DMI og The Day After Tomorrow
Fra : Mads TJ

Dato : 31-05-04 12:49

For dem, som af uransaglige grunde vitterlig tror på, at det, der sker i
filmen, kan ske i virkeligheden, så har DMI en side, som forklarer alle
fænomenerne og (hvis nogle stadig skulle være i tvivl) naturligvis
dementerer dem.

http://www.dmi.dk/dmi/the_day_after_tomorrow_-_tema

Mvh
Mads TJ

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 31-05-04 18:43

"Mads TJ" <ingen@mail.overhoved.et> wrote in message
> [...]
> filmen, kan ske i virkeligheden, så har DMI en side, som forklarer alle
> fænomenerne og (hvis nogle stadig skulle være i tvivl) naturligvis

Som der blev spurgt før i gruppen..

Nogen der ved hvor stort et beløb Tv2/DMI har fået for denne massive reklame
kampagne for Day after tomorrow?

Mvh. Martin

Fra : Kim2000

Dato : 01-06-04 13:38

> http://www.dmi.dk/dmi/the_day_after_tomorrow_-_tema

det link virker ikke her, og jeg kan ikke finde dette tema inde på dmi's
hjemmeside.

Mvh
Kim

Fra : Tim Christensen

Dato : 02-06-04 10:07

Kim2000 wrote:

> det link virker ikke her, og jeg kan ikke finde dette tema inde på dmi's
> hjemmeside.

Prøv:

http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/temaer/the_day_after_tomorrow_-_tema.htm

Mvh

Tim

Fra : Jensen

Dato : 02-06-04 10:43

On Wed, 02 Jun 2004 11:06:35 +0200, Tim Christensen <icecone@eson.dk>
wrote:

>Prøv:
>
>http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/temaer/the_day_after_tomorrow_-_tema.htm

Det var da også en tåbelig url.

Fra : Kim2000

Dato : 02-06-04 10:51

> http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/temaer/the_day_after_tomorrow_-_tema.htm
>
> Mvh

Tak, jeg har siddet og tænkt på om de store lavtryk kunne skabes i
virkeligheden (altså der hvor man fryses ned på få sekunder). Det kan de så
ikke, heldigvis.

mvh
Kim

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 03-06-04 12:35

"Kim2000" <kim2000@mail.dk> wrote in message

> [...]
> >

> Tak, jeg har siddet og tænkt på om de store lavtryk kunne skabes i
> virkeligheden (altså der hvor man fryses ned på få sekunder). Det kan de

Nej ikke på få sekunder, men måske på en uge-1måned. Det er sket for 10.000
år siden? Hvorfor skulle det ikke ske igen.
Det gør vel egenligt ikke nogen forskel om det er sekunder eller en uge, det
ville være umuligt at evakuere så mange folk alligevel.

Mvh. Martin

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 03-06-04 20:05

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> ville være umuligt at evakuere så mange folk alligevel.

Jeg snakkede med en meteorolog forleden om selv samme emne, og hendes
udlægning var at gu var det en teoretisk mulighed at temperaturen ved
jordoverfladen pludselig skulle falde til -100 C på den måde det sker i
filmen (i stedet for over et antal dage/uger), men samtidig skulle
matematikken vitterlig være gal i skralden lige den dag. Sandsynligheden for
at omstændighederne nogensinde skulle være sådan på trods af global
opvarmning, vulkanudbrud, meteornedslag, etc. var langt lavere end at vinde
den store gevinst i lotto, og efterfølgende ville sandsynligheden for at det
skulle ske to eller flere gange (som det gør i filmen) være mere sindssygt
lavere igen. Jeg ved så fra grønlændere at temperaturen sagtens kan først
stige, så falde mange grader på få minutter og en mindre orkan kan komme ud
af ingenting, f.eks. hvis et stort isbjerg brækker fri uden varsel (en
røverhistorie jeg hørte på et tidspunkt), men det er stadig lokalt og
midlertidigt indtil atmosfæren i området er 'udlignet'.

Og så tror jeg i øvrigt ikke at man nogensinde har fundet en mammut der var
så godt bevaret som den man ser i starten af filmen. Dem jeg har set
billeder af fra Sibirien (som man reelt har fundet madrester i maven på, så
de er frosset ihjel hurtigt) er alle voldsomt indtørrede som en anden
grauballemand.

Men i øvrigt en film jeg nød. Til trods for at katastrofens form vitterligt
er usandsynlig (desværre, havde jeg nær sagt), så var det sært befriende at
se hvordan Emmerich præsenterede de politiske følger af en sådan katastrofe
med en for ham god gang ... realisme?

Fra : Jacob

Dato : 03-06-04 21:18

On Thu, 3 Jun 2004 13:35:02 +0200, Martin Ohlsson wrote:

> [...]
> Det gør vel egenligt ikke nogen forskel om det er sekunder eller en uge, det
> ville være umuligt at evakuere så mange folk alligevel.

Har du læst på linket? Jeg citerer:

"Først og fremmest kan så udbredte lavtryk slet ikke eksistere på planeter
med den størrelse, rotationshastighed og atmosfæresammensætning Jorden har.
De ville simpelthen ikke kunne opstå"

-Jacob

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 03-06-04 22:23

> [...]
>
> "Først og fremmest kan så udbredte lavtryk slet ikke eksistere på planeter
> med den størrelse, rotationshastighed og atmosfæresammensætning Jorden

Jeg tænkte nu bare på en "istid" i den forstand, ikke nødvendigvis pga. en
voldsom orkan der ligefrem suger Stratosfærens kulde ned i midten af NewYork

Mvh. Martin

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-06-04 00:11

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> writes:

> Jeg tænkte nu bare på en "istid" i den forstand, ikke nødvendigvis pga. en
> voldsom orkan der ligefrem suger Stratosfærens kulde ned i midten af NewYork

Well, det udpræget oplagte bevis på, at hændelserne i TDAT er mere
fiction end science er den klassiske videnskabsmands-helt med hans
"Jeg har en ny teori, der klart viser, at alt hvad vi ved er noget
vås."

--
Peter B. Juul, o.-.o "Man skal ikke dø en lineær død."
The RockBear. ((^))          - Birksted