Problemer med SCSI kort
Fra : Tina H.

Dato : 02-05-01 20:44

Hej NG.

Jeg er nu den lykkelige ejer af en G4. Fedt!!!

Jeg har købt et SCSI kort Adaptec 2930U. Officeline sagde til mig at det
ikke var nødvendigt med drivere til kortet, fordi system 9.1 sagtens
kunne finde mine enheder.

I kæden er: en Lacie brænder - Jaz drev - Zip drev og til sidst en Agfa
scanner.

Problemet er at systemet fryser når jeg starter Maccen op og SCSI
enhederne er tændt.

Hvad er der galt. Skal jeg alligevel bruge de drivere som fulgte med
SCSI kortet eller ligger fejlen et andet sted.

hilsen

Tina

Fra : Mikael Kern

Dato : 02-05-01 21:06

"Tina H." wrote:

>Officeline sagde til mig at det
> ikke var nødvendigt med drivere til kortet, fordi system 9.1 sagtens
> kunne finde mine enheder.
Det lyder mystisk - jeg tror ikke på alt hvad Officeline siger. Jeg syns
du skal bruge Adaptecs drivere og i det hele taget følge Adaptecs råd.

> Problemet er at systemet fryser når jeg starter Maccen op og SCSI
> enhederne er tændt.

Det lyder som en SCSI fejl. Har alle i kæden forskelligt nummer? Har
alle korrekt terminering?

Prøv at downloade følgende 2 filer og så følge vejledningen:
http://www.adaptec.com/worldwide/support/driverdetail.html?cat=%2fOperating+System%2fMacintosh&filekey=PowerDomain_Control_v612.hqx
http://www.adaptec.com/worldwide/support/driverdetail.html?cat=/Product/APD-2930U&filekey=SCSIProbe_v52.hqx
mvh Mikael Kern
--
----------
Mikael Kern - EFP/ENG/OB - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-05-01 21:09

In article <3AF06364.D2D8BDE7@worldonline.dk>,
"Tina H." <tvlyd@worldonline.dk> wrote:

> Hvad er der galt. Skal jeg alligevel bruge de drivere som fulgte med
> SCSI kortet eller ligger fejlen et andet sted.

Mit bud er at det er Zip-drevet der driller. Prøv at slå termineringen
til, selvom det ikke er sidste enhed i kæden.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-05-01 03:25

Hej Martin - og Tina

Nej tværtimod så _skal_ termineringen være slået fra, hvis den sidder inde i
kæden, men slået til, hvis den sidder sidst. Derimod kan det faktisk godt
have noget at sige, hvordan kablerne sidder.

Så Tina, prøv at bytte rundt på kablerne i de to stik på zipdrevet.

mvh. Erik Richard

Martin Edlich wrote:

> Mit bud er at det er Zip-drevet der driller. Prøv at slå termineringen
> til, selvom det ikke er sidste enhed i kæden.

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-05-01 06:17

In article <3AF0C16F.D42AA1CA@mail1.stofanet.dk>,

> Nej tværtimod

Min 4400 vil ikke starte op medmindre mit zip-drev er termineret, og det
sidder ikke som sidste drev på kæden.

Så jo, det kan være en løsning.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-05-01 15:16

Hej Martin

Helt ærlig - d4t har jeg _alrdig_ stødt på før, og jeg har ellers haft zip
drev, faktisk siden de først dukkede op på markedet. - Og jeg kender flere,
der også har zips, men de har heller ikke været ude for det, du nævner, men
det med ombytning af kablerne, det har flere oplevet - både på Mac og PC med
SCSI controllere indbygget.

- Så det er lige før, jeg kunne forestille mig, at der er byttet om på
ledningerne til terminatorkontakten, så ON er OFF og OFF er ON.....-)

- For såvidt jeg da ellers véd, så er en terminering en 'stopklods'?

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-05-01 16:38

In article <3AF1680B.B19363F6@mail1.stofanet.dk>,

> For såvidt jeg da ellers véd, så er en terminering en 'stopklods'?

Så ved du forkert. Har du hørt om en gennemgangs terminator, eller for
den sags skyld aktiv terminering?

Mit zip-drev på min 4400 insisterer på at have termineringen på - lige
meget hvor i kæden det sidder. Det udviser ikke samme adfærd på min
gamle Vx'er eller en 8600.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Tina H.

Dato : 04-05-01 00:22

Hej

Jeg har løst problemet. Det skyldtes at bus hastigheden var sat for hurtigt.
Den er nu sat ned til 10 mb/sec istedet for 20. Så nu virker det.

Tak for besvarelserne

hilsen

Tina

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-05-01 03:19

Hej Tina

"Tina H." wrote:

> Jeg er nu den lykkelige ejer af en G4. Fedt!!!

...og jeg er ikke spor misunderlig...-))

> Jeg har købt et SCSI kort Adaptec 2930U. Officeline sagde til mig at det
> ikke var nødvendigt med drivere til kortet, fordi system 9.1 sagtens
> kunne finde mine enheder.

- Hva'ba'? - Den har jeg ikke hørt før...

> I kæden er: en Lacie brænder - Jaz drev - Zip drev og til sidst en Agfa
> scanner.

Kontroller lige, at den lille terminator switch på LaCie brænderen står til
OFF. Den sidder lige ovenover SCSI ID vælgeren. OFF pos. er at knappen skal
være skudt mod højre, når du står og kigger fra front mod bag. Det samme
gælder både de øvrige drev. Sørg for, at terminatorswitchene er sat til
OFF. Zip-drevet er det dummeste, for der sidder to kanpper mellem stikkene.
Hvis scanneren har to SCSI stik, skal der være en terminator på den ene,
når den sidder sidst i kæden. Nu skriver du ikke hvilken model, men hvis
det er en lidt ældre model, så er der et kabel med, hvor der sidder en
terminator på selve kablet, brug den. Ellers sæt fx. zipdrevet sidst og sæt
terminatoren til ON.

> Problemet er at systemet fryser når jeg starter Maccen op og SCSI
> enhederne er tændt.

Det kan være termineringen, men kontroller også, at de ikke har samme ID
numre. Svjh. kan zipdrevet kun stå til enten ID 5 eller ID 6, og ID 6 er
tyupisk det ID nummer, som AGFA har brugt til deres StudioScan og DuoScan
serier. - Så hvis der er to sammenfaldende ID numre vil systemet fryse
under opstart.

> Hvad er der galt. Skal jeg alligevel bruge de drivere som fulgte med
> SCSI kortet eller ligger fejlen et andet sted.

Jeg synes, det lyder lidt underlig, at du har fået at vide, at du ikke
skulle bruge driverne, og da især når der er opdateringer til dem på Aples
egen hjemmeside, så jo, jeg tror, du skal installere driverne og
kontrollere terminering og ID numre. - Så brude det køre.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962