Er batteriet kaput?
Fra : Uffe Ibh Iversen

Dato : 02-05-01 20:04

Hej Ng

Mit batteri opfører sig lidt mærkeligt. Efter en opladning kan det ikke
holde spændingen mere end 5-10 sek. ved brug af starteren.
Hvis batteriet er færdigt - hvad er der så galt med det?

Mvh Uffe

Fra : Claus Rittig

Dato : 02-05-01 20:10

"Uffe Ibh Iversen" <Uffeibh@nork.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> holde spændingen mere end 5-10 sek. ved brug af starteren.
> Hvis batteriet er færdigt - hvad er der så galt med det?

Det kan let være dit batteri der er kaput. Køb en batteritester
(plastic-dims til under en 50'er) og tjek hvor meget batteriet er opladet -
hvis det kun kan oplades 50% (svarer ca. til dit symptom) skal det
udskiftes.

Rittig
(som lige har skiftet batteri, da jeg havde samme problem, og min tester
sagde 25% efter 2 x 2 timer i en 8A lader)

Fra : Peter Sindrup

Dato : 02-05-01 20:42

Claus Rittig skrev i meddelelsen <9cpmdv$e2j$1@news.inet.tele.dk>...
> [...]
>(plastic-dims til under en 50'er) og tjek hvor meget batteriet er opladet -
>hvis det kun kan oplades 50% (svarer ca. til dit symptom) skal det

Og lige et god råd.
Lad være med at forsøge at "reperere" dit batteri, med diverse uduelige
triks.
Er det kaput, så skift det med det samme. Og kaput er det hvis den vægtfylde
måler som Claus omtaler som en "dims" ikke siger OK (grønt område) efter en
fuld opladning på alle celler.

Peter

Fra : Claus Rittig

Dato : 03-05-01 16:42

"Peter Sindrup" <psindrup@netdesign.dk.com> skrev i en meddelelse

> Og kaput er det hvis den vægtfylde
> måler som Claus omtaler som en "dims" ikke siger OK (grønt område) efter
en
> fuld opladning på alle celler.

Nåååh, det er en vægtfyldemåler? Tjah, så lærte jeg også noget idag, fra nu
af vil jeg ikke kalde det en "dims" mere.
Men den er et vældig godt værktøj til prisen!
(Jeg har vundet den i et løb).

Rittig

Fra : Armand

Dato : 04-05-01 14:59

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
> "Peter Sindrup" <psindrup@netdesign.dk.com> skrev i en meddelelse

> Nåååh, det er en vægtfyldemåler?
Jup!
Akkurat ligesom frostvædske-måleres virkemåde

> ....... fra nu af vil jeg ikke kalde det en "dims" mere.

Dem er der sgu' også nok af foruden

--
Armand.

--
Armand

Fra : Claus Bjerre

Dato : 02-05-01 22:36

> (som lige har skiftet batteri, da jeg havde samme problem, og min tester
> sagde 25% efter 2 x 2 timer i en 8A lader)

Hvis din lader er oppe at ringe ved noget der ligner 8 ampere, er det måske
i overkanten
til en mc akkumulator. Følgende er sakset fra Yuasa's web side :

"Naturally, batteries of different capacities require different charge
rates.
Generally, a battery should be charged at a slow charge rate of 1/10 its
given capacity."

Claus Bjerre (med flækket-akku-fobi)

Fra : Poul B-H

Dato : 02-05-01 21:28

Hvis du ikke har ladet på batteriet hele vinteren, sulfaterer pladerne, dvs.
der sætter sig blysulfat på pladerne. Dette indgår ikke i en normal
opladningsproces og forsvinder altså ikke ved opladning. Sulfatet blokerer
for noget af plade arealet og du har dermed et batteri med mindre kapacitet
end det havde som ny. Faktisk kan det godt indikere fuldt opladet, men
holder alligevel ikke ret længe.
Hvis batteri kassen er gennemsigtig ses sulfatet som noget hvidt på
pladerne.

Poul B-H

Fra : Søren Mortensen

Dato : 03-05-01 07:40

Uffe Ibh Iversen <Uffeibh@nork.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9cploj$phr$1@sunsite.dk...
> [...]
> holde spændingen mere end 5-10 sek. ved brug af starteren.
> Hvis batteriet er færdigt - hvad er der så galt med det?

Ja, det er sikkert kaput.

Lige et link til et billigt sted at købe batterier:

http://www.lthstart.dk/index.htm

Jeg har ingen økonomiske interesser i dette firma - så dette er ingen
reklame, bare et billigt vink

Mvh
Søren
Falco

Fra : Armand

Dato : 03-05-01 18:26

Søren Mortensen <edb@hmautomatic.com> skrev i en

> Uffe Ibh Iversen <Uffeibh@nork.auc.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:9cploj$phr$1@sunsite.dk...

> Ja, det er sikkert kaput.
> Lige et link til et billigt sted at købe batterier:..............

check også på www.mcpoolen.se , hvor jeg har set snak om fornuftige
batteritilbud på startsiden :-/

--
Armand.