke selv har brugt Panther, og ikke
> længere har en Mac.
>
> Prøv at åbne "Terminal.app" og skriv "java -version".

Det var den rigtige version... Og jeg har fundet "fejlen". I preferences
var indstillingen af cookies slået til således at den vistnok ikke
modtager 3.parts cookies, men kun dem som jeg direkte navigerer til...

Mange tak for hjælpen til alle

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 23-05-04 12:12

"Martin Jørgensen" skrev 22.05.2004 21:38:

> Hvis jeg allerede har den nyeste version, er der så nogen der kan
> fortælle mig hvorfor java-boxen stopper med at virke, ligesom jeg skal
> til at indtaste mit password i min netbank (jeg kan godt logge ind)?

Vælg "Om denne Mac" i æblemenuen -> "Flere oplysninger". Her vælger du
"Udvidet rapport" i "Oversigt"-menuen. Så får du mulighed for at se en liste
over Frameworks. Her kan du finde versionen på dine forskellige
Javaelementer.

Det burde virke, hvis du har den rigtige version. Har du evt. prøvet i en
eller anden Mozilla-browser? Fx. Camino?

/kristian

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 22-05-04 20:04

http://www.apple.com/downloads/macosx/apple/javaupdate.html

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 23-05-04 12:28

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@remove_this_mail.dk> writes:

> [...]
>
>Det burde virke, hvis du har den rigtige version. Har du evt. prøvet i en
>eller anden Mozilla-browser? Fx. Camino?

Så vidt jeg er orienteret, så virker Skadiabanken til Mac kun i Safari.
hilsen Hanne

WWW.macbruger.dk
____________________
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark

Fra : Christian Bech

Dato : 23-05-04 13:39

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

> 1) Jeg har fået mig en gratis .mac-konto. Er det noget i bruger?

De rige gør, men man kan også vælge at bruge en gratis service som fx
spymac.com.

--
Christian

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 23-05-04 14:14

Christian Bech wrote:

> De rige gør, men man kan også vælge at bruge en gratis service som fx
> spymac.com.

Det ser meget bedre ud... Tak for linket, tilmelder mig nok senere hvis
ikke der er nogen ulemper ved det.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Morten Lind

Dato : 23-05-04 14:57

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> De rige gør, men man kan også vælge at bruge en gratis service som fx
> spymac.com.

...og de fattige prioriterer
M.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-05-04 18:11

nospam@ebbesen.mail.dk (Christian Bech) writes:

> De rige gør, men man kan også vælge at bruge en gratis service som fx
> spymac.com.

Som snød mig. Jeg troede de havde IMAP, men det har de ikke :\. Da
jeg nødigt vil webmail (men istedet have flere opsætninger rundt
omkring), er det ikke helt så sjovt.

Det kommer nu nok.
http://bigfoot.com/~thunderbear