Ny Ibook - den ER lækker...
Fra : Mikael Kern

Dato : 02-05-01 19:51

Så fik jeg lige fingrene på den nye Ibook, den er sgu lækker. God skærm,
stærke hængsler. Den er blank hvid, virker umiddelbart solidt bygget,
meget let. Runde hjørner, stikkene ser også holdbare ud, men det viser
sig jo først efter lang tids brug. Der er ingen låger eller dæksler
eller gummidutter, som kan falde af... .Til gængæld er der både VGA, RGB
og alm. composite video ud. Apple siger den kan køre Quake 3 med 28 fps
/800x600. Og nu spiller jeg ikke Quake, men det er vist OK. Det er jo
ikke det vildeste man kan prøve til sådan et lanceringsparty, men den
virker meget vaks. Jeg tror den kommer til at sælge godt og den vil nok
tage en meget stor bid af dels Titanium, dels PC-fætrene. Anslåede priser:
64MB/CD-ROM: 14.490,-incl. moms.
128MB/DVD-ROM: 16.490,-incl. moms.
128MB/CD-RW: 17.490,-incl. moms.

mvh Mikael Kern

--
----------
Mikael Kern - EFP/ENG/OB - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-05-01 22:41

Mikael Kern <kern@kern.dk> wrote:

> Anslåede priser:
> 64MB/CD-ROM: 14.490,-incl. moms.
> 128MB/DVD-ROM: 16.490,-incl. moms.
> 128MB/CD-RW: 17.490,-incl. moms.

Er det ikke en tand dyrt? Står den billige ikke til $1.299 i
USA? En gammel tommelfingerregel siger, at man kan tage prisen i USA og
gange med ti for at få den danske pris i kroner med moms og det hele.
Det plejer faktisk at passe meget godt. De sidste par år har Apple endda
ligget lidt under, da europæiske Mac-brugere på et tidspunkt brokkede
sig over prisen. Den første iMac kostede således efter min hukommelse
$1.299 i USA og kr. 12.000,- i Danmark. Hvordan i himlens navn kan den
nye iBook så kommer kr. 1.500,- højere?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Mikael Kern

Dato : 02-05-01 23:01

Henrik Münster wrote:
> En gammel tommelfingerregel siger, at man kan tage prisen i USA og
> gange med ti for at få den danske pris i kroner med moms og det hele.

Jo, men det er kun en tommelfingerregel. Der er forskellige moms. - og
toldsatser. Der er forskellige importør/forhandleravancer. Der er
forskellig Apple prispolitik fra produkt til produkt...

> $1.299 i USA og kr. 12.000,- i Danmark. Hvordan i himlens navn kan den
> nye iBook så kommer kr. 1.500,- højere?

Nu er de nævnte priser vejledende. Og hvad der til slut kommer til at
stå på prisskiltet ved vi ikke før om et par uger når den kan leveres.
Eller rettere bestilles - er mit gæt.

Hvis du ringer til Apple DK og siger: "God dag, jeg vil gerne købe
23.000 stykker hvid Ibook - hva´ koster´en egentlig???", så er det nok
en anden pris.

Hvor ku´ jeg godt tænke mig at det danske æble gjorde noget lignende:
Gav alle elever i en kommune en Ibook til indkøbspris. Sikken
PR/goodwill/god investering i fremtiden.

--
----------

Fra : Mikael Kern

Dato : 02-05-01 23:20

Henrik Münster wrote:
> $1.299 i USA og kr. 12.000,- i Danmark. Hvordan i himlens navn...

1.299 gange 8,38 ($kurs) = 10.886 + 7% = 11.648 + 25% (moms.) = 14.660!
Så der er 7 procent til transport, administration og avance. Derfor er
det ikke en guldmine at sælge computere. Men software, ram, kabler,
medier, udvidelseskort, service...

--
----------

Fra : Mikael Kern

Dato : 02-05-01 23:23

Mikael Kern wrote:
>avance
men mente rabat! ))

--
----------

Fra : Peter Perlsø

Dato : 03-05-01 06:30

in article 3AF08823.70018A55@kern.dk, Mikael Kern at kern@kern.dk wrote on
03/05/01 0:20:

> [...]
> Så der er 7 procent til transport, administration og avance. Derfor er
> det ikke en guldmine at sælge computere. Men software, ram, kabler,

Du tager ikek hensyn til Apple's salgspris til grossisterne, men ok...

, Peter - http://haxor.dk , http://titancity.com

Warning! My email address has changed, please update my address to:

h@haxor.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-05-01 11:49

> [...]

> Så der er 7 procent til transport, administration og avance. Derfor er
> det ikke en guldmine at sælge computere. Men software, ram, kabler,

De $1.299 i USA er jo udsalgsprisen i USA. Der er altså
inkluderet avance til forhandler, grossist, Apple selv etc. Så jeg ved
ikke, hvorfor du lægger 7% oveni. Noget andet er, at der så vidt jeg ved
er 6,5% told på varer fra USA, så dit regnestykke passer vel meget godt
alligevel. Det mærkelige er bare, at andre Apple-produkter som f.eks.
iMac har holdt sig indenfor for ti gange dollarprisen, men måske er
dollarkursen simpelthen steget på det sidste. Jeg har ikke fulgt med i
valutakurserne.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-05-01 01:11

In article <1essz9t.kgezx2m1q8w0N%henrik@muenster.dk>, Henrik Münster
<henrik@muenster.dk> wrote:

> [...]
> sig over prisen. Den første iMac kostede således efter min hukommelse
> $1.299 i USA og kr. 12.000,- i Danmark. Hvordan i himlens navn kan den

Den gamle SE model som jeg har, kostede vist enten 1699$ eller 1799$ i
Apple Store, hvilket blev til 18990kr herhjemme (+/- 500kr) - Den
seneste pris jeg har set var i sidste uge hos Nem, som ellers har de
laveste listepriser: 19695kr incl moms.

Sammenlignet med den gamle SE model (466/DVD) er den nye DVD model
prissat rigtigt stærkt.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Fra : Peter Perlsø

Dato : 03-05-01 06:28

in article 1essz9t.kgezx2m1q8w0N%henrik@muenster.dk, Henrik Münster at
henrik@muenster.dk wrote on 02/05/01 23:41:

> [...]
> sig over prisen. Den første iMac kostede således efter min hukommelse
> $1.299 i USA og kr. 12.000,- i Danmark. Hvordan i himlens navn kan den

Pga. det sygelisge danske skattesystem! Røverborgen skal også have 25%!

Fra : Peter Gersmann

Dato : 03-05-01 06:45

In article <B716B8E2.487D%h@haxor.dk>, Peter Perlsø <h@haxor.dk> wrote:

> Pga. det sygelisge danske skattesystem! Røverborgen skal også have 25%!

Hvis du ikke havde moms, hvordan ville du så finansiere sygehusvæsen,
ældrepleje, universiteter etc.? Det ville være kontant afregning ved
kasse 1, og no pay - no cure.

Moms er en af de danske opfindelser vi rent egoistisk kan hade, men den
har skabt et samfund, hvor flere har fået flere muligheder.

//Peter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-05-01 07:24

In article
<moof.immerfreundlich-231481.07452603052001@news.inet.tele.dk>, Peter
Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Moms er en af de danske opfindelser vi rent egoistisk kan hade, men den
> har skabt et samfund, hvor flere har fået flere muligheder.

Det var dog befriende at vide at man ikke står alene med denne holdning
- Det kan efterhånden ellers være svært at få øje på her til lands.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Fra : Mikael Kern

Dato : 03-05-01 08:11

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Det var dog befriende at vide at man ikke står alene med denne holdning
> - Det kan efterhånden ellers være svært at få øje på her til lands.

Kammerater! Styr jer lige - det er den 3. maj nu.....;-]]

--
----------

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-05-01 10:34

In article <3AF1048C.2D04324C@kern.dk>, Mikael Kern <kern@kern.dk>
wrote:

> Kammerater! Styr jer lige - det er den 3. maj nu.....;-]]

....Og der indtraf det jeg ellers var lettet over desværre igen - Det er
faktisk muligt at have den holdning _uden_ at være socialakrobat eller
lignende...

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-05-01 11:49

> [...]

> Moms er en af de danske opfindelser vi rent egoistisk kan hade, men den
> har skabt et samfund, hvor flere har fået flere muligheder.

I princippet giver jeg dig helt ret. Jeg betaler sådan set også
skat med glæde, da pengene går til et godt formål. Det er jo dejligt, at
vi stort set ikke har tiggere på gaden i Danmark, og det er da også det
eneste rigtige, at alle har lige adgang til uddannelse og behandling af
sygdom.
Det mærkelige er bare, at andre lande altså godt kan få det hele
til at køre rundt med langt lavere skatter og afgifter. De fleste landes
indkomstskat ligger på linie med den danske moms. Og de fleste landes
moms er under 10%. Og Danmark er jo ikke det eneste velfærdssamfund i
verden. Så hvorfor skal jeg betale 25% moms, når jeg allerede har betalt
60% indkomstskat af de samme penge? Og hvorfor skal en bil til kr.
85.000,- koste kr. 220.000,- i udsalgspris. Og for at have de 220.000,-
at købe den for, skal jeg tjene kr. 550.000,- før skat. Jeg skal altså
tjene kr. 550.000,- for at kunne købe en bil til kr. 85.000,-. Det er
glimrende med et velfærdssamfund, hvor alle får hjælp efter behov, men
der bør altså være mening med galskaben.
Og nu spiller jeg altså djævelens advokat. Som sagt betaler jeg
sådan set gerne skat. Jeg tror også, at vores lønniveau her i Danmark
langt hen ad vejen er højere end i andre lande. Vi har jo ikke lavere
levestandard end andre, tværtimod. Vi må altså have råd til at betale de
høje skatter.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Peter Gersmann

Dato : 03-05-01 16:51

In article <1estzvx.7qni9mg2nb0gN%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Det mærkelige er bare, at andre lande altså godt kan få det hele
> til at køre rundt med langt lavere skatter og afgifter. De fleste landes
> indkomstskat ligger på linie med den danske moms.

Det kommer jo an på hvad man vil have.

Vi kunne da sagtens gå americana og lade folk betale eller falde døde om
når de blev syge, droppe DSB og proppe byerne til med biler samt se mere
politi og flere fængsler som løsningen på samfundets slagside. Det
skulle da nok få skatten ned, men ville vi få et bedre samfund?

I USA er forholdet indsatte:indbyggere 1: 141 (CNN-2001)
I Danmark er forholdet 1: 1.470 (Indenrigsministeriet)

Og konklusionen er IKKE, at USA fattes forsvarsadvokater, hvilket
medfører at mange havner i fængsel.

//Peter Gersmann

Fra : Simon T

Dato : 03-05-01 19:05

On Thu, 3 May 2001 17:51:14 +0200, Peter Gersmann wrote
(in message <moof.immerfreundlich-394F54.17511403052001@news.inet.tele.dk>):

Hvad siger toget?

FUT: dk.politik

Simon T

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-05-01 00:24

Simon T <mac@fjerndetterhk.dk> wrote:

> Hvad siger toget?
>
> FUT: dk.politik

Hvorfor det? Vi har da en normalt en lempelig holdning overfor emner der
er OFF-TOPIC.

Og ellers kan jeg se i vores NG beskrivelse er stort set alt tilladt så
længe vi bruger Mac OS Kompatible computere - dvs kriteriet af om et
indlæg er OFF-TOPIC eller ej kan lynhurtigt aflæses i headderen:
"User-Agent:"

(dk.edb.mac: Forum for danske brugere af MacOS kompatible computere)

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-05-01 09:48

> [...]

> politi og flere fængsler som løsningen på samfundets slagside. Det
> skulle da nok få skatten ned, men ville vi få et bedre samfund?

Nu er USA jo nok at gå til yderligheder. Jeg tænkte mere på
nogle nærmere liggende lande som f.eks. Tyskland, Frankrig og selv
Sverige. Mig bekendt har de langt lavere beskatning, og de er vel også
velfærdssamfund. Som dansker har jeg naturligvis altid regnet med, at vi
er de bedste, det synes danskere jo altid, men der er efterhånden den
ene udsendelse efter den anden i fjernsynet om, hvordan sygehusvæsen,
pensioner og meget andet er langt bedre i andre lande. Det er da ikke
længe siden, der var en udsendelse om, at man kunne leve langt bedre,
hvis man flyttede til Frankrig trods lidt lavere løn, da skatter og
udgifter generelt er meget lavere end i Danmark. Der er jo også en del
købehavnere, der bosætter sig i Malmø pga. de lavere leveomkostninger.
Men som tidligere nævnt, så tror jeg også, at lønningerne generelt er
bedre i Danmark. Jeg mener da bestemt, at vores levestandard er mindst
lige så god som den i andre lande.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-05-01 10:04

In article <1esxisr.1vvv5221fy3ywwN%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Nu er USA jo nok at gå til yderligheder. Jeg tænkte mere på
> nogle nærmere liggende lande som f.eks. Tyskland, Frankrig og selv
> Sverige.

Sverige har, i følge dem selv, verdens højeste beskatning. At Sverige
tilsyneladende har lavere skatteprocent end Danmark, skyldes at der er
en stor del af den svenske løn arbejdstageren aldrig ser. Den bliver
trukket som arbejdsgiverafgift.

> Der er jo også en del købehavnere, der bosætter sig i Malmø pga. de
> lavere leveomkostninger.

Den tarfik mener jeg er kraftigt aftaget grundet betydeligt højere
boligudgifter i Malmø (siden den danske indvandring og broen), samt
skatteaftelen mellem Danmark og Sverige.

> Jeg mener da bestemt, at vores levestandard er mindst
> lige så god som den i andre lande.

Danskere har det med at være gode til at brokke sig.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-05-01 22:32

> [...]
> tilsyneladende har lavere skatteprocent end Danmark, skyldes at der er
> en stor del af den svenske løn arbejdstageren aldrig ser. Den bliver

Da jeg var barn, var Sverige berygtet for sine høje skatter. De
kunne vist nærmet nå over 100%, hvis man tjente meget. Kendte svenskere
som Björn Borg og dem fra ABBA flygtede til udlandet så snart de
begyndte at tjene godt. Jeg har hørt, at skatten i Sverige er sænket
betydeligt siden da, men jeg har godt nok ikke noget nærmere kendskab
til det.

> Danskere har det med at være gode til at brokke sig.

Ja, men er det noget specielt dansk? Er der ikke også mennesker
i andre lande, der brokker sig? Men OK, vi er da gode til det.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Edlich

Dato : 06-05-01 23:43

In article <1et097r.13o5vrx1k9ue8iN%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Jeg har hørt, at skatten i Sverige er sænket betydeligt siden da, men
> jeg har godt nok ikke noget nærmere kendskab til det.

Jeg boede i Sverige i 5 år (flyttede dertil lige før det nærmest gik
konkurs) og på det tidspunkt var ting som biler og bolig billige, men
maden var dælme ikke. Med hensyn til skatten, så får man, hvis man
lægger arbejdsgiverafgiften oveni lønnen, nogenlunde samme løn og skat
som i Danmark. Med samme job(type) i Danmark og Sverige, havde jeg i
Sverige en bedre bil og bolig, spiste lidt dårligere og havde mindre
tilovers hver måned end i Danmark. Og med en person med min klodsethed,
så var det ret irreterende at skulle betale for at gå til lægen.

> Ja, men er det noget specielt dansk? Er der ikke også mennesker
> i andre lande, der brokker sig? Men OK, vi er da gode til det.

Hør hov, når der nu rent faktisk er noget vi er bedre til end andre, så
skal vi sandelig også have lov til at blære os med det.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Karl Antz

Dato : 05-05-01 17:29

> [...]
> nogle nærmere liggende lande som f.eks. Tyskland, Frankrig og selv
> Sverige. Mig bekendt har de langt lavere beskatning, og de er vel også

Jeg har engang for skægs skyld sammenlignet hvad jeg betalte i skat, med
hvad min bror, som bor i Tyskland, betaler i skat + sygesikring +
diverse andre udgifter som i Danmark falder ind under skatten - for der
er en del ting der her går via skattebilletten men i Tyskland betales
særskilt. Summa summarum blev der en forskel på ca stolte 50 kr. om
måneden, altså 600 kr om året.

Når der dertil kommer at folkepensionen fås af alle hertillands, mens
alderdomsrenten i Tyskland er afhængig af i hvor mange år man har
arbejdet (og hvis man ikke har arbejdet nok må man nøjes med
socialhjælp...) - ja så synes jeg at det i det mindste går lige op

hilsen ka'l

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-05-01 22:32

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> [...]
> arbejdet (og hvis man ikke har arbejdet nok må man nøjes med
> socialhjælp...) - ja så synes jeg at det i det mindste går lige op

Jamen, hvad brokker vi os så over? Det er nærmest umuligt at
sammenligne alle udgifter og indtægter mellem to lande og dermed, hvor
god man kan leve. Huskede du den lavere moms og lavere afgift på øl,
spiritus, biler og benzin?
For nogen tid siden var der en udsendelse i fjernsynet om
danskere der var flyttet til Frankrig. I interview fremgik det, at de
havde langt bedre forhold med sygeforsikringer og pensioner end i
Danmark. Lønnen var lidt lavere, men skatten og leveomkostningerne var
langt lavere end i Danmark. De lavede et regnestykke, hvor den samme
familie i Danmark havde noget med kr. 25.000,- til overs om året, mens
den i Frankrig havde kr. 150.000,-. For de penge kunne de købe en bil.
En lille BMW 320 kostede kr. 275.000,- i Danmark og kr. 125.000,- i
Frankrig. Tallene er ud af hovedet, men de var noget i den stil. Jeg sad
og undrede mig over, at det franske hus var langt billigere end det
danske. Mens man kan sammenligne prisen på en bestemt bil, er det jo
umuligt at sammenligne to forskellige huse i to forskellige lande. Det
ene kan jo ligge i et dyrt område og det andet i et billigt. Da jeg så
udsendelsen tænkte jeg på alle dem i Danmark, der kører langt på
arbejde. I Frankrig ville det koste et par hundrede kroner om dagen i
motorvejsgebyr. De interviewede var veluddannede med et godt job. Hvad
med de dårligt uddannede eller de arbejsdløse? En af mine venner har
arbejdet i Frankrig. Det sociale netværk er mildt sagt ikke så godt
dernede, men det hørte vi ikke om i udsendelsen.
Og hvad har alt det her med Mac at gøre? Jeg var engang inde i
en boghandel i Frankrig, og deres kasseapparat var en Mac. Det ser man
ikke i Danmark bortset fra i Apple-butikkerne.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Karl Antz

Dato : 07-05-01 07:45

> [...]
> sammenligne alle udgifter og indtægter mellem to lande og dermed, hvor
> god man kan leve. Huskede du den lavere moms og lavere afgift på øl,

Yup - vi sammenlignede nemlig osse de forholdsvise omkostninger mht løn
contra udgifter. Lønnen i Danmark er noget højere, mens udgifterne i
Tyskland er noget lavere, så det kom til at svare til hinanden.

Det er klart det var en absolut uvidenskabelig undersøgelse - ,em trods
det synes jeg den var ret tankevækkende ...

ka'l

Fra : Peter Perlsø

Dato : 03-05-01 15:55

Peter Gersmann at moof.immerfreundlich@mail.tele.dk wrote on 03/05/01 7:45:

> Hvis du ikke havde moms, hvordan ville du så finansiere sygehusvæsen,
> ældrepleje, universiteter etc.? Det ville være kontant afregning ved
> kasse 1, og no pay - no cure.

Det er ikke den rette debatgruppe at debattere dette i, men jeg kan fortælle
dig kort, at høje skatter ikke er lig med et højt velfærdsniveau. Dette
viser erfaringer ej blot her fra Danmark, men også USA, Frankrig, England...
osv.

> Moms er en af de danske opfindelser vi rent egoistisk kan hade, men den
> har skabt et samfund, hvor flere har fået flere muligheder.

Se ovenfor. Moms er en af de mange danske asociale skatter, der vender den
tunge ende nedaf - mao. det er de lavest stillede i samfundet der betaler
mest til den. Det er kendetegnet ved en asocial skat. Og det er er momsen i
sandhed!

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-05-01 16:41

In article <B7173D87.48A3%h@haxor.dk>, Peter Perlsø <h@haxor.dk> wrote:

> Moms er en af de mange danske asociale skatter, der vender den
> tunge ende nedaf - mao. det er de lavest stillede i samfundet der betaler
> mest til den.

Nådada, så det er dem med færrest penge der er de største forbrugere.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Christian Bech

Dato : 04-05-01 19:28

> [...]

> viser erfaringer ej blot her fra Danmark, men også USA, Frankrig, England...

Du mener vel ikke seriøst at USA er et velfærdssamfund?

--
- Christian. "Og naar de Skillerum, der lukker om Staterne,
Nationaliteten, om føje Tid falder for den kosmopolitiske

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 03-05-01 11:45

Peter Perlsø <h@haxor.dk> wrote:

> Pga. det sygelisge danske skattesystem! Røverborgen skal også have 25%!

Ja, hvad fanden er det for noget?! Moms og skat og sager på alle os
hårdt plagede danskere, der bare vil have fred og frihed til at holde
hjulene i gang med vores nye legetøj. Billige iBooks til alle! Styrk den
internationale solidaritet!

-j
[som fristes til at offtopic'e den videre med endnu et
Chumbawamba-citat]

--
Boligløs pr. 1.04.01. Søger lejlighed i København.
Kan du hjælpe? http://janus.dk

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 03-05-01 10:43

kern@kern.dk,Ny-Internet writes:

>den

>Kammerater! Styr jer lige - det er den 3. maj nu.....;-]]

Ja, og så kunne det være at I skulle bruge jeres iBook til regneark
istedet for tekst og så zoome op og ned. Så kan det være I finder ud af,
at der er flere lande med mindre moms og bedre hospitalvæsen end her i
landet

Hilsen Hanne, som ikke var ude med fanen d. 1.maj. Jeg foretrækker de
udsprugne bøgetræer.

Undskyld, det har nok ikke så meget med emnet at gøre

Fra : Dan

Dato : 03-05-01 13:34

BørnehaveNationen Længere Leve Hurra NOT :)

Fra : Christian Bech

Dato : 04-05-01 19:29

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> [...]
> istedet for tekst og så zoome op og ned. Så kan det være I finder ud af,
> at der er flere lande med mindre moms og bedre hospitalvæsen end her i

Hvis et sygehusvæsen bare delvist finansieres af private forsikringer,
pynter det gevaldigt på momsen.

Sygehusene kan jo heller ikke gøre for, at vi ryger, drikker og æder
mere end andre europæere.

> Hilsen Hanne, som ikke var ude med fanen d. 1.maj. Jeg foretrækker de
> udsprugne bøgetræer.

Og man har det langt bedre i hovedet dagen efter!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-05-01 05:30

Hej Christian

Ud fra dit indlæg kan jeg læse, at du nok ikke véd ret meget om det at være
syg og virkelig have brug for en behandling, som rent faktisk kan tilbydes i
andre lande end Danmark. His du blot har fulgt en lille smule med i TV og
radio, vil du vide, at fx. er skatter og afgifter langt lavere i et land som
Frankrig, og de bruger ca. 1,8% mere til deres sysgehusvæsen end Damark gør,
og deres ventelister er under en 1/5 af de, vi har herhjemme.

Og så glemmer du vist også, at der er efterhånden adskillige danskere, der er
rejst til udlandet for at blive behandlet / helbredte for deres sygdomme, -
og det vel at mærke med udmærkede resultater. Én af dem er en vis
Klompenborg-Skrumsager Schau her fra Århus, der blev ¨'dødsdømt' af de
herværende kræftlæger, men han ville ikke give op og rejste til Sverige, hvor
de bruger en helt anden behandlingsmetode for den kræfttype han havde,
(leverkræft). Efter sin helbredelse tog han initiativ til, at der kom en
tilsvarende strålebehandlingsmaskine her til Kommunehospitalet, men de
herværende kræftlæger påstår hårdnakket, at det ikke virker, - og det på
trods af, at der er flere end Schau, der har været enten i Sverige eller
Tyskland og fået den samme behandling, og som nu er erklæret raske! - Det
siger ikke blot noget om vores sygehusvæsen, men det siger langt mere om vore
såkaldte 'specialister'!

Jeg har selv måttet føle det på egen krop at blive erklæret for uhelbredelig
syg (læs: handicappet) af en nu afdød professor her i Århus. Da jeg som
10-årig blev blind, og mine forældre tog det store skridt dengang og ville
rejse til en tysk specialist, blev han stiktosset og råbte og skreg og
bandede både mig og mine forældre langt væk. Og desuden truede han med at få
mig tvangsfjernet, og han tog også skridt til det. Vi havde en temmelig stor
omgang ballade med Blindeskolen Refsnæs ved Kalundborg, hvor den daværende
leder adskillige gange forsøgte at få mig tvangsfjernet. - Indtil min far
truede ham med at tilkalde politiet, hvis han for fremtiden ikke holdt sig
væk.

Mine forældre var heldigvis så fremsynede og stærke, at de ikke lod sig gå på
af det hele og fortsattte med at rejse til Tyskland med mig. I løbet af et
halvt år kunne jeg igen begynde at se så meget, at jeg kunne begynde at læse
med en lup på +25dpi. Og i løbet af de næste 5 år fik jeg ca. 2% syn igen.
Mere kan jeg ikke få, da min nethinde er delvis ødelagt. I begyndelsen
betalte mine forældre hver en krone, og senere har jeg selv betalt for _alt_
- konsultationer, medicin og operationer. Men i følge "verdens dygtigste
øjenlæger" - altså de danske, skulle jeg blot have været blind og være brugt
til forsøg med 'nye' operative metoder.

Jeg har en veninde i København, der har nøjagtig den samme øjensygdom som
jeg, og hun kom desværre i den mølle med de operative forsøg, - med det
resultat, at hun nu har fået fjernet begge øjne pga. 'en beklagelig fejl' ved
en af de forsøgsoperationer! Min tyske øjenlæge havde et motto: "Lieber eine
Auge dann gar nichts!" og han frarådede, at jeg nogensinde, sålænge jeg har
det syn, jeg har nu, - skulle lade mig operere på det andet øje, for evt at
kunne få lidt syn på det også. - For, som han sagde, mister du synet på det
øje, du ser noget med nu, så er der altid en chance for, at du kan få noget
tilsvarende på det andet, hvis alt går vel....

Så, jeg véd egentlig ikke, hvor vores såkaldte velfærdssamfund er henne, når
sådanne ting kan finde sted her, og hvis man ikke vil give op, tvinges man
til enten at låne pengene til behandlingerne eller til evt. at bruge en surt
opsparet pensionsordning, hvis man vil rejse til et andet land, der både kan
og vil hjælpe.. Og desuden risikerer man jo, som det også har været fremme i
både radio og TV, at det danske sygehusvæsen ikke mere ønsker at se den/de
personer, der har 'formastet' sig til at rejse til udlandet!

Jeg vil ikke starte en diskussion om det her, men jeg vil gerne at du - og
visse andre - blot vil tænke jer en smule om, før du/I slynger nogle påstande
ud, som du/I ikke har noget som helst kendsgerninger at holde jer til. Det er
så let at sige, at 'staten' skal betale, - og 'vi vil have', - men det er
langt sværere at indfri 'løfterne', og jeg synes, det er decideret svinsk at
behandle folk, der selv både vil og har mulighederne for selv at betale, - på
den måde, som det er blevet til herhjemme. - Det er jo Janteloven om igen!

mvh. Erik Richard

Christian Bech wrote:

> Hvis et sygehusvæsen bare delvist finansieres af private forsikringer,
> pynter det gevaldigt på momsen.
>
> Sygehusene kan jo heller ikke gøre for, at vi ryger, drikker og æder
> mere end andre europæere.

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Christian Bech

Dato : 07-05-01 10:47

> [...]
> syg og virkelig have brug for en behandling, som rent faktisk kan tilbydes i

Nej, det kan du ikke med nogen rimelighed læse ud af mit indlæg. Derimod
kan det åbenbart læses ind i mit indlæg, men det betyder på ingen måde
at jeg kan tages til indtægt for det eller at det afslører noget som
helst om min viden om sundhedsområdet.

Hvis jeg ville være fræk kunne jeg gengælde 'komplimenten' med at
påpege, at du kun kender systemet fra den ene side, mens jeg kender det
fra begge.

> [...]
> Frankrig, og de bruger ca. 1,8% mere til deres sysgehusvæsen end Damark gør,
> og deres ventelister er under en 1/5 af de, vi har herhjemme.

Hvis man følger for meget med i medierne, stiger risikoen for at blive
fejlinformeret desværre drastisk. Et godt eksempel er den nylige
undersøgelse, hvor medierne dømte de danske sygehuse til at være dumpet,
da de kun opnåede et sted mellem en 30. og 40. plads. Men hovsa! Hvad
skete der, da Weekendavisen satte en medarbejder til at _læse_
rapporten? Han fandt søreme ud af, at de danske sygehuse havde opnået en
fornem 3. plads, mens det var vores generelle sundhed, der var dumpet.
Jeg skal gerne gentage hvad der stod i det indlæg, du har svaret på:

"Sygehusene kan jo heller ikke gøre for, at vi ryger, drikker og æder
mere end andre europæere."

Derudover er det pinagtigt at se på, at sygehusene skal stå til ansvar
for politiske dispositioner. Et eksempel fra din verden er, at
Øjenafdelingen på Marselisborg Hospital for nogle år siden lukkede ned
for alle ikke-akutte operationer i over et halvt år. Politikerne var
nemlig blevet sat under pres af en stor gruppe hoftepatienter og vupti,
så blev budgetterne omarrangeret og på Øjenafdelingen måtte man trille
tommelfingre mens man kunne se på, at ventelisterne til operationer for
stær steg støt. (Bemærk det elegante bogstavrim).

Jeg er kort sagt led og ked af, at sygehusene og de onde læger udskriges
til syndebukke på enten et fejlagtigt grundlag eller pga. politiske
dispositioner, men det var slet ikke det, der lå i Hannes indlæg, som
jeg svarede på, så derfor var min kommentar kun humoristisk ment.

> [...]
> siger ikke blot noget om vores sygehusvæsen, men det siger langt mere om vore

Jeg forstår overhovedet ikke hvor i mit indlæg, du finder belæg for, at
jeg har glemt Kloppenborg-Skrumsager. Tværtimod husker jeg sagen
særdeles godt. Faktum er, at behandlingen ikke virker, thi i den
videnskabelige verden anerkender man ikke en metode før den er bevist!
Svenskerne har haft rigtig mange år til at dokumentere behandlingen, men
har ikke gjort det. Derimod er der tale om en eksperimentel behandling,
som svenskerne blot er fortsat med at bruge uden egentlig at følge op på
den. Selv populisten Jørgen Winther kunne ikke finde flere end tre (3!)
undersøgelser vedr. stereotaktisk strålebehandling, og ud af de tre var
det kun en, der var lødig og den var ovenikøbet inkonklusiv! Men det
forhindrer naturligvis ikke svenskerne i at tage imod betalende gæster.
Og hvorfor skulle det det? Det er jo et frit marked.

Du burde kende nok til videnskabelig metode til at vide, at man ikke
baserer viden på enkeltsager, tværtimod skal man have gentagne forsøg,
før man udsætter folk for en behandling. Danske teologer er vel heller
ikke racister, fordi to folkekirkepræster har markeret sig med temmeligt
fremmedfjendske holdninger?

Du bør heller ikke glemme din kildekritik: Hvilken historie tror du
medierne helst vil fortælle: Den positive om kræfthelbredelse eller den
om kræftpatienterne, der alligevel døde.

Apropos ordet 'dødsdømt' så er det del af en ubehagelig retorik, der kun
tjener til at svine en hel faggruppe til. Regel nummer et er nemlig, at
man ikke må tage håbet fra folk, og derfor 'dødsdømmer' man netop ikke;
men der eksisterer altså også en forpligtigelse til at fortælle, at der
ikke er flere behandlinger at tilbyde. Folk, der sørger eller har fået
at vide, at de skal dø en alt for tidlig død, tænker ikke klart, og de
har et naturligt behov for at rette deres vrede et eller andet sted hen.
Det er kun menneskeligt, at det i nogle tilfælde bliver rettet mod den,
der har måttet opgive at redde dem. Men derfra og til at slutte, at alle
speciallæger er onde mennesker, der får en pervers nydelse ud af at se
folk dø, er simpelthen uværdigt.

> [...]
> både radio og TV, at det danske sygehusvæsen ikke mere ønsker at se den/de
> personer, der har 'formastet' sig til at rejse til udlandet!

En anden af de ting, som du ikke kan læse ud af mit indlæg, er, at jeg
skam udmærket er klar over, at sundhedsvæsenet ikke er på forkant på
alle områder. Bl.a. har man på en klinik i Tyskland haft stor succes med
at genoptræne hjerneskadede i en sådan grad, at de kan komme til at
klare sig selv. Først for nylig er der kommet politisk vilje til at
forsøge sig med genoptræning i stedet for det gængse tilbud med
handicaphjælpere døgnet rundt. Samfundsøkonomisk ville en intensiv
genoptræning sikkert vise sig at være en god forretning, men ellers er
problemet, at der ikke er penge til alt. Det er sørgeligt, men desværre
et faktum.

Og apropos pengene, så vil jeg gerne vende tilbage til det udsagn, der
åbenbart provokerede dig:

"Sygehusene kan jo heller ikke gøre for, at vi ryger, drikker og æder
mere end andre europæere."

Når vi her i landet har mange flere livsstilssygdomme end i Syd- og
Mellemeuropa; gad vide, om ikke franskmændene bruger nogle af alle de
penge, de sparer på folk med rygerlunger og hjerteproblemer, til at
behandle andre sygdomme?

Mht. til opfølgning på behandling i udlandet, så er der tale om et
tilfælde, hvor en arrogant overlæge i flg. en patient har nægtet, og
bemærk venligst, at journalisten ikke kunne finde andre patienter, der
havde fået samme behandling. Men straks bliver det til at det samlede
> [...]

> den måde, som det er blevet til herhjemme. - Det er jo Janteloven om igen!

Det er muligt, du ikke vil starte en diskussion, men når du både kalder
mig ignorant, hensynsløs og uvederhæftig, må du altså forvente et svar.

Mht. kendsgerninger vil jeg indtrængende bede dig om at anfægte, at -
"Sygehusene kan jo heller ikke gøre for, at vi ryger, drikker og æder
mere end andre europæere." - skulle være en kendsgerning.

Derudover forekommer det mig, at størstedelen af dine argumenter er
fordomme baseret på avisoverskrifter. Det eneste jeg fæster nogen lid
til, er din egen sygehistorie og desværre ser det ud til, at den har
sløret din dømmekraft.

Jeg har stor respekt for dine forældres fremsynethed, og glæder mig på
dine vegne over, at du stadig har dit syn. Ligeledes kan jeg udmærket
forstå, at du føler dig dårligt behandlet. Men det er hadskt og
uværdigt, at du udfra din egen oplevelse konkluderer, at alle
speciallæger er inkompetente, arrogante og ligeglade med deres
patienter.

Fra : Bjarke Vejby

Dato : 03-05-01 18:34

On 02/05/01 20:50, in article 3AF0570C.C52FD52B@kern.dk, "Mikael Kern"
<kern@kern.dk> wrote:

> [...]
> tage en meget stor bid af dels Titanium, dels PC-fætrene. Anslåede priser:

Bussen er på 66 mhz; fy fy skamme !

Fra : Peter Perlsø

Dato : 03-05-01 18:45

in article B717631F.3CC8%vejby@vejby.dk, Bjarke Vejby at vejby@vejby.dk
wrote on 03/05/01 19:33:

> Bussen er på 66 mhz; fy fy skamme !

So what? Det er en fed bærbar... og ganske konkurrencedygtig odfra både
muligheder, ydelse og pris!

Og selvfølgelig... sex.

regards , Peter

- http://haxor.dk - Mac news portal for haX0rs
- http://titancity.com - My philosophical hideout...

Fra : Bjarke Vejby

Dato : 03-05-01 19:42

On 03/05/01 19:44, in article B717659D.48DA%h@haxor.dk, "Peter Perlsø"
<h@haxor.dk> wrote:

> in article B717631F.3CC8%vejby@vejby.dk, Bjarke Vejby at vejby@vejby.dk

> So what? Det er en fed bærbar... og ganske konkurrencedygtig odfra både
> [...]

"Og selvfølgelig... sex."

Jep, men slow hand !

Fra : Peter Perlsø

Dato : 03-05-01 19:58

in article B7177321.3F21%vejby@vejby.dk, Bjarke Vejby at vejby@vejby.dk
wrote on 03/05/01 20:42:

> "Og selvfølgelig... sex."
>
> Jep, men slow hand !

Hver man, sin form for sex, I guess... :)