Olietønde til brænding
Fra : Kristian

Dato : 31-05-04 15:41

Jeg har lige anskaffet mig en olietønde, som jeg havde tænkt mig, skulle
bruges til afbrænding af div småting.
Så er spørgsmålet:
Hvordan skal den stå......på fliser, sten på græsset eller....... ?
Hvad med huller i tønden ? Hvor mange skal der være....og hvor ?
Ellers noget jeg skal tage hensyn til ?

MVH

Kristian

Fra : Lars Knudsen

Dato : 31-05-04 16:37

Hej Kristian,

"Kristian" <kristianrasmussenSLET@DETTEprivat.dk> wrote in news:40bb43ee$0
$272$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Jeg har lige anskaffet mig en olietønde, som jeg havde tænkt mig, skulle
> bruges til afbrænding af div småting.
> Så er spørgsmålet:

> Hvordan skal den stå......på fliser, sten på græsset eller....... ?

På jord eller fliser - ikke i nærheden af noget der er brændbart (fx.
græs).

> Hvad med huller i tønden ? Hvor mange skal der være....og hvor ?

Måske nogen i væggen på tønden nederst så det kan give træk op igennem.

> Ellers noget jeg skal tage hensyn til ?

Hvis du ikke bor i landzone er der med garanti - næsten da - begrænsninger
ift afbræning af haveaffald. Du bør lige undersøge det hos teknisk
forvaltning inden du går i gang.

** Lars

Fra : Kristian

Dato : 31-05-04 16:50

Ingen huller i bunden ?

Kristian

Fra : Lars Knudsen

Dato : 31-05-04 17:05

Hejsa,

"Kristian" <kristianrasmussenSLET@DETTEprivat.dk> wrote in news:40bb5412$0
$249$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Ingen huller i bunden ?

Jeg tror nogen i siden for neden kan gøre det. Borer du huller i bunden
skal du jo stille tønden op på noget for at få træk igennem.

** Lars

Fra : Mads

Dato : 31-05-04 17:41

On 31 May 2004 16:04:32 GMT, Lars Knudsen <newspost@landligt.dk>
wrote:

>Jeg tror nogen i siden for neden kan gøre det. Borer du huller i bunden
>skal du jo stille tønden op på noget for at få træk igennem.

Hvis tønden skal stå ude hele tiden ville det nok alligevel
være en god ide med et par huller i bunden også.
Ellers kommer der til at stå vand i bunden af tønden hver
gang det regner.

mvh Mads

Fra : Lars Knudsen

Dato : 31-05-04 19:05

Hejsa,

Mads <mads@nomorespam.com> wrote in news:9onmb099ugem32cd507e8akplb8n7nqqj9
@4ax.com:

> Hvis tønden skal stå ude hele tiden ville det nok alligevel
> være en god ide med et par huller i bunden også.
> Ellers kommer der til at stå vand i bunden af tønden hver
> gang det regner.

Hehe.. Det er selvfølgelig rigtig nok!

** Lars

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 31-05-04 17:31

"Kristian" == Kristian <kristianrasmussenSLET@DETTEprivat.dk> writes:

> Jeg har lige anskaffet mig en olietønde, som jeg havde tænkt mig, skulle
> bruges til afbrænding af div småting.
> Så er spørgsmålet:

> Hvordan skal den stå......på fliser, sten på græsset eller....... ?

Vores er klodset op på nogle SF-sten, så bunden er fri af jorden. Jeg
bilder mig ind at den holder længere på den måde.

> Hvad med huller i tønden ? Hvor mange skal der være....og hvor ?

3 huller på 10x15 cm i siderne, helt nede ved bunden.

> Ellers noget jeg skal tage hensyn til ?

Pas på strålevarmen. Sidste års brændenældestængler er brandfarlige
på 3 meters afstand i marts måned, hvis det ellers har været tørt i et
par uger.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Preben Andersen

Dato : 31-05-04 17:57

"Kristian" <kristianrasmussenSLET@DETTEprivat.dk> wrote in message
> [...]
> Hvordan skal den stå......på fliser, sten på græsset eller....... ?
> Hvad med huller i tønden ? Hvor mange skal der være....og hvor ?

Lav et stort hul (ca. 20*30 cm.) i siden, helt nede ved bunden. Så kan du
skrabe asken ud, og så får du tilstrækkelig træk.

mvh
Preben

Fra : Kristian

Dato : 01-06-04 15:27

Tak for alle jeres svar, jeg vil nu forsøge at kombinere jeres svar til
noget brugeligt

MVH

Kristian

Fra : Preben Andersen

Dato : 01-06-04 17:50

> Tak for alle jeres svar, jeg vil nu forsøge at kombinere jeres svar til
> noget brugeligt

Det behøver du såmænd ikke. Bare gør, som jeg skriver, jeg har lavet masser
af tønder gennem årene

mvh
Preben