Plæne fyldt med mælkebøtter
Fra : Tom Frank

Dato : 01-06-04 09:00

Hej,

I weekenden besøgte jeg en ven som har et kæmpe problem med en græsplæne
fyldt med mælkebøtter (han er lige flyttet ind). Faktisk 90% mælkebøtter og
10% græs. Vi slog straks plænen ned, men vi kan godt se at med de rødder
bøtterne har sat kommer de bare stærkt igen. Nu er spørgsmålet skal vi fræse
hele plænen op og læg en ny græsplæne ( så får han ikke ret meget glæde af
den i år ) eller kan man bruge noget der hedder plænerens og hvor effektivt
er det ??? Og i så fald man bruger kemikaliet, kan man så spise af
køkkenhaven som ligger lige ved siden af.

Der er også den hage at hvis man fræser det hele op så spredes frøene vel
bare og problemet kommer bare næste år igen.

Alt tip og hints modtages med kyshånd.

/Tom

Fra : Nygaard

Dato : 01-06-04 10:23

> Der er også den hage at hvis man fræser det hele op så spredes frøene vel
> bare og problemet kommer bare næste år igen.

Frøene er allerede spredt, så med mindre du napalm bomber plænen, så tror
jeg ikke at du får has på dem, og de vil spire hen over sommeren... Istedet
ville jeg bruge den som den nu er hen over sommeren, og på sensommeren (mens
planterne stadig er i vækst) give den 2 gange round-up med 10-14 dages
mellemrum. Når 2. omgang har haft sin virkning, kan I fræse og anlægge en ny
plæne, han har glæde af til næste sommer...

Mvh
Nygaard

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-04 11:49

"Tom Frank" <tofran@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Der er også den hage at hvis man fræser det hele op så spredes frøene vel
> bare og problemet kommer bare næste år igen.

Inden I starter fræseren, kunne I måske forsøge med gift.
Jeg har selv gjort dette på en af vores græs(mælkebøtte)plæne med stor
succes, da jeg handt en dunk "plænerens" efterladt af den tidligere ejer.
Jeg er dog ikke klar over hvor giftigt det er - men hvis bare du holder god
afstand til køkkenhaven, eller måske venter til du har tømt køkkenhaven til
efteråret, så skulle det vel kunne lade sig gøre. Det virker i hvert fald
godt!

Stefan

Fra : Ole Jensen

Dato : 01-06-04 12:00

> [...]
> efteråret, så skulle det vel kunne lade sig gøre. Det virker i hvert fald

Hej

Jeg synes jeg kan mindes, at plænerens skal bruges når ukrudtet er i
vækst, altså om foråret.

Jeg har kun brugt det en gang, og jeg mener der stod på dunken, at
græsset skulle gødes et par uger før man sprøjtede, og igen et par uger
efter.

Det er jo et væksthormon, så vidt jeg husker, og det virker jo kun i
vækstsæsonen, derfor bruges det ikke om efteråret.

mvh
Ole-J

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 01-06-04 12:17

I news:40bc376c$0$242$edfadb0f@dread12.news.tele.dk <Tom Frank>
<tofran@hotmail.com> skrev:

> [...]
> 90% mælkebøtter og 10% græs. Vi slog straks plænen ned, men vi kan
> godt se at med de rødder bøtterne har sat kommer de bare stærkt igen.

Han holder en havefest, (en indflytterfest er vel alligevel på
trapperne).
Han beder gæsterne medbringe et stikkejern, gammel brødkniv eller
lignende.
Han anbringer en affaldssæk ved siden af fadølsanlægget.

Nu er fidusen, at 'prisen' for et glas fadøl/vin er 5 stk. mælkebøtte
med min. 3 cm rod.

I min omgangskreds ville ovenstående tynde gevaldigt ud i mælkebøtterne
:)

Når gæsterne er gået, stimulerer han græsvæksten med 75% NPK og 25%
kvælstof, hver 2-3 uger i løbet af sommeren.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Peter Andersen

Dato : 01-06-04 12:33

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> wrote in message
> [...]
> med min. 3 cm rod.
>
> I min omgangskreds ville ovenstående tynde gevaldigt ud i mælkebøtterne

OK
Jeg satte mig lige ned og regne lidt på det. Lad os at Toms ven har 800 kvm
plæne og 90 % er mælkebøtter ( er godt klar over det formentlig er lidt
overdrevet). Så er der 720 kvm med mælke bøtter, en mælke bøtte fylder vel
omkring 10x10 cm, så får jeg det til 72000 mælkebøtter.
og det er så 5 mølke bøtter til en kop øl, det er så 14400 øl der skal
udbydes. Lad os så bare antage at hvis de skal være istand til at pille 3 cm
rod op kan de maks drikke 15 øl på en dag. Så er vi fremme ved at der skal
komme 960 personer til hans have fest ( og husk lige at der kun er 800 kvm
plæne). DVS at der er 0,83 kvm plas til hver person i haven.
Så pointen må være at han skal gøre det over flere dage

Peter

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 01-06-04 13:01

I news:40bc6962$0$3051$14726298@news.sunsite.dk <Peter Andersen>
<nospam@nospam.dk> skrev:

> [...]
> ved at der skal komme 960 personer til hans have fest ( og husk lige
> at der kun er 800 kvm plæne). DVS at der er 0,83 kvm plas til hver

LOFL

Jeg har ikke kontrolleret dit regnestykke, men jeg kan se det for mig.
:)

Helt seriøst mener jeg, at den eneste chance for at 'redde sommeren' er
mekanisk bekæmpelse. Indlægget var bare en ide til at komme godt igang.

Jeg har selv afprøvet ovenstående.
'Gæsterne' var erstattet af børnebørn, og fadøllen erstattet af is. Det
fungerede fremragende. Indrømmet; Angrebet var ikke lige så voldsomt. :)

Jeg bor ud til åbne marker og grøftekanter, og mælkebøtter er en
naturlig del af min sommer. Jeg har vænnet mig til, at når jeg går en
hyggetur i haven har jeg altid et stikkejern i hånden. Det har indtil
videre kunnet holde mælkebøtter og andre pælerodsplanter i skak.

> Så pointen må være at han skal gøre det over flere dage

En *god* havefest varer vel altid flere dage :)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Peter Andersen

Dato : 01-06-04 12:21

"Tom Frank" <tofran@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Der er også den hage at hvis man fræser det hele op så spredes frøene vel
> bare og problemet kommer bare næste år igen.

Nu har jeg ingen erfaringer med det. men har hørt lidt hist og her, og kan
lidt fra mit fag. Så tag mit råd med et gran salt.
Hvis du bruger plænerens skal der som der siges gødskes et par uger før
sprøjtning, dette skyldes at man øsnker at styrke græsset så den bedre kan
overleve den behandling med plænegræs. Tyspisk siger man at man ikke kan
bruge plæne rens på en ny plæne de første par da plænen ikke kan holde til
det, og jeg vil derfor formode at hvis du snakker om det her 90/10 forhold,
ja så er det en rimlig svag græs plæne og det vil derfor nok være det bedste
bare at give den round-up, da jeg formoder det er billiger og mere
effektivt.
Så det jeg villle, var at fræse den op så tidligt så muligt gerne i
efteråret når man er færdig med at bruge have. Gør derefter arealet plant så
der er klar til at så græs. Men istedet for at så græs lader i den den bare
ligge og sprøjter den efter 3 uger så får i taget en del ukrudt. Om foråret
river i den så over og lader den ligge 2-3 uger og giver den en omgang
roundup igen. Der efter laver i en ny plæne.
I kan evt også bare fræse den op nu og så give den et par roundup
behandlinger inden oktober og så så græsset mid oktober, der skal bare
bruges lidt mere græsfrø og den skal evt efter sås i foråret.

Udduber gerne hvis du vil ha flere råd

MVH
Peter

Fra : Peter Andersen

Dato : 01-06-04 12:23

"Peter Andersen" <nospam@nospam.dk> wrote in message

> [...]

> behandlinger inden oktober og så så græsset mid oktober, der skal bare
> bruges lidt mere græsfrø og den skal evt efter sås i foråret.

Det skal lige siges inden at der kommer en masse økologer på banen at du kan
benyttte meget lidt round up ved denne metode, da ukrudtet vil være meget
småt

Peter

Fra : Omnolog HMH

Dato : 11-06-04 19:18

> [...]
kan
> benyttte meget lidt round up ved denne metode, da ukrudtet vil være meget

Nød. Roundup må man jo ikke bruge på barjord.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 01-06-04 16:14

> [...]

> Der er også den hage at hvis man fræser det hele op så spredes frøene vel
> bare og problemet kommer bare næste år igen.

Ved fræsning kan man hakke rødderne i små stumper, der hver især
kan blive til en ny plante.
Gentagne fræsninger til rødderne er udsultet kan anvendes, men det er
en lang forestilling.
Hvis der anvendes hormonmidler i stedet for fræsning vil rødderne
ødelægges. (herbatox).
Det er nok den bedste løsning som en en-gangsforestilling.
Frøformering er ikke det store problem i en veletableret græsplæne.

Per A. Hansen

Fra : Gunnar

Dato : 01-06-04 16:39

> [...]
> Det er nok den bedste løsning som en en-gangsforestilling.
> Frøformering er ikke det store problem i en veletableret græsplæne.
det bedste er sprøjtning med plænerens, men sørg for at planterne ikke er
nyklippede, der skal være meget bladmasse, og så må der heller ikke klippes
igen før mælkebøtterne er næste forsvundet, derefter lidt nyt før hvis der
er store huller så lidt gødning, Der blev foreslået både NPK og kvælstof,
hvad tror vedkommende N står for. Derefter regnvejr eller vanding og du har
snart en flot plæne.
Gunnar

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-06-04 20:04

> I weekenden besøgte jeg en ven som har et kæmpe problem med en græsplæne
> fyldt med mælkebøtter (han er lige flyttet ind). Faktisk 90% mælkebøtter
og
> 10% græs.

Lyder ligesom her hos os. Jeg har købt noget plænerens i foderstoffen (400
kr til 1500 kvm), og efter nogle forsøg med vand i ryggsprøjten, fik jeg
regnet mig frem til hvor meget der skulle i 20 l vand for at det passede med
arealet. Der skal spøjtes senest 1. august, og lige nu er det så tørt, at
der ikke skal sprøjtes - der er simpelthen ingen vækst. Vi sprøjtede i
april, og har i år været forskånet for det helt store mælkebøtteoverfald.

I skal kun fræse, hvis plænen trænger alligevel. Det er et pokkers til
arbejde for ingenting.

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-06-04 21:07

On Tue, 1 Jun 2004 09:59:39 +0200, "Tom Frank" <tofran@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>hele plænen op og læg en ny græsplæne ( så får han ikke ret meget glæde af

Nu har du allerede fået masser af råd om hvordan du kommer af med
mælkebøtterne osv.

Men hvorfor i det hele taget få dem væk? Der er ikke noget pænere end
når plænen er helt gul om foråret. Og mælkebøtterne er også pænt grønne
resten af sommeren. Nåja, det er ikke en perfekt græsplæne, men hvad så?

Vi har efterhånden ikke ret meget græsplæne tilbage her, og det er jeg
sådan set glad for - men lige om foråret savner jeg den flotte gule
mælkebøttemark som vores græsplæne altid har været.

http://www.gartneriet.dk

Fra : AnlægsgartnerJohn

Dato : 05-06-04 22:01

Nu har jeg ikke lige haft "overskud" til, at gennemlæse alle indlæg, men jeg
ville sprøjte NU med "herbitox" og gentage behandlingen til foråret/midten
af marts...
Vær opmærksom på, at det er et hormonmiddel!!! Så undgå kontakt med huden,
endvidere må evt. kæledyr/barfodede mennesker ikke færdes på arealet i ca.
48 timer efter sprøjtningen!!!

Ring nu bare til din lokale anlægsgartner ik`!

Mvh John...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-06-04 20:03

On Sat, 5 Jun 2004 23:00:44 +0200, "AnlægsgartnerJohn"
<anlaegsgartnerjrb@NOSPAM5750.dk> wrote:

>ville sprøjte NU med "herbitox" og gentage behandlingen til foråret/midten

<klip>

>Ring nu bare til din lokale anlægsgartner ik`!

Hvorfor? Jeg skal ikke have sprøjtet noget.

(As in: Hvorfor skrive det i et svar på mit indlæg, når det ikke er mig
der skal have sprøjtet noget?)

(Ok, jeg skal faktisk have sprøjtet noget, men det er et lille stykke
spm skal have glyphosat og jeg er selv indehaver af både udstyr og
sprøjtebevis så det ordner jeg selv)

http://www.gartneriet.dk

Fra : Omnolog HMH

Dato : 11-06-04 19:23

Ohøj : 3 forslag:

1) Lad mælkebøtterne stå og lav the af dem

2) Slå græsset lidt tierere end ellers - så kan græsset udkonkurrere
mælkebøtterne. Så er du både miljøvenlig og får lidt ekstra motion.

3) Sprøjt med hormonmiddel mod bredbladet ukrudt - det skal være, når der er
gang i væksten, for det virker på den måde, at de tokimbladede planter
"vokser sig selv ihjel". Man skal IKKE slå græsset inden. Det kan være en
fordel at give gødning 1-2 uger inden.

MVH HMH