Hvordan hænger dette sammen? (star wars)
Fra : Jacob

Dato : 03-06-04 19:22

Episode I
Qui Gon er Obi Wans læremester

Episode V
Obi Wan siger følgende til Luke på Hoth:
"There you will learn from Yoda, the Jedi Master who instructed me."

Skal man tage "instructed" med et gran salt?

-Jacob

Fra : Jacob

Dato : 03-06-04 19:57

senere siger Obi Wan til Yoda:

"Was I any different when you toughtme?"

...måske refereres der til den oplæring Yoda yder til børnene som skal
trænes inden de får en læremester

-Jacob

Fra : Hey Hey

Dato : 03-06-04 20:17

Jacob <omo@adslhome.dk> wrote in news:133h5qhizzdrb.1u00geli9gxo8.dlg@
40tude.net:

Problemet er nok, at Lucas ikke have lavet manuskriptet til de første film
til at starte med. Han havde derfor ikke tænkt på, at der skulle lave nogle
film, som foregår før de oprindelige film. Derfor er der sådan nogle
svipsere.

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 03-06-04 20:42

"Hey Hey" <not@real.de> skrev i en meddelelse
> [...]
nogle
> film, som foregår før de oprindelige film. Derfor er der sådan nogle

Au contraire, mon ami. Min religiøse Star Wars viden siger mig at Lucas lige
fra starten af projektet tilbage i 70'erne havde SW 1-3's historie med i
mytologien, inkl. en trilogi til bagefter SW 6. Altså han havde nok historie
i hovedet til 9 SW film. Hvorefter han 'afgrænsede' projektet til at omfatte
en kun lille del af alt dette, ergo handlingen i SW 4. Som så blev til SW
5-6, og nu 20 år senere til SW 1-3. (SW 7-9 gider han vist ikke.)

Så at der oprindeligt ikke var tænkt på en historie til SW 1-3 kan han
desværre ikke bruge som undskyldning for det makværk han har lavet med
pre-trilogien indtil videre.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-06-04 21:00

"C. H. Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> writes:

> Au contraire, mon ami. Min religiøse Star Wars viden siger mig [..]

Og det er nok der, problemet ligger.

De oprindelige film bærer tydelige præg af, at end ikke den
oprindelige trilogi var tænkt igennem.

Der er intet, der tyder på, at Vader er Lukes far før i toeren,
ligesom Lukes forhold til Leia næppe ville have været det samme, hvis
instruktøren havde i baghovedet, at de to var søskende.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Vreden gudinde besyng,
The RockBear. ((^)) som greb Montaquiden Romeo."

Fra : Jacob

Dato : 03-06-04 21:30

On 03 Jun 2004 21:59:34 +0200, Peter B. Juul wrote:

> Der er intet, der tyder på, at Vader er Lukes far før i toeren,
> ligesom Lukes forhold til Leia næppe ville have været det samme, hvis
> instruktøren havde i baghovedet, at de to var søskende.

Jeg er slet ikke med her. Kan du ikke uddybe det? Hvor skulle noget tyde på
at Vader er Lukes far i Episode I? Anakin er en lille dreng og der er langt
til Lukes fødsel.

Luke og Leia ved jo ikke de er søskende før i Episode VI

-Jacob

Fra : Taba

Dato : 03-06-04 22:03

> [...]

langt
> til Lukes fødsel.
>
> Luke og Leia ved jo ikke de er søskende før i Episode VI

Den 1'er han taler om er Ep. IV A New Hope (og ikke Phantom Menace). Og det
er sandt der e ringen som helst hentydning til at Darth Vader er Luke's far,
eller at Luke og Leia ved at de er søskende. IMO ser det ud som om Ep. IV
var alvet som en "selvstændig" film, for dernæst at ep. V og ep. VI blev
"fyldt på".

/Taba

Fra : Jacob

Dato : 03-06-04 22:32

On Thu, 3 Jun 2004 23:03:00 +0200, Taba wrote:

> [...]
> var alvet som en "selvstændig" film, for dernæst at ep. V og ep. VI blev

I Episode IV fortæller Obi Wan, Luke om Vader. Om hvordan Obi Wan har
oplært Vader og at han "dræbte Lukes far" osv.. Det er den halve sandhed.
Tror du seriøst at det er et tilfælde?

Hvor fra skulle Luke og Leia vide det? Det ville da være helt galt. Obi Wan
har ført Luke til Owen og Berus sted og Leia til Alderaan for at beskytte
dem, efter Anakins overgang til den mørke side. Vader kender ikke til dette
endnu men det gør Amidala naturligvis, hvilet vi lærer i Episode III vil
jeg gå ud fra.

-Jacob

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-06-04 00:08

Jacob <omo@adslhome.dk> writes:

> I Episode IV fortæller Obi Wan, Luke om Vader. Om hvordan Obi Wan har
> oplært Vader og at han "dræbte Lukes far" osv.. Det er den halve sandhed.
> Tror du seriøst at det er et tilfælde?

Nej da. Den onde ridder har _altid_ dræbt den unge væbners far. Det er
en standardformel.

_senere_ blev Obi-Wans fortælling til en halv sandhed. Da epIV blev
til var den en hel sandhed.

Fra : Jacob

Dato : 04-06-04 07:37

On 04 Jun 2004 01:08:20 +0200, Peter B. Juul wrote:

> _senere_ blev Obi-Wans fortælling til en halv sandhed. Da epIV blev
> til var den en hel sandhed.

Jeg er uenig. Den måde folk kigger på ham på når han taler om sin far tyder
på noget andet.

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 04-06-04 10:36

"Jacob" <omo@adslhome.dk> wrote in message

> Jeg er uenig. Den måde folk kigger på ham på når han taler om sin far
tyder
> på noget andet.

Præcist!

Lige fra EP IV da Luke taler om sin far til hans plejeforældre skuler disse
to til hinanden med sukkende øjne. De ved allerede godt at Luke's far er det
onde Empiries førstemand. Det er ikke tilfældigt at der bliver filmet en
samtale mellem Owen og Berus bagefter hvor de siger noget ala "Han begynder
at ligne sin far" "Det er det jeg frygter"...

Mvh. Martin

Fra : Torsten Poulin

Dato : 04-06-04 10:46

Martin Ohlsson skrev:

> Lige fra EP IV da Luke taler om sin far til hans plejeforældre
> skuler disse to til hinanden med sukkende øjne. De ved allerede
> godt at Luke's far er det onde Empiries førstemand.

Nej, de ved at han var kamppilot.

> Det er ikke tilfældigt at der bliver filmet en samtale mellem
> Owen og Berus bagefter hvor de siger noget ala "Han begynder at
> ligne sin far" "Det er det jeg frygter"...

De vil ikke have han skal blive kamppilot. Han skal blive hjemme
så han med tiden kan overtage farmen.

--
Torsten

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-06-04 10:44

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> writes:

> Lige fra EP IV da Luke taler om sin far til hans plejeforældre skuler disse
> to til hinanden med sukkende øjne. De ved allerede godt at Luke's far er det
> onde Empiries førstemand.

Nej. De ved, at Luke's far absolut skulle fise ud i rummet og dø for
en eller anden sag i stedet for at blive hjemme på
Arrak^H^H^H^H^HTatooine og høste dug.

Det er den typiske konservative familie, der holder den eventyrlystne
ungersvend tilbage.

> Det er ikke tilfældigt at der bliver filmet en
> samtale mellem Owen og Berus bagefter hvor de siger noget ala "Han begynder
> at ligne sin far" "Det er det jeg frygter"...

Se ovenfor.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Could it possibly get uglier? I used to be a
The RockBear. ((^)) highly respected Watcher and now I'm a wounded

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 04-06-04 12:10

> Nej. De ved, at Luke's far absolut skulle fise ud i rummet og dø for
> en eller anden sag i stedet for at blive hjemme på
> Arrak^H^H^H^H^HTatooine og høste dug.

Hmmm tjooe også en mulighed.. det er problemt ved det når tingene ikke er
helt klare
Vi kan jo finde ud af det ved at sætte Lucas på en løgnedetektor

Btw. hva skete der for "Arrak^H^H^H^H^HTatooine" ?? Blot Tatooine ? :P

Mvh. Martin

Fra : Torsten Poulin

Dato : 04-06-04 12:20

Martin Ohlsson skrev:

> Btw. hva skete der for "Arrak^H^H^H^H^HTatooine" ?? Blot Tatooine ? :P

Læs eller se Dune (Klit).

--
Torsten

Fra : Johan

Dato : 04-06-04 12:23

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> wrote in message

> Nej da. Den onde ridder har _altid_ dræbt den unge væbners far. Det er
> en standardformel.
>
> _senere_ blev Obi-Wans fortælling til en halv sandhed. Da epIV blev
> til var den en hel sandhed.

Se scenen igen. For mig er der ingen tvivl om, at Obi-Wan ikke bryder sig om
at fortælle en halv sandhed.
Og hvorfor har Lukes onkel fortalt at hans far var bare var fragtnavigatør,
og ikke "kriger"? Og citat:" That's what your uncle told you. He didn't hold
with your fathers ideals, and thought you should stay here." Og:" Vader was
seduced by the dark side of the force" indikerende, at han ikke altid havde
været en skidt fyr. Og sidst men ikke mindst: Når Obi-Wan samme dag, som han
møder Luke, foreslår ham at han skal lære the force at kende, kan det jo kun
give mening, hvis Obi-Wan véd, at Luke har potentiale (fordi hans far var
jedi, og ikke bare kriger, som Obi-Wan siger); hvis alle havde haft samme
potentiale giver det ingen mening at så uhyre få forstår at bruge det.
Læg også mærke til de blikke Lukes plejeforældre udveksler når Obi-Wan
bliver nævnt, og hvordan det kan hidse onkelen op, at Luke spørge ind til
ham. Onkelen lyver endda og siger, at Obi-Wan er længe død.

Mvh Johan

PS: Hold da kæft hvor er jeg en nørd.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-06-04 12:31

"Johan" <dsl130739@vip.cybercity.SLETTESdk> writes:

> Og hvorfor har Lukes onkel fortalt at hans far var bare var fragtnavigatør,
> og ikke "kriger"?

For at undgå at knægten vil følge sin far på eventyr.

> Og citat:" That's what your uncle told you. He didn't hold
> with your fathers ideals, and thought you should stay here."

Well, hvis onklen vidste, at Luke sr. var Vader, så ville han og
ethvert andet tænkende - men ikke ondt - væsen vel have den holdning.

> Og:" Vader was
> seduced by the dark side of the force" indikerende, at han ikke altid havde
> været en skidt fyr.

Ja. Det viser ikke, at Vader var Luke Sr.

Eller for at sige det på anden vis: Du ved, at Lukes far er Vader. Når
du ved det, kan du sagtens fortolke det, der sker i ep4 som om folk
ved det, men ikke siger noget.

Men _uden_ den viden er der intet, der peger på det. Intet. Og skal vi
så lige huske, at ep4 oprindeligt var en stand-alone film. Afsløringen
om Vader burde være dukket op i den, hvis Lucas havde fundet på det
allerede dengang.

Det er jo ikke fordi Lucas plejer at være subtil i sine film.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Kritikken af dine indlæg skyldes alene det
The RockBear. ((^)) faktum, at du er en idiot."

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 04-06-04 12:36

Peter B. Juul wrote:

> [...]
> allerede dengang.
>
> Det er jo ikke fordi Lucas plejer at være subtil i sine film.

Det ligger jo faktisk i navnet: Darth Vader - Mørke Fader

Hvordan vil du så forklare det?

Mikkel

Fra : Erik

Dato : 04-06-04 13:24

Mikkel Møldrup-Lakjer wrote:

> Det ligger jo faktisk i navnet: Darth Vader - Mørke Fader

Ah, det er nu en tilsnigelse. Darth Vader betyder ikke "mørk fader" på noget
som helst eksisterende sprog. Men "Vader" betyder far på hollandsk, og da
"Darth" jo lyder lidt henad "dark", så fandt en eller anden i fankredsene ud
af, at det godt kunne være sådan.

Med andre ord er det ren efterrationalisering.

/E

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-06-04 13:23

Mikkel Møldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> writes:

> Det ligger jo faktisk i navnet: Darth Vader - Mørke Fader
>
> Hvordan vil du så forklare det?

Som et pudsigt tilfælde.

Der er vist ingen grund til at tro, at Lucas havde det store kendskab
til hollandsk - og det dækker så forøvrigt kun "Vader"-delen, ikke
"Darth".

Det er lige så oplagt at sige, at "Vader" udtales som "Waiter" og at
han altså er en eller andens tjener - det er også lige så
forvrøvlet. Det er bare et navn. Det lød godt.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I'm not ignoring any facts.
The RockBear. ((^)) I'm simply ignoring you.

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 04-06-04 13:39

> Som et pudsigt tilfælde.
>
> Der er vist ingen grund til at tro, at Lucas havde det store kendskab
> til hollandsk - og det dækker så forøvrigt kun "Vader"-delen, ikke
> "Darth".

Måske ikke hollandsk.... men det kan være at Lucas har haft Angelo Saxo som
valgfags-sprog i sin unge lærdom

Mvh. Martin

Fra : Nicolai Zoffmann Hei~

Dato : 04-06-04 14:24

Nu skal man jo aldrig kimse af navne givet i film, der er vel også en grund
til at Luke hedder Skywalker til efternavn og ikke fx. Smith

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-06-04 14:58

"Nicolai Zoffmann Heiredal" <nicolai@heiredal.dk> writes:

> Nu skal man jo aldrig kimse af navne givet i film, der er vel også en grund
> til at Luke hedder Skywalker til efternavn og ikke fx. Smith

Ja. Og der er nok også en grund til, at Kenobi hedder Kenobi. Og en
grund til at C3PO netop hedder sådan. Og så videre.

Det mest interessante ved navngivningen er, at Luke har et typisk
amerikansk navn i modsætning til alle andre.

Fra : vadmand

Dato : 04-06-04 15:14

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> skrev i en
meddelelse news:m2ekovwhl9.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> Det mest interessante ved navngivningen er, at Luke har et typisk
> amerikansk navn i modsætning til alle andre.
> --
Hvilket jeg opfatter som et groft stilbrud udelukkende med henblik på
merchandizing.

Per V.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-06-04 20:35

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> writes:

> Hvilket jeg opfatter som et groft stilbrud udelukkende med henblik på
> merchandizing.

Jeg tror ikke Lucas har tænkt ret meget på merchandizing, da han
lavede den oprindelige film.

Jeg tror snarere, at navnet er noget, der er blevet hængende gennem et
antal kraftige rewrites.
--
Peter B. Juul, o.-.o "How do I love thee? Let me count the ways:
The RockBear. ((^)) one one-thousand,

Fra : David Rasmussen

Dato : 04-06-04 20:52

Peter B. Juul wrote:

> Jeg tror snarere, at navnet er noget, der er blevet hængende gennem et
> antal kraftige rewrites.

Det er da altid bedre end "Chad Skywalker" eller "Johnny Skywalker"
eller "Bruce Skywalker" eller "Vance Skywalker"... Eller også er det
fordi vi har vænnet os til Luke :)

/David

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-06-04 08:02

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> writes:

> "Johnny Skywalker"

I øvrigt en himmelsk whisky.

Fra : David Rasmussen

Dato : 05-06-04 10:02

Peter B. Juul wrote:

> I øvrigt en himmelsk whisky.

LOL!

Den fattede jeg ikke engang selv da jeg skrev det... :(

/David

Fra : Tenzel Kim

Dato : 04-06-04 23:17

Peter B. Juul wrote:
> Jeg tror ikke Lucas har tænkt ret meget på merchandizing, da han
> lavede den oprindelige film.

Så vidt jeg havde forstået var netop merchandizing en af de ting han
havde tænkt rigtigt meget på som en af de første indenfor den branche.
Syntes at have hørt at Star Wars var den film der virkelig startede
merchandizing bølgen og Lucas havde sørget for at han fik en stor del af
kagen fra start af.

Tenz.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 05-06-04 13:30

"Tenzel Kim" <tenzel_kim@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Syntes at have hørt at Star Wars var den film der virkelig startede
> merchandizing bølgen og Lucas havde sørget for at han fik en stor del af

Ikke just.

Det var der ingen der havde tænkt synderligt meget på dengang.
Men Lucas var meget ivrig efter at få filmen lavet, så han lavede
en aftale om at få en meget lav (eller slet ingen) løn som
instruktør. Til gengæld fik han så en række andre små-rettigheder,
som altså bl.a. var indtægter fra merchandize, hvilket på det
tidspunkt var stort set lig med indtægter fra T-shirts og
kasketter. Andet blev der ikke tænkt på. Heller ikke fra Lucas'
side.

Da filmen så viste sig at være en succes, kom resten lidt
efter lidt. Der var ikke meget merchandize på hylderne i hverken
1977 eller 1978...

Lucas fik vist også de mest centrale skuespillere overtalt til
at gå ned i løn mod at få en procent-del af et evt. overskud,
men den detalje er jeg ikke 100% sikker på...

Alt sammen IKKE for at udnytte filmens popularitet som INGEN var
særlig sikker på. Simpelthen blot for at sikre filmen det
nødvendige budget.

Iøvrigt har Lucas jo hældt en ualmindelig stor del af de penge
han siden har tjent på postyret tilbage i filmverdenen på
flere forskellige måder. - Billedet af Joachim Von And finder
jeg temmeligt tåbeligt, men der er ikke desto mindre en hel
del mennesker der meget hurtigt får ondt i r¤v£n, så det dukker
ret ofte op.

/ Susaavej 5, DK-4700 | you're doing, you're | ^ ^ \
\ Naestved, Denmark | not learning anything. | = @ = /
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Fra : Klavs Rommedahl

Dato : 07-06-04 12:33

"Thomas Hejl Pilgaard" <lazyjones@tdcspace.dk.dk> wrote in message news:<L0jwc.62$9u6.32@news.get2net.dk>...
> [...]
> tidspunkt var stort set lig med indtægter fra T-shirts og
> kasketter. Andet blev der ikke tænkt på. Heller ikke fra Lucas'
Korrekt.

> [...]
> at gå ned i løn mod at få en procent-del af et evt. overskud,
> men den detalje er jeg ikke 100% sikker på...
Bla andet Harrison Ford og Alex Guinness.

> Alt sammen IKKE for at udnytte filmens popularitet som INGEN var
> særlig sikker på. Simpelthen blot for at sikre filmen det
> nødvendige budget.
Og Lucas' egen økonomi, som var tæt på at ruinere ham, hans viv og
bedste venner. Det gav tifoldigt igen .

> [...]
> jeg temmeligt tåbeligt, men der er ikke desto mindre en hel
> del mennesker der meget hurtigt får ondt i r¤v£n, så det dukker
Nøj jeg er åbenbart ikke alene med den holdning . Jubii.
Mvh
Klavs.

Fra : Lars

Dato : 05-06-04 06:24

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> skrev i en
meddelelse > Det mest interessante ved navngivningen er, at Luke har et
typisk
> amerikansk navn i modsætning til alle andre.

Et typisk amerikansk navn? "Luke Skywalker"??

Jeg kan ikke mindes at have hørt om nogen - amerikanere eller andre, der hed
hverken "Luke" eller "Skywalker". (Bortset fra evangelisten Lukas, der
hedder Luke på engelsk.)

Men du mener måske et engelsk-klingende navn?

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-06-04 08:06

"Lars" <hlkkj@pkljl.dk> writes:

> [...]
> hedder Luke på engelsk.)
>
> Men du mener måske et engelsk-klingende navn?

"Luke" er ikke ualmindeligt. "Skywalker" er ganske rigtigt ikke noget
brugt navn, men før Star Wars ville ingen heller være blevet
overrasket over at møde nogen, der hed sådan. I modsætning til
"Obi-wan Kenobi" eller "Darth Vader".

--
Peter B. Juul, o.-.o "All great epics come to an end. The Iliad. The
The RockBear. ((^)) Odyssey. War and Peace. Buffy the Vampire Slayer.

Fra : David Rasmussen

Dato : 05-06-04 10:04

Lars wrote:

> [...]
> hedder Luke på engelsk.)
>
> Men du mener måske et engelsk-klingende navn?

Skywalker er der nok ikke mange der hedder, men Luke er der edderrøvme
mange der hedder. Luke Perry, Luke Wilson etc.

/David

Fra : David T. Metz

Dato : 05-06-04 16:24

Peter B. Juul wrote:

> Det mest interessante ved navngivningen er, at Luke har et typisk
> amerikansk navn i modsætning til alle andre.

Luke - Lucas ... Hvor opsigtsvækkende er det egentlig? Det er varianter af
det samme navn (jf. evangelisten).

David

Fra : Klavs Rommedahl

Dato : 07-06-04 12:28

p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote in message news:<m2ekovwhl9.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk>...

> [...]
>
> Det mest interessante ved navngivningen er, at Luke har et typisk
> amerikansk navn i modsætning til alle andre.

Ben er da ikke unormalt ej heller i USbluf.
Skywalker er lige så tosset som Kenobi (som er tæt på jakobi som er et
alment efternavn), så dehhhhh.

Mvh
Klavs.

Fra : Jacob Andersen

Dato : 08-06-04 02:04

"Klavs Rommedahl" <klaro@mailcircuit.com> wrote in message
> p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote in message

> Skywalker er lige så tosset som Kenobi (som er tæt på jakobi som er et
> alment efternavn)

Kenobi er tæt på Jakobi? Det må du vist forklare lidt nærmere for jeg tror
mange ville sige at de ikke er tilfældet i højere grad end at de rimer.

/Jacob

--
"You think he didn't know the 8 points and how to end a life with a super
quickness?"

Fra : Klavs Rommedahl

Dato : 10-06-04 15:22

"Jacob Andersen" <duk@glem.det> wrote in message news:<40c5108f$0$422$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> [...]
> mange ville sige at de ikke er tilfældet i højere grad end at de rimer.

Det var faktisk også meningen i dette tilfælde, men det ene navn lyder
da ikke mere usandsynligt end det andet. Og hvordan kan folk dømme om
et navn er sandsynligt taget betragtning af der nok findes et par 100
millioner efternavne på kloden .
Mvh
Klavs.

Fra : Jacob Andersen

Dato : 10-06-04 23:50

> [...]
> da ikke mere usandsynligt end det andet. Og hvordan kan folk dømme om
> et navn er sandsynligt taget betragtning af der nok findes et par 100

Dunno. For mig klinger Kenobi nærmest japansk (eller ser i hvert fald
japansk ud).

/Jacob

Fra : Thomas Pryds Laurits~

Dato : 05-06-04 16:35

Peter B. Juul wrote:
> Det er lige så oplagt at sige, at "Vader" udtales som "Waiter"

Bortset fra, at det gør det ikke. Bemærk forskellen i den engelske
udtale af v og w.

--
Thomas Pryds Lauritsen
http://www.cs.aau.dk/~pryds/

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 05-06-04 16:38

Thomas Pryds Lauritsen wrote:

> Bortset fra, at det gør det ikke. Bemærk forskellen i den engelske
> udtale af v og w.

Det er da ligegyldigt, hvordan ordet udtales. Det er stadig et ord, der
ganske tydeligt bærer betydningen "fader".

Mikkel

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-06-04 16:48

Mikkel Møldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> writes:

> Det er da ligegyldigt, hvordan ordet udtales. Det er stadig et ord, der
> ganske tydeligt bærer betydningen "fader".

Nej.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 05-06-04 16:52

Peter B. Juul wrote:

> Nej.

Jeg siger ikke, at det er den eneste betydning, ordet bærer. Men at det
er én af betydningerne.

Mikkel

Fra : Peter B. Juul

Dato : 06-06-04 00:16

Mikkel Møldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> writes:

> Jeg siger ikke, at det er den eneste betydning, ordet bærer. Men at det
> er én af betydningerne.

Og jeg siger, at det er et tilfælde.

Men det afhænger selvfølgelig af om man mener at "betydning" afhænger
af budskabets afsender, modtager eller eksterne faktorer.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 06-06-04 00:34

Peter B. Juul wrote:

> Og jeg siger, at det er et tilfælde.
>
> Men det afhænger selvfølgelig af om man mener at "betydning" afhænger
> af budskabets afsender, modtager eller eksterne faktorer.

Ja - tilføj bare "interne faktorer". Det endelige bevis for ordets
betydning findes kun i teksterne, ikke i George Lucas' hjernebark.

Mikkel

Fra : Klavs Rommedahl

Dato : 07-06-04 12:50

p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote in message news:<m23c5auhu9.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk>...

> Nej.

Slet ikke når man lytter til folk i filmene som udtaler det vaider,
som igen er tæt på waiter = tjener, hvilket han jo er for kejseren.
Ord leg kan så bruges på Darth, der kunne være en sammentrkning af
Dark og Sith.
Mvh
Klavs.

Fra : Stefan Holm

Dato : 05-06-04 16:52

Mikkel Møldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> writes:

> Det er stadig et ord, der ganske tydeligt bærer betydningen "fader".

Nej, det er et navn der lyder sejt.

--
Stefan Holm
"Og så er ham Holm endda Matemateist. Det er de værste."

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 05-06-04 17:10

"Stefan Holm" <nospam@algebra.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, det er et navn der lyder sejt.

Er der noget usejt ved at være far?

Mikkel

Fra : Thomas Pryds Laurits~

Dato : 05-06-04 17:09

Mikkel Møldrup-Lakjer wrote:
> Det er da ligegyldigt, hvordan ordet udtales. Det er stadig et ord, der
> ganske tydeligt bærer betydningen "fader".

Prøv at læse linien, jeg svarer på, igen. Jeg svarer ikke på, hvorvidt
"Vader" relaterer til "fader," men på bemærkningen om, at "Vader" på
grund af udtalen lige så godt kunne sammenlignes med "waiter."

--
Thomas Pryds Lauritsen
http://www.cs.aau.dk/~pryds/

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 05-06-04 17:12

"Thomas Pryds Lauritsen" <thomas@prydslauritsen.nospam.dk> skrev i en
meddelelse news:40c1f021$0$170$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> Prøv at læse linien, jeg svarer på, igen. Jeg svarer ikke på, hvorvidt
> "Vader" relaterer til "fader," men på bemærkningen om, at "Vader" på
> grund af udtalen lige så godt kunne sammenlignes med "waiter."

Ja, du har helt ret i, at det er noget sludder.

Mikkel

Fra : Peter B. Juul

Dato : 06-06-04 00:17

Thomas Pryds Lauritsen <thomas@prydslauritsen.nospam.dk> writes:

> Prøv at læse linien, jeg svarer på, igen. Jeg svarer ikke på, hvorvidt
> "Vader" relaterer til "fader," men på bemærkningen om, at "Vader" på
> grund af udtalen lige så godt kunne sammenlignes med "waiter."

Det er tættere på engelsk "waiter" end hollandsk "vader" i udtale.

Fra : David T. Metz

Dato : 06-06-04 09:44

Peter B. Juul wrote:

> Det er tættere på engelsk "waiter" end hollandsk "vader" i udtale.

Og?

David

Fra : vadmand

Dato : 05-06-04 19:39

"Thomas Pryds Lauritsen" <thomas@prydslauritsen.nospam.dk> skrev i en
meddelelse news:40c1e833$0$12543$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> Bortset fra, at det gør det ikke. Bemærk forskellen i den engelske
> udtale af v og w.

Noget af det, danskere oftest kvajer sig med, når de taler "engeldsk" - alle
v'er udtales som tykt w, fodi det "lyder mere engelsk"

Per V.

Fra : Kasper Larsen

Dato : 05-06-04 20:39

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Noget af det, danskere oftest kvajer sig med, når de taler "engeldsk" -
alle
> v'er udtales som tykt w, fodi det "lyder mere engelsk"

Rolig nu, nogle af wos ka int gjør fo æd, vi er vokset op i det nordlige og
vestlige jylland og da vi som bekendt er sparsommelige, har vores forfædre
på et tidspunkt besluttet at afskaffe det stemte 'v' og bruge 'w'er hele
vejen i gennem. Mine manglende 'v'er morede mine amerikanske venner en hel
del indtil de vænnede sig til dem.

Kasper

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 06-06-04 08:26

"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Det ligger jo faktisk i navnet: Darth Vader - Mørke Fader
>
> Hvordan vil du så forklare det?

Som så mange andre ting i tilværelsen bedst kan forklares: Tilfælde.

I de første udkast til Episode V blev Vader IKKE afsløret som Lukes
far, ligesom Leia IKKE var Lukes søster.

Fra : Johan

Dato : 04-06-04 14:14

> For at undgå at knægten vil følge sin far på eventyr.

Men omvendt, Clone-krigene er ovre.

> Well, hvis onklen vidste, at Luke sr. var Vader, så ville han og
> ethvert andet tænkende - men ikke ondt - væsen vel have den holdning.

Du tror da seriøst på social arv, hva? Som episode IV hedder "A new
Hope", det er jo Luke. For han er den eneste, som kan stille noget op mod
imperiet. Rebellerne er jo næsten kæmpet i bund.

> Ja. Det viser ikke, at Vader var Luke Sr.

Sand nok - det påstår jeg nu heller ikke.

> [...]
> ved det, men ikke siger noget.
>
> Men _uden_ den viden er der intet, der peger på det. Intet.

Jeg er uenig. Jeg havde set episode IV mange gange før jeg så de næste 2, og
jeg havde altid undret mig over hvorfor Obi Wan lader til at lyve; for sådan
tolkede jeg virkelig hans skuespil. Og uh, hvor faldt det på plads, da jeg
så de senere film. Jeg må dog indrømme, at jeg altid også har set lidt skævt
til, at Lea og Luke virkelig skulle være søskende.

> Og skal vi
> så lige huske, at ep4 oprindeligt var en stand-alone film. Afsløringen
> om Vader burde være dukket op i den, hvis Lucas havde fundet på det
> allerede dengang.

Ja, hvis han havde fået lov til at lave den på egne præmisser med ekstra
meget filmlængde.

> Det er jo ikke fordi Lucas plejer at være subtil i sine film.

Han har bare haft for meget at skulle have sagt sidenhen, og det klæder ikke
filmene.

Mvh Johan

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-06-04 15:01

> Men omvendt, Clone-krigene er ovre.

Jeg tvivler på, at der eksisterede andet end borgerkrigen da ep4 blev
til. Obi-Wans reference til Klonkrigene er næppe andet end et smart
ord.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))

Fra : Klavs Rommedahl

Dato : 07-06-04 12:22

p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote in message news:<m2n03jwoe2.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk>...

> For at undgå at knægten vil følge sin far på eventyr.

> Well, hvis onklen vidste, at Luke sr. var Vader, så ville han og
> ethvert andet tænkende - men ikke ondt - væsen vel have den holdning.
Jeps.

> Ja. Det viser ikke, at Vader var Luke Sr.
Hvorfor er det så svært at forstå, man gerne ser at Luke ikke får det
at vide.

> [...]
> ved det, men ikke siger noget.
>
> Men _uden_ den viden er der intet, der peger på det. Intet.
Og det skal der heller ikke nødvendigvis være. Der er ingen grund til
at give den info før tid. Det skulle jo gerne være en overraskelse.

> Og skal vi
> så lige huske, at ep4 oprindeligt var en stand-alone film. Afsløringen
> om Vader burde være dukket op i den, hvis Lucas havde fundet på det
> allerede dengang.
Øh ikke rigtigt. Der var lang tid i mellem 4 og 5, 5 og 6 ja, men den
første pause skyldtes at sw4 havde kostet Lucas så mange penge og et
årelangt ægteskab gik i kluder. Men alle 3 film manuskripter lå klar
allerede i 75-76.
Mvh
Klavs.

Fra : Erik

Dato : 07-06-04 12:40

Klavs Rommedahl wrote:

> Øh ikke rigtigt. Der var lang tid i mellem 4 og 5, 5 og 6 ja, men den
> første pause skyldtes at sw4 havde kostet Lucas så mange penge

Hvor får du det fra? Lucas betalte ikke en krone af udgifterne til Episode
IV. Han har kun finansieret de efterfølgende film, til dels ved at få Fox
til at hoste op for distributionsrettighederne. Fox var alene om at betale
for den første.

> Men alle 3 film manuskripter lå klar
> allerede i 75-76.

Kilde? Alle de tidlige manuskriptudkast, man kan finde på nettet, har
datomarkeringer, der viser, at de er skrevet løbende til hver film. Det er
også velkendt, at Lucas hyrede science fiction-forfatteren Leigh Brackett
til at skrive første udkast af Episode V i 1978. Hvorfor skulle han gøre
det, hvis manuskriptet - ifølge dig - allerede lå klar i 1975-76?

/Erik

Fra : Klavs Rommedahl

Dato : 10-06-04 16:01

"Erik" <xxx@xxx.dk> wrote in message news:<2ij2dcFn07aoU1@uni-berlin.de>...

> [...]
> til at skrive første udkast af Episode V i 1978. Hvorfor skulle han gøre
> det, hvis manuskriptet - ifølge dig - allerede lå klar i 1975-76?

Et dokumentar program (og den bog der lå til grund for) om de
(dengang) 4 nye store sci-fi filmskabere i Hollywood. Samt at han i
forbindelse med et interview om THX1138 i 76, klar gjorde enkelte ting
fra de 3 første film. Om det så var hensigten eller ej vil jeg ikke
gisne om.
Det kan da meget vel være at man beder en om at gøre et arbejde om,
hvis ikke finder det muligt selv at forbedre det. Uanset hvad folk
mener om Lucas, så er han en pettitesse rytter til fingerspidserne og
han har i andre sammenhæng, ladet andre gøre tingene for sig (blandt
andet en nær ven Spielberg).
I øvrigt lå manuskriptet til "Attack Of The Clones" også færdigt, men
blev alligevel rettet til under optagelserne, fordi han fandt ting
ikke passede sammen.
Lige så velkendt er det også at "Phantom Menace" (eller rettere dele
heraf) blev optaget af 3 hold, hvor kun det ene blev til filmen, ene
og alene for at holde idéen "hemmeligt" så længe som muligt. Endnu en
gisning er så om disse optagelser så bliver anvendt delvist i SW III.

Mvh
Klavs.

Fra : Klavs Rommedahl

Dato : 10-06-04 16:01

Fra : Peter B. Juul

Dato : 10-06-04 16:20

klaro@mailcircuit.com (Klavs Rommedahl) writes:

> [...]
> og alene for at holde idéen "hemmeligt" så længe som muligt. Endnu en
> gisning er så om disse optagelser så bliver anvendt delvist i SW III.

.... a.. ha..

Du _ved_ godt, at man faktisk bruger 2nd og af og til 3rd units til at
lave nogle optagelser, som instruktøren og main crew ikke kan nå,
ikke?

De der new zealandske lotrefilm gjorde det en del.

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 10-06-04 22:39

> [...]
> ikke?
>
> De der new zealandske lotrefilm gjorde det en del.

Tidsfristen var vel ogås mere kritisk mht. Peter Jacksopns "lille" project
ikke?

Jeg mener, hvor langt tid er det egenligt ikke lige at GL går rundt og
piller ved de dersens Starwars film? :-|

Mvh. Martin

Fra : Peter B. Juul

Dato : 10-06-04 22:43

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> writes:

> Jeg mener, hvor langt tid er det egenligt ikke lige at GL går rundt og
> piller ved de dersens Starwars film? :-|

Det er sådan set ligemeget. 2nd unit-arbejde er meget almindeligt
alligevel. Også fordi det er billigere at have andenrangs-folk til at
lave nogle baggrundsoptagelser osv.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Det, der gør så megen fantasy-litteratur
The RockBear. ((^)) selvhøjtidelig og dræbende kedelig er,

Fra : Klavs Rommedahl

Dato : 12-06-04 21:39

p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote in message news:<m2wu2fzbhc.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk>...

> [...]
> ikke?
>
> De der new zealandske lotrefilm gjorde det en del.

Jo, men det der gjorde at Lucas fik fordel af denne fremgangsmåde var,
at selve handlingen var så godt som hemmelig og når du så har 3
komplette optagelser, så kan du jo "frit vælge" den du vil bruge. Der
forelå materialer 3 film på da værende tidspunkt, og hvis jeg gætter
rigtigt vil han bruge det i nogle senere klip (eller film).
Det er jo lidt svært at bruge disse klip til noget, hvis de
skuespillere der er med ikke ligner dem i "main crew". Nu ved jeg ikke
hvem han havde på de 2 andre hold men jeg kunne ikke forestille mig at
second unit skulle kunne bestå af folk der ligger langt fra "main
crew" i udseendet.
Mvh
Klavs.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 12-06-04 22:01

> [...]

> forelå materialer 3 film på da værende tidspunkt, og hvis jeg gætter
> rigtigt vil han bruge det i nogle senere klip (eller film).

Den tror jeg simpelthen ikke på.

men det er en god historie, afgjort.

--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,

Fra : Jacob

Dato : 04-06-04 13:35

On Fri, 4 Jun 2004 13:23:24 +0200, Johan wrote:

> PS: Hold da kæft hvor er jeg en nørd.

Det er jeg også blevet kaldt de sidste par dage Det ligner mig ellers
overhovedet ikke, men jeg så jo liiiige Episode II og måtte lige grave lidt
i tingene, og så bliver man kaldt nørd

I øvrigt helt enig med dig.

-Jacob

Fra : Lars

Dato : 05-06-04 06:18

"Johan" <dsl130739@vip.cybercity.SLETTESdk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jedi, og ikke bare kriger, som Obi-Wan siger); hvis alle havde haft samme
> potentiale giver det ingen mening at så uhyre få forstår at bruge det.

Obi-Wan siger da netop til Luke, at hans far var Jedi, da de først mødes.
Han giver ham også farens lyssværd.

Fra : PerX ...

Dato : 09-06-04 03:42

In article <c9pm3f$14eg$1@news.cybercity.dk>, dsl130739
@vip.cybercity.SLETTESdk says...
> [...]
> jedi, og ikke bare kriger, som Obi-Wan siger); hvis alle havde haft samme
> potentiale giver det ingen mening at så uhyre få forstår at bruge det.

Hvorfor giver det mening at han pludslig spørger efter 20 år?

Fra : Johan

Dato : 09-06-04 09:56

"PerX ..." <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> wrote in message
> In article <c9pm3f$14eg$1@news.cybercity.dk>, dsl130739
> @vip.cybercity.SLETTESdk says...
> Når Obi-Wan samme dag, som han
>

> Hvorfor giver det mening at han pludslig spørger efter 20 år?

Ja, det ville selvfølgelig give meget god mening, hvis Luke og Lea var
blevet placeret hos Obi-Wan og Yoda, for at blive optrænet. Men på den anden
side er det jo deres far de ville sætte børnene op mod, og det ville de ikke
gøre uden at lade børnene vide, at det var deres far. Så enten måtte de
fortælle rimelig tidligt, at ham, som de blev trænet til at gå imod, var
deres far, eller også måtte de lade børnene om at tage den første kontakt
til dem... Men det er selvfølgelig rimelig spekulativt.
Havde Obi-Wan ikke fortalt Luke om hans far før efter han var overvundet, så
var Star Wars-historien jo bare endnu en udgave af Ødipus

Mvh Johan

Fra : Peter G

Dato : 04-06-04 13:31

Jacob skrev:

> I Episode IV fort‘ller Obi Wan, Luke om Vader. Om hvordan Obi Wan har
> opl‘rt Vader og at han "dr‘bte Lukes far" osv.. Det er den halve sandhed.
> Tror du seri›st at det er et tilf‘lde?

Det bedste argument imod at Georgieboy oprindeligt ikke havde haft til
hensigt at Vader skulle være Lukes far må til stadighed være det faktum at
Luke render rundt med sit fædrende efternavn.

"Ooh jeg skal gemmes for min grumme far, Vader, nee Skywalker. Hey, de
gemmer mig da bare hos min onkel - som min far Anakin nok ikke kender til
selvom Lars og daddy-o voksede op sammen og Lars aldrig flyttede - og
kalder mig ved mit rigtige, omend latterlige, efternavn som burde være ret
berygtet efter farmands lille stunt med at lege ridder-i-mørk-rustning.
Genialt skjulested. Her vil han aldrig nogensinde komme til at høre om mig.
Jeg er ret godt gemt."

--
Regards, Peter.
Toppost[ers|s] and other annoying elements will be killfiled in silence.

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 04-06-04 13:41

> [...]
> berygtet efter farmands lille stunt med at lege ridder-i-mørk-rustning.
> Genialt skjulested. Her vil han aldrig nogensinde komme til at høre om

Du ved godt at der ikke findes lyde i rummet ikke?

Mvh. Martin

Fra : Peter G

Dato : 04-06-04 13:54

Martin Ohlsson skrev:

> Du ved godt at der ikke findes lyde i rummet ikke?

Prøv du at stå i samme rum med John (fra Åge) og gentag så den bemærkning.

--
Regards, Peter.
Toppost[ers|s] and other annoying elements will be killfiled in silence.
Now playing | Last played:
Velvet Revolver [Contraband] - Fall To Pieces

Fra : Jacob

Dato : 04-06-04 13:58

On Fri, 4 Jun 2004 14:41:20 +0200, Martin Ohlsson wrote:

> Du ved godt at der ikke findes lyde i rummet ikke?

Lol... ja jeg ved heller ikke lige hvem der skulle have opfattet ordet
"Skywalker" dér midt i ørkenen. Der er vel ikke mange andre end Lars'erne.
Hvornår kalder de ham i øvrigt Skywalker?

-Jacob

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 04-06-04 21:01

> Lol... ja jeg ved heller ikke lige hvem der skulle have opfattet ordet
> "Skywalker" dér midt i ørkenen. Der er vel ikke mange andre end Lars'erne.
> Hvornår kalder de ham i øvrigt Skywalker?

Mener det er Luke selv da han på et tidspunkt skal presentere sig for en..
kan ikke huske præcist

Mvh. Martin

Fra : Jacob

Dato : 04-06-04 21:09

On Fri, 4 Jun 2004 22:00:46 +0200, Martin Ohlsson wrote:

> Mener det er Luke selv da han på et tidspunkt skal presentere sig for en..
> kan ikke huske præcist

Så er det jo fint for han ved vel ikke selv han er blevet skjult vel? Jeg
glæder mig til Episode III

-Jacob

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 06-06-04 18:32

<prodox_dk@hotmail.com> wrote:

>Mener det er Luke selv da han på et tidspunkt skal presentere sig for en..
>kan ikke huske præcist
>
>Mvh. Martin

Overfor Leia da han åbner døren til hendes celle ombord på
dødsstjernen ???

Deres første møde i øvrigt

sayonara
Martin Mose Larsen

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 07-06-04 14:42

> Overfor Leia da han åbner døren til hendes celle ombord på
> dødsstjernen ???
>
> Deres første møde i øvrigt

Mente det var allerede på Taooine et sted at Luke ytrer sit efternavn..

Mvh. Martin

Fra : PerX ...

Dato : 09-06-04 02:55

In article <78qacdflir5h$.1gm0cstihgeu7$.dlg@40tude.net>,
omo@adslhome.dk says...

> Lol... ja jeg ved heller ikke lige hvem der skulle have opfattet ordet
> "Skywalker" dér midt i ørkenen. Der er vel ikke mange andre end Lars'erne.

Hver weekend tager han med Biggs ind til Toshi station og forsøger at
score sild "Hejsa søde, mit navn er Skywalker - Luke Skywalker. Vil du
se min landspeeder?"

Fra : Jacob

Dato : 04-06-04 13:57

On 4 Jun 2004 12:31:20 GMT, Peter G wrote:

> Det bedste argument imod at Georgieboy oprindeligt ikke havde haft til
> hensigt at Vader skulle være Lukes far må til stadighed være det faktum at
> Luke render rundt med sit fædrende efternavn.

At dømme på nedenstående, betyder den sætning vist det modsatte af det du
egentligt mener

> [...]
> Genialt skjulested. Her vil han aldrig nogensinde komme til at høre om mig.

Ja Owen er "onkel" til Luke fordi Owen (søn af Gliegg) er stedbror til
Anakin fordi Shmi blev gift med Clieeg (Nu bliver det pænt nørdet af høre
på).

Hvor har du fra at Anakin er vokset op sammen med Owen? Anakin blev reddet
af Qui Gon og Obi Wan og derefter blev Smhi solgt til Clieeg. Og ja, Anakin
besøger da Cliegg kort, men hvad skulle senere få ham til at tro at han har
fået en søn (og en datter) som bor dér?

-Jacob

Fra : Peter G

Dato : 04-06-04 16:31

Jacob skrev:

> At dømme på nedenstående, betyder den sætning vist det modsatte af det
> du egentligt mener

Jeps. Det var ikke meningen.

> [...]
> høre på).
>
> Hvor har du fra at Anakin er vokset op sammen med Owen?

1) Det er år siden jeg så Episode II, så tillad lidt kunstnerisk frihed,
ikke.

2) Har du måske set "The Lucas Ranch Cut" efter det originale manus? Nej?
Ok, så STFU.

3) Jeg huskede måske forkert.

> [...]
> Og ja, Anakin besøger da Cliegg kort, men hvad skulle senere få ham
> til at tro at han har fået en søn (og en datter) som bor dér?

En generel antagelse om at hvis du vil gemme et barn fra dets fader
(selvom faderen ikke kender til det), gemmer du det ikke hos en famile
fra faderens hjemstavn og heller ikke med faderens efternavn. Hvis det
er gjort med overlæg må Obi-Wan have haft en akut hjerneblødning da han
overdrog Luke til familien Owberbøv.

_Jeg_ (I Obi-Wans sko) ville aldrig nogensinde have løbet risikoen for at
Vader ikke blev nostalgisk/paranoid og lige ville holde øje med de
mennesker, der måtte kende til hans fortid/barndom. Jeg ville regne med
at han havde et par ekstra spioner på Tatooine. Bare for en sikkerheds
skyld.

Desuden må Luke have handlet inde i byen (Mos Eisley?) fra tid til anden.
Sandsynligheden for at hans navn dukkede op i en database i et bordel
eller to er ikke ubetydelig. Og med de seksuelle præferencer han har (lun
på narkoafhængig søster), ville der nok ikke gå længe før Vader ville få
nys om den "perverse Skywalker fra Tatooine".

Lad os køre videre. Hvorfor bosætter Obi sig tæt ved møgungen? Hvad er
pointen? Han besøger ham aldrig og der er intet der giver indtryk af at
han skal skoles til at være Jedi før nogle stormtroopere ligesom, du ved,
decimerer Lukes adoptivforældre.

--
Regards, Peter.
Toppost[ers|s] and other annoying elements will be killfiled in silence.
Now playing | Last played:
Audrey Hepburn - Moon River

Fra : Jacob

Dato : 04-06-04 18:00

On 4 Jun 2004 15:31:19 GMT, Peter G wrote:

> [...]
> pointen? Han besøger ham aldrig og der er intet der giver indtryk af at
> han skal skoles til at være Jedi før nogle stormtroopere ligesom, du ved,

Hvis jeg var bange for Lukes fremtid og havde placeret ham dér for at han
ikke skulle blive fristet af noget og ikke blive opdaget, ville jeg sørge
være der just in case. Jeg ville nok have det godt med at holde lidt øje
med drengen. Alt dette kommer nok i Episode III.

-Jacob

Fra : Peter G

Dato : 04-06-04 21:08

Jacob skrev:

> [...]
> jeg sørge være der just in case. Jeg ville nok have det godt med at
> holde lidt øje med drengen. Alt dette kommer nok i Episode III.

Jeg kan stadigvæk ikke få det til at hænge sammen med at slægtskabet skulle
have været en oprindelig ide. Desværre kan vi nok tærske langhalm på dette
fra nu og til det døde hav fryser over, så jeg tror jeg stopper her.

--
Regards, Peter.
Toppost[ers|s] and other annoying elements will be killfiled in silence.
Now playing | Last played:
Morcheeba [Big Calm] - Over And Over

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 05-06-04 07:58

Peter G's utterance expressed in

> [...]
> mennesker, der måtte kende til hans fortid/barndom. Jeg ville regne
> med at han havde et par ekstra spioner på Tatooine. Bare for en

Hmm han (Anakin) siger at han vil være den første til at besøge
alle planeter der findes - han har på Luke's tidspunkt sikkert
(bl.a. som jedi) været på et utal af opgaver på et væld af planeter.
Det ville vist være et enormt arbejde at holde øje med den alle
for at finde eventuelle børn (som han ikke ved han har).

> [...]
> han har (lun på narkoafhængig søster), ville der nok ikke gå længe før
> Vader ville få nys om den "perverse Skywalker fra Tatooine".

Okay - måske er det min viden om Carrie Fisher der er for begrænset.
Men narkoafhængig?? Og det er da ikke en underlig seksuel præference
når han ikke ved det er hans søster... (og btw - hun er sq da dejlig!)

> [...]
> at han skal skoles til at være Jedi før nogle stormtroopere ligesom,
> du ved, decimerer Lukes adoptivforældre.

Nej han besøger ham selvf. ikke for han vil ikke have at Luke kender
til fortiden. Men som i alle andre film kan en Jedi "mærke" når andre
med "kraften" er i nærheden. På den måde ville han nok være klar over
om der er noget på færde. Faktisk kan de (som Anakin og Obi i AotC)
også mærke det at der er fare på færde et sted, blot de koncentrerer
sig om det (Amidalas soveværelse). I øvrigt er det da meget muligt at
Obi og Owen taler sammen af og til - Owen kan jo godt spille lidt dum
for Luke.

Men ... det er jo bare historier - nyd dem nu - eller lad være :P

hilsner!

(fra endnu en af dem som elsker IV, V & VI _OG_ I & II!!)

--
| lars gjerløw jørgensen | lgj[at]jyde[dot]dk |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-06-04 08:08

"Lars Gjerløw Jørgensen" <lgjPURGE@jyde.dk> writes:

> Men ... det er jo bare historier - nyd dem nu - eller lad være :P
>
> (fra endnu en af dem som elsker IV, V & VI _OG_ I & II!!)

Umm.. Hvorfor skal det altid være sort eller hvidt? Jeg elsker Star
Wars-filmene, men jeg render bare ikke rundt og bilder mig ind, at
Lucas er en fantastisk instruktør eller at han virkelig vidste hvad
han lavede lige fra start.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Får kan ikke lide at blive slået med en pind."
The RockBear. ((^)) -Marianne Juul, 2003

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 05-06-04 13:44

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> skrev i en
meddelelse news:m2n03iv5xd.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> [...]
> Wars-filmene, men jeg render bare ikke rundt og bilder mig ind, at
> Lucas er en fantastisk instruktør eller at han virkelig vidste hvad

Bare fordi en vippe rører jorden i den ene ende, betyder det jo ikke
at der ikke sidder nogen i den anden ende. Der er bare overvægt i dén
ende der rører jorden, og sådan er det jo med vipper. De rører altid
jorden i den ene ende, eller den anden ende. Også selvom der ikke er
stor forskel på vægtfordelingen i enderne.

Jeg har da indvendinger for både IV, V, VI, I og II, men jeg elsker
dem alligevel, for de er sgu nogle herlige film når jeg ser på dem
og vægter det fede overfor det ufede.

Jeg ved ikke om man kan lave en væske der enten er sort eller hvid,
men man kan i hvert fald lave en der enten er klar eller rødlig, og
aldrig rigtigt noget i midten. (Ja undskyld, men jeg skal både være
censor og eksaminator i fysik/kemi i den kommende uge...

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 07-06-04 16:02

Thomas Hejl Pilgaard's utterance expressed in

> [...]
>
> Jeg har da indvendinger for både IV, V, VI, I og II, men jeg elsker
> dem alligevel, for de er sgu nogle herlige film når jeg ser på dem

Hehe så gider jeg ikke selv prøve at skrive det bedre :)

Nej - jeg synes heller ikke at Lucas er en god instruktør -
men historierne er gode (IMHO) og jeg er vild med det univers
der er bygget op (og også Expanded Universe). Lige meget
hvordan det er bygget op - om han vidste det fra starten eller
ej - synes jeg det er fedt :P

hilsner

Fra : Peter G

Dato : 05-06-04 13:38

Lars Gjerløw Jørgensen skrev:

> [...]
> Det ville vist være et enormt arbejde at holde øje med den alle
> for at finde eventuelle børn (som han ikke ved han har).

Især hvis han har en pige i hvert starport som en ordentlig deepspace
sømand jo har. :D

> Okay - måske er det min viden om Carrie Fisher der er for begrænset.
> Men narkoafhængig?? Og det er da ikke en underlig seksuel præference
> når han ikke ved det er hans søster... (og btw - hun er sq da dejlig!)

1) Den bunbun frisure vælger man kun at have i en seriøs stofrus.

2) Nej, det er en obskur reference til et (morsomt) musiknummer jeg
engang havde liggende, hvor en fortællerstemme over en lydcollage
fortæller om eventyret i Bespin og hvor han konsekvent hentyder til
Carrie Fischer (fremfor Leia) og hende "coke-binge" som en integral del
af historien.

> [...]
> sig om det (Amidalas soveværelse). I øvrigt er det da meget muligt at
> Obi og Owen taler sammen af og til - Owen kan jo godt spille lidt dum

Jeg køber den ikke.
Med samme argumentation kan jeg sige at Vader med lyssværd og lygte leder
efter de resterende Jedi hvilket øger Lukes chance for at blive opdaget
eftersom han bor lige i nærheden. Hvilket selvfølgelig også sker da
Carrie Fisher sender et par droider afsted.
Plus, Vader er i tæt kontakt med Leia indtil flere gange. Hvis hun er
hans datter må hun vel også have et usædvanligt antal mitroracerbiler i
blodet, hvilket han burde have bemærket i IV'eren.

> Men ... det er jo bare historier - nyd dem nu - eller lad være :P

Jeg nyder skam både dem og visse af spillene.
Men jeg forventer ikke de store konsistente filmiske mesterværker sat i
et sammenhængende univeres.
Jeg betragter dem blot som nogle flotte og underholdende film, primært
rettet mod børn og unge, hvilket gør at jeg både accepterer og nyder
Ewoks og Jar-Jar.

> (fra endnu en af dem som elsker IV, V & VI _OG_ I & II!!)

Ja, det kan ses på de multiple udråbstegn ;P

--
Regards, Peter.
Toppost[ers|s] and other annoying elements will be killfiled in silence.
Now playing | Last played:
Moore, Gene [Carnival Of Souls (OST)] - Profane - Sacrilege

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 07-06-04 16:10

> Især hvis han har en pige i hvert starport som en ordentlig deepspace
> sømand jo har. :D

LOL Hayden....? naaahhh

> 1) Den bunbun frisure vælger man kun at have i en seriøs stofrus.

OK.. der fik du mig :)

> [...]
> fortæller om eventyret i Bespin og hvor han konsekvent hentyder til
> Carrie Fischer (fremfor Leia) og hende "coke-binge" som en integral

kender det ikke - men forstår så referencen...

> [...]
> hans datter må hun vel også have et usædvanligt antal mitroracerbiler
> i blodet, hvilket han burde have bemærket i IV'eren.

øøh ja? Vader er klar over at Luke findes - han kan mærke om noget
sker et sted men kraften er ikke GPS :) Han kan ikke bare pinpointe
på et stjernekort og sige: "der er han!"

> Ja, det kan ses på de multiple udråbstegn ;P

hmm der kom et for meget med, men så er det sidste der
fordi Amidalas t-shirt på mystisk vis blev revet lidt
mere i stykker end den egentlig var :D

hilsner

Fra : Peter G

Dato : 08-06-04 13:44

> OK.. der fik du mig :)

> kender det ikke - men forstår så referencen...

Hvis jeg nogensinde finder det igen, skal du nok få mulighed for at høre
det. Det er ret underholdende når man kan sin Stalle-wasse.

> øøh ja? Vader er klar over at Luke findes - han kan mærke om noget
> sker et sted men kraften er ikke GPS :) Han kan ikke bare pinpointe
> på et stjernekort og sige: "der er han!"

Det var heller ikke min pointe.

1) Obi bringer Luke i fare ved at være eftersøgt af Vader ("Min elev er
godt i gang med at udrydde Jedi-ordenen. Jeg tror nu ikke han gider lede
efter mig - Obi, hans læremester - næh nej.") og samtidig bo i nærheden
af Luke.

2) Min pointe med Leia er, at dersom Lucas OPRINDELIGT havde planlagt
slægtsskabet mellem Vader, Luke og Leia undrer det mig meget at Vader i
IV'eren ikke bemærker Leias "genetiske tilknytning" til Kraften, hvor han
holder hende fange på dødsstjernen. Kvinden er jo datter af en af de mest
mitroracerbil-infesterede Jedi og har vel derudover arvet et par særlige
træk (bl.a. evnen til at sætte dårlige frisurer) fra sin mor. Det må han
da have bemærket.

> hmm der kom et for meget med, men så er det sidste der
> fordi Amidalas t-shirt på mystisk vis blev revet lidt
> mere i stykker end den egentlig var :D

Jeps, det kropsnære outfit i II'eren var et smart træk af Lucas.

--
Regards, Peter.
Toppost[ers|s] and other annoying elements will be killfiled in silence.
Now playing | Last played:
Matthew Good Band [The Audio Of Being] - Anti-Pop

Fra : Jim Andersen

Dato : 08-06-04 14:42

Peter G wrote:
> [...]
> er godt i gang med at udrydde Jedi-ordenen. Jeg tror nu ikke han
> gider lede efter mig - Obi, hans læremester - næh nej.") og samtidig

Han er der for at passe på knægten ? Hvis daddy dukker op vil han stille sig
i vejen ? Og se efter om han begynder at trække benene af fluerne henne i
børnehaven ?

/jim

Fra : Johan

Dato : 08-06-04 16:09

"Jim Andersen" <jimVÆÆK@officeconsult.dk> wrote in message
Og se efter om han begynder at trække benene af fluerne henne i
> børnehaven ?

ROTFL

Fra : Peter G

Dato : 08-06-04 18:00

Jim Andersen skrev:

> Han er der for at passe p† kn‘gten ? Hvis daddy dukker op vil han
> stille sig i vejen ? Og se efter om han begynder at tr‘kke benene af
> fluerne henne i b›rnehaven ?

Måske, måske, måske. Hvilken jedi holder så øje med den betydeligt mere
eksponerede Leia, der som prominent politisk person har større chance for
at blive "opdaget" af Vader?

Det hænger ikke rigtigt sammen. Lucas efterrationaliserede simpelthen
slægtsskabet fordi det gjorde sig godt i Episode V.

Det har været sjovt, men jeg tror jeg vil stoppe her.

--
Regards, Peter.
Toppost[ers|s] and other annoying elements will be killfiled in silence.
Now playing | Last played:
Matthew Good Band [The Audio Of Being] - The Fall Of Man

Fra : PerX ...

Dato : 09-06-04 03:24

In article <ca510v.8mk.1@PetersmaerkeligeFQDN.invalid>,
PeterG@despammed.com says...
> Det har været sjovt, men jeg tror jeg vil stoppe her.

Nej hold nu op - blev ved :)

Fra : PerX ...

Dato : 09-06-04 03:23

In article <ca4jbv.5lk.1@PetersmaerkeligeFQDN.invalid>,
PeterG@despammed.com says...
> [...]
> mitroracerbil-infesterede Jedi og har vel derudover arvet et par særlige
> træk (bl.a. evnen til at sætte dårlige frisurer) fra sin mor. Det må han

Ok, modretcon: (Havde hun i det hele taget nogle specielle evner?) Hun
er ikke trænet, hun er et stykke metal inden det er blevet magnetiseret.
Vader kunne ikke føle noget fordi hun ikke var trænet (som med ObiWan)
hun var bare "static" i hans øresnegl. (og Skulle KvajGone ikke bruge
en maskine for at teste Anakin? :)

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 09-06-04 15:40

> Hvis jeg nogensinde finder det igen, skal du nok få mulighed for at
> høre det. Det er ret underholdende når man kan sin Stalle-wasse.

Vil jeg gerne :)

> en af de mest mitroracerbil-infesterede Jedi og har vel derudover

- mener du Midichlorians ("de små organismer som bor inde
i alle levende celler og som gør os i stand til at
udnytte kraften") eller mitochondrier - cellernes små
"kraftværker" ( der hvor den oxidative fosforylering som
bekendt foregår).. jaja jeg ved godt at Lucas sikkert har
nappet navnet herfra! Det ligner jo næsten for meget :P

hilsner

Fra : Peter G

Dato : 09-06-04 17:37

Lars Gjerløw Jørgensen skrev:

> - mener du Midichlorians ("de sm† organismer som bor inde
> i alle levende celler og som g›r os i stand til at
> udnytte kraften") eller mitochondrier - cellernes sm†
> "kraftv‘rker" ( der hvor den oxidative fosforylering som
> bekendt foreg†r).. jaja jeg ved godt at Lucas sikkert har
> nappet navnet herfra! Det ligner jo n‘sten for meget :P

Midichlorians? Mitochondrier?
[..]
[..]
<Denis Leary>
WWW.WHATTHEFUCK.COM?
Who gives a shit?
</Denis Leary>
[..]
[..]

Sheesh. Hvad bliver det næste? En diskussion om hvilken sociopsykologisk
betydning det har for Mace Windu at farven på hans lyssværd (teknisk
korrekt, klingen) er violet? Eller om den i virkeligheden er blød lyserød-
lavender, lavender, magenta, mørk orkide eller blommefarvet?

[Ja, jeg mente de klorinerede svømmehalsforbindelser som Lucas bruger som
pseudoforklaring på kraftens styrke i væsener i Stallewasse-universet]

--
Regards, Peter.
Toppost[ers|s] and other annoying elements will be killfiled in silence.
Now playing | Last played:
Madrugada [Grit] - Come Back Billy Pilgrim

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 10-06-04 14:06

> [...]
> lyssværd (teknisk korrekt, klingen) er violet? Eller om den i
> virkeligheden er blød lyserød- lavender, lavender, magenta, mørk

que?? jeg synes faktisk det er meget sjovt at spekulere
på hvad der ligger til grund for instruktør, manuskript-
forfattere, etc.'s valg i en film - fx at de onde har røde
lyssværd ja - eller at han (GL) nok kunne huske et-eller-
andet fra biologitimen om noget der giver energi inde i
cellerne - er du ligeglad - så ignorer dog mit post. Jeg
skrev det blot for at blære mig med at jeg godt kunne huske
et langt ord - selv efter en lang arbejdsdag :P

Du (PG) lyder som en der ved en del om sdarwarse og derfor
undrede det mig at du ikke skrev det rigtige ord - det var
såmænd det hele. EOD

Hilsner - and may the Schwarz be with you!

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 10-06-04 22:36

> Hilsner - and may the Schwarz be with you!

Citat: Yugourt

*fniz*

Fra : Peter G

Dato : 11-06-04 15:52

Lars Gjerløw Jørgensen skrev:

> que??

Sådan havde jeg det også.
Lad mig prøve en analogi. Vi står på en vej og snakker sammen om løst og
fast. Jeg kigger kort op på himlen og bemærker at "det vist ser ud til
regn", hvortil du svarer "Her? Eller i Spanien?".
Sådant giver mig kortvarige logiske kortslutninger i bedste Leary stil.

jeg synes faktisk det er meget sjovt at spekulere
> p† hvad der ligger til grund for instrukt›r, manuskript-
> forfattere, etc.'s valg i en film - fx at de onde har r›de
> lyssv‘rd ja

Et gæt herfra. Lukes pastelblå/grøn opfattes som beroligende og
tillidsvækkende farver, mens Vaders ildrøde er en dramatisk farve med
masser af temperament og stærke følelser.
Dog undrer jeg mig lidt over de gule lysværd.

Spørg mig ikke hvorfor Alliancens skibe har røde lasere, hvorimod
Imperiets skibe bruger grønne laserstråler. Måske for at illustrere
Alliancens desperate sag, i modsætning til Imperiets kyniske magt.

Og måske er det bare et tilfælde. Nu og da er en pibe bare en pibe.

> - eller at han (GL) nok kunne huske et-eller-
> andet fra biologitimen om noget der giver energi

Lyder meget plausibelt.

> - er du ligeglad - s† ignorer dog mit post.

Jeg var/er ikke ligeglad, men den måde jeg tolkede dit spørgsmål på
forvirrede mig, fordi jeg mente det var indlysende jeg hentydede til "de
der sporstoffer fra I'eren som jeg ikke kunne huske det korrekte navn på.
Så jeg kalder dem bare mitroracebiler. Jeg har nemlig (også) læst om
noget der vistnok hed mitro/mitokondrier i min barndom. Og hvem husker
ikke de der mikroracerbiler man kunne trække op ved at trække dem bagud?
Det var tider og du skulle have set min samling af dem samt den bane jeg
havde. Der var tre loops, et af dem et trippelt-loop. Samtidig kunne man
jo selv male dem og og og[..]"

At du så måske spurgte fordi du undrede dig over Lucas' grund til at
kalde dem midiclorians, fattede jeg bare ikke.

> Du (PG) lyder som en der ved en del om sdarwarse og derfor
> undrede det mig at du ikke skrev det rigtige ord - det var
> s†m‘nd det hele. EOD

Jeg har nogen unyttig paratviden om StarWars som jeg hellere ville bytte
for en nyttig viden om mere brugbare ting. Eller i det mindste evnen til
at kunne sige som en TIE-fighter.

--
Regards, Peter.
Toppost[ers|s] and other annoying elements will be killfiled in silence.
Now playing | Last played:
Matthew Good Band [The Audio Of Being] - Under The Influence

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 12-06-04 10:17

> [...]
> dem samt den bane jeg havde. Der var tre loops, et af dem et
> trippelt-loop. Samtidig kunne man jo selv male dem og og og[..]"

Hehe - havde jeg også - især var der nogen der var metallic-røde,
lilla, grønne og blå som kørte rigtig hurtigt - se det var sq
noget andet end pokemon :D

> Jeg har nogen unyttig paratviden om StarWars som jeg hellere ville
> bytte for en nyttig viden om mere brugbare ting. Eller i det mindste
> evnen til at kunne sige som en TIE-fighter.

hmm jeg ville måske heller bare kunne tale spansk eller russisk
eller sådan noget. Hvis den tid jeg efterhånden har brugt på at
læse om Star Wars og se filmene blev brugt på at lære noget andet,
havde jeg sq efterhånden været ret skrap til det :( Men på den
anden side - jeg bruger stadig meget tid på film - og nydet det :)

hilsner

Fra : PerX ...

Dato : 09-06-04 02:57

In article <c9qbm1.4lc.1@PetersmaerkeligeFQDN.invalid>,
PeterG@despammed.com says...
> Og med de seksuelle præferencer han har (lun
> på narkoafhængig søster), ville der nok ikke gå længe før Vader ville få
> nys om den "perverse Skywalker fra Tatooine".

På den anden side ved vi jo ikke om navnet "Skywalker" er lige så
ordinært som Jensen er her *g*

Fra : David T. Metz

Dato : 10-06-04 20:31

PerX ... wrote:

> På den anden side ved vi jo ikke om navnet "Skywalker" er lige så
> ordinært som Jensen er her *g*

Det er i hvert fald ikke særligt opfindsomt.

David

Fra : Klavs Rommedahl

Dato : 07-06-04 11:51

"Taba" <no@hotmail.com> wrote in message news:<2i9hviFkck75U1@uni-berlin.de>...

> [...]
> var alvet som en "selvstændig" film, for dernæst at ep. V og ep. VI blev

To mennesker kan sagtens være søskende uden at vide det. Der findes
mange tvunge bortadopteringer (brugt meget i gamle dage i forbindelse
med "uægte børn") i det virkelige liv, hvor børnene ikke kender deres
søskende. At man er tiltrukket kan skyldes nogle ukendte bånd trækker
i folk og de er ikke nødvendigvis bygget på "seksuel" tiltrækning, men
mere en følelses mæssig binding. Så den del er meget mere reaslistisk
end mange tror og ved. Det er ikke Luke der kender sin far og Anakin
der bliver overrasket, men omvendt. Hvis man bliver trukket væk fra
mor og far som lille spæd og aldrig bliver gjort bekendt med hvem "man
er", så har man ingen forventninger til forældrerne. Og da alle
omkring Anakin bliver holdt hemmeligt overfor Luke. Så har han ingen
jordisk chance for at kende disse mennesker og ej heller sin far og
mor.
Historierne er lavet som 3 trilogier, så 4, 5 og 6'eren er ikke lavet
så seperart som det synes.
Mvh
Klavs.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-06-04 00:07

> [...]

> at Vader er Lukes far i Episode I? Anakin er en lille dreng og der er langt

Jojo, hvis det endelig skal vanskeliggøres. Det var da ellers ikke så
svært. Jeg talte tydeligvis om den oprindelige trilogi, så "toeren"
var naturligvis The Empire Strikes Back.

> Luke og Leia ved jo ikke de er søskende før i Episode VI

Who gives a flying bat? Lucas er alt, alt for traditionel til at han
bevidst ville antyde kimen til noget, der kunne blive til et
incestuøst forhold.

Lucas vidste _intet_ om disse familieforhold, før han gik i gang med
2'eren. Søskende-tingen måske endda først i 3'eren (hhv. ep5 og ep6).

Faktisk giver jeg ikke ret meget for påstanden om, at han havde tænkt
længere end en enkelt film på det tidspunkt. Det er et _meget_ udbredt
rygte, at "Episode IV"-teksten først sukkede op ved filmens
repremiere.

Fra : Martin Schou

Dato : 04-06-04 21:21

Ved de det der ?

> [...]
>
> Lucas vidste _intet_ om disse familieforhold, før han gik i gang med
> 2'eren. Søskende-tingen måske endda først i 3'eren (hhv. ep5 og ep6).

Hvordan vil du så forklare at Yoda siger "there is another" ? Det er måske
tilfældigt at Leia skulle have Jedi evner ?
Luke kontaker Leia med tankens kraft. Kan simpelthen ikke tro at Lucas ikke
vidste at de var søskende i The Impire Strikes Back.
(I ANH jo der var han nok ikke klar over det.)
Og det kys er da heller ikke andet end en provokation mod Han Solo.

Bare min mening.

Fra : David T. Metz

Dato : 05-06-04 16:39

Peter B. Juul wrote:

> Who gives a flying bat? Lucas er alt, alt for traditionel til at han
> bevidst ville antyde kimen til noget, der kunne blive til et
> incestuøst forhold.

Det gør han da heller ikke? De er jo aldrig i nærheden af at "fuldbyrde"
deres kærlighed. Jeg synes - filmenes mange øvrige fortællemæssige huller
ufortalt - slet ikke de halter på hverken pointen med hvem der er far til
hvem eller hvem der er søskende. Det er jeg helt overbevist er en af de få
ting i grundstrukturen der har ligget fast fra starten. Det er jo en helt
arketypisk fortælling.

I øvrigt er det da netop helt traditionelt - i family-values-betydningen -
at en bror og søster der aldrig har mødt hinanden kan føle kærlighed til
hinanden med det samme de mødes.

David

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 03-06-04 21:59

> [...]
> fra starten af projektet tilbage i 70'erne havde SW 1-3's historie med i
> mytologien, inkl. en trilogi til bagefter SW 6. Altså han havde nok

Ikke helt, hans første udkast til manuskript var sådan cirka SW 4-6, men det
var for meget til en film, så derfor cutter han historien og går direkte til
den store finale med Dødstjernen - som han så gentager i 6'eren, selvom den
allerede er brugt i 4'eren. Yoda blev opfundet fordi han kom til at slå
Obi-Wan ihjel i 4'eren, fordi han ikke skulle bruges mere i den film. Så
måtte de jo opfinde en ny, og endnu større mester. Hele idéen med en
forhistorie tror jeg kommer under udviklingen af 5'eren - meget logisk
egentlig: Vi har lavet en film, det var en succes, nu laver vi en
efterfølger, og for at lave den, må vi tænke lidt over hvad der egentlig er
sket før den første vi lavede.

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 04-06-04 01:50

"Jørgen Flainard" <smallerb@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> egentlig: Vi har lavet en film, det var en succes, nu laver vi en
> efterfølger, og for at lave den, må vi tænke lidt over hvad der egentlig

En lidt bedre forklaring. Har jeg i øvrigt misforstået det med at Lucas har
tænkt så langt frem som til 9 film? Kan ikke huske hvor jeg har det fra.

Fra : Jacob

Dato : 04-06-04 07:40

On Fri, 4 Jun 2004 02:50:20 +0200, C. H. Engelbrecht wrote:

> En lidt bedre forklaring. Har jeg i øvrigt misforstået det med at Lucas har
> tænkt så langt frem som til 9 film? Kan ikke huske hvor jeg har det fra.

Jeg ved ikke om han havde tænkt til 9 fulde film, men jeg er overbevist om
at det store plot har været der hele tiden.

-Jacob

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 04-06-04 14:19

> Jeg ved ikke om han havde tænkt til 9 fulde film, men jeg er overbevist om
> at det store plot har været der hele tiden.

Njaa - de allerførste udkast til historien minder faktisk ret meget om det
der mange år senere er blevet til 1'eren. Den historie blev så udviklet til
hvad der blev til 4'eren. Senere kom så 5'eren og 6'eren og samtidig
begyndte han at gå tilbage - i grove træk.

Og jo så havde han også planer om 3 film der skulle foregå i den nye
republiks tidlige år. Og et eller andet sted kunne det da være hyggeligt at
se Harrison Ford og Mark Hamill som senatorer

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 05-06-04 11:21

> [...]
at
> se Harrison Ford og Mark Hamill som senatorer

Så skulle du tage at spille Jedi Knight spillene

I Jedi Knight 2 - Outcast ser vi Luke som øverstemand på Jedi Academiet han
har startet, og her oplæres Jedi'er i massevis til at bekæmpe de sidste Dark
Jedi's

Mvh. Martin

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-06-04 10:29

"C. H. Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> writes:

> En lidt bedre forklaring. Har jeg i øvrigt misforstået det med at Lucas har
> tænkt så langt frem som til 9 film? Kan ikke huske hvor jeg har det fra.

Nej, de tre trilogier er ægte nok. Det var hans "masterplan", dengang
han troede, at sagaen handlede om C-3PO og R2-D2. Nu hvor den
pludselig handler om Anakin/Vader er sagen naturligvis anderledes.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Man skal ikke dø en lineær død."
The RockBear. ((^))          - Birksted

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 04-06-04 17:42

"C. H. Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en kun lille del af alt dette, ergo handlingen i SW 4. Som så blev til SW
> 5-6, og nu 20 år senere til SW 1-3. (SW 7-9 gider han vist ikke.)

Fat saks og limstift, smid disse tre linier ind i din browsers adresse-felt,
og du vil kunne læse lidt om Lucas' inkonsistente mål for historien.

http://216.239.59.104/search?q=cache:1rw4vGXYU5cJ:
pub36.bravenet.com/forum/3019134454/fetch/249216/
+star+wars+12+9+trilogy+episodes&hl=da

Sakset derfra:

1978: 12 film om Luke Skywalker. ANH = Episode I (ingen prequels)
1980: 9 film. ANH = Episode IV (trilogien af trilogier opstår hér)
1983: Den tredie trilogi vil omhandle etik og moral. Luke i 60'erne.

Jeg ved IKKE om webstedet har kilderne i orden, men de refererer til
Time Magazine...

Jeg ved dog at Lucas HAR udtalt at han på intet tidspunkt har haft
hele historien fastlagt på forhånd, men har set tågede detaljer.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-06-04 20:38

"Thomas Hejl Pilgaard" <lazyjones@tdcspace.dk.dk> writes:

> [...]
>
> Jeg ved dog at Lucas HAR udtalt at han på intet tidspunkt har haft
> hele historien fastlagt på forhånd, men har set tågede detaljer.

At der har været en masse rod omkring det - også i pressen - kan man
fornemme i en gammel MAD Magazine-sag, hvor der tales om tre trilogier
af trilogier, hvor Chewie er Vaders mor. Eller noget.

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 05-06-04 11:24

> hvor der tales om tre trilogier
> af trilogier, hvor Chewie er Vaders mor. Eller noget.

ROFL! /me falder ned af stolen af grin...

Mvh. Martin

Fra : Morbid Angel

Dato : 05-06-04 19:04

On Thu, 3 Jun 2004 21:41:39 +0200, "C. H. Engelbrecht"
<chrisengeldk@dkik.dk> wrote:

> [...]
>
>Så at der oprindeligt ikke var tænkt på en historie til SW 1-3 kan han
>desværre ikke bruge som undskyldning for det makværk han har lavet med

Jeg troede at Lucas bare så Kurosawas "Hidden Fortress" også lavede
han bare lidt hist og pist med manuskriptet og flyttede historien til
et science fiction miljø :)

Mvh

MA

///
My Dvd collection http://www.dvdprofiler.com/mc.asp?alias=MorbidAngel

Fra : David Rasmussen

Dato : 05-06-04 20:15

Morbid Angel wrote:

> Jeg troede at Lucas bare så Kurosawas "Hidden Fortress" også lavede
> han bare lidt hist og pist med manuskriptet og flyttede historien til
> et science fiction miljø :)

Ja, det er en sejlivet myte. Men SW har jo stort set intet tilfælles Med
Hidden Fortress.

/David

Fra : Erik

Dato : 05-06-04 21:33

David Rasmussen wrote:

> Ja, det er en sejlivet myte. Men SW har jo stort set intet tilfælles
> Med Hidden Fortress.

Star Wars startede sådan set som en historie om en general, der skulle
smugle en prinsesse igennem fjendeland. Lucas forsøgte jo sågar at caste
Toshiro Mifune i rollen som Obi-Wan.

Det er rigtigt, at Lucas idag kun anerkender at have "lånt" devicet med at
fortælle historien gennem de to laveste personers øjne fra Kurosawa, nemlig
gennem robotterne. Men der er stadigvæk spor tilbage, hvis man holder det
endegyldige resultat op mod de tidlige drafts (tomboy prinsessen for
eksempel).

/E

Fra : Peter Lind

Dato : 06-06-04 16:21

"Erik" <xxx@xxx.dk> wrote in message news:2ieosuFllnetU1@uni-berlin.de...

> Star Wars startede sådan set som en historie om en general, der skulle
> smugle en prinsesse igennem fjendeland. Lucas forsøgte jo sågar at caste
> Toshiro Mifune i rollen som Obi-Wan.

Man kan vel næppe klandre en film for de ideer instruktøren har haft under
præproduktionen. For så er der nok utrolig mange film der kan beskyldes for
at være noget andet end det de er.

> Det er rigtigt, at Lucas idag kun anerkender at have "lånt" devicet med at
> fortælle historien gennem de to laveste personers øjne fra Kurosawa,
nemlig
> gennem robotterne.

Er det egentlig ikke en ting som Kurosawa har taget fra Shakespeare? Jeg
tænker på Rosencrantz og Guildenstern, som i Hamlet måske ikke spiller en
voldsom rolle, men da vist nok alligevel følger publikum en del rundt. (jeg
har hverken læst eller set Hamlet, så jeg ved for lidt til egentlig at
udtale mig).
Det er iøvrigt et meget udbredt trick at have nogle laverestående personer
som publikum kan identificere sig med, til at 'opleve' historien, så
publikum ikke føler at de ser på en forestilling, men er med i historien.
Det ses meget typisk i 'fish out of water' historier, hvor vi som regel
følger den lidt dumme, lidt naive, men godhjertede helt, i et miljø som han
prøver at forstå, samtidig med at vi skal forstå verdenen.
Det er næppe heller et tilfælde at Thomas Andersson i The Matrix ikke er
verdens kvikkeste.

Jeg synes der er spor efter en lang række film i Star Wars (A New Hope) og
at påstå at den er en kopi af en enkelt af dem, vil være som at beskylde
Kill Bill for at være en kopi af en tilfældigt udvalgt film.

Mvh
Peter Lind

Fra : Erik

Dato : 06-06-04 18:54

Peter Lind wrote:

> Man kan vel næppe klandre en film for de ideer instruktøren har haft
> under præproduktionen. For så er der nok utrolig mange film der kan
> beskyldes for at være noget andet end det de er.

Hvem klandrer nogen for noget? Hvis man vil diskutere inspirationskilder, så
er det vel i høj grad relevant at tage skabelsesprocessen med i betragtning?
I dette tilfælde er det originale treatment nærmest en afskrivning af The
Hidden Fortress, og det er bemærkelsesværdigt, at væsentlige elementer
stadigvæk kan spores i den færdige film.

> [...]
> spiller en voldsom rolle, men da vist nok alligevel følger publikum
> en del rundt. (jeg har hverken læst eller set Hamlet, så jeg ved for

Nej. Rosencrantz og Guildenstern har en helt anden funktion, bl.a. som
modspillere til Hamlet.

> [...]
> Hope) og at påstå at den er en kopi af en enkelt af dem, vil være som
> at beskylde Kill Bill for at være en kopi af en tilfældigt udvalgt

Jeg er enig. Star Wars trækker bl.a. på Captain Blood, Flash Gordon, The
Searchers m.m. Lucas' største inspirationskilde skulle dog være The Hero
with a Thousand Faces af forfatteren Joseph Campbell, der beskriver en
generisk struktur i al mytisk stof. Men det ændrer ikke på, at det er
forkert at afskrive forbindelsen mellem Star Wars og The Hidden Fortress som
"en sejlivet myte". Lucas siger jo selv på dvd'en af The Hidden Fortress, at
robotterne med deres funktion er taget fra Kurosawas film.

Erik

Fra : PerX ...

Dato : 09-06-04 02:43

In article <40bf7f28$0$298$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
chrisengeldk@dkik.dk says...
> [...]
> fra starten af projektet tilbage i 70'erne havde SW 1-3's historie med i
> mytologien, inkl. en trilogi til bagefter SW 6.

Vi kender godt PR historierne. Men da SW kom op, sagde de den gang at
det var den eneste historie. Først senere har de fundet på at det var så
vildt godt planlagt.

> Så at der oprindeligt ikke var tænkt på en historie til SW 1-3 kan han
> desværre ikke bruge som undskyldning for det makværk han har lavet med
> pre-trilogien indtil videre.

Sagtens hvis man tror de ikke er helt sandfærdigt med deres senere
postulater.

Fra : Jacob

Dato : 03-06-04 21:27

On 03 Jun 2004 19:16:44 GMT, Hey Hey wrote:

> [...]
> til at starte med. Han havde derfor ikke tænkt på, at der skulle lave nogle
> film, som foregår før de oprindelige film. Derfor er der sådan nogle

Jeg tror ikke det er en svipser. Jeg holder fast det det jeg gættede på
tidligere. Rådet finder børn som har potenciale og oplærer dem, og det er
Yoda der står for den første oplæring indtil drengene får en læremester.
Det hænger fint sammen. Fra starwars.com:

"Nine hundred years old, Yoda had trained Jedi for eight centuries, and was
very powerful in the Force. Among his last pupils were the most important
(and reckless) Jedi in recent history, Obi-Wan Kenobi and Luke Skywalker."

og

"Yoda served an important role in the Jedi Council. When young Padawans
began their first foray into Jedi training, they did so under Yoda's
guidance. Many of the Republic's greatest Jedi trained under Yoda when they
were children -- schooled in groupings called clans. Once the Jedi hopefuls
grew older, approaching their teenage years, they would then be paired to
an elder Jedi Knight or Master to continue training one-on-one."

-Jacob

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 07-06-04 16:29

Jacob <omo@adslhome.dk> wrote in
news:3f1m9mr0ru4q.1qt27d7pbzgn4.dlg@40tude.net in dk.kultur.film:

> [...]
> hopefuls grew older, approaching their teenage years, they would then
> be paired to an elder Jedi Knight or Master to continue training

Endeligt en der havde noget der nærmer sig et fakktuelt svar på spørgsmålet.
:] Man kunne jo så stille spørgsmålet om hvornår denne version er opstået,
efter GL havde opdaget den lille svipser eller før. Men for ikke at gøre et
stort nummer ud af det, vil jeg bare konstatere at det jo binder historien
fint sammen.

/Søren Hjelholt

Fra : PerX ...

Dato : 09-06-04 02:50

In article <3f1m9mr0ru4q.1qt27d7pbzgn4.dlg@40tude.net>, omo@adslhome.dk
says...
> [...]
> grew older, approaching their teenage years, they would then be paired to
> an elder Jedi Knight or Master to continue training one-on-one."

Ok, det er jo en god retcon *g*

Fra : PerX ...

Dato : 09-06-04 02:41

In article <133h5qhizzdrb.1u00geli9gxo8.dlg@40tude.net>, omo@adslhome.dk
says...
> senere siger Obi Wan til Yoda:
>
> "Was I any different when you toughtme?"
>
> ..måske refereres der til den oplæring Yoda yder til børnene som skal
> trænes inden de får en læremester

Nej nej, det er fordi Lucas ikke har check på hvad han laver. Det blive
rettet på lydsporet senere i en ekstra very special edition DVD udgave
;)

Fra : Peter B. Juul

Dato : 09-06-04 10:48

Jacob <omo@adslhome.dk> writes:

> "Was I any different when you toughtme?"
>
> ..måske refereres der til den oplæring Yoda yder til børnene som skal
> trænes inden de får en læremester

Det forekommer mig, at Yoda tilbyder at afslutte Obi-Wans træning
efter Qui-gons død. I 1'eren.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Sagt på godt dansk: Tak for henvendelsen,
The RockBear. ((^)) men luk venligst røven, hvis du ikke ved

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 03-06-04 22:19

> [...]
> "There you will learn from Yoda, the Jedi Master who instructed me."
>
> Skal man tage "instructed" med et gran salt?

Sikke dog du pludselig forsker i Star Wars mange gåder

Mvh. Martin

Fra : Jacob

Dato : 03-06-04 22:35

On Thu, 3 Jun 2004 23:18:43 +0200, Martin Ohlsson wrote:

> Sikke dog du pludselig forsker i Star Wars mange gåder

Jep.. så Episode II igen og blev lidt nysgerrig, for det irreterede mig
lidt at der var ting jeg ikke var med på

-Jacob

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 04-06-04 15:33

Jacob wrote:

> Qui Gon er Obi Wans læremester
>
> Episode V
> Obi Wan siger følgende til Luke på Hoth:
> "There you will learn from Yoda, the Jedi Master who instructed me."

Yoda er alles læremester. Han er cool, han er hip ...

Mark