"Genkend en blomst"
Fra : Quatalis

Dato : 03-06-04 02:10

Jeg ville blive meget glad hvis nogen kunne identificere disse blomster ud
fra billederne lagt i binaer under "Genkend en Blomst":

- Og hvis I oven i købet også ved lidt om dem - hvordan med lys og vand og
om de er vanskelige, om de kan fåes på planteskole eller er vilde...kort
sagt al info modtages med kyshånd.

På forhånd tak

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-06-04 08:02

On Thu, 3 Jun 2004 03:10:01 +0200, "Quatalis"
<MOZARTlouise.og.frederik@get2net.dk> wrote:

> [...]
>om de er vanskelige, om de kan fåes på planteskole eller er vilde...kort

Blålig blomst - det er en Knopurt, Centaurea montana. Det er en staude
som trives især i sol.

Lille blå blomst - en storkenæb, (Geranium himalayense eller måske den
som hedder 'Johnson Blue'). Også en staude.

Rødlig blomst - det er en bonderose.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Marlene

Dato : 03-06-04 08:02

"Quatalis" <MOZARTlouise.og.frederik@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> om de er vanskelige, om de kan fåes på planteskole eller er vilde...kort

"Toslagsblomster": Jeg kan desværre ikke se, hvad det er for en plante til
venstre (den rødlilla), men den til højre, den blå, er en kærmindesøster,
Brunnera macrophylla. (Fås på planteskole. Skygge, fugtig jord).

"RoedligBlomst": Bonderose, Paeonia officinalis 'Rubra Plena'. (Fås på
planteskole. Sol/halvskygge (ej morgensol), gerne kraftig jord).

"LilleBlålillaBlomst": Storkenæb, Geranium himalayense. (Fås på planteskole.
Sol/halvskygge).

"BlaaligBlomst": Bjergknopurt, Centaurea montana. (Fås på planteskole.
Sol/halvskygge. Ikke for tør jord).

Venlig hilsen

Marlene.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-06-04 22:34

> [...]
> om de er vanskelige, om de kan fåes på planteskole eller er vilde...kort

Øh, hvordan fik du lagt 4 billeder og en masse kb ind på .binaer? Når jeg
forsøger mig med over 100 kb ca., bliver det afvist.

Til Mads: Hvordan siger man skråsikkert at Bonderosen ikke er en Silkepæon,
hvad jeg ville have takseret den til?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Marlene

Dato : 04-06-04 07:28

Snip

> Til Mads: Hvordan siger man skråsikkert at Bonderosen ikke er en
Silkepæon,
> hvad jeg ville have takseret den til?

Nu skriver du godt nok til Mads, men jeg svarer alligevel (Der kan vel
også være andre, der ved noget om planter ))))

Bonderosen blomstrer før silkepæonen. Den, bonderosen, er lavere og har mere
loddent løv (silkepæoner har mere skinnende løv). Og på billedet havde den
både formen og farven som den fyldte bonderose, som man ser i de fleste
haver.

Venlig hilsen

Marlene.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-06-04 23:23

"Marlene" <tunne@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> både formen og farven som den fyldte bonderose, som man ser i de fleste

Jeg sender et billede når min Silkepæon, hvis det er en sådan, blomstrer, og
det gør den snart og f ø r mine ?Bonderoser??, som den er lavere end
(ikke højere)....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Marlene

Dato : 06-06-04 19:27

Snip

> Jeg sender et billede når min Silkepæon, hvis det er en sådan, blomstrer,
og
> det gør den snart og f ø r mine ?Bonderoser??, som den er lavere end
> (ikke højere)....

Øhhh, jeg er vist ikke helt med på, hvad du skriver ovenover Men
bonderosen er i hvert fald lavere end silkepæonen og blomstrer også før
denne.

Mvh. Marlene.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-06-04 00:14

"Marlene" <tunne@heaven.dk> skrev >
> Øhhh, jeg er vist ikke helt med på, hvad du skriver ovenover Men
> bonderosen er i hvert fald lavere end silkepæonen og blomstrer også før
> denne.

Det kan jo være at min Silkepæon slet ikke er en Silkepæon. Det er den
ellers med sikkerhed købt som, men jeg ser ikke silkeglans på bladene. Jeg
har et foto klar om ca. en uges tid.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Marlene

Dato : 07-06-04 07:04

> "Marlene" <tunne@heaven.dk> skrev >
>
> Det kan jo være at min Silkepæon slet ikke er en Silkepæon. Det er den
> ellers med sikkerhed købt som, men jeg ser ikke silkeglans på bladene. Jeg
> har et foto klar om ca. en uges tid.

Lyder godt!

Mvh. Marlene.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-06-04 00:09

> [...]
og
> det gør den snart og f ø r mine ?Bonderoser??, som den er lavere end

Jeg har så lagt et foto i .dk.binaer
news:40d4baa7$0$307$edfadb0f@dread11.news.tele.dk under emne: Måske Bonde
20/6 00:14, hvor 'Måske Bonde' (købt som Silkepæon) er øverst, og hvad jeg
formoder er en Bonderose, nederst.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Marlene

Dato : 20-06-04 20:45

> [...]
> 20/6 00:14, hvor 'Måske Bonde' (købt som Silkepæon) er øverst, og hvad jeg

Udfra disse billeder ligner de begge silkepæoner. Den hvide er 'Festiva
Maxima'. Men det kunne være dejligt at se et billede af hele planten (af den
røde).

Den røde bonderose P. officinalis 'Rubra Plena' er mere blodrød i det. Denne
her ser mere mørkpink ud - og bladene skinner meget, hvilket de gør på
silkepæoner.

Mvh. Marlene.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-06-04 08:04

On Thu, 3 Jun 2004 23:34:04 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Til Mads: Hvordan siger man skråsikkert at Bonderosen ikke er en Silkepæon,
>hvad jeg ville have takseret den til?

Jeg kan se det på bladene - de er anderledes på en bonderose end på en
silkepæon. Og så også ud fra at det nok er en som har stået i en have i
mange, måske en gammel have - så er det tit en bonderose.

http://www.gartneriet.dk