Hvilke klikmuligheder ?
Fra : Morten Juel

Dato : 02-05-01 21:19

Hejsa NG

Hvad "klik" muligheder er der i en forgaffel !

Der er jo kronrørslejet og hvad mer ??

Grunden til at jeg spørger er at jeg jo har sat nyt kronrørsleje i Seca'en,
men den klikker sq alligevel !
Når jeg bremser og gir slip er der lige et klik eller klonk, som kan
mærkes.. men hvis cyklen står på midter støtteben så kan jeg ikke mærke
noget hvis jeg river og flår i forgaflen ;o( er det så nede i selve gaflerne
? eller ?? og hvad kan der gøres ?
den er der også strakn når man køre over f.eks. svingpile, så "vælter" den
rundt !
Det tager lidt af glæden ved at køre ;o(

Mvh
Morten

Fra : Morten Juel

Dato : 02-05-01 21:29

> den er der også strakn når man køre over f.eks. svingpile, så "vælter" den
> rundt !
[snip]
hehe der skal vist stå straks !

Fra : Janus

Dato : 02-05-01 22:04

der er ikke andre muligheder, hvis du har skiftet lejet og skålen, eller
hvad der nu er på den, så skal/ kan det ikke klikke. Er du sikker på at du
har spændt det ordentligt. Det skal være spændt så meget, at hvis du drejer
styret fra side til side (med forhjulet i luften), så skal det der være lidt
modstand (den går væk efter nogle ugers kørsel. Sådan har jeg i hvertfald
fået det forklaret i sin tid.

Ellers kan det være forgaflen, der kan være slitage på benene i forhold til
de bøsninger der sidder på underbenene, men dem vil du som regel kunne mærke
hvis du cheker forgaflen for slør

Janus

Morten Juel <mp@mail1.stofanet.dk> skrev i en

Fra : Morten Juel

Dato : 02-05-01 22:44

Er du sikker på at du
> [...]
lidt
> modstand (den går væk efter nogle ugers kørsel. Sådan har jeg i hvertfald

SÅ MEGET !!!
Er du helt sikker på det !!

mvh
morten

Fra : Janus

Dato : 02-05-01 22:45

> SÅ MEGET !!!
> Er du helt sikker på det !!

Næsten sikker, men vent til der andre der kommenterer det ; )

Janus

Fra : Claus Rittig

Dato : 03-05-01 16:38

"Janus" <janusz@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> Næsten sikker, men vent til der andre der kommenterer det ; )

Nej, det er for meget!
Det er næsten umuligt at spænde ordentligt med forgaffelbenene monteret, så
de skal afmonteres - og det er hurtigt og let gjort. Med kun gaffelbroer og
styr monteret, spænder du til lige indtil du mærker en let modstand når du
drejer i styret - og så løsner du 1/8 omgang, så er den der. Så spænder du
lige øverste gaffelbro løst til, monterer gaffelbenene, og så spænder du
øverste gaffelbro hårdt - og nu er det en god ide at tjekke modstanden igen!
Ideelt skal fastspænding af øverste gaffelbro ikke gøre nogen forskel, men
på nogle modeller (jeg har kun oplevet det på visse Yamaha'er) kan man så
starte forfra, fordi fastspænding af øverste gaffelbro også strammer lejet
op. Guderne må vide hvorfor og hvordan, det har jeg aldrig forstået, men
sådan er det altså.

Hvis du MED gaffelbenene monteret har strammet lejet så meget at du mærker
modstand, vil cyklen styre dårligt, og du nedsætter lejets levetid - vil jeg
tro - væsentligt.

Rittig

Fra : Morten Juel

Dato : 03-05-01 18:50

Ok, takker Rittig

hehe jeg havde glemt at løsne gaffelbenene ;o(( men det gjorde jeg så idag..
men men det klikker stadigt.. jeg tror sq jeg ligger en skive under den
nederste !
Men det må jeg lige kigge lidt på
Ihh hvor er sådan noget irriterende !!!

Mvh
Morten

Fra : Kawa_zx6r_98

Dato : 03-05-01 19:37

Der skal ikke være nogen modstand kun MEGET lidt ellers ødelægger man det
med det samme igen. det er jeg 100 på...))

Fra : Armand

Dato : 02-05-01 23:47

> der er ikke andre muligheder, hvis du har skiftet lejet og skålen.....
> Ellers kan det være forgaflen, der kan være slitage på benene i
forhold til
> de bøsninger der sidder på underbenene

HA!
Jeg kan en historie om seca'ens forgaffel:
Der er ingen glideringe/bøsninger i selv så sen en årgang som Seca'en!!!

Men derfor kan det jo netop godt være teleskoprørene der er slidt i
forhold til hinanden :-/
I ekstremfald kan det også godt være selve pasningen til
kronrørslejerne, hvorved at lejeskålene kan ligge løst uanset hvor
meget der er spændt!

Meen - det kan nu også blot være kronrørslejerne der har sat sig under
brug, hvorved at de er blevet løsere!
Prøv at efterspænde dem (med føøølese, ved du!!!!)

--
Armand.

Fra : Morten Juel

Dato : 03-05-01 08:26

HA!
> Jeg kan en historie om seca'ens forgaffel:
> Der er ingen glideringe/bøsninger i selv så sen en årgang som Seca'en!!!
Hmm der er ellers en bøsning under olie ringen ! hvad er det så ?

> I ekstremfald kan det også godt være selve pasningen til
> kronrørslejerne, hvorved at lejeskålene kan ligge løst uanset hvor
> meget der er spændt!
HuH, forklar plz ? du mener at skålene i kronrøret ikke passer til lejerne
eller ? ville det hjælpe, hvis man lagde en skive under nederste leje ?

> Meen - det kan nu også blot være kronrørslejerne der har sat sig under
> brug, hvorved at de er blevet løsere!
> Prøv at efterspænde dem (med føøølese, ved du!!!!)
hehe ja, men burde man så ikke kunne mærke det ved at flå i gaflerne ?

Mvh
Morten

Fra : Armand

Dato : 03-05-01 18:29

> HA!
Seca'en!!!
> Hmm der er ellers en bøsning under olie ringen ! hvad er det så ?

Kom nu ikke og belær mig alligevel

> HuH, forklar plz ? du mener at skålene i kronrøret ikke passer til
lejerne
> eller ? ville det hjælpe, hvis man lagde en skive under nederste leje
?

Det er diameteren jeg taler om!

> hehe ja, men burde man så ikke kunne mærke det ved at flå i gaflerne ?

Måske nok, men måske er du for svagtbrystet, eller måske mangler du
fornemmelsen, eller .............

--
Armand.

Fra : Morten Juel

Dato : 03-05-01 19:58

> Måske nok, men måske er du for svagtbrystet, eller måske mangler du
> fornemmelsen, eller .............

Hehe ja sikkert.. men irriterende er det nu anyway ! ;o(

Mvh Morten

Fra : Orla Pedersen

Dato : 02-05-01 22:17

Morten Juel skrev i meddelelsen <9cpq0g$rit$1@sunsite.dk>...
> [...]
>men den klikker sq alligevel !
>Når jeg bremser og gir slip er der lige et klik eller klonk, som kan

Bremserne kan larme en del på XS'ere, det er "sluppet" mellem den bevægelige
del med stemplet og så befæstigelsen. Det er næppe forgaffel benene, selv
ekstremt slidte gafler siger ikke en lyd, men dæmperne måske, prøv at
"pumpe" med gaflen.

> og hvad kan der gøres ?

lev med det

>den er der også strakn når man køre over f.eks. svingpile, så "vælter" den
>rundt !

Dæktryk, dæk, baggaffellejer, baghjulslejer

>Det tager lidt af glæden ved at køre ;o(

mvh
Orla
XS 750/850 som kører snorlige efter at have fået nye lejer i baggaflen.

Fra : Morten Juel

Dato : 02-05-01 22:41

> [...]
> del med stemplet og så befæstigelsen. Det er næppe forgaffel benene, selv
> ekstremt slidte gafler siger ikke en lyd, men dæmperne måske, prøv at
Hmm nej ikke uden at bruge bremsen.. men jeg vil liige prøve imorgen op af
en væg !

> lev med det
Hehe jeg HADER den slags.. så hellere sætte en RD350gaffel på

> Dæktryk, - CHECK !
dæk, - CHECK
baggaffellejer, - CHECK, men jeg river liige i dem igen imorgen !
baghjulslejer - CHECK, men jeg river også i dem igen imorgen !

XS 750/850 som kører snorlige efter at have fået nye lejer i baggaflen.
Hmm, det er noget med at man skal tage bagbremsen, og hvis der så er noget
slør, så er det i gaflen.. det bliver også efter chekket igen imorgen !!

mvh
Morten

Fra : Orla Pedersen

Dato : 03-05-01 22:03

Morten Juel skrev i meddelelsen <9cpurd$g5b$1@sunsite.dk>...

>Hmm nej ikke uden at bruge bremsen.. men jeg vil liige prøve imorgen op af
>en væg !

Jo, de kan faktisk "skramle" under kørsel også

>dæk, - CHECK

Experimenter med forskellige fabrikater, der er megen forskel på dæk

>Hmm, det er noget med at man skal tage bagbremsen, og hvis der så er noget
>slør, så er det i gaflen.. det bliver også efter chekket igen imorgen !!

Det er ikke sikkert det kan mærkes, rullerne i lejerne på min XS'er var bare
blevet lidt kantede, der var intet mærkbart slør.

Og så ikke noget med ekstra skiver ved kronrørslejerne ! Lejerne skal sidde
fast, henholdsvis i kronrør og på gaffelbro med prespasning, med undtagelse
af øvre inderring, som har glidepasning på broen. Brug koniske rullelejer.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 04-05-01 12:45

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en

> Og så ikke noget med ekstra skiver ved kronrørslejerne !

Enig!
Det skulle da heller ikke være nødvendigt, efter som at en sådan
handling kun gavner hvis der ikke er gevind nok!
Er der tilstrækkeligt med gevind. og det er der garanteret (check selv
næste gang du kan se det øverste kronrørsleje: akslens gevind stikker
noget længere ned end praktisk nødvendigt for omløberne!), kan man jo
klare det igennem videre opspænding, ikke?

>.......................Lejerne skal sidde fast, med undtagelse af øvre
> inderring, som har glidepasning på broen.

Og måske lige netop dér kan det være at *klonk*'et kommer fra :-/
Hvis pasningen er løsere end blot en glidepasning vil broen jo kunne
brækkes frem/tilbage når man under hård opbremsning belaster dette punkt
mest!
Under kontrol igennem riv/ryk i forgaflen, vil man ikke kunne opfatte
dette, eftersom broen er spændt imod de underliggende omløbere

>Brug koniske rullelejer.

Jup!
Gavner holdbarheden, såvel som risikoen for overspænding (kugler trykker
lettere fordybninger i lejebanerne end ruller, der har større
anlægsflade!)
Men der er jo også tidligere omtalt "ottekantede ruller, så dér er
sagerne vel i orden :-/

--
Armand.

Fra : Orla Pedersen

Dato : 04-05-01 23:38

Armand skrev i meddelelsen <9cudk3$gj6$2@news.cybercity.dk>...

> [...]

>Under kontrol igennem riv/ryk i forgaflen, vil man ikke kunne opfatte
>dette, eftersom broen er spændt imod de underliggende omløbere

Ja, og så alligevel, af alt det l... jeg har set har der nu aldrig været
problemer der. Så skulle lejerne da have forkerte mål.

Men der er jo også lige skiverne under pakdåserne i gaffelbenene, de skal
sikre bøsningerne i yderbenene mod at gå løse. De har en forhøjet yderkant,
og skal derfor vende rigtigt (kanten opad). Pakdåsen skal have den rigtige
tykkelse, ellers kan låseringen over pakdåsen ikke holde delene i pres. Hvis
delene er samlet forkert, eller der mangler dele, kunne det tænkes at
bøsningerne "klasker" op og ned. Måske har Morten "gravet" mere op end godt
er ? :-/

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 05-05-01 12:28

> Ja, og så alligevel, af alt det l... jeg har set har der nu aldrig
været
> problemer der. Så skulle lejerne da have forkerte mål.

Næh nej!

Selvom at lejerne sidder fast nok og derved fikserer den kronrøret med
akslen og den nederste bro (som sidder fast på akslen), så er den
øverste bro en joker i dette spil: Indtil at den er monteret kan man ved
at trække frem/tilbage i forgaflen vride den nederste bro i en grad så
man kan se at de øverste ender (= dér hvor den øverste bro mangler)
bevæges!
Efter at den øverste bro er sat på, men ikke spændt til kronrøret i
centerhullet vil denne kraft stadig være tilstede, og hvis centerhullet
i broen er alt for løs i pasningen vil man, før at kronrørs-bespændingen
monteres, stadig kunne se denne bevægelse deri at kronrøret vrikker i
hullet!
Efter fastspændingen af den sidste kronrørs-bespænding, hindres denne
bevægelse umiddelbart alene p.g.a. friktionen imellem broen og de
underliggende kronrørsomløbere ; men måske ikke under så store kræfter
som der opstår ved opbremsning :-/

Fik jeg dig endelig med dette ??

--
Armand.

Fra : Orla Pedersen

Dato : 05-05-01 22:42

Armand skrev i meddelelsen <9d0odm$cko$6@news.cybercity.dk>...

> [...]

>bevægelse umiddelbart alene p.g.a. friktionen imellem broen og de
>underliggende kronrørsomløbere ; men måske ikke under så store kræfter

Det kan blive en sport det her

Altså, fin beskrivelse af et problem, der på ordentlige cykler er løst ved,
at broen er slidset op, og med en tværgående bolt bliver spændt fast _om_
kronrøret. Egentlig troede jeg Du mente at lejet kunne have for løs pasning.

Og i mellemtiden ser det ud til at Morten's opmærksomhed er afledt mod et
nyt "problem"

mvh
Orla

Fra : Morten Juel

Dato : 06-05-01 00:17

> Og i mellemtiden ser det ud til at Morten's opmærksomhed er afledt mod et
> nyt "problem"
Nej nej, det er der skam endnu, og dem der vil høre/prøve det på klemmen
imorgen skal da være velkomne.. jeg var bare stille når de voksene talte
)
Og så kan folk også liiiiige høre om mine ventiler eller knatkæde banker
(jeg synes det lyder såen)

Mvh
Morten

Fra : Armand

Dato : 06-05-01 10:43

> Det kan blive en sport det her

Hæ!

> Altså, fin beskrivelse af et problem, der på ordentlige cykler er løst
ved,
> at broen er slidset op, og med en tværgående bolt bliver spændt fast
> _om_ kronrøret.

Hvilket netop belyser at der kan være et problem!!

> Egentlig troede jeg Du mente at lejet kunne have for løs pasning.

Nej, Dér har jeg været tidligere i strengen - Det er heller ikke en
umulighed!

> Og i mellemtiden ser det ud til at Morten's opmærksomhed er afledt
> mod et nyt "problem"

Jeg synes at Morten er ved at blive D.F.M.'s "never ending story"

--
Armand.

Fra : Orla Pedersen

Dato : 06-05-01 21:11

Armand skrev i meddelelsen <9d37eq$1b4c$1@news.cybercity.dk>...

>Orla Pedersen <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en

>Jeg synes at Morten er ved at blive D.F.M.'s "never ending story"

Watch out, ikke kun RD'ere er forskruede !

Hvis forgaflen incl. kronrørslejer samles korrekt, og af de korrekte dele,
så siger den ikke en lyd! A garanterer. At det så er en elendig konstruktion
fra fabrikkens side, det er noget andet.

Morten har så nok også været "heldig" at finde nogle meget brugte cykler,
hvilket jo fint underbygger din påstand om at lade være med at købe noget
gammelt bras, altså hvis man vil ud at køre! :-|

mvh
Orla, som ikke er ude at køre fordi udstødningssystemet er tæret væk på det
gamle l... Jeg vil ha' en ny motorcykel !

Fra : RacerNiels

Dato : 03-05-01 12:53

Morten Juel <mp@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> mærkes.. men hvis cyklen står på midter støtteben så kan jeg ikke mærke
> noget hvis jeg river og flår i forgaflen ;o( er det så nede i selve

Det gør min også. Jeg tror det er affjedringen der bunder ud, og når den
slipper bunden kommer klonket (eller noget i den stil).
OK, måske bunder den ikke ud hver gang, men så er det - som en anden
nævner - dæmperen der siger lyde. Det er jo ikke i selve nedbremsningen
"klonk"et kommer - det er lige efter.

> den er der også strakn når man køre over f.eks. svingpile, så "vælter" den
> rundt !

Det er højdeforskellen på pil og kørebane. Det er jo en kant du kører på!

> Det tager lidt af glæden ved at køre ;o(

Synes du?
Så skulle du prøve at hæve gaffelrørene i broen - dét giver sjove
køreegenskaber!

> Mvh
> Morten

Niels
XS400-SS

PS. Hvis jeg slipper styret ved 70-80km/t og bare lader den dale i fart
ryster styret HELT VILDT!!! Hvad er nu det for noget?? Der er lige kommet
nye nålelejer i svingarmen og bagdækket fejler ikke noget. Der er ikke slør
i forgaflen, men hvad er det så???

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 03-05-01 13:16

Hej RacerNiels

Hvorfor tror du ikke det klik du oplever når du bremser er slør i kronrøret?
Hvorfor tror du ikke dine kronrørslejer er slidt?

--
Hilsen Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)

Fra : RacerNiels

Dato : 03-05-01 20:38

Jeg - i modsætning til Morten Juel - er ikke svagbrystet, og lige meget
hvor meget jeg hiver og flår i gaflen er der INTET at høre/mærke. Heller
ikke når jeg trææker cyklen og bremser høres/mærkes der et klonk.

Derfor.

Niels

Fra : Jes Vestervang

Dato : 04-05-01 16:06

RacerNiels wrote:

-klip-
> Synes du?
> Så skulle du prøve at hæve gaffelrørene i broen - dét giver sjove
> køreegenskaber!
-klip-
> [...]
> ryster styret HELT VILDT!!! Hvad er nu det for noget?? Der er lige kommet
> nye nålelejer i svingarmen og bagdækket fejler ikke noget. Der er ikke

Mon ikke det er fordi den ændrede styregeometri gør styringen så nervøs at
den kan gå i selvsving? Hvis du har hørt lang tid med hævede gaffelrør, så
er det måske en kombination af det og en eller anden lille ting. Men det er
bare et gæt, jeg ved ikke så meget om det
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk