Airport eller ej?!
Fra : Martin Bredthauer

Dato : 02-05-01 22:54

Jeg var på besøg hos en "PC bekendt", som lige havde fået sat sin 2Mbit
internetforbindelse til en 802.11b (altså airport kompatibel) router fra
Lucent (tror jeg nok).

Det skulle jeg jo prøve med min PowerBook. (Min Pismo har siden
"fødslen" haft et airport kort, men jeg havde ikke tidl. haft lejlighed
til at prøve det.)

Det tog under 20 sek. (efter boot) og så var jeg på. Hu' hej hvor det
gik. QuickTime film om PB G4 i realtime osv. Så'n en "snabel" på 2Mbit
ud til nettet er ikke dårlig

Nu er der så sket det, at jeg er blevet "hooked" på det trådløse. Jeg
_vil_ ha' min powerbook på et Airport netværk. Umiddelbart mente jeg kun
der var én løsning i den billige ende - Apples egen Airport basestation.
MEN så læste jeg det sidste nye nummer af TidBITS hvor den beskrives en
del nye basesationer. De virker til at kunne noget mere end Apples,
hvoraf den vigtigste tillægsfunktion nok er indbygget Firewall. (ADSL
eller lign. er jo lige om hjørnet.)

Så kommer spørgsmålet; hvad skal jeg gøre? Vente (hvor længe) på at
disse basestations kommer til DK (og til hvilken pris)?

Eller købe Apples egen (kr. 2805,- incl. moms hos itbutikken) og så
anskaffe en firewall når det bliver nødvendigt?

/Martin

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 05-05-01 13:28

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> [...]
>
> Eller købe Apples egen (kr. 2805,- incl. moms hos itbutikken) og så
> anskaffe en firewall når det bliver nødvendigt?

Efter at ha' forhørt mig hos Farallons danske distributør blev sagen
lidt lettere.

Farallons Airport basestation

<http://www.farallon.com/products/netline/broadband/8581_gateway.html>

kommer til at koste kr. 3500,- eksl. moms, hvilket jo nok ikke er så
galt endda idet den indeholder en god firewall udover at fungere som
airport basestation. Men det var lige lidt for mange penge, så jeg
valgte Apples eget produkt.

Efter at have modtaget det gik jeg straks igang med at sætte den til min
ISDN router. Jeg kastede lige et hurtigt blik i manualen og den
fortalte, at det hele mere eller mindre ville gå automatisk idet basen
ville overtage indstillingerne fra Mac'en.

MEN Airport instillingsassistenten kunne ikke finde basen.

*¤!^+! ... fandens osse! Lige meget hvad jeg gjorde så hjalp det ikke:
Gentagende opstart af basen, af- og påmontering af Airportkort i Mac'en,
zappe Pram osv. osv.

Så måtte jeg jo ha' overset et eller andet i manualen, som blev læst og
fulgt til punkt og prikke. Lige lidt hjalp det. Frustrationen begyndet
at melde sig. Kun den være defekt?? Så skulle det være første gang jeg
har købt et defekt Apple produkt. Alle lys i basestationen lyste iøvrigt
som de skulle...??

Nå, men man kunne jo lige ta' en tur omkring supporten på Apples
hjemmeside og hallo - der var problemet og løsningen velbeskrevet med
illustrationer og det hele. Løsningen: Når alt går galt så ta' et
ethernetkabel og forbind Mac'en direkte til basen. Det virkede og efter
endt indstilling virker basen nu også uden kabel. Rigtig godt endda. Det
er virkelig frihed for alle penge

Men det er sgu' ikke godt for brugervenligheden, at der skulle så meget
"support" til at få basen "op at flyve." Hvis så bare den trykte manual
hvade givet en et hint om, at det kunne ske at man ikke ku' komme i
kontakt med basen og hvad man så kunne forsøge.

/Martin