hvidt lag på alt i opvaskemaskinen
Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 03-06-04 20:06

Vi har en 3 år gammel opvaskemaskine (AEG), der de sidste par gange har
efterladt et tyndt hvidt lag på alt servicet.

Jeg har prøvet med mindre sæbesdosering, tjekket, at der er salt og
afspænding og har givet den en afkalkningsomgang. Nogle forslag til, hvad
det kan være? Mit gæt er sæberester, men hvordan kan det være, at det lige
pludselig ikke skylles af?

VH
jakob

Fra : Jens@dtext.news.tele~

Dato : 03-06-04 20:22

"Jakob Aagaard Harder" <jharder@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det kan være? Mit gæt er sæberester, men hvordan kan det være, at det lige

På vores sprit nye ASKO Vølund, havde vi det problem at den lille vandhane
der sidder lige før slangen til indløbet (uden for maskinen) ikke ville
lukke rigtigt op for vandet til trods for at den var helt åben.
Det resulterede i lige præcist det du beskriver.

Jeg lukkede "op" og "i" for vandhanen en del gange... og bankede lidt på
ventilen, så var problemet væk igen.
Der sker det at maskinen ikke får nok vand med ind til sine skyld, hvorefter
koncentrationen af vaskemiddel bliver for høj og efterlader en hvid
belægning på alt.

Hvis det bare er det der er galt - er det let og gratis at lave
/Jens

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 03-06-04 21:40

Det prøver jeg straks.
VH
jakob

"Jens@dtext.news.tele.dk" <Skriv_i_gruppen_så@andre_kan_læse_med.dk> wrote
in message news:40bf7a2d$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Kristina S. Andreass~

Dato : 03-06-04 20:22

Trænger den måske til en gang rensning?? Har oplevet det et par gange og har
givet et skvat citronsyre med når vi vaskede. Det hjalp helt utroligt. Det
er længe siden vores glas har været så flotte

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 03-06-04 21:40

Den har fået en ordentlig omgang med citronsyre (det er sådan jeg afkalker
den), så desværre, men tak alligevel.
VH
jakob

Fra : Martin

Dato : 04-06-04 09:54

> [...]
> det kan være? Mit gæt er sæberester, men hvordan kan det være, at det lige

Har du skiftet sæbe-mærke for nylig?

Jeg har oplevet en opvaskemaskine som ikke vaskede ordentligt - det viste
sig at falde ret godt sammen med et skift af sæbe-mærke (pulver til tabs).
Da der blev skiftet tilbage, forsvandt problemerne.

/Martin

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-04 20:36

I vores Bosch skyldtes det (alle 3 gange) at den ikke varmede
tilstrækkeligt.
En dårlig lodning ved et relæ til varmelegmet - fixede det selv.

mvh Ole

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 05-06-04 21:03

"Ole Kristiansen" <ole_kSNABELApost10.tele.dk> wrote in message
> I vores Bosch skyldtes det (alle 3 gange) at den ikke varmede
> tilstrækkeligt.
> En dårlig lodning ved et relæ til varmelegmet - fixede det selv.
>
> mvh Ole

Det er selvfølgelig en mulighed, men servicen virker meget varm efter vask -
men det kan måske være fra tørringen?

Jeg har lige sat en 70 C vask i gang og så prøver jeg at afbryde den
undervejs, så skulle det jo helst være ret varmt.

VH
Jakob

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 06-06-04 09:50

"Jakob Aagaard Harder" <jharder@mailme.dk> wrote in message

> [...]
>
> Jeg har lige sat en 70 C vask i gang og så prøver jeg at afbryde den
> undervejs, så skulle det jo helst være ret varmt.

Det var ganske varmt (jeg brændte mig) - så den varmer vist fint nok. Det
hvide lag forsvandt også, men det er da mærkeligt, at det stadig er der, når
jeg vasker på 50C - det plejer det ikke at være.

Men tak for forslagene. Nu kan jeg i det mindste få vasket rent, mens jeg
overvejer videre, hvad forklaringen kan være.

VH
jakob

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 05-06-04 21:02

"Martin" <nospam@nospam.dk> wrote in message

> [...]
> sig at falde ret godt sammen med et skift af sæbe-mærke (pulver til tabs).
> Da der blev skiftet tilbage, forsvandt problemerne.

Nej - det er det samme som altid.