10.3.3 accepterer tomme passwords?
Fra : Daniel Nielsen

Dato : 21-05-04 09:00

Hej.

På min iBook har jeg lige til min skræk og rædsel opdaget at den
accepterer tomme passwords! Jeg tænder maskinen, og vælger min bruger
på listen af brugere (den anden bruger er min kæreste), og jeg prøvede
så bare at trykke på login knappen. Og vupti, den loggede mig ind! Det
samme med sudo i terminalen. Men hvis jeg skriver noget i password
feltet, vil den ikke logge mig ind med mindre jeg skriver det rigtige.

Hvordan slår man lige det fra? det er absolut ikke fedt at den tillader
tomme passwords!

/Daniel

--
There are no great men, only great challenges that ordinary men are
forced by circumstances to meet.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 21-05-04 09:08

Daniel Nielsen <djn@daimi.au.dk> wrote:
> [...]
> feltet, vil den ikke logge mig ind med mindre jeg skriver det rigtige.
>
> Hvordan slår man lige det fra? det er absolut ikke fedt at den tillader

Øhh... kan du ikke bare give din bruger et password? Hvis det allerede
er tilfældet, så prøv at lave et nyt, for at overskrevet det "tomme"
password.

Har du flere brugere på maskinen? Er der en bruger med
admin-rettigheder, som har et blankt password?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 21-05-04 09:54

On 2004-05-21 10:08:18 +0200, René Frej Nielsen<spam@rfn.dk> said:

> [...]
> password.
>
> Har du flere brugere på maskinen? Er der en bruger med
> admin-rettigheder, som har et blankt password?

Problemet er jo at jeg har et password. Og at 10.3.3 accepterer både
det password _OG_ det tomme som gyldige passwords. Jeg har nu prøvet at
ændre mit password vha. System Preferences, og sjovt nok, så accepteres
det tomme når jeg åbner "hængelåsen", men det vil også have et password
når jeg prøver at ændrer i password feltet, og der vil den ikke
acceptere det tomme.. Meget mystisk.

Ja, jeg har en anden bruger, min kæreste, og hun har også sat et password.

/Daniel

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 21-05-04 10:27

> [...]

> det tomme når jeg åbner "hængelåsen", men det vil også have et password
> når jeg prøver at ændrer i password feltet, og der vil den ikke

Bare et skud i tågen: Har du sat en "hovedadgangskode", eller kan det
være at den er blank og derfor accepteres?

mvh.
Kaj.

--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 21-05-04 10:39

On 2004-05-21 11:26:54 +0200, kajc@ofir.dk (Kaj Christiansen) said:

> Bare et skud i tågen: Har du sat en "hovedadgangskode", eller kan det
> være at den er blank og derfor accepteres?

Jeg har ikke fundet et sted man kan sætte en hovedadgangskode? Men jeg
har sat en FileVault Master Password, men det burde jo ikke have noget
med login at gøre? og det er heller ikke tomt.

/Daniel

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 21-05-04 12:47

> [...]
> acceptere det tomme.. Meget mystisk.
>
> Ja, jeg har en anden bruger, min kæreste, og hun har også sat et password.

Så er det jo højst mærkværdig og meget uheldigt... Efter du ændrede
dit password, virker det så stadig med et tomt password?

Jeg tror vi må have Morten, eller en anden OS X haj indover her...

Fra : Daniel J. Nielsen

Dato : 21-05-04 13:59

On 21/05/04 13.46, René Frej Nielsen wrote:

> Så er det jo højst mærkværdig og meget uheldigt... Efter du ændrede
> dit password, virker det så stadig med et tomt password?

Yep... Min kaereste har lige tjekket paa hendes iBook, og den
accepterer ikke tomme passwords (hun koerer ogsaa 10.3.3). Det ender
nok med en geninstallering.

Jeg har nok rodet for meget nogen steder, med min baggrund i
Linux/*bsd verdenen kan jeg ikke helt lade vaere :)

[snip]

/Daniel

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 21-05-04 20:39

Daniel J. Nielsen <djn@daimi.au.dk> wrote:

> Jeg har nok rodet for meget nogen steder, med min baggrund i
> Linux/*bsd verdenen kan jeg ikke helt lade vaere :)

Aha... nå så du har PILLET

Der er jo nok et eller andet sted hvor man kan nulstille den slags,
men jeg ved desværre ikke hvor... måske via NetInfo Manager?

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 24-05-04 10:23

On 2004-05-21 21:38:59 +0200, René Frej Nielsen<spam@rfn.dk> said:

> Aha... nå så du har PILLET
>
> Der er jo nok et eller andet sted hvor man kan nulstille den slags,
> men jeg ved desværre ikke hvor... måske via NetInfo Manager?

Jeg ved det heller ikke, men efter en reinstalleringen virker den nu.
Så fik jeg også lige brugt chancen til at efterlade ca 6 GiB til en
linux installation... Så kan jeg rode med den istedet for!

/Daniel

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-05-04 20:57

Daniel Nielsen wrote:
-snip-
> Jeg ved det heller ikke, men efter en reinstalleringen virker den nu. Så
> fik jeg også lige brugt chancen til at efterlade ca 6 GiB til en linux
> installation... Så kan jeg rode med den istedet for!

Hvilken linux vil du installere? Jeg har tænkt på det samme og har læst
at der er nogle mac-linuxer...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 25-05-04 07:49

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> writes:

> Hvilken linux vil du installere? Jeg har tænkt på det samme og har
> læst at der er nogle mac-linuxer...

Hvis du har mod på kaste dig over en lidt svær installation, så vil
jeg gerne anbefale gentoo.org. Når først du har fået den installeret
kører den bare. Alting bliver oversat direkte fra kildekode på dit
lokale system, så du slipper for at vente på, at nogle oversætter
softwarepakker specielt til dit system, og desuden nyder du godt at
det enorme arbejde som der bliver lagt i at udvikle en linux
distribution til et hav af forskellige arkitekturer.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 26-05-04 09:23

On 2004-05-25 08:48:44 +0200, Thomas Bjorn Andersen
<tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> said:

> [...]
> det enorme arbejde som der bliver lagt i at udvikle en linux
> distribution til et hav af forskellige arkitekturer.

Det er nogle år siden jeg har kørt gentoo på min stationære, men dengang
var jeg ikke helt tilfreds med den. Hvis man ikke kørte en "emerge sync
&& emerge -u --deep world" tit, så kunne man godt komme ud for at
maskinen ikke
kunne opdateres, pga. for store spring i pakke versioner. Det problem løser
distributionen sourcemage tilgengæld, da den kan "trigger" genkompileringer
af programmer der afhænger af den opdaterede pakke.

Derudover, så er det ikke fedt at vente 1-2 dage på at KDE kompilerer.

Af binære distributioner har jeg kun set yellow dog 3.0.1. mit problem med
den er at den er ved at være gammel. Af af andre distributioner kunne
nævnes crux linux... Også en sourcebaseret. Personligt tror jeg, at jeg
vil se
hvordan ppc port'en af sourcemage/crux har det, og bruge den. Dog ved
jeg at mange folk er glade for Gentoo. Jeg er bare ikke en af dem.

Hvis man virkeligt vil nørde *nix, kan man jo også bruge en NetBSD
eller OpenBSD .... :)

/Daniel

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 28-05-04 07:41

Daniel Nielsen wrote:

> Hvis man virkeligt vil nørde *nix, kan man jo også bruge en NetBSD eller
> OpenBSD .... :)

Jeg har for et par dage siden installeret et openbsd snapshot på en
ledig partition på min ibook, det fungere fint og er ikke så svært som
det lyder.

http://open.bsdcow.net/articles/ibook-faq/

er en fin og detaljeret beskrivelse af processen.

olegb

Fra : N/A

Dato : 26-05-04 09:23