Radeon 9100 64 eller 9200SE 128
Fra : benna

Dato : 03-06-04 20:07

Jeg har et "gammelt" Radeon 9100 (ikke SE version, men fuldversion).
Overvejer at købe et Radeon 9200SE med 128 MB da det kommer med
passive køler (syntes mit Radeon 9100 larmer alt for meget.

Har set at man kan få et 9200SE 128 MB til 420 kr, men er det bedre
end mit Radeon 9100 hvad ang. ydelse, det har jo dobbelt så meget RAM.

Håber nogen kan fortælle lidt om forskellene.

Johs

Fra : Sune Storgaard

Dato : 03-06-04 22:14

benna mumbled his insignificant opinion in:
ca38e0e1.0406031107.2c468a0b@posting.google.com

> Jeg har et "gammelt" Radeon 9100 (ikke SE version, men fuldversion).
> Overvejer at købe et Radeon 9200SE med 128 MB da det kommer med
> passive køler (syntes mit Radeon 9100 larmer alt for meget.

Sæt en passiv køler på den?

> Har set at man kan få et 9200SE 128 MB til 420 kr, men er det bedre
> end mit Radeon 9100 hvad ang. ydelse, det har jo dobbelt så meget RAM.
Det er markant LANGSOMMERE , det mere ram kan ganske vist udnyttes til
pænere textures og undgå swapping, men generelt er kortet langsommere.
20-30% i ren 3d beregning.

> Håber nogen kan fortælle lidt om forskellene.

9100 kortet kan ganske vist kun køre agp x4, og er baseret på R200. 9200 er
R280 og kører x8, men eftersom at det er et SE kort, er det ikke
hurtigere -tværtimod. Normalvis er et almindeligt 9100 & 9200 meget tæt på
lige hurtige. Et SE kort kører som regel ved lavere core & ram hastighed, og
har højest sandsynligt 64 bit interface mod 128 på et non-se.

Jeg ville enten fixe blæseren på det 9100 kort eller montere en passiv
køler. Alternativt gå efter et non-se kort.

Fra : benna

Dato : 10-06-04 22:01

> Sæt en passiv køler på den?

Det kan ikke lade sig gøre, når jeg hiver den aktive køler af er den
sokkel som den sidder på ikke til at få af!

> [...]
> lige hurtige. Et SE kort kører som regel ved lavere core & ram hastighed, og
> har højest sandsynligt 64 bit interface mod 128 på et non-se.

Da mit system består af en AMD T-Bird 800 MHZ, 448 MB SD133 RAM vil
jeg så opleve den store nedgang med det nye 9200se kort, eller er min
computer alligevel for lille til at kunne udnytte nogen af kortene
optimalt? Syntes det er en kæmpe fordel med den passive køling, kan
næsten ikke høre min computer længere! Så jeg skal vel betale noget
mere for en kort på niveau med mit gamle 9100 kort med passive køler
end for et 9200SE med passive køler.

Johs