Andet multimedie
bentjuul 3670
klippe i photoshop
Fra : banditxx

Dato : 02-06-04 12:21

jeg skal have klippet nogle billeder ud i en facon som et blad, og har
forsøgt på ca 1000 må der og der er ingen der rigtigt virker fornuftige. er
der en eller anden der vil hjælpe med lige at forklare hvordan?
på forhånd tak.

Fra : Martin Poll

Dato : 02-06-04 20:36

banditxx wrote:
> [...]
> har forsøgt på ca 1000 må der og der er ingen der rigtigt virker
> fornuftige. er der en eller anden der vil hjælpe med lige at forklare

Hej

Find et godt og enkelt billede af et blad f.eks på google/billeder.
1.åben billede i PS.
2.Brug tryllestaven og fjern alt det uden om bladet , så du kun har bladet
tilovers.
3. marker bladet med tryllestaven, og kopier det med CTRL C
4. Åben det billedet der ska have blad form.
5 Crtl C og bladet ligger oven på dit billede.
6 Vælg bladet med tryllestaven.
7, vælg laget med dit billede.
8 Shift +ctrl +i og det udenom bladet bliver valgt.
9 tryk på delete og billdet har nu form som et blad.

Med venlig hilsen
Martin Poll
www.martinpoll.dk

Fra : Olav Noksagt

Dato : 03-06-04 11:44

Martin Poll skrev:

> [...]
> 7, vælg laget med dit billede.
> 8 Shift +ctrl +i og det udenom bladet bliver valgt.
> 9 tryk på delete og billdet har nu form som et blad.

.... eller til pkt. 9: klik på den stiplede cirkel i lag-paletten, så "det
valgte område" bliver brugt som afmaskning (kan ses på lag-paletten), for så
er billedet stadigvæk intakt og kan flyttes rundt inde i afmaskningen.
Pkt. 2: jeg ville nok med tryllestaven vælge det UDENOM bladet og derefter
"inverte" min selection, da det er meget simplere at vælge end bladet, der
jo har mange nuancer.
Fin manual i øvrigt!

Olav