Andet multimedie
bentjuul 3670
Formindskelse af logo
Fra : Lisbet Laursen

Dato : 31-05-04 15:13

http://www.varde-gym.dk er der et logo, som i sin tid er tegnet i
hånden og derefter scannet ind.

Jeg ville meget gerne gøre det mindre, men så bliver det endnu mere
uldent i kanterne, end det nu er.

Gode forslag modtages med kyshånd.

Venlig hilsen
Lisbet

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 31-05-04 15:25

Lisbet Laursen wrote:
> På http://www.varde-gym.dk er der et logo, som i sin tid er tegnet i
> hånden og derefter scannet ind.
>
> Jeg ville meget gerne gøre det mindre, men så bliver det endnu mere
> uldent i kanterne, end det nu er.

En tilføjelse: Jeg bruger PSP 7, men er ikke nogen ørn til det grafiske.

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 31-05-04 16:27

"Lisbet Laursen" skrev:
> Gode forslag modtages med kyshånd.

Du skal først konvertere billedet til 16 mill. farver med "image" -
"increase color depth", eller blot trykke Ctrl+Shift+0

Ved "resize" skal du ikke vælge metoden "pixel resize", den bedste er nok
"smart size" (du finder de forskellige muligheder i resize-vinduet).

En resize har tildens til at gøre billedet mere sløret. Du kan evt. slutte
af med at lave en "sharpen". Men det bliver muligvis for skarpt - prøv at
eksperimentere med det.

Til sidst kan du gemme en ny GIF. Det bedste er at bruge Export - GIF
optimizer, eller samme funktion i den toolbar som hedder "Web" (er muligvis
ikke synlig på din skærm). Ved eksport til GIF, kan du lege med antallet af
farver og "color selection method" for at få billedet så lille som muligt
uden at det går ud over kvaliteten.

--
Mvh, Lars

Nu med et endnu bedre forum: www.recordere.dk/forum

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 01-06-04 23:45

Tak for forslaget og kys til hånden. Det hjælper absolut at gøre som du
foreslår, men stadigvæk er billedet for uldent, så jeg er gået i gang
med forsøge at fjerne noget af ulden via selection og paintbrush - det
er et større pillearbejde og især vanskeligt i forbindelse med
bogstaverne i logoet.

Med venlig hilsen
Lisbet

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-06-04 00:39

Lisbet Laursen skrev:

> [...]
> fjerne noget af ulden via selection og paintbrush - det er et
> større pillearbejde og især vanskeligt i forbindelse med

Hvorfor ikke lave logoet i vektorgrafik, når du nu alligevel er
i gang? Så er du fri for at tænke på problemer med ulden grafik
fremover. PSP kan så vidt jeg ved også arbejde i vektorgrafik,
men hvordan man præcist gør i det program, kan jeg ikke hjælpe
med. Fordelen ved vektorgrafik er, at du kan køre det op og ned
i størrelse uden det bliver ulden, så du kan blot køre det op
eller ned i den størrelse du ønsker og derefter lave en kopi
i bitmap/pixel-grafik til hjemmesiden. Så vil det stå skarpt
og flot hver gang. En anden fordel ved at have logoer liggende
i vektorgrafik er, at du i så fald kan bruge dem til mange
formål lige fra tryk i ladeportsstørrelse til brevpapir og
visitkort.

PS. Logoer laver man normalt i vektorprogrammer som CorelDraw
eller Adobe Illustrator fordi disse programmer er bedre til
vektorgrafik end f.eks. PSP og Photoshop, som hovedsageligt
er pixelbaserede billedbehandlingsprogrammer med begrænsede
vektorfunktioner.

--
Hilsen
Madsen