Motion hvordan?
Fra : Sørensen

Dato : 31-05-04 12:11

Mand, 51 år, for højt blodtryk, ned med vægten, op med konditionen - det er
kuren.
Købt en motionscykel, kører 2 x 30 min., daglig på næstnemmeste "gear".
Men er det nu den bedste måde? Jeg kan se at min puls kommer op og
stabiliserer sig på ca. 100-105.
Ville det være bedre at køre mere modstand på, få pulsen højere op - og så
bare køre kortere tid?
Eller er det bedre, at køre "lettere" og så kunne i længere tid - uden at få
for høj puls??
Jeg kommer da godt nok til at svede - men ikke voldsomt forpustet. Skal jeg
presse mere eller fortsætte sådan??
sørensen

Fra : G.B.

Dato : 31-05-04 13:49

"Sørensen" <removepbs@adslhome.dk> skrev i meddelelsen

> Mand, 51 år, for højt blodtryk, ned med vægten, op med konditionen -
> det er kuren.

Jeg læste engang en genial artikel (måske i "Helse"? Husker ikke lige)
som hed "Manden, der begyndte at gå".

Den handlede om en mand, som tidligere havde været i tip-top-form, men en
dag fandt ud af, at det var han da vist ikke mere... Så begyndte han at
bruge sine ben til at GÅ på i stedet for at tage bus og bil, og gik 1-2
timer daglig. Så kom hans velbefindende tilbage...

Jeg bruger selv denne opskrift, og kan kun anbefale den.

--
The individual is the smallest minority.
Med venlig hilsen

Fra : Sørensen

Dato : 31-05-04 15:05

> Jeg bruger selv denne opskrift, og kan kun anbefale den.

tak - det gør jeg nu også. ENTEN cykler jeg 2 x 30 min pr. dag - eller også
erstatter jeg DEN ENE af disse 2 cykelture med en gåtur på 1 time.
Men mit spørgsmål ang. bedste motionscykeltræning står ved magt...?!

Fra : G.B.

Dato : 31-05-04 21:12

> [...]
> eller også erstatter jeg DEN ENE af disse 2 cykelture med en gåtur på
> 1 time. Men mit spørgsmål ang. bedste motionscykeltræning står ved

Man kan jo træne Power-bike - det er meget populært rundt om i
motionscentrene.

Man drikker (anbefalet) 1½ liter vand i løbet af den time, træningen varer,
så der er knald på.

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-04 21:52

"G.B." <nonono@nospam.invalid.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> motionscentrene.
>
> Man drikker (anbefalet) 1½ liter vand i løbet af den time, træningen

Jeg er ked af at sige det, du svarer ikke på hvad han spørger om...

Han spørger havd der er det bedste for ham at gøre...

Mvh

Carsten, Østerbro

Fra : G.B.

Dato : 31-05-04 22:36

"Bevidst" <bevidst[snabel a]mailS-L-E-T.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg er ked af at sige det,

Det er jeg da ked af, at du er ked af.

> du svarer ikke på hvad han spørger om...

Måske ikke.

> Han spørger havd der er det bedste for ham at gøre...

Hvorfor kommer du så ikke selv med et bedre forslag? Jeg kan jo ikke
skrive om noget jeg ikke kender til, og da jeg nu blev spurgt... Du
forstå?

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-04 09:59

> [...]
>
> Hvorfor kommer du så ikke selv med et bedre forslag? Jeg kan jo ikke
> skrive om noget jeg ikke kender til, og da jeg nu blev spurgt... Du

Hvorfor jeg ikek kommer med et forslag er fordi jeg ikke har nok forstand på
det, men du har svaret ham to gange nu uden at gøre det, og uden at fortælle
at du ikke ved noget om det og det er bedst han spørger en anden...

Jeg ved at sådan noget er irriterende, at man ikke for svar på det man
spørger om, men en hel masse andet, jeg har set det så mange gange i
forskellige grupper...

Så derfor gjorde jeg dig opmærksom på det, ikke andet, så ingen grund til
sarkasme her...

Mvh

Carsten, Østerbro

Fra : Mette

Dato : 31-05-04 22:16

"Sørensen" <removepbs@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> for høj puls??
> Jeg kommer da godt nok til at svede - men ikke voldsomt forpustet. Skal

Nu er jeg hverken læge eller motionsekspert, men:

Mit råd til dig er at cykle de 2 x 30 minutter dagligt med den modstand, der
giver dig sved på panden i længere tid. Dvs - du skal ikke sprinte derudad i
10 minutter med voldsom modstand, så du er ved at falde af cyklen. På denne
måde træner du ikke kroppen til at forbedre konditionen - og iøvrigt trot
jeg ikke det er det smarteste for dit blodtryk. Du skal til gengæld opøve
udholdenheden over længere tid (dvs 30-60 minutter), så du sveder og er
lettere forpustet. På denne måde arbejder dine muskler, dine lunger og dit
hjerte i et godt tempo og du vil forbedre din udholdenhed, hvilket hvil
påvirke dit hvileblodtryk på længere sigt.

Mit råd er derfor: fortsæt med det, du gør. Det vigtigste er, at du gør det
dagligt, at du sidder på cyklen i mere end 20 minutter, og at kroppen
reagerer på motionen i form af sved (og lettere forpustet ånde).
Jeg har set mange piger i motionscenteret, der sidder og læser dameblade,
mens de langsomt drejer hjulene rundt - det giver ikke noget! Så der er en
mellemvej

Fra : Faithless

Dato : 01-06-04 06:24

Hej Sørensen

Du skal træne med så høj puls som muligt, i det tidsum du har sat af til
træning. Du kan evt. køre 2 korte 30 min. og 1 lang 1 time i løbet af ugen.
Men pas på du ikke overbelaster, dine muskler med for høj modtand i starten.

Faithless

Fra : STP

Dato : 01-06-04 08:26

> [...]

> for høj puls??
> Jeg kommer da godt nok til at svede - men ikke voldsomt forpustet. Skal

Sundhedsstyrelsen har udgivet en motionsguide, som beskriver hvilken type
motion som er den bedste, afhængigt af hvilken sygdom man lider af.
Tjek www.sst.dk og søg under udgivelser efter "motion håndbog"

Mvh Sune

Fra : peet_dk

Dato : 02-06-04 18:13

Jeg startede selv for at cykle der hjemme for snart lang tid siden, startede
med 10min osv. Jeg ved ikke om du skal tage nogle specielle hensyn mht. dit
blodtryk.

Men prøv at læse denne guide: http://www.motion-online.dk/kondicykel.htm

Kørte meget i program 3, men gik over til program 4 da jeg cyklede 1½Time om
dagen.

God fornøjelse!

Fra : Nyrup

Dato : 03-06-04 22:07

> [...]
> Købt en motionscykel, kører 2 x 30 min., daglig på næstnemmeste "gear".
> Men er det nu den bedste måde? Jeg kan se at min puls kommer op og

Hvis du skal have bedre kondition er 100-105 i puls slet ikke nok. Din maks
puls er vel omkring ca. 185-195... så du skal over 150-155.. men der er
ingen som siger du skal gøre det fra dag 1. Start med at træn imellem
115-125 ..og efter en uges tid 125-135 og så efter yderlig en uge 135-145
...osv ... når du når op på 150-160 så behøver du heller ikke træne 2x30 min
...men kan nøjes med 25-30 min.

Hilsen
-Poul

Fra : Sørensen

Dato : 04-06-04 15:58

> Hvis du skal have bedre kondition er 100-105 i puls slet ikke nok. Din
maks
> puls er vel omkring ca. 185-195... så du skal over 150-155..

Jeg har læst, at makspulsen er 220 minus alder, dvs. for mig 169, og så at
man skal sigte efter 60-70% af dette, dvs. puls på ca. 110..er det ikke en
kendt formel?

Nu kører jeg først 10 min. på èt trin, det giver en puls på ca. 110, så 10
min. et trin højere, det giver en puls på ca. 130, og så 10 min. nede igen
på første trin, og der ligger pulsen ca. midt imellem førnævnte. Den går
altså ikke helt ned igen, til de første 10 min. niveau.

Mit mål er som du siger jo at forbedre konditionen - men også at tabe vægt,
og det er måske forskellige teknikker til de to mål?!
SØrensen

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 04-06-04 16:56

> Mit mål er som du siger jo at forbedre konditionen - men også at tabe
vægt,
> og det er måske forskellige teknikker til de to mål?!

Næh, det fornuftigste du kan gøre er, efter min mening, at køre så hårdt som
muligt i de 30 min du træner. Uden at kende dig vil jeg vove at påstå, at du
godt kan køre med puls 130 i 30 min (efter behørig opvarmning), og hvis det
er tilfældet, så gør det endeligt.

Ideen er, at fyre så meget energi af som muligt, og det gøres bedst ved så
høj en intensitet som muligt i det tidsrum, man nu engang træner. Så får du
ydermere den gevinst, at din kondi bliver bedre, så du kan køre med endnu
højere belastning i fremtiden, og dermed brænde endnu mere energi af...

- Mikkel

FUT. dk.helbred.slank - hvor det vist hører hjemme.

--
Mikkel Gybel Jensen, stud. med.
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Kim2000

Dato : 05-06-04 13:38

> [...]
du
> godt kan køre med puls 130 i 30 min (efter behørig opvarmning), og hvis

Man skal dog ikke glemme den psykologiske del af træningen, det vil være
psykisk utrolig hårdt at dag efter dag efter dag at presse sig selv til det
yderste. mit råd vil derfor være at træne i den intensitet at du fortsat kan
snakke samtidig, og efterhånden øges både tiden og hårdheden, og en gang
imellem så kør benhårdt på. Det er forøvrigt meget vigtigt at man træner
hver eneste dag, ikke nødvendigvis lige hårdt eller på samme måde (det er jo
også en slags "træning" at gå 40 minutter med hunden). Hvis helbredet ikke
er helt godt skal man unægtelig passe lidt på.

> Ideen er, at fyre så meget energi af som muligt, og det gøres bedst ved så
> høj en intensitet som muligt i det tidsrum, man nu engang træner. Så får
du

Vi er helt enig, personligt ved jeg bare at jeg mentalt ikke bryder mig om
at træne til maksgrænsen hver eneste gang, nogle gange er løbeturen bare for
hyggens skyld. Det er jo bedre at lave lidt hver dag end meget to gange om
ugen.

mvh
Kim

Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-06-04 11:27

Sørensen wrote:
> Jeg har læst, at makspulsen er 220 minus alder, dvs. for mig 169, og så at
> man skal sigte efter 60-70% af dette, dvs. puls på ca. 110..er det ikke en
> kendt formel?

Den er meget kendt, men også forkert. Jeg fik at vide af en
biologilærerinde, der var omkring 50, at hun havde en makspuls
på langt over 170.

--
Peter Knutsen

Fra : Sørensen

Dato : 05-06-04 12:58

> Den er meget kendt, men også forkert. Jeg fik at vide af en
> biologilærerinde, der var omkring 50, at hun havde en makspuls
> på langt over 170.

Hvordan fastslår man sin max puls?
sørensen

Fra : Kim2000

Dato : 05-06-04 13:42

> Hvordan fastslår man sin max puls?
> sørensen

Metoden vi brugte i forsvaret var coopers test, dvs løb alt hvad remmer og
tøj kan holde i 12 minutter, tag derefter pulsen. Der er sikkert andre og
bedre metoder, men det var da i hvert fald een af dem

Hvilepulsen tages om morgen - inden du står ud af sengen (dvs har du pulsur
så tag det på, når du lægger dig til at sove).

mvh
Kim

--
DaMat udgiver blade, bøger og tegneserier,
og for at få smør på brødet sælger vi også helsekost produkter.

Fra : Michael Lund

Dato : 07-06-04 07:40

> Metoden vi brugte i forsvaret var coopers test, dvs løb alt hvad remmer og
> tøj kan holde i 12 minutter, tag derefter pulsen. Der er sikkert andre og
> bedre metoder, men det var da i hvert fald een af dem

Men metoden anbefales kun til folk i god form, og ikke til folk med hjerte
eller kredsløbsproblemer, da sådanne belastninger kan være farlig for en
krop der er ikke er vandt til det...

/Michael

Fra : Kim2000

Dato : 05-06-04 13:39

> Den er meget kendt, men også forkert. Jeg fik at vide af en
> biologilærerinde, der var omkring 50, at hun havde en makspuls
> på langt over 170.

Disse standardformler er altid tilpasset en gigantisk stor "middelgruppe" og
kan derfor kun bruges som en tommelfingerregel, fx ligesom BMI.

mvh
Kim

Fra : Michael Lund

Dato : 06-06-04 12:37

> Jeg har læst, at makspulsen er 220 minus alder, dvs. for mig 169, og så at
> man skal sigte efter 60-70% af dette, dvs. puls på ca. 110..er det ikke en
> kendt formel?

Følgende er noget jeg gennem tiden har læst mig til (jer tager altså samme
forbehold som alle andre: jeg er ikke profesionel).
Normalt plejer man at sige en procentdel af pulsreserven. Pulsreserven er
din makspuls minus din hvilepuls (den puls du vågner med om morgenen). Hvis
vi siger din hvilepuls er 60 og din makspuls er 170, så er din pulsreserve
110.

60-70% af dette er 66-77. Dette skal læges til din hvilepuls på 60. Det
giver dig et træningsinterval på 126-137.

Desværre er formlerne for max-puls upræcise, så det bedste du kan gøre er
nok, at du kører som du gør i 2x30min på 105-115. Efter en uge sigter du
efter 115-125 og efter endnu en uge efter 125-135. Sådan kan du forsætte så
længe det ikke bliver ubehageligt for dig. Du må gerne blive forpustet og få
sved på panden, men grundlæggende skal du være i stand til at føre en
samtale mens du cykler. Du bør bestemt ikke komme i en situation hvor du
hiver efter vejret. Sker dette så sænk belastningen med det samme eller stop
helt.

Når du synes det går godt på den måde, kan du hvis du har lyst øge
belastningen, hastigheden eller begynbde på noget intervaltræning. Det er
vigtigt at starte varsomt for at undgå skader.

Husk iøvrigt at du kan øge pulsen både ved at øge belastningen eller din
hastighed. Jeg finder personligt at det oftest er nemmest at cykle med en
"god" hastighed, mens mine lårmuskler hurtigt bliver trætte af et
langsommere tempo med større belastning, men det er forskelligt fra person
til person.

mvh
Michael

Fra : Sørensen

Dato : 06-06-04 13:45

Jeg takker alle for mange gode ideer og synspunkter.
P.sørensen

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 06-06-04 18:04

"Michael Lund" <milund@_remove_kodehaj.dk> wrote in message

> længe det ikke bliver ubehageligt for dig. Du må gerne blive forpustet og

> sved på panden, men grundlæggende skal du være i stand til at føre en
> samtale mens du cykler.

Hvorfor...? hvis man kan føre en samtale, så er et ikke ret hårdt,
formentlig omkring 50% af max-belastning.

> [...]
> "god" hastighed, mens mine lårmuskler hurtigt bliver trætte af et
> langsommere tempo med større belastning, men det er forskelligt fra person

Generelt er det fornuftigt at cykle med høj kadence - det skåner knæene, som
ofte er ganske godt belastet, hvis man er lidt overvægtig. Ydermere, så
mindsker det træthedsfornemmelsen ved lavere belastninger.

- Mikkel

FUT dk.helbred.slank

Fra : Michael Lund

Dato : 07-06-04 07:35

"Mikkel Gybel Jensen" <mgj@tiscali.dk> wrote in message
> "Michael Lund" <milund@_remove_kodehaj.dk> wrote in message

> få
>
> Hvorfor...? hvis man kan føre en samtale, så er et ikke ret hårdt,
> formentlig omkring 50% af max-belastning.

Det er karakteristisk for det pulsniveau hvor du især styrker kredsløbet at
det ikke er hårdere end at man kan føre en samtale. Det er netop omkring
60-70% af pulsreserven. Du har ret i at det ikke føles hårdt, men man
oplever til gengæld en forbavsende hurtig forbedring i den hastighed man
kan opretholde ved dette pulsniveau.

Der er ikke noget i vejen for at træne hårdere når førast man er nået et
fornuftigt niveau på denne måde, men er man slet ikke vandt til at træne kan
pludselig hård belastning medføre skader, hvilket er lig med ingen træning
overhovedet i flere uger - det er jo heller ikke ønskeligt.

mvh
Michael

Fra : Michael Lund

Dato : 07-06-04 08:01

> Hvorfor...? hvis man kan føre en samtale, så er et ikke ret hårdt,
> formentlig omkring 50% af max-belastning.

Der er følgende tommelfinger regler (taget fra Gyldendals løbebog):

(Arbejdsbelastingen regnet på pulsreserven)

Kredsløbtræning:
60%-80% belastning: Udholdenhedstræning med det formål at styrke kredsløbet
og det evne til at transportere ilt rundt i kroppen. Som grundregel bør man
kunne samtale under udførslen uden at man føler at man mangler luft.
Længden/Mængden af denne træningsform er for begynderen det vigtigste - her
gælder reglen distance før hastighed.

Forbedring af mælkesyre tærsklen: Der trænes i et hårdt men komfortabelt
tempo.
60%-90% belastning. Der trænes lige under den grænse hvor mælkesyren sætter
ind. Meningen er at man gennem træning kan flytte denne grænse opad, og
dermed giver mulighed for et hurtigere løb i længere tid.

Maksimal iltoptagelse: puls 95%-98% Denne træningsform er ekstrem hård og
kan ved løb f.eks. foregå ved at man løber 2x2km. Dette anbefales ikke før
man er i stand til at løbe 8-10km ved almindelig kredsløbstræning. Denne
træningsform forbedrer kroppens even til at optage ilt, og dermed den mængde
energi der kan udnyttes ved hvert åndedrag.

Hastighedsteknik:
Opvarm med lidt let kredsløbstræning, glem pulsen og træn alt hvad du kan
(f.eks. løb 100 m, eller cykel i 20-30 seknder), hold pause i 30-60 sekunder
og gentag 6 til 10 gange afhængigt af formen.

/Michael

Fra : Tommy

Dato : 16-06-04 10:19

KLIP....

Jeg kan se I kender lidt til motionscykler m.m. her i NG, så mit
spørgsmål som jeg har diskuteret med min kone er: Hvor effektiv er en
kondi-cykel kontra en normal cykel.
Jeg har "hørt" at man skal bruge dobbelt så lang tid på en kondi-cykel
for at opnå samme forbrænding som på en normal cykletur hvor der
forekommer acccelerationer, vind og bakker.
Er der nogen der har lidt viden om det??

Egentlig lidt det samme som med gå/løbebånd kontra en tur i skoven.

Med venlig hilsen
Tommy

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-04 13:03

On 16 Jun 2004 02:19:06 -0700, td@it.dk (Tommy) wrote:

>Jeg kan se I kender lidt til motionscykler m.m. her i NG, så mit
>spørgsmål som jeg har diskuteret med min kone er: Hvor effektiv er en
>kondi-cykel kontra en normal cykel.

-klip-

Jeg vil sige det er mere effektivt at cykle på en motionscykel, hvis
eller man har god fart på! Fordi når man sidder på sådan en cykel skal
man hele tiden holde øje med vej mv. Når man sidder på en motionscykel
ja... Så lukker man bare øjene når det begynder at blive rigtigt
hårdt. Og dermed yder man mere, og en højere puls.

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 16-06-04 21:29

"Tommy" <td@it.dk> wrote in message

> Jeg kan se I kender lidt til motionscykler m.m. her i NG, så mit
> spørgsmål som jeg har diskuteret med min kone er: Hvor effektiv er en
> kondi-cykel kontra en normal cykel.

Hvis belastningen er den samme, så er det lige effektivt.

Generelt vil jeg sige, at det er nemmere at køre intervaltræning på en
kondicykel, fordi man ikke behøver tage hensyn til bakker og vind, trafik og
sving - derimod er det røvkedeligt at sidde længere end 20 min. på en
motionscykel, så jeg ved godt hvad jeg egentlig foretrækker (og det er ikke
motionscyklen )

- Mikkel

FUT dk.helbred.slank