30 dage og yderligere frem til sidste hver~
Fra : Klaus Hass

Dato : 01-06-04 20:58

Når man har sendt en virksomhed en faktura på udført arbejde (fra sit
firma), og giver dem en betalingsfrist på 14 dage, kan de så godt (moralsk
og juridisk) nu en måned (og en rykker) efter komme og sige, at de altid har
haft en politik med at betale regninger 30 dage og yderligere frem til
sidste hverdag i måneden? - på mig lyder det som en dårlig undskyldning for
at de ikke kan betale p.t.

Skal de ikke bare betale til den dato jeg har givet dem? - og ellers måske
trues med inkasso?

På forhånd tak for svar!

Mvh

Klaus

Fra : alexbo

Dato : 01-06-04 21:15

"Klaus Hass" skrev

> Skal de ikke bare betale til den dato jeg har givet dem? -

Jo i princippet,
men løbende måned og 20 dg. er meget normalt, de har så løbende måned og
sidste hverdag, den har jeg ikke set før.

Der er mange firmaer der laver regnskab en gang om måneden, og i forbindelse
med det betaler de indkomne regninger, de gider ikke at behandle og betale
fakturaer sådan sjatvis igennem måneden.
Det gør jeg heller ikke selv.

mvh
Alex Christensen

Fra : anders majland

Dato : 01-06-04 21:13

> [...]
> yderligere frem til sidste hverdag i måneden? - på mig lyder det som
> en dårlig undskyldning for at de ikke kan betale p.t.

Hvad har i aftalt mhs til betalingsfrist ?
De har vel ikke ved køb af ydelsen henvist til deres standardvilkår ?

> Skal de ikke bare betale til den dato jeg har givet dem?
Nej - du skal give dem den aftalte betalingsfrist ...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Klaus Hass

Dato : 02-06-04 19:21

meddelelse news:40bce5a8$0$3049$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvad har i aftalt mhs til betalingsfrist ?
> De har vel ikke ved køb af ydelsen henvist til deres standardvilkår ?

> Nej - du skal give dem den aftalte betalingsfrist ...

Der foreligger ingen aftale om betalingsfrist på noget tidspunkt!

Tak for dit svar

Fra : Jonathan Stein

Dato : 02-06-04 21:58

Klaus Hass wrote:

> Der foreligger ingen aftale om betalingsfrist på noget tidspunkt!

Hvis en bestemt betalingsfrist er udbredt i branchen, kan den
muligvis blive gældende, hvis man ikke har aftalt andet.

"30 dage + sidste hverdag" lyder som en omskrivning af "løbende måned
plus 30 dage".

Hvis du har en forventning om, at pengene kommer til det lovede
tidspunkt, så vent med at kaste penge efter en inkasso-sag, men send
evt. et inkasso-varsel med mindst 10 dages frist, så sagen kan gå
direkte til inkasso, hvis pengene ikke kommer den forventede dag.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Klaus Hass

Dato : 04-06-04 21:06

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> evt. et inkasso-varsel med mindst 10 dages frist, så sagen kan gå
> direkte til inkasso, hvis pengene ikke kommer den forventede dag.

Jeg har nu fået mine penge, hurra!

Tak for svarene

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-04 21:24

On Tue, 1 Jun 2004 21:58:00 +0200, "Klaus Hass"
<invalid@invalid.invalid> wrote:

> [...]
>at de ikke kan betale p.t.
>
>Skal de ikke bare betale til den dato jeg har givet dem? - og ellers måske

Med mindre der foreligger en anden aftale, skal kunder selvfølgelig
betale til forfaldsdatoen, uanset kundens almindelige praksis.
Desværre er det sådan at nogle (især ældre og store) firmaer tror at
det er ok med løbende måned.

Jeg har netto kontant 8 dage på alle kunder, men accepterer en hvis
respeed til kunder med større bogholderi.

Man må iikke true ikke betalende kunder (jeg har det fra RKI), det
skal komme som en "overraskelelse" for dem.

Almindelig praksis er 3 betalingspåmindelser/rykkere, sidste evt. fra
kreditvurderingsbureau. Dernæst går sagen til advokat.

Jeg kan i den forbindelse anbefale RKI, de har en klippekortsordning,
hvor man køber ti klip. Det koster 1 klip at få hjælp til at rykke en
kunde og to klip til at kreditvurdere en kunde. De penge er givet godt
ud.

/karsten

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 06-06-04 19:27

> Almindelig praksis er 3 betalingspåmindelser/rykkere, sidste evt. fra
> kreditvurderingsbureau. Dernæst går sagen til advokat.

Måske alm. praksis - men man skal faktisk kun give een
betalingspåmindelse/rykker, før man må sende en kunde (forbruger) til
inkasso. Man må selvfølgelig gerne sende flere - men man må kun opkræve
rykkergebyr (max 100 kr. inkl. moms pr. stk.) for de første 3 + et gebyr for
at sende sagen til inkasso.

--
Mvh. Jesper

Fra : Kim

Dato : 07-06-04 10:21

On Sun, 6 Jun 2004 20:26:32 +0200, "Jesper Nielsen"
<jn@nielsenit.invalid> wrote:

>Måske alm. praksis - men man skal faktisk kun give een
>betalingspåmindelse/rykker, før man må sende en kunde (forbruger) til
>inkasso.

Det er forkert.
Debitor har ikke krav på en eneste betalingspåmindelse/rykker,
før sagen sendes til inkasso.

Men undlader kreditor at sende en rykker, hvor der gives meddelelse om
at sagen sendes til inkasso, så kan inkassoomkostningerne ikke opkræves
hos debitor.

--
Kim

Fra : C. Jensen

Dato : 02-06-04 00:37

Den Tue, 01 Jun 2004 21:58:00 +0200. skrev Klaus Hass:
> [...]
> haft en politik med at betale regninger 30 dage og yderligere frem til

De har ikke ret til selv at fastsætte en betalingsfrist, hvis det er
det du mener. Den bestemmer du, og hvis du har givet dem meddelelse om at
de har 14 dages betalingsfrist, f.eks. ved at skrive det på din faktura,
så skal de betale senest 14 dage efter at de har modtaget fakturaen. Man
har normalt ikke nogen speciel ret til kredit eller senere betaling.
Tværtimod.

> Skal de ikke bare betale til den dato jeg har givet dem? - og ellers måske
> trues med inkasso?

Det kan godt være de ikke længere vil være dine kunder, hvis du truer
med inkasso eller det der er værre. Og det vil som regel også tage så
lang tid, at du måske hellere skal vente på at de betaler. Hvis du
altså tror på at de betaler.

Held og lykke.

Med venlig hilsen

Carsten

Fra : Klaus Hass

Dato : 02-06-04 19:22

"C. Jensen" <pjnews@fjernes-primrose.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> så skal de betale senest 14 dage efter at de har modtaget fakturaen. Man
> har normalt ikke nogen speciel ret til kredit eller senere betaling.

Ok det lyder godt, tak for det svar

> [...]
> med inkasso eller det der er værre. Og det vil som regel også tage så
> lang tid, at du måske hellere skal vente på at de betaler. Hvis du

Det gør ikke noget at de ikke længere er mine kunder, jeg har fået nok af
dem pga så mange andre ting

Fra : Per Christoffersen

Dato : 02-06-04 08:28

"Klaus Hass" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> Skal de ikke bare betale til den dato jeg har givet dem? - og ellers måske
> trues med inkasso?

De skal betale efter de aftaler I har lavet om betaling.
Hvis I ikke har lavet nogen aftaler om dette (evt. gennem henvisninger til
forretningsbetingelser ifbm. indgåelse af aftalen) så er beløbet i
princippet til betaling ved levering (straks-betaling). Det betyder at du
kan fastsætte betalingsbetingelserne som du vil.

/Per