Kør selv til Kroatien ???
Fra : Peter

Dato : 31-05-04 08:04

Hej NG.
Vi er en familie der i år selv vil køre til Kroatien, 2 voksne 2 børn - 3 og
13 år.
Vi er lidt i tvivl om afrejsetidspunktet - skal vi tage afsted om aftenen,
og køre hele natten eller tidlig morgen ??.
Gode råd / erfaringer modtages med glæde, da vi aldrig har prøvet denne
rejseforrm før.

mvh.
Peter

Fra : Ped

Dato : 31-05-04 13:27

Peter wrote:
> [...]
> og køre hele natten eller tidlig morgen ??.
> Gode råd / erfaringer modtages med glæde, da vi aldrig har prøvet denne

Mit første råd vil være at undgå Elb-tunnellen mellem kl. 6 og kl. 18.
Man kan være heldig at slippe igennem i dagens løb uden alt for meget
kø, men størst sikkerhed for at køre lige igennem har man om aftenen,
natten eller tidlig morgen.

Om turen ellers skal køres om dagen eller natten afhænger af familiens
temperament. Kan børnene holde sig selv beskæftiget på bagsædet en hel
dag? Hvordan har du det selv med meget tæt trafik? Kan de evt. sove på
bagsædet om natten? Kan du selv holde dig vågen når alle de andre sover?
Fordelen ved at køre om natten er klart mindre trafik. Jeg har selv
prøvet en lang tur om natten, og det gik udmærket, da familien sov hele
vejen og var nogenlunde friske om morgenen. Til gengæld var jeg selv
fuldstændig smadret hele resten af dagen. De fleste gange har vi gjort
det, at vi er kørt hjemmefra så tidligt, at vi kan være igennem
Elb-tunnellen ved 6 tiden, og så ellers køre resten af dagen. Ungerne er
sikker svære at få ud i bilen midt om natten, men de kan trods alt sove
de første timer, og så er der ikke nogen der får slået døgnrytmen alt
for meget i stykker. Jeg ville helt sikkert tage en overnatning
undervejs - der er trods alt et stykke vej derned.

M.v.h.

jens L. Pedersen
--
Fjern "handicappet" i min mailadresse ved svar.

Fra : Jacob Riis

Dato : 01-06-04 17:33

Peter wrote:
> [...]
> aftenen, og køre hele natten eller tidlig morgen ??.
> Gode råd / erfaringer modtages med glæde, da vi aldrig har prøvet

Jeg har selv som lille været på kør selv ferie nede i Kroatien ( Istrien).
Det må efterhånden være 20 år siden. Jeg kan huske at der blev meget varmt i
bilen, men det kan man jo ikke gøre så meget ved... Well, når man kører om
natten er det nok lidt køligere. Men jeg tror alligevel ikke jeg gad køre
om natten. Det er da ikke særligt sjovt at køre bil midt om natten. Men
sådan er vi jo alle forskellige. Og jeg kan ikke se det store problem i at
lande i en enkelt kø eller to. Jeg er nok lidt særlig men jeg synes faktisk
det er lidt sjovt at lande i en kø Det har da ikke været en rigtig
ferie hvis der ikke er lidt kø på motorvejen...

Vi ankom dernede ved 12 tiden om natten og så kan det godt være lidt svært
at finde feriestedet. Så prøv om i kan ankomme når det stadig er lyst, så
bliver der nok lidt mindre stress...

På turen derned kan jeg huske at vi overnattede hos en Zimmer frei ( bed and
breakfast ) nede et sted i Sydtyskland. Det var var rigtigt spændende synes
jeg Det er da sådanne små ting der er med til at gøre det til en god
ferie. Vi boede hos nogen rigtigt søde folk og så fik en god morgenmad kan
jeg huske.

Jeg kan huske at vi på vejen derned tog over Italien (Trieste). På vejen
hjem tog vi en lidt mere østlig rute. Hvad der er bedst for jer må i selv
finde ud af. Hvis jeg ikke husker forkert så skulle man betale nogle
vejafgifter i Italien (der var vist noget med en lang tunnel gennem Alperne)
.. Jeg vil næsten tro at vejene i Slovenien er i god stand så det ikke er en
hindring at tage denne rute. Da jeg var dernede for 20 år siden var der lidt
andre forhold... Det der på kortet så ud til at være en hovedvej, var en
gammel vej _fyldt_ med kæmpe huller i asphalten (det var blandt andet
derfor vi ankom så sent)

Når i selv skal køre til Kroatien kan jeg huske at der er nogle store
drypstenshuler i nærheden af Ljubljana (hovedstaden i Slovenien) Jeg søgte
lidt på Lonely Planet og fandt ud at de hedder Skocjan Caves. Du kan læse
mere her http://www.park-skocjanske-jame.si/ Jeg tror både børn og forældre
vil synes om stedet. Så kan i også blive lidt afkølet nede under jorden

God tur

--
Jacob
Se min blog med tips til Mozilla Firefox