Opstart af virksomhed - hjemmeside
Fra : Gorm

Dato : 31-05-04 12:38

Hej
Jeg vil starte en virksomhed op som sælger viden til virksomheder fra en
hjemmeside (de betaler abonnement).
Er det bare at lade sig momsregistrere?
Det bliver vel som enkeltmandsvirksomhed?
Jeg vil have udgifter i forbindelse med opstarten inden der vil komme
indtægter. Kan jeg trække momsen ud af det jeg køber, eller er der en
grænse?

Er der nogle ting man skal være opmærksom på når jeg skal starte dette
projekt op, eller er det bare at lade sig registrere.

Mvh Gorm

Fra : Thomas

Dato : 01-06-04 14:00
Fra : Allan Soerensen

Dato : 01-06-04 17:22

"Gorm" <G_D@sletligedettehermail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Jeg vil starte en virksomhed op som sælger viden til virksomheder fra en
> hjemmeside (de betaler abonnement).
> Er det bare at lade sig momsregistrere?

Ja, men det behøver du kun hvis din omsætning er over 50.000 Kr. årligt.
Er den under, er det frivilligt.

> Det bliver vel som enkeltmandsvirksomhed?

Ja, hvis du er ene ejer og ikke vil starte et ApS (kræver indskudskapital på
125.000 Kr.)

> Jeg vil have udgifter i forbindelse med opstarten inden der vil komme
> indtægter. Kan jeg trække momsen ud af det jeg køber, eller er der en
> grænse?

Du kan trække udgifter fra, der har med virksomhedens drift at gøre.
Hvis du er moms-registreret, kan du desuden få moms refunderet.

> Er der nogle ting man skal være opmærksom på når jeg skal starte dette
> projekt op, eller er det bare at lade sig registrere.

Der er mange ting. Virksomhedsplan, budgetter, evt. finansiering osv. osv.
Moms-registreringen er den mindste del og er som sagt ikke nødvendig hvis
omsætningen er under 50.000 Kr. / årligt.

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-04 23:01

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote in message

> Ja, men det behøver du kun hvis din omsætning er over 50.000 Kr.
årligt.
> Er den under, er det frivilligt.

Hvis kunderne hovedsageligt er andre virksomheder, vil det være temmelig
dumt ikke at lade sig moms-registrere. Uanset omsætningens størrelse.

hilsen
Uffe

Fra : Allan Soerensen

Dato : 02-06-04 00:45

"Uffe Kousgaard" <look_at_www.routeware.dk> skrev i en meddelelse

> årligt.
>
> Hvis kunderne hovedsageligt er andre virksomheder, vil det være temmelig
> dumt ikke at lade sig moms-registrere. Uanset omsætningens størrelse.

Der er også lidt arbejde forbundet med at lave moms-regnskab, lige som man
straffes med bøder, hvis man ikke indsender moms-angivelsen rettidigt.
Er omsætningen kun ganske lille, syntes jeg man skal overveje om det er
besværet værd.

Man kan fint leve uden Metro-kort

Fra : Gorm

Dato : 02-06-04 08:36

Uffe skrev
> Hvis kunderne hovedsageligt er andre virksomheder, vil det være temmelig
> dumt ikke at lade sig moms-registrere. Uanset omsætningens størrelse.

Kan det overhovedet lade sig gøre at sælge et produkt til en virksomhed hvis
man ikke selv er momsregistreret?

Nu vil der også være nogle udgifter i opstarten hvor man jo kan trække
momsen ud - og det kan man vel ikke før man er momsregistreret?

Mvh Gorm

Fra : Nico de Jong

Dato : 02-06-04 08:48

> [...]
>
> Nu vil der også være nogle udgifter i opstarten hvor man jo kan trække
> momsen ud - og det kan man vel ikke før man er momsregistreret?

Selvfølgelig kan man sælge uden at være momsregistreret. Det er bare meget
dyrt. Du har nemlig købt produktet først, og derfor betalt moms af
købsprisen. Det får du ikke tilbage nogensinde. Den "rene" effekt er derfor
alt andet lige, at et produkt købt hos dig er 20% dyrere end hvis din kunde
havde købt det hos et momsregistreret firma. Hvordan det ? Jo, lad os sige
at produktet uden moms koster 100 kr. Du køber det for 100 + moms = 125.
Hvis din kunde havde købt det direkte, ville han kun have givet 100 + moms =
125, men hvor han får momsen tilbage. Hans pris er derfor netto 100, i
stedet for 125, og 25 er 20% af 125.

Nej, du kan ikke trække moms fra før du er momsregistreret. Der er dog vist
noget med at moms på omkostninger ifm opstarten, f.eks. revisor og advokat,
kan trækkes fra. Det har vist været en tråd om det fornylig.

Nico

---

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-04 10:00

"Nico de Jong" <nico@SPAMBLOCKfarumdata.dk> wrote in message

> Selvfølgelig kan man sælge uden at være momsregistreret. Det er bare
meget
> dyrt. Du har nemlig købt produktet først, og derfor betalt moms af
> købsprisen.

Hvis det er Gorms egen viden, han sælger, er det problem ikke så stort.
Men ellers er det rigtigt nok.

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-04 10:03

"Gorm" <G_D@sletligedettehermail.dk> wrote in message

> Kan det overhovedet lade sig gøre at sælge et produkt til en
virksomhed hvis
> man ikke selv er momsregistreret?

Ja, men visse firmaer ville nok betragte dig som begynder / amatør, hvis
du ikke er registreret og vælge ikke at handle med dig. Jeg kunne da
godt selv have betænkeligheder.

hilsen
Uffe