AAC vs. mp3 på iPod
Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 21-05-04 19:14

Er der nogen fordele ved at vælge Apples AAC-format til iTunes/iPod
frem for mp3?

Kan man forresten få iTunes/iPod til at spise ogg-filer?

-j

--
Area51
- A techno-enthusiastic trip with a babylonic blog in Danish and English.

Fra : Terje Rydland

Dato : 21-05-04 19:09

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Er der nogen fordele ved at vælge Apples AAC-format til iTunes/iPod
> frem for mp3?

Mindre filstørrelser. En AAC-fil lyder like bra som en mp3 som er kodet
med høyere bitrate. Vil tro at en 128 mbps AAC vil lyde omtrent som en
192 mp3.
Selv bruker jeg 192 mbps AAC og dette lyder vesentlig bedre enn 192 mp3,
men filstørrelsene er omtrent like (ved lik mbps).

En liten kommentar:
Det er ikke Apples AAC-format. AAC formatet er lydkomponenten av MPEG-4
standarden og er utviklet av Dolby.
AAC er, i motsetning til WMA, en åpen standard.

> Kan man forresten få iTunes/iPod til at spise ogg-filer?

iTunes kanskje, men ikke iPod. iTunes kan utvides med plug-ins, så hvis
det finnes en ogg-plugin for iTunes kan den spille ogg. Om det finnes
vet jeg ikke.

Terje