Puch 3 gear koblings problem
Fra : Tonny Poulsen

Dato : 02-06-04 19:25

Nogen gode ide'er til hvad der kan være galt når koblingen ikke virker (kan
ikke koble ud) på sådan en vz50 motor.
Motoren har været adskildt og samlet igen, om koblingen virkede inden
motoren blev skildt ved jeg ikke.
mvh TP

Fra : Preuthun

Dato : 03-06-04 21:55

> [...]
(kan
> ikke koble ud) på sådan en vz50 motor.
> Motoren har været adskildt og samlet igen, om koblingen virkede inden

Hej TP.
Det lyder ikke som om det er dig selv der har haft adskildt den motor, eller
hva'?
Der skulle sidde en lidt løs udrykker indretning på koblingsakslen, der skal
justeres, så den kan trække i koblingen for at udløses, når den udvendige
koblingsarm aktiveres.

Mvh.
Jan Preuthun

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 04-06-04 06:13

"Preuthun" <preuthun@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
skal
> justeres, så den kan trække i koblingen for at udløses, når den udvendige

Hvis nu denne er justeret men lor... stadig ikke vil koble ud, hvad kan der
så være galt. kan det hele være så slidt at det bare ikke virker? og ja det
er ikke mig der har skildt/samlet motoren, kom bare ind i billedet da
udrykkerlejet skulle justeres.

mvh TP

Fra : Preuthun

Dato : 04-06-04 21:50

> [...]
det
> er ikke mig der har skildt/samlet motoren, kom bare ind i billedet da

Hej TP
Den del som stikker ud fra krumptapakslen skal via et mellemstykke med
"stråler" drive metalpladerne.
Når metalpladerne vhja. fjedrenes kraft trykkes mod fiberpladerne drives
disse rundt. Fiberpladerne skal drive skålen rundt. Skålen driver
primærtandhjulet, som driver gearet osv.
Når trykpladen løsnes burde maskinen koble ud. Hvis den ikke gør det, er der
en "kortslutning" et sted. Den tror jeg du bedst finder ved at afmontere
dækslet og skille koblingen ad for nærmere eftersyn. Man kan aldrig vide,
hvad der kan være sket, hvis en ukyndig har været på spil.
Hvis du adskiller koblingen, skal du være opmærksom på at rækkefølgen af
plader skal være korrekt.
Skålens bund er stål. derefter fiber, så stålplade, så fiberplade, så
stålplade, så fiberplade. (Måske er der flere pladepar). Afsluttes med
ståltrykpladen.
Hvis du finder fejlen, er så ikke rar lige at vende tilbage med en lille
kommentar om, hvad der var galt?

Mvh.
Jan Preuthun.

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 05-06-04 07:52

> Hvis du finder fejlen, er så ikke rar lige at vende tilbage med en lille
> kommentar om, hvad der var galt?

Self. skal nok vende tilbage.
mvh TP

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 10-06-04 15:58

Så er der kigget på grisen, fejlen er vist, at hele motoren er opslidt. når
koblingen trækkes an giver den sig vel et par mm i udrykkerlejet og selve
krumtapsakslen giver sig også lidt (og hyler sjovt), med andre ord motoren
er lige til lossepladsen.

med venlig hilsen Tonny, og tak for svarene

Fra : Preuthun

Dato : 10-06-04 20:52

"Tonny Poulsen" <topo@adslhome.aadk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er lige til lossepladsen.
>
> med venlig hilsen Tonny, og tak for svarene

Hej Tonny.
Hvis du ikke længere vil arbejde på den, vil du så af med den til rimelige
penge?
Skal lige oplyse at jeg bor i udkanten af Kbh.

Mvh.
Jan Preuthun

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 11-06-04 15:27

> Hvis du ikke længere vil arbejde på den, vil du så af med den til rimelige
> penge?

Nu er det så ikke min maskine og i øvrigt samler jeg selv på Puch, så det er
meget sjældent jeg sælger
I øvright første gang jeg har set en Puch motor så slidt, der er tale om en
M9 motor, originalt monteret på et flagskib fra 1973-75
så egentligt er den vel værd at gemme, selv om den er 120% slidt, selve
blokken er nemlig ok.
Har jeg set noget med veteran knallert i forbindelse med dit navn?

mvh Tp

Fra : Preuthun

Dato : 11-06-04 22:54

> Har jeg set noget med veteran knallert i forbindelse med dit navn?
>
> mvh Tp

Jeg må indrømme, at jeg dyrker den interesse, og ofte reagerer, når nogen
her i gruppen stiller spørgsmål som vedrører dette emne.
Jeg kører Velo 1700 fra 1959, og Ekspress 230 fra 1964. Det er to meget
forskellige maskiner, som dog begge er, men på hver sin måde, meget typiske
for sin tid.
Da jeg var dreng, skete det ikke så sjældendt at det var mig som kom til at
"fixe" vennernes knallerter, når det skulle fjernes overflødige gram fra
motoren. Så jeg kom i høj grad til kende modellerne fra dengang. Men så
forsvant interessen, indtil for et par år siden, hvor jeg nærmest tilfældigt
læste en annonce i Den Blå Avis som jeg ikke kunne modstå.

mvh
Jan Preuthun