Leverandørsvigt/misforståelse
Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 01-06-04 22:56

Jeg startede butik op den 15. maj og skulle i den anledning bestille varer
hjem. Fra en af mine leverandører - beliggende i Sverige - havde jeg
allerede tidligere lavet en bestilling, så jeg vidste at de påkaldte sig 2-3
ugers leveringstid på de specifikke produkter jeg skulle bruge. Derfor
sørgede jeg for at bestille 3 uger før den 15. maj.

Jeg venter stadig på mine varer.

Jeg har haft en dialog i gang med leverandøren der nu siger at der er tale
om en misforståelse og at jeg aldrig har skrevet at jeg åbnede butik den 15.
maj - hvilket jeg rent faktisk skrev i den mail jeg sendte i forbindelse med
min ordreafgivelse. Jeg fik en masse vrøvl om at der var nogle restordrer
der var blevet prioriteret på et andet område, men nu var jeg helt bestemt
første prioritet og de ville få varerne afsted hurtigst muligt.

Sidste gang jeg havde kontakt med dem for en uge siden skrev de at alle
varerne ville komme hjem til dem inden ugens udgang. Jeg skrev så i torsdags
og spurgte om de snart kunne sætte en dato for hvornår de sendte varerne -
det var jo rart at vide hvornår man sådan cirka skulle møde op tidligt i
butikken for at fange fragtmanden. Den mail har jeg stadig ikke fået svar
på.

Er det bare mig eller bør jeg blive en smule vred her - og hvordan skal jeg
vise det overfor leverandøren?

Jeg er mere end en smule irriteret over at have ventet pt. 5½ uge på varer
som de selv siger har max. leveringstid på 3 uger, jeg har nu haft åben i
butikken i over to uger med halvtomme hylder, for der er ikke råd til at
bestille andre varer hjem hvis jeg også skal kunne betale det der
forhåbentlig snart dukker op fra Sverige.

Der er tale om en ordre på ca. 10.000 DKR netto.

Gode forslag er velkomne......

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
- kom og besøg os i Randers

Fra : Allan Soerensen

Dato : 02-06-04 09:39

"Tina Susanne Johansson" <tina_johansson@NOSPAMyahoo.com> skrev i en
meddelelse news:40bcfb87$0$303$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Er det bare mig eller bør jeg blive en smule vred her - og hvordan skal
jeg
> vise det overfor leverandøren?

Forstår god du er vred og irriteret, men med en mundtlig aftale er der
risiko for misforståelser.

Næste gang du bestiller varer skal du bede om en skriftlig ordrebekræftelse,
så du med det samme kan se hvad du har bestilt, til hvilken pris og hvilket
leveringstidspunkt.
Med en ordrebekræftelse kan du med det samme se om der er misforståelser så
du kan få dem rettet, lige som du har noget at "holde" leverandøren op på,
hvis han levere for sent.

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 02-06-04 16:59

Allan Soerensen skrev i en meddelelse...

> Forstår god du er vred og irriteret, men med en mundtlig aftale er der
> risiko for misforståelser.

Nu ved jeg ikke helt hvad du forstår med en mundtlig aftale, men al
kommunikation er i dette tilfælde foretaget via e-mail på henholdsvis dansk
og svensk i hver sin ende.

> [...]

> du kan få dem rettet, lige som du har noget at "holde" leverandøren op på,

Jeg bad faktisk om en ordrebekræftelse da jeg sendte ordren til dem med
mail, men som sædvanlig spørger jeg i vest og de svarer i øst - mon man skal
til at eksperimentere med at skrive på svensk for at få deres opmærksomhed

Mvh. Tina
--
www.1001kat.dk
- kom og besøg os i Randers

Fra : Allan Soerensen

Dato : 02-06-04 19:33

"Tina Susanne Johansson" <tina_johansson@NOSPAMyahoo.com> skrev i en
meddelelse news:40bdf93d$0$262$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Jeg bad faktisk om en ordrebekræftelse da jeg sendte ordren til dem med
> mail,

Hvorfor har du så ikke rykket for din ordrebekræftelse?
Forlangte du en bestemt leveringsdato i din mail eller gik du bare ud fra at
leveringstiden var 2-3 uger. Dit "jeg vidste at de påkaldte sig 2-3
ugers leveringstid" virker lidt som om du har glemt at bede om at få oplyst
en leveringsdato.

> mon man skal
> til at eksperimentere med at skrive på svensk for at få deres opmærksomhed

Nu er jeg vestjyde, så jeg er ikke så skrap til Svensk
Selv foretrækker jeg Engelsk når jeg får mail fra kunder i de Nordiske
lande. Selv om jeg fint kan læse det meste på Svensk/Norsk (Finsk går ikke),
er der altid et par ord som jeg skal gætte betydningen af.

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 03-06-04 01:39

Allan Soerensen skrev i en meddelelse...

> Hvorfor har du så ikke rykket for din ordrebekræftelse?

Det har jeg skam gjort gentagne gange - uden nogensinde at få et rigtigt
svar.

> [...]
> leveringstiden var 2-3 uger. Dit "jeg vidste at de påkaldte sig 2-3
> ugers leveringstid" virker lidt som om du har glemt at bede om at få

Jeg bad i den mail hvor ordren fulgte med, om en dato for levering. Jeg har
pt. kun været "selvstændig" erhvervsdrivende i ca. 14 dage, så at man
ligefrem kan forlange levering på bestemte dage har jeg ikke helt fanget
endnu. Måske jeg bare er for flink til at være selvstændig - det skal jo nok
vise sig i den sidste ende......

Og så kunne det næste skridt da ganske rigtigt være at sende leverandøren en
mail på engelsk og spørge om det er det foretrukne sprog, ville nu have
troet at de havde givet lyd fra sig forlængst hvis de havde problemer med
dansk.

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
- kom og besøg os i Randers

Fra : Allan Soerensen

Dato : 03-06-04 08:30

"Tina Susanne Johansson" <tina_johansson@NOSPAMyahoo.com> skrev i en
meddelelse news:40be7309$0$189$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> ligefrem kan forlange levering på bestemte dage har jeg ikke helt fanget
> endnu. Måske jeg bare er for flink til at være selvstændig - det skal jo

Jeg tror du har været for "flink".
Der er noget galt når leverandøren ikke fremsender den ønskede
ordrebekræftelse på trods af at du har rykket for den flere gange.

Det er fint nok at du har bedt om en leveringsdato, men så har du ladet
leverandøren bestemme hvornår du skal have dine varer. Har han travlt, er
det let at lægge dig nederst i bunken. Hvis du skal bruge varerne på en
bestemt dato bør du på din ordre selv angive en ønsket leveringsdato f.eks.
senest 1/6-2004.

Held og lykke som selvstændig

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 03-06-04 12:04

Allan Soerensen skrev i en meddelelse...

> Jeg tror du har været for "flink".

Det tror jeg du har ret i, og det ved jeg så for fremtiden.

> Der er noget galt når leverandøren ikke fremsender den ønskede
> ordrebekræftelse på trods af at du har rykket for den flere gange.

Det er der helt sikkert, og jeg er overbevist om at det er sprogbarrieren
der har gjort det. Varerne blev i dag forsøgt leveret på min hjemmeadresse,
selvom jeg også har lagt meget vægt på at der nu er en forretningsadresse
hvor tingene skal leveres. Så jeg tror at kommunikationen fremover kommer
til at foregå på engelsk - just in case

> Held og lykke som selvstændig

Takker.

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
- kom og besøg os i Randers

Fra : Jonathan Stein

Dato : 03-06-04 11:58

Tina Susanne Johansson wrote:

> Jeg har
> pt. kun været "selvstændig" erhvervsdrivende i ca. 14 dage, så at man
> ligefrem kan forlange levering på bestemte dage har jeg ikke helt fanget
> endnu.

Du kan "forlange" levering til en bestemt dato på den måde, at du ved
bestilling siger/skriver, at ordren kun afgives, hvis de kan levere
(senest) den ønskede dato.
- Men det får du jo ikke nogen varer på hylderne af, hvis de ikke kan!

På den måde kan du faktisk forlange hvad som helst, men det står
leverandøren frit for, om de siger "ok" eller "find et andet sted at
handle".

> Måske jeg bare er for flink til at være selvstændig - det skal jo nok
> vise sig i den sidste ende......

Som lille kunde hos en stor leverandør kommer man sjældent langt ved
at sætte hårdt mod hårdt fra starten, så det er ikke en helt let
balancegang.
Men hvis leveringsdatoen er vigtig, kan man jo godt gøre opmærksom på
det på en pæn måde ved bestillingen, og så skal firmaet også overholde
datoen, hvis de tager imod ordren.
- Problemet er så bare, om man vil kaste sig ud i en retssag, hvis de
ikke overholder den... (Eller om man vil leve med "bedre sent end aldrig").

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Jonathan Stein

Dato : 02-06-04 21:46

Tina Susanne Johansson wrote:

> - mon man skal til at eksperimentere med at skrive på svensk
> for at få deres opmærksomhed

Det er slet ikke noget dumt foreslag. Hvis dit skriftlige svensk ikke
er i top, er engelsk et godt alternativ.

Selv om jeg har boet i Sverige og taler et rimeligt svensk, så
skriver jeg altid på engelsk til svenskere, hvis der ikke må være nogen
misforståelser.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 02-06-04 10:58

Tina Susanne Johansson wrote:

> - og hvordan skal jeg vise det overfor leverandøren?

Handle et andet sted!

Der er reelt ikke ret meget andet, du kan gøre, hvis I ikke kan
snakke jer frem til en fornuftig løsning.
Teoretisk kan du starte en retssag, hvis du kan bevise, at de ikke
har overholdt jeres aftale, men i praksis vil jeg ikke betragte det som
en mulighed.

Til gengæld kan du godt meddele dem, at du vil handle et andet sted,
hvis de ikke leverer inden f.eks. 8 dage.
Når de 8 dage er gået, bør du så give dem endelig meddelelse om, at
ordren annuleres.

Hvis du synes de har fået chancer nok, og det haster for dig, så
annulér ordren med det samme.

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 02-06-04 17:01

Jonathan Stein skrev i en meddelelse...

> Handle et andet sted!

Det ville jeg også gerne - det er bare ikke muligt. Det pågældende svenske
firma har den nordiske distributionsret over de engelske produkter og
firmaet i England henviser altid til dem ved forespørgsler i Norden.
Så der er ikke noget at gøre......

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
- kom og besøg os i Randers

Fra : Gorm

Dato : 02-06-04 20:21

Tina skrev

> [...]
> firma har den nordiske distributionsret over de engelske produkter og
> firmaet i England henviser altid til dem ved forespørgsler i Norden.

Hvis jeg var dig - så ville jeg tage en tur til moderfirmaet (jeg vil da
formode at det er dem der producerer varen) og tale med direktøren eller en
fra ledelsen.

Mvh Gorm

Fra : Jonathan Stein

Dato : 02-06-04 21:51

Gorm wrote:

> Hvis jeg var dig - så ville jeg tage en tur til moderfirmaet (jeg vil da
> formode at det er dem der producerer varen) og tale med direktøren eller en
> fra ledelsen.

Rigtig godt forslag.

Hvis det ikke virker, kan du (Tina) forsøge at købe varen i et andet
EU-land hos enten distributør eller forhandler. Det er fuldt lovligt og
med mindre det handler om Weber-grill, kan det være et alternativ.

Ellers må du jo lære kunderne at vælge et andet produkt!

Fra : Gorm

Dato : 02-06-04 15:32

Husk- hvad er bedst:
- varen koster lidt mere - men så har du den i på det rigtige tidspunkt, i
den rigtige mængde, i den rigtige kvalitet, til den rigtige pris osv.
- eller at de er lidt billigere og du nu har mistet kunder der skuffet har
set sig om efter andre steder at handle????

Prisen er bare en parameter!

Gorm

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 02-06-04 17:02

Gorm skrev i en meddelelse...

> [...]
> - eller at de er lidt billigere og du nu har mistet kunder der skuffet har
> set sig om efter andre steder at handle????

Desværre bare ikke i det her tilfælde hvor det er det eneste sted at varen
kan skaffes.

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
- kom og besøg os i Randers

Fra : jens v

Dato : 03-06-04 15:47

"Tina Susanne Johansson" <tina_johansson@NOSPAMyahoo.com> skrev i en
meddelelse news:40bdf9f1$0$277$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Desværre bare ikke i det her tilfælde hvor det er det eneste sted at varen
> kan skaffes.

Ja og det ved de ganske udmærket. Hvis man har en ikke så stor omsætning hos
dem er de lidt ligeglad med om varene kommer afsted i dag eller i morgen
eller måske i overmorgen.
Det skulle vel aldrig være tøj du køber.

mvh jens v

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 03-06-04 22:03

jens v skrev i en meddelelse...

> Det skulle vel aldrig være tøj du køber.

Der er da et par T-shirts imellem, men ellers er det en blandet landhandel
Der er lidt postkort, krus, dørmåtter, spiseunderlag m.m. Så det er ikke
udelukkende tøj.

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
- kom og besøg os i Randers

Fra : Mercuria

Dato : 14-06-04 23:56

Hvis den der uartige leverandør ikke bor for langt oppe i Sverige, kunne du
jo besøge og samtidig charmere dem, så de aldrig glemmer dig. Det vil både
give gode relationer og prioritering af dig i fremtiden!
- og så kan du jo samtidig få varerne med hjem i Chevroletten.

Verden er fuld af unøjagtigheder og det er svært at gardere sig, men fx kan
du jo i fremtiden skaffe et skriftligt tilsagn fra leverandører om, at du er
løst fra købsforpligtelsen, hvis ikke varerne er leveret hos dig en bestemt
dato.
Så skal du bare se prioritering og levering!
Good Luck!
--
Mercuria Administrative Services
Østergade 1

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 15-06-04 00:04

"Mercuria" <mail@mercuria.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
bestemt
> dato.
> Så skal du bare se prioritering og levering!

Det har du sikkert helt ret i.

Men, kræver en sådan leveringsforpligtelse hæftet på leverandøren ikke en
vis pondus fra købers side (både volumen samt økonomisk
betalingsformåen/garanti)..?

Som leverandør ville man sikkert kræve en "omvendt" garanti og ikke mindst
på den økonomiske side.

Jeg er dog enig med dig at man skal besøge sine leverandører jævnligt,
*mindst* én gang om året.

Hr. Bjørn

Fra : Mercuria

Dato : 17-06-04 21:38

Jo, pondus skal man altid have, og leverandører har allerede et juridisk
krav på, at køber skal aftage bestilte varer i en flermåneders periode efter
bestillingen.

Så det er kun rimeligt, at køber ved varernes udeblivelse efter en bestemt
dato kan aftale at være fri for dem.