Vurdering: kornkværn, komplet med mølleste~
Fra : anders majland

Dato : 31-05-04 10:33

Billede i dk.binaer og http://www.majland.org/kobsalg/kornkvaern.jpg

Så har vi "gravet" den gamle konkværn frem fra udhuset så jeg kunne få
taget nogle billeder af den. Min kone vil helst ikke give slip på den
men den fylder*. Den er ca 90x100cm og møllestenene er ~65cm i diameter.
Den er så vidt som jeg kan se. Man kan stadig justere på højden af den
understen sten og lejer drejer stadig fint. Men både jern og træ er da
noget medtaget af tidens tand.

Nogen der har en ide om dens værdi, eller hvor man kan finde ud af det ?

For år tilbage var det jo lidt på mode at bruge stenene i haven og der
er da også løse møllesten i den blå avis (idag til priser mellem 30 og
2100kr) så jeg har ikke den store ide om hvad en komplet kornkværn kan
være værd for "den rigtige samler"

* Hvis det stod til hende skulle den nok stå til "pynt" i haven
--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Gunnar

Dato : 31-05-04 10:57

> [...]
> være værd for "den rigtige samler"
>
> * Hvis det stod til hende skulle den nok stå til "pynt" i haven
Hej.
Så lad hende råde, og stil den til pynt, ude holder den højest et par år,
men idendørs meget længere. Det er en Express 600 m/m jeg har bildet (rettet
sten til) mange af den slags i tidens løb, værdien 0. Svineavlere bruger
ikke den slags mere, enkelte hesteejere måske, men det er meget besværligt
når den kun bruges en gang i mellem. Når du /i ikke gider se på den mere, så
skru den fra hinanden, løft stenene af og brug dem som trappe/sten i haven.
Vil du vide mere om en sådan så sæt a-g.foran min mail
Gunnar

Fra : anders majland

Dato : 31-05-04 11:10

> Så lad hende råde, og stil den til pynt, ude holder den højest et par
> år

Ja så er den da hurtigt væk ....

> [...]

> Svineavlere bruger ikke den slags mere, enkelte hesteejere måske, men
> det er meget besværligt når den kun bruges en gang i mellem.

Jeg regnede heller ikke med at nogle ville bruge den - men måske nogen
ville værdsætte den nok til at de gad bøvlet med at slæbe den hjem og
endda give en skilling for den. Men så ender det nok med at vi selv
skiller den ad. Stenene kan jo nok bruge til noget, træet brændes og
jernet til den lokale genbrugsplads.

Den er ihvertfald for tung til at jeg får den nogle steder i et stykke.
Det kostede lige en bukket sækkevogn at løfte den op så jeg kunne få
nogle ruller under den ... (ja jeg burde vide både og være gået ind
efter et ordenligt koben til at starte med )