Hjemmelavet te
Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 01-06-04 21:30

Hejsa

Jeg er kommende ejer af mit første hus, og vil gerne igang med at lave lidt
af hvert af egen have, bl.a. te. Hvad gør man, hvis man f.eks. har mynte.
Tørrer man så bare bladene og hakker dem, og brygger te på det? Eller hvis
man har nogle bær, skal de så også tørres? og hvordan tørrer man bær, så de
ikke rådner?

Desuden ser det ud til, når man kigger på pakker af færdig te, at kun 10% er
tørrede bær, mens resten er sort te, hvad er sort te?

Håber nogen vil hjælpe, eller måske henvise til en side, hvor jeg kan læse
lidt om det.

mvh. Brian

Fra : Quatalis

Dato : 02-06-04 13:25

> [...]
> tørrede bær, mens resten er sort te, hvad er sort te?
>
> Håber nogen vil hjælpe, eller måske henvise til en side, hvor jeg kan læse

Mælkebøtte eller brændenælde the laves meget enkelt ved at plukke (de
usprøjtede) blade, (der ikke bør have groet nær en vej), og lægge dem tyndt
på riste eller alternativt hænge dem op i små bundter på et tørt sted. Efter
nogen tid (2-3 uger) er de helt tørret ind og kan knuses til mindre dele
mellem fingrene og lægges i en tætsluttende pose eller på glas. Theen bliver
sart grøn - ser ud og smager lidt ligesom traditionel kinesisk grøn the (og
er lavet efter samme princip). Den smager udemærket hvis man bryder sig om
grøn the. Hvis man er vant til almindelig the, vil man formentlig ikke synes
om den. Du kan også købe mælkebøtte, brændenælde eller Markussens
Universal-the i helsekostforretninger.

Sort the derimod er et helt andet princip. Her tørres blade fra the-busken
og ristes eller røges derefter, hvilket giver theen den traditionelle smag
og farve vi allesammen kender. Thebuske kan så vidt jeg ved ikke gro under
vore himmelstrøg og den efterfølgende proces er vist ikke lige sådan at
genskabe heller. Men du kan jo købe en pose almindelig sort the (fx. en
ceylon the) og så tilsætte lidt af dine egne tørrede bær.

Forskellen på de 2 typer the er (ud over farve og smag) at den sorte kommer
til at indeholde garvesyre og caffeine, som man så kan undgå ved at drikke
den grønne.

Held og lykke med projektet

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 02-06-04 13:47

Quatalis wrote:
> Forskellen på de 2 typer the er (ud over farve og smag) at den sorte kommer
> til at indeholde garvesyre og caffeine, som man så kan undgå ved at drikke
> den grønne.

Desuden indeholder grøn te åbenbart flavonoidet epicatechin.
"Flavonoider er polyphenoliske antioxidanter, der synes at have god
virkning overfor cancer og hjerte-kar-sygdomme som åreforkalkning."

Ref: http://www.ing.dk//apps/pbcs.dll/article?AID=2004106040014&NL=1

Med venlig hilsen Preben

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 02-06-04 21:45

Takker for hjælpen, det ser ud til at hvis jeg vil have en traditionel sort
te, så kan jeg ikke lave det hele selv

Mvh. Brian