Info ønskes omk. Fridykning/snorkling i Eg~
Fra : Peter Cardow

Dato : 02-06-04 08:56

Hej NG

Det kan godt være det er nemmer hvis jeg starter med at fortælle hvor jeg
HAR været....
Ras Mohammed har jeg været 2 gange, Jackfish Alley, Ras Katy, Marsa
Ghozlani,
Amphoras, Ras Ghozlani og selvfølgelig på revet og hovederne i Naama Bay.

Det er specielt info omkring Shark Bay jeg er interesseret i da vi påtænker
os at prøve "Pyramisa" ?! afhængig af snorkel/fridykke mulighederne.

Ligeledes ville det være fedt hvis der var nogle med erfaringer fra Tiran
området der kunne tænke sig at skrive et par ord. ) Jeg snakkede med
Sun`n Fun(Maj 2004) der
arrangerer dags-ture derud, de anbefaler Gordons Reef, Jackson og Lagoons på
Tiran (sydlige)
men hvad med "Kormoran" vraget ved det nordlige fyr ??? er der nogle der har
dykket der der vil
dele sine erfaringer. )

Hi

Peter
www.cardow.dk

Fra : KC

Dato : 02-06-04 18:46

Mine erfaringer er med SCUBA-dyk fra fire ture derned:

Jeg har adskillige dyk på de nævnte steder. Se bl.a. billeder fra Kormoran
www.kcdk.com.
Jackson Reef er suverænt det fedeste dyk i Tiran med SCUBA, syntes jeg. Der
er utroligt meget liv, men desværre også utroligt mange dagstursdykkere. Så
de bedste dyk er tidligt om morgenen.
På North Laguna Reef dykkede jeg i sidste uge med tre skildpader på samme
dyk. Efter sigende (jeg har 8 dyk der, men ikke haft heldet endnu) skulle
der være rimelige chancer for hammerhajer på ydersiden af Jacksom, af en
eller anden grund, helst mellem 11 og 12 (spørg mig ikke hvorfor). På
ydersiden af Thomas Reef er der nogle "huler" eller ihvertfald huller som er
vældigt fine.
De lokale taler meget om "vaskemaskiner" på bl.a. Jackson Reef, det skal du
nok have helt styr på inden du snorkeldykker.

Skriv eller ring evt. til mig for yderligere.

KC
Klaus Christensen
Se mine synspunkter om dykning på www.kcdk.com
CMAS *** - Padi Divemaster
Basic nitrox CMAS og PADI
GUE Fundamental

Fra : Allan Norsk

Dato : 02-06-04 21:48

"KC" <kc@kcdk.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Der
> er utroligt meget liv, men desværre også utroligt mange dagstursdykkere.

Jeg er helt enig her - Jackson er det bedste dyk i Sharmområdet. Specielt på
sadlen mod Woodhouse er der meget liv, men ofte må man vende om tidligt i
Scuba, da strømmen bliver meget kraftig på grund af at vandet presses op og
mellem de to rev. På Nordsiden af sadlen ligger området de kalder
vaskemaskinen. Her presses vandet ned i dybet igen og der opstår
hvirvelstrømme og nedadgående strømme. Jeg er sikker på at du vil blive
briefet om dette.

> Efter sigende (jeg har 8 dyk der, men ikke haft heldet endnu) skulle
> der være rimelige chancer for hammerhajer på ydersiden af Jacksom, af en
> eller anden grund, helst mellem 11 og 12 (spørg mig ikke hvorfor).

Jeg har været så heldig at se en flok hammerhajer (15-20 stk.) på nordsiden
at Jackson. Det skal nok passe at det var omkring midagstid, for det var
vores sidste dyk på den tur. Vi lagde os langt ud fra revet (kunne kun
skimte en svag skygge) der hvor strømmen splitter og hang og ventede på 20 m
dybde. Og pludselig var de der. Fed afslutning på en god tur! Jeg vil dog
ikke anbefale at lave dykket uden scuba.

/Allan

Fra : KC

Dato : 03-06-04 19:52

"Allan Norsk" <sletdette_allan_norsk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "KC" <kc@kcdk.com> skrev i en meddelelse

> Der
> Så
>
> Jeg er helt enig her - Jackson er det bedste dyk i Sharmområdet.

Jeg mener det fedeste dyk i Tiranområdet. Der er federe dyk i Ras Mohammed
og Gubal.

> [...]
> dybde. Og pludselig var de der. Fed afslutning på en god tur! Jeg vil dog
> ikke anbefale at lave dykket uden scuba.

Fuck hvor er du heldig

KC

Fra : Allan Norsk

Dato : 03-06-04 21:34

"KC" <kc@kcdk.com> skrev i en meddelelse
> Jeg mener det fedeste dyk i Tiranområdet. Der er federe dyk i Ras Mohammed
> og Gubal.

Ok, jeg har Jackson og Tiranen som nummer 1.

> Fuck hvor er du heldig

Både og - mit videocamera ville selvfølgelig kun fokusere på det støvkorn
der lå på linsen i huset og ikke på hajerne. Sikkert på grund af den dårlige
kontrast. Man kommer til at sige de forfærdeligste ting i mundstykket i en
sådan situation I bagkundskabens ulidelige klare lyst skulle jeg
selvfølgelig ha' fokuseret på en af mine makkere og låst fokus, eller zoomet
lidt ind så jeg røg ud af "macro range". Men sådan er der så meget. En af
mine makkere fik et meget godt billede som du kan se på www.undervandet.com
se rødehavet 2001.

/Allan

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 22-06-04 20:27

Kan varmt anbefale at overveje byen Dahab ca. 150km længere nordpå i Sinai
på vej mod Israel. Sitesene er ikke så ødelagte som nogen af 'snorkler'
stederne i Sharm og omegn. Det bedste snorklersite jeg nogensinde har set er
det såkaldte 'Blue Hole' små 5km fra Dahab, hvor et kæmpehul går ca. 110
meter ned i revet. Ca. 50 meter fra kysten er der 100m dybt (og det er ikke
løgn). Udover Blue Hole er der mange rigtige fede kystsites i Dahab omegn.
Et lille minus ved Dahab er at byen ikke er lige så egnet til småfede danske
turister som Sharm er. Byen er lidt mere primitiv, der er kun få hoteller
med ordentlig air condition og kloakeringen kan finde på at svigte. Til
gengæld er byen kolossalt meget billigere end Sharm og man kommer nemmere
tæt på egypterne.
Lotta Ericson (svensk fridykkerbabe som fridykker til 50 meters dybde og
holder vejret 6 minutter) bor i Dahab med mand og barn og er tilknyttet
dykkercentret Divers Down Under midt i byen hvor hun arrangerer fridykning
og snorkeling for turisterne. Hvis man vil fridykke i Dahab er det hende man
går til.
Kan anbefale http://www.hfk.dk/omfridykning/fridykkersteder/, hvor der er
flere artikler om sites i Dahab og omegn.

Christian Engelbrecht, Hvidovre Fridykkerklub